[OT]Varje höst väcks mitt habegär...

Domestique

Aktiv medlem
Mitt klockintresse går lite i vågor. Har spanat ett tag på JLC Polaris med blå urtavla som jag tycker är grymt snygg. Dock så blir det en del slantar emellan om jag säljer min IWC. Det lite roliga med klockor tycker jag är att de behåller värdet så pass väl. Jag får nog t o m mer för min Fliegercronograph än vad jag gav för den så jämfört med andra intressen, cyklar inte minst men även foto, så är det inte så dyrt.

Den "roligaste" klockan jag har är dock ett Zenith fickur som min farfarsfar köpte efter att ha jobbat i någon gruvverksamhet i USA under början av förra seklet. Jag kontaktade Zenith och verket är daterat 15 oktober 1914 och den har troligen varit i militärt bruk. Hur och var min farfarsfar köpte den är oklart men det måste då ha varit en förmögenhet för en bonde från Tornedalen. Den bär på mycket historia.

Zenith-8953_Lo2.jpg

Zenith-8946.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Mitt klockintresse går lite i vågor. Har spanat ett tag på JLC Polaris med blå urtavla som jag tycker är grymt snygg. Dock så blir det en del slantar emellan om jag säljer min IWC. Det lite roliga med klockor tycker jag är att de behåller värdet så pass väl. Jag får nog t o m mer för min Fliegercronograph än vad jag gav för den så jämfört med andra intressen, cyklar inte minst men även foto, så är det inte så dyrt.

Den "roligaste" klockan jag har är dock ett Zenith fickur som min farfarsfar köpte efter att ha jobbat i någon gruvverksamhet i USA under början av förra seklet. Jag kontaktade Zenith och verket är daterat 15 oktober 1914 och den har troligen varit i militärt bruk. Hur och var min farfarsfar köpte den är oklart men det måste då ha varit en förmögenhet för en bonde från Tornedalen. Den bär på mycket historia.

Visa bilaga 503714
Visa bilaga 503715
Polaris är skitsnygg! Jag kommer dock dra mig från att köpa JLC igen, hade en som strulade så jäkligt.

Domestique

Aktiv medlem
Polaris är skitsnygg! Jag kommer dock dra mig från att köpa JLC igen, hade en som strulade så jäkligt.
Där ser man, det är ju inte så kul för något i den prisklassen. Jag hade en 50-tals LeCoultre under några år på 90-talet. Polarisen är ju dock verkligen skitsnygg men jag får försöka lägga band på mig. :)

Skogling

Aktiv medlem
Det som är tilltalande med GS är den sanslösa finishen. Och att quartsverket har en noggrannhet på +/- 10 sek. /år.

Den ser nästan animerad ut. Notera att sekundvisaren ej har centrumhål.

Att ställa om timmar, datum eller minuter på denna G-modell påverkar ej sekunderna.

Bilagor

• 20210731_210009.jpg
    20210731_210009.jpg
    203.3 KB · Besök: 28

yonsson

Aktiv medlem
Det som är tilltalande med GS är den sanslösa finishen. Och att quartsverket har en noggrannhet på +/- 10 sek. /år.

Den ser nästan animerad ut. Notera att sekundvisaren ej har centrumhål.

Att ställa om timmar, datum eller minuter på denna G-modell påverkar ej sekunderna.
D188344B-6DED-4EA0-AF45-1CA20824181D.jpeg
EE46F076-9B2E-44ED-9BDE-4C3AAC15A59F.jpeg
45E0E8A8-BECF-4B25-A5DC-28343E14EAE0.jpeg
AAABC5C2-0FEA-4E2B-85B6-7925B81A4D22.jpeg
AD33E7AB-4457-4C92-B7D3-BB77AC276B9C.jpeg
D4F82F28-1746-4DBF-A959-3B0AA60CD96A.jpeg
0DFD70AC-8E96-42AB-91FE-20C15EF5EDEA.jpeg
C8BDB47E-89A9-4F6D-AC0F-1892AC62C6F6.jpeg
E9E075B5-32E5-42A8-A6E5-45D55455A2BD.jpeg
6AFE6CF4-FA88-466A-A1F9-3BF7EBFC908C.jpeg
0E938E7B-3ED5-4AC0-8EE3-E15C2E8C8F6E.jpeg

Jag har haft ett gäng Grand Seikos också. 🤪

0B97314C-C47F-42E5-9BD7-D4D1CBE7B05B.jpeg
CA248B5E-ABA4-4060-83F3-221DB3AEF51E.jpeg

När det gäller detaljnivå så finns det inget som slår GS. Tyvärr ligger de efter på vissa andra områden.

Onemangang

Aktiv medlem

Visa bilaga 503714
Visa bilaga 503715
Den är jävligt cool.

Hep

Aktiv medlem
Visa bilaga 504049
Gårdagens cykelklocka, G-Shock Casioak. 🙂
En helt seriös fråga - varför på högerhanden? Jag vet att många tycker det känns naturligare när de är yngre och testar klocka första gången och att en del fortsätter så. Men för en klocknörd blir det lite knas i mina konservativa ögon, då klockorna inte presenteras som det är tänkt. Lite som Jimi Hendrix gitarr.

yonsson

Aktiv medlem
En helt seriös fråga - varför på högerhanden? Jag vet att många tycker det känns naturligare när de är yngre och testar klocka första gången och att en del fortsätter så. Men för en klocknörd blir det lite knas i mina konservativa ögon, då klockorna inte presenteras som det är tänkt. Lite som Jimi Hendrix gitarr.
Jag är vänsterhänt.

yonsson

Aktiv medlem
Så enkelt alltså. Jag trodde traditionen var starkare än så simpla saker som funktion. Nu måste jag kolla armarna på de vänsterhänta jag känner.
Spelar ju noll roll i 99% av fallen. Har aldrig någonsin ställt eller vridit upp en klocka utan att ta av mig den.

Kneecap

Aktiv medlem
Spelar ju noll roll i 99% av fallen. Har aldrig någonsin ställt eller vridit upp en klocka utan att ta av mig den.

Tjena!

Brukar vrida upp när den är på armen. Däremot när man har fel datum på en äldre dinka, då tar man av den för det tar ju en evighet utan Quickset.

Fast kan förstå att man inte gör det som vänsterhänt om det inte är en destro. För det blir ju lite bökigare.

J2000E

Aktiv medlem
Hela klockvärlden är full av trådar där det ska kombineras personligheter/yrken/etc. med klocktyper. Blir alltid lika trött. Faktum är att jag ganska nyligen blev medveten om att "mellanchef" används i nedsättande mening här i Sverige. Lika sinnesslött som att generalisera kring, "vanligt folk", "arbetare", "toppchefer", etc.

Själv har jag 60 klockor av alla sorter och värden. Vad det gör mig till i andras eventuella syn på mig struntar jag fullständigt i.

Stranden på Irland för en dryg vecka sedan.

51341513470_a359a195ef_b.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Någon sa att en klocka bör kosta en månadslön. Tycker det är ganska vettigt.

Tjena!

Jag köpte för en och en halv månadslön och sålde för drygt tre. Då får man betänka en rätt bra löneökning där emellan.
Nu har jag en dagslön på handleden, känns faktiskt bekvämt att inte tänka att man behöver skita på sig när man dunkar in i något.
Men totala värdet på samlingen ligger nog närmare en månadslön.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer