[OT] Vart går gränsen för när någon stör allmänheten/grannskapet (ljud)?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En jävla OT här, men eftersom det är på Happy jag hänger nu för tiden så får jag väl kika med er. Verkar ju finnas en del med expertkunskaper även utanför cyklingens värld. ;)

Hur som helst! Jag har ett lite udda problem. Cirka 100 meter från mitt lägenhetshus ligger ett grönområde med tillhörande berg. Det är en ganska öppen yta. Det senaste året åtminstone har ett gäng religiösa lirare ägnat sig åt att gå fram och tillbaka på grönområdet och skrika "Tack Pappa", "Tack Gud", och tackar dom honom för en rad olika saker. Brödet, t.ex. ;) Och visst, vi har ju religionsfrihet i det här landet så jag är naturligtvis fine med att folk sprider sitt budskap. Däremot är det lite störande att dom sätter igång 05:00 på morgonen och håller på ungefär en timme. Lättväckt som jag är, med fönstrena öppna för det svalkar skönt, vaknar jag så gott som varje gång dom håller på.

Mina frågor är väl egentligen - får man hålla på hur som helst i, eller så pass nära, bostadsområden? Och; Får man gå runt och skrika sina religiösa budskap på en plats som är allmänhetens? Jag är lite nyfiken. Någonstans är det ju ett störande moment. 05:00 är väl knapast en acceptabel tid att föra massa oväsen. Dessutom kan jag förstå om en del tycker det är lite obehagligt med det där skrikandet.

EDIT: Här är en ljudupptagning från i vintras: https://www.dropbox.com/s/6hi5evb325ciwlk/IMG_2196.MOV?dl=0

Senast ändrad:

b m c

Medlem
Slå en signal till kommunens miljökontor. Prata med en inspektör och beskriv din upplevda olägenhet. Referera till miljöbalkens hänsynsregler och att du mår dåligt av det du hör. Detta blir ett skapligt ärende med ljudmätning (i din lya kl 05) och tidningsskriverier (om du bor i en liten ort). Och såklart en gedigen utredning. Hehe! Detta kan bli en intressant tråd. Uppdatera!

ooms

Aktiv medlem
Nä, men allvarligt talat ska det nog mycket till för att du ska få nån (polis eller kommun) att agera på det där. Polisen kan möjligtvis åka och prata med dem om lämpligheten i det hela, men nåt brott är det nog inte (det brukar iaf vara polisens svar när folk som får halva nätterna förstörda av motorburen ungdom som ställer sig på nån parkering och festar samt spelar musik...)

Drosa

Aktiv medlem
Min erfarenhet av en boende på gatan mitt emot mig som stod på balkongen och skrek och "sjöng" nationalen i tid och otid närsomhelst på dygnet är att det verkar ok för polisen i alla fall. Ringde och påtalade detta flera gånger och fick till svar att de kunde inget göra, hade inte portkoden, hade inte tid för sånt ring störningsjouren och allsköns ursäkter till jag till slut blev så förbannad att jag frågade polisen rätt ut om de kommer om det sker ett mord på vederbörande.
-"Ja, då kommer vi" blev svaret. Tack för den. Så att det inte funkar med polisen har jag lärt mig.

ooms

Aktiv medlem
Lösning nummer 1 är nog att stänga fönstren. Hur mycket låter det då?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag är mest nyfiken på om det finns NÅGOT som talar mot det dom gör. :D Eller snarare tiden dom gör det på. Hade dom hållt på och gastat på dagtid så hade det varit lite skitsamma, men fucking 05:00 på morgonen! ;D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Lösning nummer 1 är nog att stänga fönstren. Hur mycket låter det då?
Ja, då är det ju inget större problem. Hörbart såklart med tanke på att det generellt är så tyst vid den tiden. :D Jag är dock en sån där dåre som sover med fönstret öppet på vintern till och med. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag ska ladda upp en video! Kom ju på att jag spelade in dom en morgon i vintras. ;D Ser ju inte dom, men man hör dom rätt tydligt haha

ooms

Aktiv medlem
Ja, då är det ju inget större problem. Hörbart såklart med tanke på att det generellt är så tyst vid den tiden. :D Jag är dock en sån där dåre som sover med fönstret öppet på vintern till och med. :P
Då är det nog ännu mer dödfött att få polis eller kommun att agera. Det är ingen mänsklig rättighet att sova med öppet fönster, speciellt inte i tätbebyggt område.

Spacekitty

Aktiv medlem
35 decibel får man räkna med i sovrummet med fönsterna stängda.

Berk

Aktiv medlem
Vet inte hur det funkar i Sverige, men i Nederländerna har några kommun reglar som förbjuder hög ljud på natten. Dom han används av medborgarna för att tystna kyrkklockor som låtade klockan 7:00 på morgonen en gång i veckan. Men där var gränsen 80 db, tror inte att folk sjunger så högt.

laasesku

Medlem
Har du ditt fönster öppet får du nog skylla på ingen Annan än dig själv

mao

Medlem
Har du provat be dem sluta?
Eller i alla fall vänta ett par timmar på morgonen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite läskigt med sånt där, haha, så har inte riktigt vågat mig upp. Rädslan att bli offrad till högre makter direkt på plats är alldeles för stor!

storfiskarn

Aktiv medlem
Bara gömma sig i buskagen o prata i tungor själv så kanske dom skräms iväg.

SIE

Aktiv medlem
Jag trodde jag hade problem med min granne som PRATAR SKITHÖGT KLOCKAN ELVA PÅ KVÄLLEN i lägenheten bredvid mitt sovrum, men detta var en ny nivå.

storfiskarn

Aktiv medlem
Följer du med mig då?! Det skulle vara så jävla roligt om man samlade ihop ett gäng och drog dit FÖRE dom, så när dom anländer går vi redan omkring där uppe och gormar. :D
Haha!
Kommer ihåg när det va några ungdomar som gömde en walkie talkie under en klädinsamlingslåda här utanför o jävlades med en av kvarterets pundare.
Det va rätt underhållande kan jag lova.

Men när han började klättra in i lådan varenda dag så plockades den bort. hehe

Drosa

Aktiv medlem
Vadå pratar? Tänk dig följande när du nyss har brutit upp med en tjej och ska försöka sova på kvällen. Då börjar grannarnas kaninlek. Lite smått med en säng som knakar lite rytmiskt allt snabbarare och tjejen stönar allt mer och mer högljutt och.... Ja, ni förstår. Varenda djävla kväll! Höll på att bli tokig. 😏

gandhi

Aktiv medlem
Förargelseväckande beteende.
Hönsgödsel var en bra idé.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag trodde jag hade problem med min granne som PRATAR SKITHÖGT KLOCKAN ELVA PÅ KVÄLLEN i lägenheten bredvid mitt sovrum, men detta var en ny nivå.
Haha, sånt kan vara nog så jävla irriterande iofs. Det här börjar bli ett dårhus också. Grannen under mig, en kvinna på typ 45, har en dotter runt 13-15. Dom har ena jävla tjafs där nere titt som tätt. Två brudar som skriker ikapp. Dessa tar inte heller någon hänsyn till övriga grannars dygnsrytm. Härom veckan hörde jag bara en tjej som skrek i plågor, något gjorde ont, jag förstod inte att det var grannen under först så jag tog på mig för att gå ut och försöka lista ut vart skriket kom ifrån och eventuellt vidta någon slags åtgärd ifall det visade sig att någon stackars kvinna blev påpucklad, men det var bara granndottern som gjort sig illa på något sätt. Mamman föreslog ett akutbesök men det tyckte inte dottern var aktuellt. Det hela var mycket märkligt. :D Ett par dagar senare möter jag dottern i trappen och hon är jätteglad för hon har avancerat i sin balettklass lät det som. Inga synbara krigsskador i alla fall!

För att inte tala om en annan grannes unga som tydligen aldrig släpps ut på grönbete, utan ska ständigt flytta omkring möbler och springa fram och tillbaka i lägenheten. Verkar inte heller som att ungen någonsin sover för det eviga dunkandet börjar inte sällan runt 07, och kan hålla på så sent som 23-00 i värsta fall.

Ja, det är spännande hela tiden här i området! Skönt att få skriva av sig lite. ;P

ooms

Aktiv medlem
Vi hade en gubbe som började bli dement och gick runt i huset mitt i natten och ringde på hos folk och frågade om han kunde få en smörgås... Sedan började han gå ut med kläderna bak-och-fram, utan skor mitt i vintern, osv.
Han hade inga anhöriga och det var ett j-a jobb och tog väldigt lång tid (säkert ett halvår, om inte mer) att få kommunen att ta sig an fallet.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vi hade en gubbe som började bli dement och gick runt i huset mitt i natten och ringde på hos folk och frågade om han kunde få en smörgås... Sedan började han gå ut med kläderna bak-och-fram, utan skor mitt i vintern, osv.
Han hade inga anhöriga och det var ett j-a jobb och tog väldigt lång tid (säkert ett halvår, om inte mer) att få kommunen att ta sig an fallet.
Stackarn. :/ Hoppas han kom in på något hem och fick lite omvårdnad! Och smörgåsar.

jiha

Medlem
Byter lätt
8755CFB0-979F-4C41-82F1-AD91C24CCAF0.jpeg
dina New Age Zen-dårar mot grannarnas 3 ungar på sina Bobby Cars i grusasfalten utanför sovrumsfönstret varje helgmorgon :-(

liveforthis

Aktiv medlem
Haha, sånt kan vara nog så jävla irriterande iofs. Det här börjar bli ett dårhus också. Grannen under mig, en kvinna på typ 45, har en dotter runt 13-15. Dom har ena jävla tjafs där nere titt som tätt. Två brudar som skriker ikapp. Dessa tar inte heller någon hänsyn till övriga grannars dygnsrytm. Härom veckan hörde jag bara en tjej som skrek i plågor, något gjorde ont, jag förstod inte att det var grannen under först så jag tog på mig för att gå ut och försöka lista ut vart skriket kom ifrån och eventuellt vidta någon slags åtgärd ifall det visade sig att någon stackars kvinna blev påpucklad, men det var bara granndottern som gjort sig illa på något sätt. Mamman föreslog ett akutbesök men det tyckte inte dottern var aktuellt. Det hela var mycket märkligt. :D Ett par dagar senare möter jag dottern i trappen och hon är jätteglad för hon har avancerat i sin balettklass lät det som. Inga synbara krigsskador i alla fall!

För att inte tala om en annan grannes unga som tydligen aldrig släpps ut på grönbete, utan ska ständigt flytta omkring möbler och springa fram och tillbaka i lägenheten. Verkar inte heller som att ungen någonsin sover för det eviga dunkandet börjar inte sällan runt 07, och kan hålla på så sent som 23-00 i värsta fall.

Ja, det är spännande hela tiden här i området! Skönt att få skriva av sig lite. ;P
Fy fan sist nämnde grannen låter som min (bor över oss) helt jävla makalöst att dom möblerar om och hoppar hopprep 23-00tiden. Går inte i förskola / skola. Vilket mina 3 kids gör men vaknar ofta av grannens unge 😠, försökt prata med dom men dom kan varken svenska el engelska!

oxr

Aktiv medlem
Kan du inte lite strukturerat under en veckas tid springa omkring naken på det där berget mellan kl 5 och 6? Så kanske det lugnar sig sen?

JPL

Aktiv medlem
Byter lätt Visa bilaga 419486dina New Age Zen-dårar mot grannarnas 3 ungar på sina Bobby Cars i grusasfalten utanför sovrumsfönstret varje helgmorgon :-(
ja, det är fler än en gång jag funderat på att Under natten smyga på lite mjuka gummihjul på den där modellen som är parkerad hos min granne.😀

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tror utsikterna att få hjälp är små. Här var det raveparty 2-3 km bort ett par helger varje sommar förut, öppet hav mellan så det hördes riktigt bra. I alla fall basen. Samma rytm i flera dagar. Polisen var där och gjorde drogkontroller men inget mer.

Kudos till arrangören för att lämna stället väl städat iaf, inget skräp alls. Och nu var det rätt många år sen de var där.

johan44

Aktiv medlem
ja, det är fler än en gång jag funderat på att Under natten smyga på lite mjuka gummihjul på den där modellen som är parkerad hos min granne.😀
Bobbycars kan låta hur mycket som helst. På barnens dagis tog en redig hantverkare hem alla bilarna och fyllde dem med skum. Det gjorde ingen skillnad alls...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hade en granne ovanför som alltid dammsög kl 23, ingen förståelse alls. Drog inte heller munstycket utan lyfte och slog ner hela tiden, som en kratta. Skönt att inte ha grannar alls längre.

Jag tror fortfarande min idé i det här fallet är bäst =)

Fishy

Aktiv medlem
Lite som filmen ”Midsommar” över det hela.
För vår underhållning kan du ju filma spektaklet🙏😁.
Håller dom på än idag när det är ljust ute på morgonen? Hör efter med grannar om någon mer blir störd. Ta er dit och konfrontera dem och se vart det bär hän därefter. Fortsätter det kan du göra ditt vid samma plats som i sin tur kan störa dem och det de gör.

katten

Medlem
Livet är att man måste dela det med andra på gott och ont. Här skäller hundar, bilar kör förbi på vägen utanför med hösten dunka-dunka och grannen varmkör ibland sin stora motorcykel med gjutjärns motor klicka 6 på morgonen innan han drog iväg med mycket bludderljud.

Människor har lite olika intressen och det är rätt så tillåtet i vårt samhälle, även om jag irriterar mig på allt ovan. Alternativet är ett slutet samhälle

weldion

Aktiv medlem
Människor har lite olika intressen och det är rätt så tillåtet i vårt samhälle, även om jag irriterar mig på allt ovan. Alternativet är ett slutet samhälle
Fast då spelas det propagandamusik på morgonen i stället, så det är lika illa där.

Snuten

Aktiv medlem
Gör ett pentagram i gräset mha någon trevlig kemikalie, typ ättika, just där de brukar stå.
Ja, rigga ngt Blair witch-aktigt. Döda djur uppspända med ståltråd (roadkill förstås!). Konstiga tecken på träden (vattenlöslig giftfri färg). Gör platsen ryslig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer