Sidoinställningen är IMO den viktigaste inställningen för skridskor.
Moderna glappskridskor (ej att jämföra med klappskridskor) använder sig av bindningar utvecklade och anpassade för skidor (Salomon SNS, BCC, Rotefella etc), men mindre lämpade för skridskor. Resultatet blir att skenan hamnar för långt ut i sidled på foten för att man skall få optimal balans, varmed foten faller inåt när man åker, dvs åkaren pronerar kraftigt och åker bara på innerskär.
För att få så effektiv skridskoåkning som möjligt (dvs använda så lite energi som möjligt för att åka så snabbt som möjligt) krävs att man först åker på ytterskär (dvs den yttre kanten på skenan) och sedan under skäret faller inåt med kroppsvikten och går över på innerskär för att trycka ifrån och avsluta skäret. Med moderna glappskridskor med fel balans riskerar man således att endast få halva skäret.
Detta är grundläggande och ytterst viktigt vid hastighetsåkning på is och inlines och är användbart även vid långfärdsåkning där det gäller att göra av med så lite energi som möjligt.
Vid bandy etc åker man väl knappt på ytterskär? Och dessutom ger jag mig tusan på att ett par bra bandy- eller hockeyrör har en bättre och mer skridskoåkaranpassad placering av skenan i sidled jämfört med vad skidbindningar har.
Inställningen i sidled är naturligtvis individuell, så för vissa kanske skidprylarna funkar bättre än för andra. Personligen har jag väldigt svårt att hitta ytterskäret med min högerskridsko när jag kör med Salomon SNS på ett par Mapleskridskor utan sidojusteringsmöjlighet. Vänster går bättre. Det är en helt annan grej med ett par hastighetsskridskor (med sidojustering).