[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

rekrej

Aktiv medlem
Jag fick en sån här av min fru när vi gifte oss. Min första riktiga lyx-klocka. Den lär nog hålla livet ut.

En Breitling Superocean Steelfish, bilden gör inte klockan rättvisa. finnishen är så grymt mycket högre än vad bilden kan visa.

/Jerka

Bilagor

• steel.JPG
    steel.JPG
    49.8 KB · Besök: 114

Singular

Aktiv medlem
Tommy E - jag hade dragit öronen åt mig. 34.000:- för en Zenith-Daytona är FÖR billigt. Det motsvarar lite grovt skrotvärdet...

Rekrej - smutt! Breitling är inte min kopp te, men det är en gedigen pjäs. Och en fantastisk fru...

/M

Jilster

Aktiv medlem
Singular! Det finns olika nyanser av grönt men det är fortfarande grönt. 60 och 70 tals ur är skönt gröna.

Mina 50 cent.

pat

rayy

Aktiv medlem
Bara jag som tycker att den här är klockren, för en prislapp under tusenlappen? (såg jag rätt på priset??)
MTD-1056-7AVEF.jpg

TommyE

Ny medlem
Jag hade dragit öronen åt mig. 34.000:- för en Zenith-Daytona är FÖR billigt. Det motsvarar lite grovt skrotvärdet...

Låter bra, nu slipper jag ligga sömnlös i natt pga ett kliande köpfinger. :)

rekrej

Aktiv medlem
Buddha skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Dessutom vattentät till 300 meter. Det borde
> räcka.

300 meter, det är bara snorkling vid ytan när man snackar dykarur ;-)

/Jerka

Brakastruten

Aktiv medlem
Nåja, vad är väl en bal på slottet.. ETA funkar det med!

Och ifall fler undrar över ETA och inhouse och manufactured, så var den här sidan vänligt upplysande:
http://urtid.blogspot.com/2006_01_01_archive.html

Det känns inte fel ändå, med en åtminstone "Swissmade" Certina eller Tissot. (Porsche 924 var en Audi, och 911 ser ut som en bubbla..) Så länge den fortsätter gå som en klocka, ser fin ut och känns bra att ta i, så kan jag stå ut.

Hade det i bakhuvudet att Citizen också var japanskt, men trollbands av vad de har åstadkommit! :-) (Varför blir så sällan japaner romantiska hjältar på film? :-) )

Vad finns att säga om den här butiken? http://www.klockshoppen.se/ De hade även en Rolexwannabe:Seiko SKS009 som verkar funktionellt lagom i vardagen. Skapliga priser, och redan innanför tullen.

Miche

Aktiv medlem
Skall man ha en lyx modell så är det IWC som gäller och om jag minns rätt "så äger man inte en IWC utan det är bara ett lån från näst kommande generation".

rekrej

Aktiv medlem
Man skulle kunna säga att om man skall ha en riktig lyxklocka så finns den knappt att få tag i Svenska affärer. Kommer du till Dubais flygplats så gå till en urmakare och titta. Då blir du varse vad lyx är.

/Jerka

jesperC

Aktiv medlem
Brakastruten skrev:
> Nåja, vad är väl en bal på slottet.. ETA
> funkar det med!
>
> Och ifall fler undrar över ETA och inhouse och
> manufactured, så var den här sidan vänligt
> upplysande:
> http://urtid.blogspot.com/2006_01_01_archive.html
>
> Det känns inte fel ändå, med en åtminstone
> "Swissmade" Certina eller Tissot. (Porsche 924 var
> en Audi, och 911 ser ut som en bubbla..) Så
> länge den fortsätter gå som en klocka, ser fin
> ut och känns bra att ta i, så kan jag stå ut.
>
> Hade det i bakhuvudet att Citizen också var
> japanskt, men trollbands av vad de har
> åstadkommit! :-) (Varför blir så sällan
> japaner romantiska hjältar på film? :-) )
>
> Vad finns att säga om den här butiken?
> http://www.klockshoppen.se/ De hade även en
> Rolexwannabe:Seiko SKS009 som verkar funktionellt
> lagom i vardagen. Skapliga priser, och redan
> innanför tullen.

Armbandet på den SKX009 modellen är ingen höjdare kvalitetsmässigt. Länken på modellen som jag postade tidigare känns betydligt bättre.
Annars är SKX-modellerna förmodligen värdens mest prisvärda dykarur, bra finish, in-house urverk (dock ett ganska trist sådant, men ETA-2824 verket som sitter i de flesta schweiziska ur är inte så kul heller). Har själv en lite ombyggd SKX007 och det är den klocka jag använder absolut mest.

(edit)
Angående Swissmade.
mspringb02.jpg ht=400

Det finns även icke Schweiziska tillverkare med mycket nya idéer och hög finish.
(bild stulen från SteveG's Watch Launchpad, grymma klockfoton!)

//j

Senast redigerad av en moderator:
Jag köpte, efter önskemål från en militär- och vildmarsgalen polare, med mig en sån här hem från en semester.

http://www.usnavysealstore.com/?action=14&cat=1339

Han är så nöjd så han nästan kissar ner sig och pratar ofta om sin "Sealsklocka". Om det är för att den är så bra eller för att Navy Seals använder den vet jag inte.

Om vi återvänder till trådskaparens önskemål om prisklass och Citizen Aqualand så se bara till att få en med safirglas om de finns. Jag har en aqualand med vanligt glas, och den är bra, men glaset repas lättare än smält smör.

Hade jag fått välja så hade jag tagit en Omega seamaster helt klart. Bond vet vad han pysslar med. ;)

rekrej

Aktiv medlem
El Duderino skrev:
> Jag köpte, efter önskemål från en militär-
> och vildmarsgalen polare, med mig en sån här hem
> från en semester.
>
> http://www.usnavysealstore.com/?action=14&cat=1339
>
>
> Han är så nöjd så han nästan kissar ner sig
> och pratar ofta om sin "Sealsklocka". Om det är
> för att den är så bra eller för att Navy Seals
> använder den vet jag inte.
>

Denna hade jag tänkt föreslå till trådskaparen men jag kunde inte komma på vad den hette.

Luminox är grymt cool och prisvärd.

/Jerka

Wasabi

Ny medlem
Jilster skrev:

> Mannens enda accepterade
> smycke.

Du menar: Den enda penisförlängaren man kan bära med sig överallt.

Halsband och ringar är smycken. Garanterat prestandabefriade.

Brakastruten

Aktiv medlem
Tack, Jesper! Vilken underbar länkning. :-)

Ser framför mig en mörk Wasabi, medverkande i A-team... med ngt. diskret halsband sådär. ;-)

Brakastruten

Aktiv medlem
Neeeej... Frorre jag vill inte ha ngn. Tamaguchi-alien runt armen. Husdjur har jag så det räcker.
Kollar ebay och tradera så länge. Hoppas på att inte bli grundlurad!

Singular

Aktiv medlem
Buddha - nja, Panerai och jag lirar väl inte riktigt. Lite väl stort, lite väl brötigt, lite väl mediakille och lite väl mycket historieromatiserande från ett företag som är lite mer fjärran från ursprunget än vad man vill påtala...

Miche - nja, det finns ju lite annat att välja på också. IWC är kanske inte just lyx utan snarare ett premiummärke, dessutom i en ganska attraktiv prisklass (jfr priset och kvalitén på en AT med en Omega SMP/PO och en Rolex Sub/SD...). Dessutom hade jag ingen aning om att IWC börjat använda Patek Philippes klassiska "You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation"...

rekrej - är du inte liiite väl svepande nu...?

Brakastruten - det är inget fel på ETA. Praktiskt taget allt jag haft med ETA-verk funkar perfekt redan när de är original, och moddar man omsorgsfullt (som t.ex. IWC) får man fantastiska verk.
El Duderino - nja, det känns väl lite Musse Pigg med en klocka som säljs med någon form av Navy SEAL- (eller andra...)loggor och namn (speciellt när rätt mycket talar för att de använder ett annat märke...). Lite som alla tiotusentals "Limited Edition"-serier som Omega just nu dödar sitt varumärke med. En syntes tidigare i tråden - den ganska sympatiska Planet Ocean i en smaklös Bondutgåva. Angående Bond och Seamaster så hade ju lille James ett annat märke innan produktplaceringen (Swatch Group äger ju en del av James Bond-cirkusen...) var ett faktum - precis som i romanerna.

jimboyummin - motivering?

Wasabi - har som vanligt fel. Har vi inte haft den här diskussionen tidigare?

Mårten

Aktiv medlem
Jag lämnar aldrig sängen utan att ta med mig mobilen. Alltså behöver jag ingen klocka egentligen.

Ändå har jag en basic men schnugg Seiko. Fyller sin funkion utan aspirera på någon blingstatus.

Men annars så...
rolex-oyster-perp.jpg

Har en Seiko Orange Monster jag är rätt nöjd med. Går att importera tullad och klar för runt 1300. Ruggigt privärd. Ganska enkelt 7S26 verk i men hade nog kostat runt 3500 i Svenska affär. Nackdelen är att om den skulle paja kan det vara svårt att hitta någon i Sverige som kan laga den då seiko inte för detta verk i Europa.
seikomonster.JPG ht=544

42Hz

Aktiv medlem
Min drömklocka för 20 år sedan, smaken har ändrats lite sedan dess.. =)

1088f.jpg

Omega_seamaster_dynamic_side_view.jpg

Fanns i en massa färgvariationer.

Min favorit:

seamaster-dynamic-1.jpg

seamaster-dynamic-3.jpg

seamaster-dynamic-11.jpg

Gumae

Ny medlem
Suunto D9. Ett av de bässta dykuren i världen? Har åkt med mig i alla världens hörn och hjälpt mig i vått och torrt. Mest vått ;) Har aldrig slagit fel och har lyckats hålla mig vid liv =D

IMG_1165.JPG ht=544

Fritte

Ny medlem
Kvalité kostar, fick jag lära mig av min far när jag var liten.
Därför köpte jag en Rolex Submariner för mitt arv när min käre far dog.
rolle.jpg ht=98

Nu finns inget kvar av arvet förutom klockan så det känns riktigt bra att ha ett minne som jag ser varje dag. Klockan ska ges till min ofödda son den dag han fyller 18.

Ett tips till de som vill fynda lyxklockor är att åka till någon av alla pantbanker som ligger utanför Las Vegas, ska vara väldigt billigt enligt en artikel i någon tidning jag läst.

malaka

Medlem
Den här hänger runt min handled på dagarna. En mycket trevlig följeslagare jag varmt kan rekommendera.
Annars är Omega PloProf en drömklocka eller en 5513 Sub.

TBone

Aktiv medlem
Gumae skrev:
> Suunto D9. Ett av de bässta dykuren i världen?
> Har åkt med mig i alla världens hörn och
> hjälpt mig i vått och torrt. Mest vått ;) Har
> aldrig slagit fel och har lyckats hålla mig vid
> liv =D

Men nu blev det väl alldeles fel? Det är en ju en nyttopryl! :-)

Brakastruten

Aktiv medlem
Asså nu har vi ju hamnat lite i galen ficka.. Inte för att det blev tråkigare så. Men lite väl dyrt med Rolexar , Breitling och Las Vegasturer till pantbanken.

certina002.jpg ht=544

Jag bytte batteri i min gamla Certina idag! Ngn. diskret repa, och armband som fastnat mellan bilens batteripoler..

Får se ifall jag blir ägare till en Citizen Nighthawk. Annars får jag börja om! T-Touch i blankpolerad titan, var lagomt onödig.. och ser grov ut. Jag och Laura Croft! :-)

Wasabi

Ny medlem
Singular skrev:

> Wasabi - har som vanligt fel. Har vi inte haft den
> här diskussionen tidigare?

Lystring: Den här mannen är farlig. Han påstår att buttondown-knappar skall vara uppknäppta samt visar skjortflikarna (utan nål alltså).

Förresten har jag sett en bild på en apcool digitalklocka från 60-talets sista skälvande år som jag skulle kunna tänka mig.

Jonatan S

Ny medlem
Eftersom det här blev en "visa din klocka"-tråd så får jag väl lägga upp en bild på min också.

Pallasklocka.jpg ht=300

Den visar tiden och är snygg och gammal.

Wasabi

Ny medlem
Picture-064.jpg

Här var den, Damas Jump Hour (sjuttis var det visst). Otroligt cool och snygg.

Singular

Aktiv medlem
Jag varnar SAMTLIGA för att lyssna på Wasabi. Förutom kanske i fråga om klocka; jump hours är rätt tufft. F.ö. - skjortflikarna? (just det, bara amerikanska corporatetöntar med squaretoed Kenneth Cole-skor och fula treknäppta kostymer knäpper kragknapparna - ostruken vit oxford med små, mjuka uppknäppta kragsnibbar till slipsen är det som gäller!)

Malaka - så ska det låta! Synd bara att du lyckats pricka de två modeller som accelerat mest i pris under det senaste året...hade man köpt en PloProf eller 5513 för fyra-fem år sedan hade man garvat hela vägen till banken...

/M, som hoppas vi undviker "vad har du för något?" - eftersom det förmodligen blir modembrand då...

kayaker

Medlem
Äh! Det är bara Patek Philippe och Vacheron-Constantin som gäller om man ska vara riktigt fin (och ha klockor som säkert stiger i värde). :-)
För egen del så tyckte jag det var rätt häftigt att klämma på en Blancpain med minutrepetition på klockmässan i Basel för ett antal år sedan. Klockan ifråga kostade drygt 100000 CHF då... :-)
Jag antar att en Fifty Fathoms är billigare - http://www.blancpain.com/e/medias/fifty_fathoms_underwater - fast personligen så tycker jag att Omega Seamaster Aquaterra både är snyggare och mer prisvärd. Zenith är ju annars ett underskattat märke - ett av ytterst få märken som gör egna urverk. De kostar dock bara en bråkdel av vad konkurrenternas gör om man håller sig till de som gör egna urverk.

Edit: PS. Den stor klockmässan i Basel går av stapeln i slutet av mars. Det borde vara då som habegäret väcks... ;-)

"Smådyrt" på http://www.antiquorum.com/eng/press/2007/14_06_07/p_results_eng.htm

Rille_W

Ny medlem

Singular

Aktiv medlem
kayaker - Blancpain Fifty Fathoms är en av mina absoluta favoriter. Det är extra kul att nyaste inkarnationen är så pass "originaltrogen". Menar du att FF och Omega SM AT är alternativ till varandra...? Zenith har jag, när det kommer till de senaste årens modeller, ingenting till övers för. Riktigt otäckt fula, tyvärr. Äldre grejor, då helst El Primerolinjen och de filigrana kostymklockorna tilltalar mig ordenligt. Pratar vi prisvärd inhouse kan man ju nämna Seiko... ;)

Rille_W - bra tips, Rueggers sajt är precis underbar. Kul att du också gillar 6309 - jag bar min slitna "tvilling" (mitt exemplar av 6309-7040 och jag är rätt så exakt lika gamla...) idag och det är en imponerande pjäs - även i dagens extremt stora klockmode. Undrar bara vad man tänkte förr...

/M

Wasabi

Ny medlem
Mina damer och herrar, Wasabi presenterar stolt:
AMERIKANSKA CORPORATETÖNTAR MED SQUARETOED KENNETH COLE-SKOR OCH FULA TREKNÄPPTA KOSTYMER GENOM TIDERNA! Del 1:

caine-michael-photo-michael-caine-6206210.jpg

smallfaces.jpg

6550144~Paul-Weller-The-Jam-Posters.jpg

kayaker

Medlem
Singular skrev:
> kayaker - Blancpain Fifty Fathoms är en av mina
> absoluta favoriter. Det är extra kul att nyaste
> inkarnationen är så pass "originaltrogen". Menar
> du att FF och Omega SM AT är alternativ till
> varandra...?

Som armbandsur för mina behov är de absolut det, fast om man vill ha Tourbillon så är det ju förstås FF som gäller. Jag har dock inte råd med en så'n... ;-)

> Zenith har jag, när det kommer till
> de senaste årens modeller, ingenting till övers
> för. Riktigt otäckt fula, tyvärr. Äldre
> grejor, då helst El Primerolinjen och de
> filigrana kostymklockorna tilltalar mig ordenligt.

Jag kan hålla med vad gäller estetiken hos de senaste modellerna. De flesta av dem är absolut inte tilltalande! Du får dock fortfarande väldigt mycket klocka för pengarna och de gör fortfarande egna urverk vilket jag högaktar dem för. Det är bara att hoppas att de kickar sin "chefsdesigner" och återgår till den mer klassiska looken!

> Pratar vi prisvärd inhouse kan man ju nämna
> Seiko... ;)

Äh! Japaner, japaner...

De som brukar anses som mest prisvärda av många experter är ju annars Jaeger-LeCoultre. De har dock relativt få modeller som jag skulle kunna tänka mig att ha på handleden.

Singular

Aktiv medlem
Finns Fifty Fathoms med tourbillon (f.ö. det mest mmeningslösa sedan månfas...)? FF skulle jag nästan påstå är mer analog konkurrent till PO45 om vi ska dra direkta paralleller till Omegas modellsortiment. Nästan-manufaktur, sextiotalsstyling, ordentligt format och liknande look. Jag har en gammal JLC från fyrtiotalet som plockas fram när jag vill ha något lika litet som patinerat...en hel del, alltså.

Wasabi - dra inte in Michael Caine i det här.

/M

kayaker

Medlem
Singular skrev:
> Finns Fifty Fathoms med tourbillon (f.ö. det mest
> mmeningslösa sedan månfas...)?

Japp! Jag håller med om att det är ganska meningslöst - tacka vet jag minutrepetition! :-)

> Jag har en gammal JLC från fyrtiotalet som
> plockas fram när jag vill ha något lika litet
> som patinerat...en hel del, alltså.

Auwww! Nu blir jag lite småavis...

Brakastruten

Aktiv medlem
Missade nighthawken, och letar vidare. Här dök ngt lustigt upp: Tressa, och Tressa Lux. Fanns på 70-talet och var enligt oekräftad uppgift riktad till oljefolket? Sas inget om det var grovjobbarna på plattformen visserligen!
53476435_1.jpg

Fanns en variant med tre språk på veckodagen! Arabiska och engelska bl.a. http://www.yellys.ch/105/tressa-b/tressa25-8.html

Topp