[OT] Videofilma föredrag, vilken kamera, mic?

rising

Aktiv medlem
Vad skall man ha för videokamera för att filma föredrag i såpass bra kvalitet att någon står ut med att titta på det efteråt? Jag har noll koll på kameror men inbillar mig att det kan behövas en bra kamera, en extra mic (?) och ett stativ, typ. Vem vill ge tips? Kostnadsramen är inte jättesnäv men heller inte extravagant.

Om det blir enklare kan vi låtsas att föredraget handlar om cykling!

kalis

Aktiv medlem
Basic setup!

Mic;
---
*Mygga med trådlös sändare (se till att föreläsaren är införstådd i att han INTE kan rassla omkring med handen där myggan sitter).

*Alternativt (eller helst också) en mic med bred njure (ljudupptagningens riktningsomfång) monterad på scen riktad framåt över scenen.

Kamera;
---
* En kamera med överblick över större delen av scenen,
* En kamera med zoom-optik för gulliga närbilder,

Tidskod i kameran och ljudinspelning är bra då det kan bli jobbigt att synca annars.

rikard

Aktiv medlem
Ljudet är a och o. Blir det kasst så kommer bilden inte spela någon roll. Extern mic, gärna mer än en och någon som vet vad den gör är vad du behöver.

rising

Aktiv medlem
Det slutade med att jag köpte en hyfsad men långtifrån proffskamera, en trådlös myggmikrofon och ett stativ. JIT-leverans till första föredraget gjorde att vi improviserade lite, men det verkar funkat. Nu skall lura någon av kidsen i projektet att meka ihop föredragsvideon med powerpointen.

Hålla på med flera kameror och mikrofoner lät för jobbigt, de som skall se detta får trots allt betalt för det :-)

Topp