[OT] Vart går gränsen för när någon stör allmänheten/grannskapet (ljud)?

Rattnalle

Aktiv medlem
Livet är att man måste dela det med andra på gott och ont. Här skäller hundar, bilar kör förbi på vägen utanför med hösten dunka-dunka och grannen varmkör ibland sin stora motorcykel med gjutjärns motor klicka 6 på morgonen innan han drog iväg med mycket bludderljud.

Människor har lite olika intressen och det är rätt så tillåtet i vårt samhälle, även om jag irriterar mig på allt ovan. Alternativet är ett slutet samhälle
Jag kan ändå längta efter lite helt vanlig jävla hänsyn mot omgivningen ibland.

/En som aldrig dammsuger efter 21

zodah

Aktiv medlem
Vilka dårar : -) är inte avundsjuk på dig...

jingleyschmidt

Aktiv medlem

Verkligen! Jag tycker jag är rätt tolerant generellt men mitt tålamod, för folk som inte verkar bry sig om sin omgivning, är rätt dåligt. Skrik hur mycket ni vill men gör det på normala tider som alla andra! :P

Raggamuffin

Aktiv medlem
Livet är att man måste dela det med andra på gott och ont. Här skäller hundar, bilar kör förbi på vägen utanför med hösten dunka-dunka och grannen varmkör ibland sin stora motorcykel med gjutjärns motor klicka 6 på morgonen innan han drog iväg med mycket bludderljud.

Människor har lite olika intressen och det är rätt så tillåtet i vårt samhälle, även om jag irriterar mig på allt ovan. Alternativet är ett slutet samhälle
Ett alternativ är att inte bo inne i ett samhälle.

katten

Medlem

Jag håller helt med och försöker leva efter det också. Våra barn är tacksamt nog lugna och tysta också så jag skäms inte. Men mitt val är att själv acceptera ljuden (naturligtvis i rimlig omfattning).

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag håller helt med och försöker leva efter det också. Våra barn är tacksamt nog lugna och tysta också så jag skäms inte. Men mitt val är att själv acceptera ljuden (naturligtvis i rimlig omfattning).
Ja rimliga ljud från andra stör oftast inte mig heller. Motorcyklar med uppenbart olagliga avgassystem eller borrande i väggar sent på kvällen hör till undantagen som registrerar på radarn.

Bikzz

Aktiv medlem
Den där walkie talkie iden kan kanske vara nåt ? Klättra upp i ett högt träd i närheten och tejpa fast en där den inte syns. Sen kan du börja läsa bibelverser och dom där 10 buden med allvarlig stämma under deras samling ---

ething

Aktiv medlem
Formellt svar: Det kan klassas som en ordningsstörning så tidigt på morgonen. men det kräver att kommunala tjänstemän och polisen orkar agera.

Praktiskt svar: Bränn in ett pentagram i gräsmattan. Sprid ut hönsgödsel och spela Onkel Konkel på hög nivå. Fight fire with fire!

jonte987

Aktiv medlem
Hönsgödsel är väl praxis så det är bara att köra.

Bikzz

Aktiv medlem
Den där walkie talkie iden kan kanske vara nåt ? Klättra upp i ett högt träd i närheten och tejpa fast en där den inte syns. Sen kan du börja läsa bibelverser och dom där 10 buden med allvarlig stämma under deras samling ---
Och påbjuda att enda vägen till Paradiset och att få syndernas förlåtelse för deras del är att omedelbart gör en Pilgrimsresa till den heliga graven, med späkning varje dag....

skier

Aktiv medlem
Oj vad jag är nöjd med att bo på landet när jag läser sånt här... Största problemet här är om grannen får för sig att plöja åkern tidigt på morgonen. Lätt värt att ha lite längre till pizzerian.

Belse

Aktiv medlem
Vattenslang och några gömda popup-spridare i gräset kanske kan vara nåt...

Pqz

Medlem
Sickna muppar.
Rigga ett fett pa-system och ge svar på tal. "Tack pappa". "För all del, det var så lite".

Örjan Lax

Aktiv medlem
Sen kan man spela upp bröööl på högsta volym så kanske dom blir apatiska.

Loftberg

Aktiv medlem
Min flickvän bor granne med Parken Zoo. Vi brukar höra lejonen vråla (när de ska få mat) när vi sitter i trädgården. Ett jäkla otyg!

Masjevel

Aktiv medlem
En jävla OT här, men eftersom det är på Happy jag hänger nu för tiden så får jag väl kika med er. Verkar ju finnas en del med expertkunskaper även utanför cyklingens värld. ;)

Hur som helst! Jag har ett lite udda problem. Cirka 100 meter från mitt lägenhetshus ligger ett grönområde med tillhörande berg. Det är en ganska öppen yta. Det senaste året åtminstone har ett gäng religiösa lirare ägnat sig åt att gå fram och tillbaka på grönområdet och skrika "Tack Pappa", "Tack Gud", och tackar dom honom för en rad olika saker. Brödet, t.ex. ;) Och visst, vi har ju religionsfrihet i det här landet så jag är naturligtvis fine med att folk sprider sitt budskap. Däremot är det lite störande att dom sätter igång 05:00 på morgonen och håller på ungefär en timme. Lättväckt som jag är, med fönstrena öppna för det svalkar skönt, vaknar jag så gott som varje gång dom håller på.

Mina frågor är väl egentligen - får man hålla på hur som helst i, eller så pass nära, bostadsområden? Och; Får man gå runt och skrika sina religiösa budskap på en plats som är allmänhetens? Jag är lite nyfiken. Någonstans är det ju ett störande moment. 05:00 är väl knapast en acceptabel tid att föra massa oväsen. Dessutom kan jag förstå om en del tycker det är lite obehagligt med det där skrikandet.

EDIT: Här är en ljudupptagning från i vintras: https://www.dropbox.com/s/6hi5evb325ciwlk/IMG_2196.MOV?dl=0
Öppna fönstret och skrik "HÅLL KÄFTEN FÖR I H-VETE, JAG FÖRSÖKER SOVA!!"
Upprepa vid behov.

BFS

Aktiv medlem
Att köpa hönsgödsel går ju, men varför inte testa/äta surströmming? Då får du användning för spadet OCH några goda klämmor. :)

implor

Aktiv medlem
Bästa och roligaste lösningen vore bygga en liten pryl med arduio och mikrofon kopplat till ett par rejäla batteridrivna högtalare.

Dom triggar på höga ljud och spelar upp ett ljudklipp (med bombastisk röst) i stil med (JAG HÖR DIG FÖR FAN, SLUTA SKRIK!).

Risken är väl att du kanske får det 20 st till om du gör det allt för bra :unsure:

Pugilism

Aktiv medlem
Upplever fler av dina grannar att det stör? Jag lyssnade lite på din inspelning och tänkte att det var som vilken natt mot vilken torsdag som helst vid Nytorget på Södermalm vid sekelskiftet.
Alla är olika, jag hade inte brytt mig eller blivit störd.

Om fler grannar upplever att det stör så kan ni kanske få något att hända. Nuförtiden har det flyttat in så mycket trista, rika/lättstörda typer till Söder så att alla ställen med lajvmusik har svårt att få ha konserter. Ni kanske kan lyckas med något liknande?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Upplever fler av dina grannar att det stör? Jag lyssnade lite på din inspelning och tänkte att det var som vilken natt mot vilken torsdag som helst vid Nytorget på Södermalm vid sekelskiftet.
Alla är olika, jag hade inte brytt mig eller blivit störd.

Om fler grannar upplever att det stör så kan ni kanske få något att hända. Nuförtiden har det flyttat in så mycket trista, rika/lättstörda typer till Söder så att alla ställen med lajvmusik har svårt att få ha konserter. Ni kanske kan lyckas med något liknande?
Som sagt, jag vill inte förbjuda liv och rörelse, jag önskar bara folk kunde visa hänsyn 05:00 på morgonen. :P

ooms

Aktiv medlem
Vilken stad snackar vi om nu då? Är det den här?

option

Ny medlem
En jävla OT här, men eftersom det är på Happy jag hänger nu för tiden så får jag väl kika med er. Verkar ju finnas en del med expertkunskaper även utanför cyklingens värld. ;)

Hur som helst! Jag har ett lite udda problem. Cirka 100 meter från mitt lägenhetshus ligger ett grönområde med tillhörande berg. Det är en ganska öppen yta. Det senaste året åtminstone har ett gäng religiösa lirare ägnat sig åt att gå fram och tillbaka på grönområdet och skrika "Tack Pappa", "Tack Gud", och tackar dom honom för en rad olika saker. Brödet, t.ex. ;) Och visst, vi har ju religionsfrihet i det här landet så jag är naturligtvis fine med att folk sprider sitt budskap. Däremot är det lite störande att dom sätter igång 05:00 på morgonen och håller på ungefär en timme. Lättväckt som jag är, med fönstrena öppna för det svalkar skönt, vaknar jag så gott som varje gång dom håller på.

Mina frågor är väl egentligen - får man hålla på hur som helst i, eller så pass nära, bostadsområden? Och; Får man gå runt och skrika sina religiösa budskap på en plats som är allmänhetens? Jag är lite nyfiken. Någonstans är det ju ett störande moment. 05:00 är väl knapast en acceptabel tid att föra massa oväsen. Dessutom kan jag förstå om en del tycker det är lite obehagligt med det där skrikandet.

EDIT: Här är en ljudupptagning från i vintras: https://www.dropbox.com/s/6hi5evb325ciwlk/IMG_2196.MOV?dl=0

Hej
Har inte läst alla inlägg. En ordningsfråga. 5.00 får man inte störa folk enligt mig. Allmänt folkvett. Det vet de som ber till gud också för de skulle väl knappt vilja bli väckta. Jag personligen skulle till slut klappa på någon i avskräckande syfte. Gör inte polis något och du är skygg - köp ett luftgevär.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Varför är klippen borta? Vill ju höra dårskaperna..

Mitt förslag är att samla ihop ett gäng vänner, klä sig helt i svart, fram med pentagram, röda ljus och grisblod. Var på plats innan dom kommer på morgonen och kör eran "rit". Det går nog väldigt fort innan dom hittar ett annat berg.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tjena!

Varför är klippen borta? Vill ju höra dårskaperna..

Mitt förslag är att samla ihop ett gäng vänner, klä sig helt i svart, fram med pentagram, röda ljus och grisblod. Var på plats innan dom kommer på morgonen och kör eran "rit". Det går nog väldigt fort innan dom hittar ett annat berg.
Fan, råkade ta bort klippet när jag rensa min dropbox. Glömde. :P

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer