[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Skogling

Aktiv medlem
Håller tiden EXAKT! Vad mer kan man önska?

Bilagor

• 16662945894471738502331472595980.jpg
    16662945894471738502331472595980.jpg
    263.4 KB · Besök: 70

Kneecap

Aktiv medlem
Tack för matiga svar och många tips! Klocksnack ska kollas upp (med viss försiktighet, fastnar man på klockor blir det dyrt förmodar jag...).

Jag tänker att jag genom min fråga undviker att gå i nybörjarfälla. När det gäller cyklar, där jag har ganska bra koll, vet man ju direkt när någon fått tag i "fel" cykel för tänkt användningsområde varpå de ganska snart kommer längta efter något annat.

Kan jag tolka era svar att en Seiko inte är klockornas motsvarighet till cyklarnas hybridcykel...?😂

Mer frågor! Är "Automatic", vilket jag förstår innebär att klockan drar upp sig när man rör på sig, en dålig grej om man är en sällananvändare? Mitt jobb dödar vilken klocka som helst på några dagar så jag kommer förmodligen inte använda den under vardagar. Inte heller under cykling. Eller löpning, då jag har en plastgrej på handleden för att logga träningen. Ja, ni förstår - kommer använda klockan någon gång på helgen emellanåt typ.

Tjena!

Seiko är absolut inte klockornas svar på en hybrid. Mer av en gravel isåfall. Finns i prisklassen från Biltema till S-Works (och lite till)

En automatisk dras upp av handledens rörelser ja. Brukar hålla 18-24 timmar liggandes. Men de flesta kan man dra upp för hand när dom stannat, annars skakar man dom nån minut bara. Nackdelen är egentligen bara att man måste justera tiden.
Finns hållare, som man sätter klockan i, som roterar för att hålla klockan uppvriden.

Jag har under ett antal år arbetat som besiktningstekniker, har hitintills inte lyckats döda mina vardagsklockor fast man är upp och röjer under skitiga lastbilar och slår i saker titt som tätt. Då har jag använt Seiko, Casio, Squale och Rolex (ibland glömt byta klocka på morgonen)
Den jag använder mest är en automatisk Seiko från 1992, den har varit med om galet mycket. 2,5 husrenoveringar, dykning, cykling (vilket egentligen är döden för en automatisk klocka, fråga @42Hz ), bilmek, cykelmek m.m. Ser ju ut som kriget men det är bara charmigt.
Det är ingen dyr variant, ungefär i prisklass med den på bilden du la upp.
Dessutom en föregångare till den modellen.

En bra klocka tål riktigt mycket stryk.
20221020_215500.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Nu noterade jag raden om läderband, har man ett skitigt jobb så är det en dålig kombo.
Länk eller Nato när jag arbetar så det är lätt att tvätta..
Men det åker på läderband lite då och då också. Man kan aldrig ha för många band att byta med.

Barrett

Aktiv medlem
Jag har en sån här pjäs som jag ärvt. Köpt i Thailand för ca. 30 år sedan och har huvudsak legat oanvänd i 20-25 år.
Tickar igång så snart man rör den, mer än så vet jag egentligen inte om funktionen.

Tyvärr är både armband och glas skadat och behöver lagas/bytas.

För mig finns det en historia kopplad till klockan och den betyder därför mkt för mig. Jag vill därför kunna använda den.

Vart, gärna i Sthlm, kan/bör man vända sig för att få den lagad och genomgången? Helst gärna utan att få en utskällning, men inget krav 😊

Bilagor

• 0A418CBF-7785-49A4-8BAD-946E972BC4E5.jpeg
    0A418CBF-7785-49A4-8BAD-946E972BC4E5.jpeg
    295.1 KB · Besök: 85

n3wton

Aktiv medlem
Tjena!

Seiko är absolut inte klockornas svar på en hybrid. Mer av en gravel isåfall. Finns i prisklassen från Biltema till S-Works (och lite till)

En automatisk dras upp av handledens rörelser ja. Brukar hålla 18-24 timmar liggandes. Men de flesta kan man dra upp för hand när dom stannat, annars skakar man dom nån minut bara. Nackdelen är egentligen bara att man måste justera tiden.
Finns hållare, som man sätter klockan i, som roterar för att hålla klockan uppvriden.

Jag har under ett antal år arbetat som besiktningstekniker, har hitintills inte lyckats döda mina vardagsklockor fast man är upp och röjer under skitiga lastbilar och slår i saker titt som tätt. Då har jag använt Seiko, Casio, Squale och Rolex (ibland glömt byta klocka på morgonen)
Den jag använder mest är en automatisk Seiko från 1992, den har varit med om galet mycket. 2,5 husrenoveringar, dykning, cykling (vilket egentligen är döden för en automatisk klocka, fråga @42Hz ), bilmek, cykelmek m.m. Ser ju ut som kriget men det är bara charmigt.
Det är ingen dyr variant, ungefär i prisklass med den på bilden du la upp.
Dessutom en föregångare till den modellen.

En bra klocka tål riktigt mycket stryk. Visa bilaga 588661
Låter ju verkligen som jag prickat ganska rätt direkt utifrån ditt inlägg!😊

Jag ska säga att jag inte vet om jag hade dödat en klocka snabbt med mitt jobb. Jag arbetar med sten, jord och grus samt lantbruk, och det är vassa, hårda och dammiga saker som man får stå ut med. Den enda klocka jag haft de senaste åren under flera dagar i rad blev dålig efter att jag råkade få gnistor från vinkelslipen på den. Den blev ful men fungerar ändå. Din beskrivning gällande tåligheten känns ju dock väldigt betryggande!

Återigen - tack för tips! Nu ska jag hålla lite koll på tradera och klocksnack!😊

L.and

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på hommage och kopia, förutom att man trycker dit ett annat namn på urtavlan?
Min uppfattning om homage-klockor överlag är ju att de inte utger sig för att vara något annat än just en hyllning eller variant på ursprungsklockan, ofta med modifikationer som man anser förbättrar klockan, exvis safirglas istället för mineralglas eller var et nu kan vara. Homage-märken kan också vara mindre och entusiastdrivna och göra varianter av klockor som inte längre göra.

Med det sagt har jag själv lättare att se en homage på en Seiko skx där homagen kostar lika mycket som den riktiga klockan men med en annan spec eller andra valda avvikelser från originalet än vad jag har att se en homage på en Rolex där prisskillnaden blir mycket större.

Sen ska jag medge att vid en närmare titt på heryerdallr så är jag kanske böjd att hålla med @Kneecap. När jag var lite inne på en sån senast var prisskillnaden mellan en sådan och skx007 inte så stor och jag uppfattade märket som mer entusiast-drivet, när jag kollar på deras sida nu fick jag mer wish-vibb...

Freddie L

Aktiv medlem
Röstar också på Seiko som förnuftig instegsklocka. Har också mycket bättre rykte bland nördar än man kan tro. De har en lång tradition av innovation och hög kvalitet. Jag har ett par, bla en dykare från samma år och månad jag föddes.
Undvik helst hommager och nya hippa märken, skulle du fastna i träsket kommer det kännas som du slängde bort ”oskulden”. Annars behöver det inte vara fel på kvaliteten kanske. Men ändå.
Grand Seiko är trevligt, men inte insteg. Och för de pengarna finns det andra tänkbara vägar.
Att köpa beggat på KS är det smarta sättet att handla klocka på, men underskatta inte butiks-köps-upplevelsen! (Ett fenomen jag upplever med klockor och bilar, men inte cyklar och kläder).
Angående automatisk eller inte. Jag har helst klockor utan datum för att enklare skaka igång och ställa dem när de stannat, men det är en smaksak.
Kvällens ”dressare” hälsar!
38C960D4-099C-4C31-A61C-9661FF8337C0.jpeg

ipv6

Aktiv medlem
Min uppfattning om homage-klockor överlag är ju att de inte utger sig för att vara något annat än just en hyllning eller variant på ursprungsklockan, ofta med modifikationer som man anser förbättrar klockan, exvis safirglas istället för mineralglas eller var et nu kan vara. Homage-märken kan också vara mindre och entusiastdrivna och göra varianter av klockor som inte längre göra.

Med det sagt har jag själv lättare att se en homage på en Seiko skx där homagen kostar lika mycket som den riktiga klockan men med en annan spec eller andra valda avvikelser från originalet än vad jag har att se en homage på en Rolex där prisskillnaden blir mycket större.

Sen ska jag medge att vid en närmare titt på heryerdallr så är jag kanske böjd att hålla med @Kneecap. När jag var lite inne på en sån senast var prisskillnaden mellan en sådan och skx007 inte så stor och jag uppfattade märket som mer entusiast-drivet, när jag kollar på deras sida nu fick jag mer wish-vibb...

Jag förstår bara inte grejen. Varken att tillverka (ja, förutom att tjäna pengar på att rida på någon annans framgång då) eller att bära dem. Men jag tillhör nog inte målgruppen.

n3wton

Aktiv medlem
Röstar också på Seiko som förnuftig instegsklocka. Har också mycket bättre rykte bland nördar än man kan tro. De har en lång tradition av innovation och hög kvalitet. Jag har ett par, bla en dykare från samma år och månad jag föddes.
Undvik helst hommager och nya hippa märken, skulle du fastna i träsket kommer det kännas som du slängde bort ”oskulden”. Annars behöver det inte vara fel på kvaliteten kanske. Men ändå.
Grand Seiko är trevligt, men inte insteg. Och för de pengarna finns det andra tänkbara vägar.
Att köpa beggat på KS är det smarta sättet att handla klocka på, men underskatta inte butiks-köps-upplevelsen! (Ett fenomen jag upplever med klockor och bilar, men inte cyklar och kläder).
Angående automatisk eller inte. Jag har helst klockor utan datum för att enklare skaka igång och ställa dem när de stannat, men det är en smaksak.
Kvällens ”dressare” hälsar!
Visa bilaga 588699
Kanontips! Utan datum låter vettigt. Det ska sägas att jag förmodligen kommer vara tveksam till en analog klockas korrekthet, alltså att den inte som mobiltelefonen "alltid vet bättre än mig". Med datum därtill hade jag aldrig litat på att jag själv hade koll på att den var korrekt ställd..

Klockan på din bild är ju fantastiskt fin! Jag tar en sån istället!😂

mkallstrom

Aktiv medlem
Kan ju vara bra att nämna att även om man håller igång en automatare så får man räkna med att den drar sig en del varje dag. Seikos billigare urverk är specat till mellan +45 och -35 sekunder per dag om jag har fattat rätt. Jag tror min ligger på runt -20 sekunder per dag, men har inte mätt nyligen. Egentligen tycker jag att quartzklocka (med solceller) är överlägsen, men det är ändå den här jag oftast använder. Nu med orginallänken i metall, men har kört med natoband i canvas och gummiarband mycket och tycker dom funkar jättebra också.

Bilagor

• 2C6E9C33-103F-44A4-856D-109EF44E2B8E.jpeg
    2C6E9C33-103F-44A4-856D-109EF44E2B8E.jpeg
    629.9 KB · Besök: 30

Skogling

Aktiv medlem
Min titan Citizen med solpanel och är grymt exakt.

Mekaniska urverk är fräna i teorin. Min Seiko "Sumo" drar sig duktigt. Det är ett automatur.

ipv6

Aktiv medlem
Kanontips! Utan datum låter vettigt. Det ska sägas att jag förmodligen kommer vara tveksam till en analog klockas korrekthet, alltså att den inte som mobiltelefonen "alltid vet bättre än mig". Med datum därtill hade jag aldrig litat på att jag själv hade koll på att den var korrekt ställd..

Klockan på din bild är ju fantastiskt fin! Jag tar en sån istället!😂

Ett annat tips kan vara att undvika klockor där kronan skruvas fast, i alla fall om man som jag är dålig på att hålla dem tickande. Det blir ett extra moment, och det känns alltid som att det är lite för nära att man drar sönder gängorna.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Seikon jag postade innan håller sig på imponerande +-10 sekunder. Rätt bra för en 30 år gammal klocka av billigare modell. Iofs ganska nyrenoverad.

42Hz

Aktiv medlem
Med "rätt" Seiko så finns det obegränsad möjlighet att modda sin klocka så man får någont unikt som passar just dig i smaken.

Garantin ryker men det var det värt, nu har min Turtle en double dome sapphire klockglas istället för den flata glaset den kom med original...

IMG_20210511_093235-01-01.jpg

ipv6

Aktiv medlem

aben

Aktiv medlem
Seiko 5 är i förhållande till pris oslagbara tycker jag, så hittar man ett med snygg urtavla och boett är de ett bra val. Vill man gå upp ett eller snarare två steg kvalitet- och prismässigt finns t.ex. militärinspirerade Hamilton Khaki med ETA-urverk.

jesperC

Aktiv medlem
Har för egen del sålt av mer eller mindre hela klocksamlingen och det höstliga habegäret har försvunnit nästan helt.
Har kvar ett gäng udda/kul klockor. Typ: ett par olika miniräknarur, några klockor med gamla stämgaffelverk, mekaniska klockor som jag själv moddat/byggt om, och liknande.
Använder dem dock nästan aldrig. Har bara suttit en själlös Garmin-klocka på armen de senaste åren.

//j

n3wton

Aktiv medlem
Debuterar i denna tråden efter att ha fått lite goda råd från er andra. Det blev en grön Seiko med läderarmband precis som planerat, och jag är grymt nöjd med att resultat och idé gifte sig väldigt bra. Jag förstår att läderarmband inte är det ultimata rent praktiskt, men jag är en ren posör när det gäller klocka och kommer inte använda den på arbetet eller dylikt.

Svårt att fånga på bild, men det gröna (som är djupare grönt i verkligheten gentemot på bild) mot ljust läder blir i mina ögon riktigt läckert!

C93EF6B3-BE4E-4C90-9FA9-F0C0C1978653.jpeg

Tant_Trek

Aktiv medlem
Vill hänga med på tema grönt! Men svårt att fånga färgen på bild... Fabrikat Shanghai, en NOS från tidigt 1970-tal, håller tiden bra i drygt ett dygn iaf.
20221127_144918.jpg

20221127_144920.jpg

Sen snyggklockan Certina DS-1 Powermatic 80, och till slut den plast-Garmin 955 Solar som just nu oftast blir till vardags dygnet runt pga intressant att följa kroppens beteende.
20221127_131153.jpg
20221127_131102.jpg

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Debuterar i denna tråden efter att ha fått lite goda råd från er andra. Det blev en grön Seiko med läderarmband precis som planerat, och jag är grymt nöjd med att resultat och idé gifte sig väldigt bra. Jag förstår att läderarmband inte är det ultimata rent praktiskt, men jag är en ren posör när det gäller klocka och kommer inte använda den på arbetet eller dylikt.

Svårt att fånga på bild, men det gröna (som är djupare grönt i verkligheten gentemot på bild) mot ljust läder blir i mina ögon riktigt läckert!

Visa bilaga 595675

Tjena!

Skitsnyggt med bandet till! Mycket bra val.

Vill hänga med på tema grönt! Men svårt att fånga färgen på bild... Fabrikat Shanghai, en NOS från tidigt 1970-tal, håller tiden bra i drygt ett dygn iaf.
Visa bilaga 595694 Visa bilaga 595695 Visa bilaga 595696 Visa bilaga 595697
Sen snyggklockan Certina DS-1 Powermatic 80, och till slut den plast-Garmin 955 Solar som just nu oftast blir till vardags dygnet runt pga intressant att följa kroppens beteende.

Shanghaien var ju riktigt vacker.

L.and

Aktiv medlem

Visa bilaga 595675
Det där blev ju riktigt fint! Bra val!

Hep

Aktiv medlem
Mök. För några timmar sedan stannade min Seamaster och nu står den still. Vem i Stockholm lämnar man in en Omega som inte längre har någon garanti kvar? Sist jag gjorde det var i butiken mitt i Sumpan, men de är lite för dryga att jag ska vilja gå tillbaka dit.

JojjeM

Aktiv medlem
Impulsköpte en billig Casio. Nästan precis 40 år mellan dessa och inköpspriset var snarlikt i kronor.

20221201_194823.jpg

Den till vänster var den första klocka jag köpte själv. Tillbringade större delen av sportlovet 1982 med att knalla runt mellan Umeås klockbutiker och jämföra finesser. Ville ju ta ett välgrundat beslut när jag skulle sätta sprätt på de samlade julklapps- och födelsedagspengarna. Den hade stållänk men spännet var rätt kass, så efter att ha lagat ett par gånger så fick det bli läder. Batteriet är aldrig bytt men det räckte betydligt längre än de fem år som texten "Lithium 5" antyder. Det vore kul att se om den hoppar igång med ett nytt batteri.

Ska även ha en F-91W "terroristklocka" liggande nånstans, men hittade den inte. https://en.wikipedia.org/wiki/Casio_F-91W

/Johan

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
för det där skonsamma bruket spelar det nog ingen roll.

idag tog jag en sällanvänd och tillbakalutad klocka till od caprice. viss diskretion kändes bra.

modellen har producerats med små variationer sedan femtiotalet. en klassiker som inte är så välkänd, särskilt inte i sverige. och gillar ju underskattade sleepers

har en till, med mer vanligt förekommande milanesisk band, precis som det här riskornsbandet snyggt integrerat i boetten. den här som jag hittade i asien hade pimpats med gröna jade-indicier:)

mido commander chronometer.

8652A24C-74E2-44B9-8432-B65A773E0713.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Har ingen såndär tidlös.

Men epixen sitter fint med ett zuldiver band, moddat med spänne från ett annat zuludiver band.
Tål inte garmins silikonband. Men dessa i riktigt gummi fungerar bra.

Bilagor

• 20221027_162223.jpg
    20221027_162223.jpg
    461.3 KB · Besök: 19
  • 20221027_171053.jpg
    20221027_171053.jpg
    475.8 KB · Besök: 17

ol__

Aktiv medlem
Tja!
Kan typ ingenting om klockor. Haft några billiga och enkla, ibland tänkt jag ska köpa någon finklocka men det har aldrig blivit. Men nu har jag lust igen, bland annat för att jag vill minska mitt mobilanvändande.

Krav: Vill kunna se vad klockan är utan att förlora mörkerseendet. Jag tänker alltså rödtonad belysning eller siffror.

Önskemål: Någorlunda tålig och inte för klumpig (har tunna handleder).

Får ni klockkunniga några idéer av detta?

Edit: budget gärna ca tusenlappen men upp till 2-3 är acceptabelt om det är motiverbart.

Senast ändrad:

ol__

Aktiv medlem
Casio Lineage Waveceptor LCW-M170TD-1AER ?

Cool. Frågan är om jag inte föredrar läder eller natoband framför stål. Men jag kanske bara har dålig erfarenhet?

Något högt pris för mig (ska uppdatera mitt inlägg), men skulle samtidigt kunna vara acceptabelt om det så att säga är motiverbart.

Skogling

Aktiv medlem
Beställde ett Crafter Blue CB02 Green till min Seiko Sumo "Hulk" som har legat i sin låda i något år. Det märkliga är att datumet den stannat på var 17. Som idag! 😍

Lite nytändning på uret hoppas jag.

Topp