Jag skulle hävda att det är ytterligare ett poäng för min lösning, att låta en syftningsglidning gå så att frisören klipps av alla som inte klipper sig själva. Dvs alla som klipps av frisören (eller av valfri tredje person, kanske en granne eller sambo) får tillsammans klippa frisören.GoranS sa:Om man tolkar det som ett utlåtande exklusivt kring de som inte klipper sig själva finns det inget som hindrar att frisören klipper sig själv. Om man tolkar det som ett utlåtande kring den exakta mängd människor som frisören klipper får man en motsägelse som påminner om den som nämns i Gödel-videon.
Man får anta att det det var dessa höga krav som föranledde att det postades på just happy, på en fredag. Där har den högsta stringensen i Sverige uppmätts tidigare vill jag minnas.mmmrrrr sa:För att de flesta logiska paradoxer skall fungera krävs en ganska redig grad av språklig stringens. Det märkte man ganska snabbt när man läste praktisk filosofi och skulle försöka vidarebefordra paradoxer till bekanta. Om man inte är noggrann så blir det inte riktigt som man vill...
Jag minns det som vore det igår.bonbon sa:Man får anta att det det var dessa höga krav som föranledde att det postades på just happy, på en fredag. Där har den högsta stringensen i Sverige uppmätts tidigare vill jag minnas.mmmrrrr sa:För att de flesta logiska paradoxer skall fungera krävs en ganska redig grad av språklig stringens. Det märkte man ganska snabbt när man läste praktisk filosofi och skulle försöka vidarebefordra paradoxer till bekanta. Om man inte är noggrann så blir det inte riktigt som man vill...
Det var väl ingen fråga om vem som ställer upp som tillförordnad frisörsfrisör (men utan att titulera sig som faktisk frisör)?Bikzz sa:Frisören klipper alla i byn som inte klipper sig själva ! Men vem klipper frisören ?
Så blir det ju även om han klipper sej själv ?plumse sa:"Frisören" tolkar jag på samma sätt som i dagligt tal, dvs "jag går till frisören" och jag blir inte ett dugg förvånad om det finns fler än en.
Alltså klipper frisören frisören.
Påverkar det svaret på frågan? ;-)Bengt-re sa:Regnar det ute?
Yepp!GoranS sa:Påverkar det svaret på frågan? ;-)Bengt-re sa:Regnar det ute?
GUD!Cujo sa:Men vem vänder vindarna?
Jesus är frisören, mysteriet löst ?Johan777 sa:Samma sak med Jesus alla har hört talas om han men ingen har sett han. ;-)
Ahaha to much information!JesperA sa:Jesus är frisören, mysteriet löst ?Johan777 sa:Samma sak med Jesus alla har hört talas om han men ingen har sett han. ;-)
Jag klippte min kompis hår på fyllan en gång. Det visade sig att jag inte var någon frisör.VättleBökaren sa:Jag orkar inte... Frisören klipper Frisören. Alla som klipper någons hår är en frisör.
Ganska säker på att det inte är samma frisör som klipper som blir klippt.
Eller så var du bara före i tiden. Vem vet vad som händer år 2025, då kanske den frillan är det senaste?xyz-saft sa:Jag klippte min kompis hår på fyllan en gång. Det visade sig att jag inte var någon frisör.VättleBökaren sa:Jag orkar inte... Frisören klipper Frisören. Alla som klipper någons hår är en frisör.
Ganska säker på att det inte är samma frisör som klipper som blir klippt.