[OT] Var hitta lövträvirke?

Anders H

Aktiv medlem
Försöker hitta lövträvirke för att göra försök att böja trä, t ex ask ska funka och bok, tror jag. Ek är sämre. Nån som har tips? Har letat men utan särskild framgång. Vill inte köpa onödigt mycket. Om du har nån gammal möbel stående i lämpligt träslag, som väntar på majbrasan, så tar jag tacksamt emot den också. I Stockholmstrakten.

geologen

Aktiv medlem
En undran... Borde det inte vara bäst med färskt virke för att böja? Jag föreställer mig att gammal trä i möbler är torrt och stelt. Men kanske inte?

Hep

Aktiv medlem
Calexico är bra, men lite luriga. Man gör upp med ett företag i Göteborg och kan få hemleverans om man vill, men om man erbjuder sig att hämta själv går det bra att göra i Stockholm. Nu var det en polare som skötte hämtningen sist vi köpte, så jag minns inte var han hämtade, men var på ett par olika ställen söder om stan. Ett större lass kom hemlevererat. Smidigt, men det var verkligen ingen fri frakt.

Anders H

Aktiv medlem
Tack för tips! Vi får se om frankfurt kan hjälpa mig annars ser det ju ut som om Pondus har det jag behöver. Nä, trät ska vara ordentligt torrt sedan mjukar man upp det med hjälp av värme. En variant är ett eluppvärmt rör som man gnuggar emot och sedan böjer, lite i taget. En annan metod är basning då man värmer trät i en låda med hjälp av ånga och sedan, fort som fan, böjer det runt en form. Tanken är att det ska bli ett gitarrbygge så småningom. Jag har virke hemma till en gitarr från "Carpatian Wood" eller nåt i den stilen, men det var ganska dyrt och jag behöver övningsbitar. Har byggt en böjmaskin som jag måste trimma in ;)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer