[OT] Var är Kim?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
janolle sa:
GoranS sa:
Så länge han inte trycker av så ...

Och trycker han av har han ju väsentligen skrivit under sin egen dödsdom så jag betvivlar att han gör det, åtminstone så länge han har hopp om att kunna fortsätta styra Nordkorea.
Han (inga) bevisade kärn vapen alls; Allt är bara en skrämsel bluff.
Antar att Mr. Bannon eller Mrs. Kelly är din källa.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
janolle sa:
GoranS sa:

Och trycker han av har han ju väsentligen skrivit under sin egen dödsdom så jag betvivlar att han gör det, åtminstone så länge han har hopp om att kunna fortsätta styra Nordkorea.
Ok, så den senaste smällen på motsvarande ca 150 000 till 250 000 ton trotyl, den var i själva verket Kim Jong-Uns rekordförsök i kraftigaste fjärt? Och de radioaktiva isotoperna som bildas i kärnvapendetonationer, som uppmätts i samband med provsprängningarna, de är egentligen rester av Kim Jong-Uns extrastarka kryddsås?

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
geologen sa:
janolle sa:
GoranS sa:

Ok, så den senaste smällen på motsvarande ca 150 000 till 250 000 ton trotyl, den var i själva verket Kim Jong-Uns rekordförsök i kraftigaste fjärt? Och de radioaktiva isotoperna som bildas i kärnvapendetonationer, som uppmätts i samband med provsprängningarna, de är egentligen rester av Kim Jong-Uns extrastarka kryddsås?
Hur mkt sprängkraft var det i Hiroshima( för att få lite perspektiv på hur stor Kims knapp är)?
Och brukar det inte vara Megaton som räknas, inte Kiloton?
Jag frågar alltså, har en liten aning själv men du verkar ju ha koll.

/T

geologen

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
Om man räknar i ton, kiloton eller megaton beror bara på hur många siffror man vill skriva ut. 10 000 000 000 kg är ju 10 000 000 ton, 10 000 kiloton, och 10 megaton.
En del räknar storleken i joule i stället, och använder då korrekta SI-prefix.

De minsta laddningarna som tillverkats var på nåt tiotal ton i sprängkraft. Davy Crockett, typ. Bomben över Hiroshima var på runt 15-20 kiloton, har jag för mig. Den över Nagasaki var väl aningen klenare (den var av en helt annan konstruktion). De flesta kärnladdningar som sitter i stridsspetsar i dag är nog inom ett spann från runt 100 till 600 kiloton. De var kraftigare förr, när precisionen på missilerna var sämre. Det behövdes helt enkelt mycket kraftigare laddningar för att döda ett mål om man riskerade att missa med flera kilometer. När man kunde pricka inom 50-100 m räckte det med mycket klenare laddningar. 25 megaton tror jag ryssarna lastade på sina värstingmissiler.

Den som Nordkorea fyrade av senast var så pass kraftig att den med största sannolikhet inte var en ren fissionsladdning, utan åtminstone förstärkt med fusion som sekundär neutrongenerator inne i kärnan (att de lyckats konstruera en full tvåstegsladdning tror jag inte). Under kompressionen i början av fissionsfasen fusionerar fusionsmaterialet inne i kärnan och skickar ut enorma mängder neutroner som kraftigt ökar fissionstakten i det omgivande skalet av fissionsmaterial. Det gör det möjligt att få en kraftigare laddning ur en viss mängd fissionsmaterial, vilket innebär att man antingen kan göra en kraftigare laddning med samma mängd material, eller en mycket mindre (storleksmässigt och viktmässigt) laddning med samma kraft. Det senare är en av nycklarna till att få laddningarna små och lätta nog för att kunna skickas iväg med missiler...

Så den senaste är väl ungefär en tiopotens kraftigare än bomberna över Hiroshima och Nagasaki. Men verkan ökar inte linjärt med sprängkraften, så en tio gånger kraftigare bomb ger inte en tio gånger större yta som ödeläggs.

Scale60

Ny medlem
[OT] Var är Kim?
Personligen tror jag Kina sitter på knapparna, Kim har nog bara en attrapp.

Rent logiskt tror jag inte Kina skulle tillåta ett litet land som Nord-Korea som gränsar mot Kina och är Kinas största handelspartner utveckla egna kärnvapen vilket dom förmodligen inte heller kan utan det är Kina som "hjälpt till" och har full kontroll på Nord-Koreas arsenal.

Men stormakter agerar ofta genom "proxies" så dom slipper trubblet med direkta konfrontationer och kan "rädda ansiktet" ifall dom skulle behöva backa dvs om Trump (10-åringen i dagens media) skulle ställa något krav dom inte kan svara mot.

geologen

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
Det är inte så förtvivlat svårt att tillverka kärnvapen (men svårt att tillverka högeffektiva). Det som är den begränsande faktorn är produktionen och anrikningen av klyvbart material.

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
En tjock asiat med asiatiskt passform på kläder, och samma frisyr dom 40årskrisare / millenials I Sverige. What's not to like?

Mycket bra nyhet. Nu blir det säkert fred också. Officiellt sett är det ju krig än.

staine

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
Men bergen på tavlan, på NK sidan, där var dom allt liite högre... Nu vart det orättvist ändå. Typiskt.
B68D800D-D7E7-4895-BB71-8F2ACCD2E9D6.jpeg

Senast ändrad:

Drosa

Aktiv medlem
[OT] Var är Kim?
Vad jag förstått så har nordkoreas gud visats sig vara mänsklig. Inget som regimen vill erkänna naturligtvis men han har tydligen drabbats av corona han också. När hans polare i USA fick reda på det så kontaktade han Kim och rådde honom att dricka desinfektionsmedel vilket han gjorde så nu är han helt frisk och tillbaka på banan igen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer