[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

SthlmJ

Aktiv medlem
Ingen dyrgrip men trevlig klocka om man vill ha något färdigt, dom har även en del mods bla för SKX007

Namoki NMK01 42mm (y)
namoki.JPG

Även Seiko SNZF17J1, är schysst om man gillar Seiko och vill ha något relativt tåligt

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Ingen dyrgrip men trevlig klocka om man vill ha något färdigt, dom har även en del mods bla för SKX007

Namoki NMK01 42mm (y)
Visa bilaga 503200
Även Seiko SNZF17J1, är schysst om man gillar Seiko och vill ha något relativt tåligt

Tjena!

Tyvärr lite väl mycket Sub-ripoff för att tilltala mig.

ett moddad ex av nyss nämnda skx007 åker med varje gång det är dags för mtb. synd och skam att de häromåret lade ned tillverkningen av denna klassiker.
- Visa bilaga 503205

Mekaniskt urverk från Seiko och MTB är en dålig kombo, både jag och @42Hz har provat med varsin Seiko, jag med en SKX009 och han med en Monster.
Men å andra sidan är det inte så dyrt att köpa ett nytt urverk.

SthlmJ

Aktiv medlem
Tjena!

Mekaniskt urverk från Seiko och MTB är en dålig kombo, både jag och @42Hz har provat med varsin Seiko, jag med en SKX009 och han med en Monster.
Jo, den är kanske lite väl yachtmaster inspirerad det kan jag hålla med om.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

har funderat i liknande banor, men den har stått emot bra.

går väl så mjukt för sig med breda fälgar och lågt däcktryck:)

köpte den först för att ha något billigt att olyckligtvis bada med vid långfärdskridsko...

Kneecap

Aktiv medlem
har funderat i liknande banor, men den har stått emot bra.

går väl så mjukt för sig med breda fälgar och lågt däcktryck:)

köpte den först för att ha något billigt att olyckligtvis bada med vid långfärdskridsko...

Tjena!

Märker man att gången är dålig så får man se till att den får en smäll åt andra hållet. Min 7002-7001 dunkade i en dörrkarm och gick helt plötsligt med +65 sekunder per dygn. Sen tappade jag den i golvet några veckor senare, då gick den -6 sekunder istället.

Singular

Aktiv medlem
Tjena!

Märker man att gången är dålig så får man se till att den får en smäll åt andra hållet. Min 7002-7001 dunkade i en dörrkarm och gick helt plötsligt med +65 sekunder per dygn. Sen tappade jag den i golvet några veckor senare, då gick den -6 sekunder istället.
Summan av lasterna är som bekant konstant... :)

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

man kan ju alltid knacka på den åt olika håll och sedan utvärdera gången mellan försöken med hjälp av den finska kello-appen:)

(för de som inte känner till kello; den lyssnar med telefonens mikrofon av klockans frekvens, ger gångvärde och stabilitet. bästa appen på länge)

jesperC

Aktiv medlem
Tjena!

Justerad i två positioner enligt COSC-lite standarden.

//j

Makten

Aktiv medlem
Tröttnade på klumpig mekanisk klocka som gick fel eller ful GPS-klocka vars funktioner jag ändå inte använde. Var egentligen inställd på nån minimalistisk Swatch, men råkade se den här som jag gillade. Aldrig hört talas om märket och har ingen aning om ifall den är "bra", men den ser trevlig ut, går rätt, har safirglas och är vattentät till 100 meter. Nöjd.

klocka.jpg

Skogling

Aktiv medlem

Namoki NMK01 42mm (y)
Visa bilaga 503200

Snygg men jag kan för mitt liv inte begripa mig på varför man skall hotta upp befintliga modeller. Speciellt Seiko.

42Hz

Aktiv medlem
Hittade lite äldre armbandsur och ett fickur på loppis på semesten i österlen. Det var paketpris "allt eller inget", han skulle ha 400:- men sen fick jag det för 300:- =)
Man fick även med ett armbandsur med en fet Ford-logga på, den råka bli kvar i skålen...

Två Tissot, en Seastar och en "antimagnetique", en Eishow och ett fickur från Molnija, verkar visst vanligt att de görs om till armbandsur! Två ur fungerar, fikuret går "knakigt", lyckades skruva ihop det igen efter att pillat isär den nästan helt. =) Den tickade lika dåligt efter min operation, bör nog rengöras grundligt och smörjas korrekt men jag saknar utrustning för det. :/

1627632709155.png

1627632720818.png

1627632738810.png

1627632756528.png

1627632766284.png

1627632776340.png

1627632823792.png

Senast ändrad:

Hep

Aktiv medlem
Tjena!

Det är ju stor skillnad. Mellanchefer brukar inte heller köpa Speedmaster, det är Seamaster som gäller, gärna i någon av Omegas 940 olika "limited editions" som ofta ser för j*vliga ut.
Sedan det blev trendigt att göra sig lustig över mellanchefer, medelklass och tandläkare har jag fått en del kommentarer om att jag ofta går omkring med en Seamaster på armen. När jag säger att jag skaffade den för att fira mitt 1000:e loggade dyk, så brukar spydigheterna gå över.

Tyvärr har jag lyckats slarva bort en gammal favoritklocka. En helmekanisk sovjetisk rackare med Gagarins porträtt tryckt på urtavlan och mekanisk väckarklocka. Man fick vara snabb att dra upp den efter larmet gått, då allt gick på samma fjäder och klockan stannade när den tystnat. Bytte den mot en plastswatch i Moskva under augustikuppen -91. I början drog den sig inte mycket mer än någon minut om dagen.

Kneecap

Aktiv medlem
Sedan det blev trendigt att göra sig lustig över mellanchefer, medelklass och tandläkare har jag fått en del kommentarer om att jag ofta går omkring med en Seamaster på armen. När jag säger att jag skaffade den för att fira mitt 1000:e loggade dyk, så brukar spydigheterna gå över.

Tyvärr har jag lyckats slarva bort en gammal favoritklocka. En helmekanisk sovjetisk rackare med Gagarins porträtt tryckt på urtavlan och mekanisk väckarklocka. Man fick vara snabb att dra upp den efter larmet gått, då allt gick på samma fjäder och klockan stannade när den tystnat. Bytte den mot en plastswatch i Moskva under augustikuppen -91. I början drog den sig inte mycket mer än någon minut om dagen.

Tjena!

Så länge det inte är dyk från ettans trampolin du menar så.... 😉
En helt klart fantastisk anledning att köpa en Seamaster. Jag har inte något speciellt emot Seamaster eller Omega överhuvudtaget. Men det har blivit lite väl många män i åldern 40-55 som köpt dom när dom väl börjat lyfta lite mer pengar.
Precis som Breitling var på nittiotalet.
Hade man en tvåtons Breitling med UTC när men satt på after beachen på Tylösand 1996 så var man ju "nån".

Kneecap

Aktiv medlem

Hep

Aktiv medlem
Tjena!

Så länge det inte är dyk från ettans trampolin du menar så.... 😉
En helt klart fantastisk anledning att köpa en Seamaster. Jag har inte något speciellt emot Seamaster eller Omega överhuvudtaget. Men det har blivit lite väl många män i åldern 40-55 som köpt dom när dom väl börjat lyfta lite mer pengar.
Precis som Breitling var på nittiotalet.
Hade man en tvåtons Breitling med UTC när men satt på after beachen på Tylösand 1996 så var man ju "nån".
Inte trampolin, men jag borde kanske siktat på något mer originellt ställe att göra 1000-dyket på. Thistlegorm är väl lite väl mycket mellanchefsdyk kan jag tro. Just den här gången på vraket ville en fisk posera precis där jag bad den för en gångs skull.

1000.jpg

Kan förresten berätta om första gången någon ville göra sig lustig över att jag brukar ha dykarklocka på mig. Peter Wahlbeck var hos oss för ett företagsgig för länge sedan och gjorde sig lustig över olika posörer och höll just på med dykarklockor när han såg mig som satt längst fram och "poserade". Han frågade mig något i stil med "när dök du med den där senast?" och pekade på min klocka. Jag svarade "förra veckan" och så var det dags att byta ämne.

freber

Medlem
Jag vet inte hur man ser på min Vintage 70 talare
Men Edox skydiver ETA 2783
Välunderhållen och klart mindre jämfört med dagens ideal

lite som bumperstickern säger
Att gammal kärlek rostar aldrig 🙂

dessvärre används denna eller någon av mina andra klockor ganska lite då min Garmin Fenix är vardagsklockan

och en fet träningsklocka är nog en rejäl livsstils markör

657DC6FE-3F82-482A-9722-F4C6401586DB.jpeg
1ECD77EB-C067-41AA-9B72-5BBAD80E586F.jpeg

Singular

Aktiv medlem
Tjena!

Väldigt nyligen skriven artikel som tar upp precis vad vi diskuterar
Hade INTE bangat en bic i en bra nittiotalsfärg (marinblå, vinröd, buteljgrön, kanske vit…). Det finns bättre eller sämre kombinationer/varianter men nog kittlar det lite (och jag är påfallande ofta sur på mig själv för att jag sålde min ur-Chronomat).

yonsson

Aktiv medlem
Hade INTE bangat en bic i en bra nittiotalsfärg (marinblå, vinröd, buteljgrön, kanske vit…). Det finns bättre eller sämre kombinationer/varianter men nog kittlar det lite (och jag är påfallande ofta sur på mig själv för att jag sålde min ur-Chronomat).
En UFO hade väl varit klockren för dig? Lite för små för mig tyvärr.

yonsson

Aktiv medlem
Inte trampolin, men jag borde kanske siktat på något mer originellt ställe att göra 1000-dyket på. Thistlegorm är väl lite väl mycket mellanchefsdyk kan jag tro. Just den här gången på vraket ville en fisk posera precis där jag bad den för en gångs skull.

Visa bilaga 503530

Kan förresten berätta om första gången någon ville göra sig lustig över att jag brukar ha dykarklocka på mig. Peter Wahlbeck var hos oss för ett företagsgig för länge sedan och gjorde sig lustig över olika posörer och höll just på med dykarklockor när han såg mig som satt längst fram och "poserade". Han frågade mig något i stil med "när dök du med den där senast?" och pekade på min klocka. Jag svarade "förra veckan" och så var det dags att byta ämne.
Vem bryr sig om sådant? 99.99% av alla dykarklockor möter aldrig vatten. Jag badar med alla mina klockor varesig de är ämnade för dykning eller inte, men jag har aldrig varit under enstaka meter under vattnet.

Klockor köper man för att det är kul och för sin egen skull. Inte för att man ska använda dem så som andra tycker man borde.

yonsson

Aktiv medlem
Tjena!

Med rollo.. Fan, nu sitter jag på C24 och spanar igen. Ska inte köpa klockor just nu. Eller kanske.. Nej, pengarna ska gå till tyskt motorvägslok.
En stor fördel med Breitling är att de är billiga. En fin 90-tals Chronomat kan man ju få för 15-20. Matchar ypperligt med en Merca. 🙂

yonsson

Aktiv medlem
860C0D31-30C5-420F-9EB3-55F779A61364.jpeg
A64FDC48-2724-4812-B46A-B22C5105E29C.jpeg

Om du gillar GS så kanske du tycker denna är rolig. 🙂

SBGJ00E - Morioka Factory Edition. Såldes bara till de som fick besöka fabriken. Nu har de ändrat konceptet och man får bara ett tråkigt specialbaklock. Nu kan vem som helst ta sig till butiken också, så de har dödat det roliga med ”Factory LE”

Topp