[OT] Vem klipper frisören ?

Bikzz

Aktiv medlem
Frisören klipper alla i byn som inte klipper sig själva ! Men vem klipper frisören ?

mmmrrrr

Aktiv medlem
Det står ju i frågan, alla i byn som inte klipper sig själva klipper frisören. Hoppas att det är en liten by för det kan bli trångt i salongen annars.

GoranS

Aktiv medlem
Om man tolkar det som ett utlåtande exklusivt kring de som inte klipper sig själva finns det inget som hindrar att frisören klipper sig själv. Om man tolkar det som ett utlåtande kring den exakta mängd människor som frisören klipper får man en motsägelse som påminner om den som nämns i Gödel-videon.

mmmrrrr

Aktiv medlem
GoranS sa:
Om man tolkar det som ett utlåtande exklusivt kring de som inte klipper sig själva finns det inget som hindrar att frisören klipper sig själv. Om man tolkar det som ett utlåtande kring den exakta mängd människor som frisören klipper får man en motsägelse som påminner om den som nämns i Gödel-videon.
Jag skulle hävda att det är ytterligare ett poäng för min lösning, att låta en syftningsglidning gå så att frisören klipps av alla som inte klipper sig själva. Dvs alla som klipps av frisören (eller av valfri tredje person, kanske en granne eller sambo) får tillsammans klippa frisören.

Den andra lösningen, där kan frisören inte klippa sig själv, ty då skulle han ingå i den mängd som klipper sig själva, och det vet vi ju att han inte klipper de som ingår i den mängden.

mmmrrrr

Aktiv medlem
Det finns också den tredje lösningen, som kanske är den mest eleganta, och det är att låta andra meningens, frågans, syftning glida så att den gäller vem som frisören utför klippning av. Vilket redan är förklarat i första meningen. Det är bara att lägga betoningen på "klipper" istället för "vem".

mmmrrrr

Aktiv medlem
För att de flesta logiska paradoxer skall fungera krävs en ganska redig grad av språklig stringens. Det märkte man ganska snabbt när man läste praktisk filosofi och skulle försöka vidarebefordra paradoxer till bekanta. Om man inte är noggrann så blir det inte riktigt som man vill...

plumse

Aktiv medlem
"Frisören" tolkar jag på samma sätt som i dagligt tal, dvs "jag går till frisören" och jag blir inte ett dugg förvånad om det finns fler än en.
Alltså klipper frisören frisören.

bonbon

Aktiv medlem
mmmrrrr sa:
För att de flesta logiska paradoxer skall fungera krävs en ganska redig grad av språklig stringens. Det märkte man ganska snabbt när man läste praktisk filosofi och skulle försöka vidarebefordra paradoxer till bekanta. Om man inte är noggrann så blir det inte riktigt som man vill...
Man får anta att det det var dessa höga krav som föranledde att det postades på just happy, på en fredag. Där har den högsta stringensen i Sverige uppmätts tidigare vill jag minnas.

GoranS

Aktiv medlem
@mmmrrrr :
Dina undanflykter bygger på tvetydighet kring om "A klipper B" betyder att A utför klippandet eller om A utsätts för klippandet.

Min undanflykt är mer av mängdlärakaraktären - betyder "A klipper B" att B är precis den mängden som A klipper eller är B en, potentiellt strikt, delmängd av de som A klipper.

Som matematiker tycker jag förstås mängdläravarianten är trevligast (och mest uppenbar). Får erkänna att jag fick läsa ditt inlägg några
gånger innan jag fattade poängen.

Senast ändrad:

mmmrrrr

Aktiv medlem
bonbon sa:
mmmrrrr sa:
Man får anta att det det var dessa höga krav som föranledde att det postades på just happy, på en fredag. Där har den högsta stringensen i Sverige uppmätts tidigare vill jag minnas.
Jag minns det som vore det igår.

GoranS

Aktiv medlem
Finns öppning för en annan undanflykt om man tolkar Frisören i första meningen som namnet på en person och denna person inte är frisören i byn.

h.g.j

Aktiv medlem
Är det ens klargjort att frisören "tillhör" byn? Han kanske pendlar och bor i grannbyn och där kan vem som helst och hans moster klippa honom....

qma

Aktiv medlem
Bikzz sa:
Frisören klipper alla i byn som inte klipper sig själva ! Men vem klipper frisören ?
Det var väl ingen fråga om vem som ställer upp som tillförordnad frisörsfrisör (men utan att titulera sig som faktisk frisör)?

Han/hon klipper ju alla i byn som inte klipper sig själva. Frågan är om det finns fler regler, såsom att alla måste klippas samtidigt?

1888

Aktiv medlem
plumse sa:
"Frisören" tolkar jag på samma sätt som i dagligt tal, dvs "jag går till frisören" och jag blir inte ett dugg förvånad om det finns fler än en.
Alltså klipper frisören frisören.
Så blir det ju även om han klipper sej själv ?

GoranS

Aktiv medlem
Eller så handlar det om klippandet av ören från Frisien, s.k. frisören. Men med tanke på att Frisien, mig veterligen i alla fall, aldrig haft några ören som mynt torde svaret på frågan vara ingen!

mmmrrrr

Aktiv medlem
Det kan också vara att frisör är en omskrivning för saxare. Isåfall var det väl normanderna som klippte till dem?

Atlas

Aktiv medlem
Är det ett öppet kontrakt?

/Gangsterhälsningar från Malmö

(inte för det spelar nån roll men: Vad har du ens emot frisören?)

Jag orkar inte... Frisören klipper Frisören. Alla som klipper någons hår är en frisör.
Ganska säker på att det inte är samma frisör som klipper som blir klippt.

xyz-saft

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
Jag orkar inte... Frisören klipper Frisören. Alla som klipper någons hår är en frisör.
Jag klippte min kompis hår på fyllan en gång. Det visade sig att jag inte var någon frisör.

xyz-saft sa:
VättleBökaren sa:
Jag klippte min kompis hår på fyllan en gång. Det visade sig att jag inte var någon frisör.
Eller så var du bara före i tiden. Vem vet vad som händer år 2025, då kanske den frillan är det senaste?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer