Är ju redan 3 minuter efter...Håller tiden EXAKT! Vad mer kan man önska?
Tack för matiga svar och många tips! Klocksnack ska kollas upp (med viss försiktighet, fastnar man på klockor blir det dyrt förmodar jag...).
Jag tänker att jag genom min fråga undviker att gå i nybörjarfälla. När det gäller cyklar, där jag har ganska bra koll, vet man ju direkt när någon fått tag i "fel" cykel för tänkt användningsområde varpå de ganska snart kommer längta efter något annat.
Kan jag tolka era svar att en Seiko inte är klockornas motsvarighet till cyklarnas hybridcykel...?😂
Mer frågor! Är "Automatic", vilket jag förstår innebär att klockan drar upp sig när man rör på sig, en dålig grej om man är en sällananvändare? Mitt jobb dödar vilken klocka som helst på några dagar så jag kommer förmodligen inte använda den under vardagar. Inte heller under cykling. Eller löpning, då jag har en plastgrej på handleden för att logga träningen. Ja, ni förstår - kommer använda klockan någon gång på helgen emellanåt typ.
Låter ju verkligen som jag prickat ganska rätt direkt utifrån ditt inlägg!😊Tjena!
Seiko är absolut inte klockornas svar på en hybrid. Mer av en gravel isåfall. Finns i prisklassen från Biltema till S-Works (och lite till)
En automatisk dras upp av handledens rörelser ja. Brukar hålla 18-24 timmar liggandes. Men de flesta kan man dra upp för hand när dom stannat, annars skakar man dom nån minut bara. Nackdelen är egentligen bara att man måste justera tiden.
Finns hållare, som man sätter klockan i, som roterar för att hålla klockan uppvriden.
Jag har under ett antal år arbetat som besiktningstekniker, har hitintills inte lyckats döda mina vardagsklockor fast man är upp och röjer under skitiga lastbilar och slår i saker titt som tätt. Då har jag använt Seiko, Casio, Squale och Rolex (ibland glömt byta klocka på morgonen)
Den jag använder mest är en automatisk Seiko från 1992, den har varit med om galet mycket. 2,5 husrenoveringar, dykning, cykling (vilket egentligen är döden för en automatisk klocka, fråga @42Hz ), bilmek, cykelmek m.m. Ser ju ut som kriget men det är bara charmigt.
Det är ingen dyr variant, ungefär i prisklass med den på bilden du la upp.
Dessutom en föregångare till den modellen.
En bra klocka tål riktigt mycket stryk. Visa bilaga 588661
Min uppfattning om homage-klockor överlag är ju att de inte utger sig för att vara något annat än just en hyllning eller variant på ursprungsklockan, ofta med modifikationer som man anser förbättrar klockan, exvis safirglas istället för mineralglas eller var et nu kan vara. Homage-märken kan också vara mindre och entusiastdrivna och göra varianter av klockor som inte längre göra.Vad är skillnaden på hommage och kopia, förutom att man trycker dit ett annat namn på urtavlan?
Min uppfattning om homage-klockor överlag är ju att de inte utger sig för att vara något annat än just en hyllning eller variant på ursprungsklockan, ofta med modifikationer som man anser förbättrar klockan, exvis safirglas istället för mineralglas eller var et nu kan vara. Homage-märken kan också vara mindre och entusiastdrivna och göra varianter av klockor som inte längre göra.
Med det sagt har jag själv lättare att se en homage på en Seiko skx där homagen kostar lika mycket som den riktiga klockan men med en annan spec eller andra valda avvikelser från originalet än vad jag har att se en homage på en Rolex där prisskillnaden blir mycket större.
Sen ska jag medge att vid en närmare titt på heryerdallr så är jag kanske böjd att hålla med @Kneecap. När jag var lite inne på en sån senast var prisskillnaden mellan en sådan och skx007 inte så stor och jag uppfattade märket som mer entusiast-drivet, när jag kollar på deras sida nu fick jag mer wish-vibb...
Kanontips! Utan datum låter vettigt. Det ska sägas att jag förmodligen kommer vara tveksam till en analog klockas korrekthet, alltså att den inte som mobiltelefonen "alltid vet bättre än mig". Med datum därtill hade jag aldrig litat på att jag själv hade koll på att den var korrekt ställd..Röstar också på Seiko som förnuftig instegsklocka. Har också mycket bättre rykte bland nördar än man kan tro. De har en lång tradition av innovation och hög kvalitet. Jag har ett par, bla en dykare från samma år och månad jag föddes.
Undvik helst hommager och nya hippa märken, skulle du fastna i träsket kommer det kännas som du slängde bort ”oskulden”. Annars behöver det inte vara fel på kvaliteten kanske. Men ändå.
Grand Seiko är trevligt, men inte insteg. Och för de pengarna finns det andra tänkbara vägar.
Att köpa beggat på KS är det smarta sättet att handla klocka på, men underskatta inte butiks-köps-upplevelsen! (Ett fenomen jag upplever med klockor och bilar, men inte cyklar och kläder).
Angående automatisk eller inte. Jag har helst klockor utan datum för att enklare skaka igång och ställa dem när de stannat, men det är en smaksak.
Kvällens ”dressare” hälsar!
Visa bilaga 588699
Kanontips! Utan datum låter vettigt. Det ska sägas att jag förmodligen kommer vara tveksam till en analog klockas korrekthet, alltså att den inte som mobiltelefonen "alltid vet bättre än mig". Med datum därtill hade jag aldrig litat på att jag själv hade koll på att den var korrekt ställd..
Klockan på din bild är ju fantastiskt fin! Jag tar en sån istället!😂
Schysst att de bjuder på frakten. Men den där behöver man nog en winder till, jobbigt att ställa in allt.Känner mig sugen på en sån här:
![]()
Patek Philippe Complications Brun/Läder Ø42 mm 5905R/001
Patek Philippe Complications Brun/Läder Ø42 mm,modell 5905R/001 hos Uret.se. Material & Utförande Modell:5905R/001 Tillverkare:Patek Philippe Serie:Complications Typ:Herrklocka,..www.uret.se
Känner mig sugen på en sån här:
![]()
Patek Philippe Complications Brun/Läder Ø42 mm 5905R/001
Patek Philippe Complications Brun/Läder Ø42 mm,modell 5905R/001 hos Uret.se. Material & Utförande Modell:5905R/001 Tillverkare:Patek Philippe Serie:Complications Typ:Herrklocka,..www.uret.se
Casio F-91WDet känns lämpligt att ställa frågan här,
vilken är den ultimata randonneurklockan?
Varit sugen på denna en tid, och när jag var i Glasgow förra veckan i jobbet fanns den i lager hos den lokala Swatch-butiken så jag slog till.
Det känns lämpligt att ställa frågan här,
vilken är den ultimata randonneurklockan?
Debuterar i denna tråden efter att ha fått lite goda råd från er andra. Det blev en grön Seiko med läderarmband precis som planerat, och jag är grymt nöjd med att resultat och idé gifte sig väldigt bra. Jag förstår att läderarmband inte är det ultimata rent praktiskt, men jag är en ren posör när det gäller klocka och kommer inte använda den på arbetet eller dylikt.
Svårt att fånga på bild, men det gröna (som är djupare grönt i verkligheten gentemot på bild) mot ljust läder blir i mina ögon riktigt läckert!
Visa bilaga 595675
Vill hänga med på tema grönt! Men svårt att fånga färgen på bild... Fabrikat Shanghai, en NOS från tidigt 1970-tal, håller tiden bra i drygt ett dygn iaf.
Visa bilaga 595694 Visa bilaga 595695 Visa bilaga 595696 Visa bilaga 595697
Sen snyggklockan Certina DS-1 Powermatic 80, och till slut den plast-Garmin 955 Solar som just nu oftast blir till vardags dygnet runt pga intressant att följa kroppens beteende.
Det där blev ju riktigt fint! Bra val!Debuterar i denna tråden efter att ha fått lite goda råd från er andra. Det blev en grön Seiko med läderarmband precis som planerat, och jag är grymt nöjd med att resultat och idé gifte sig väldigt bra. Jag förstår att läderarmband inte är det ultimata rent praktiskt, men jag är en ren posör när det gäller klocka och kommer inte använda den på arbetet eller dylikt.
Svårt att fånga på bild, men det gröna (som är djupare grönt i verkligheten gentemot på bild) mot ljust läder blir i mina ögon riktigt läckert!
Visa bilaga 595675
Vad behöver du? Jag har många varianter i min lattjolajbanlåda och skänker gärna ett till ett sånt kultprojekt!Min Microma, samma som Rick Deckard bar i Blade Runner. Visa bilaga 596762
Tyvärr inget passande batteri hemma.
Ska vara helt vanliga PR48:or. Använder den inte så den får vila utan batteri, minskar risken för läckage.Vad behöver du? Jag har många varianter i min lattjolajbanlåda och skänker gärna ett till ett sånt kultprojekt!
Cool. Frågan är om jag inte föredrar läder eller natoband framför stål. Men jag kanske bara har dålig erfarenhet?Casio Lineage Waveceptor LCW-M170TD-1AER ?