[OT] Vilka långfärdskridskor ?

baby fat

Ny medlem
Vad jag hört är det fortfarande Skyllemarks blå som gäller. Är inte så insatt men tänkte också köpa mig ett par nya i år så jag kommer följa tråden med intresse.

JKolmo

Aktiv medlem
1 mm skena är ju snabbt och skönt på jämnt lagd kärnis typiskt sett i början på säsongen. På saltis och porös stöpis el våris kan en så smal skena bli väldigt jobbig, särskilt för åkare med hög vikt. 1,25 mm är nog mer lämpligt allround. Jag kör med 1 mm bimetallskena och det funkar OK, men jag väger bara 63 kg typ.

ev. randonörd

Aktiv medlem
Jag är +90kg, så 1mm skena kanske är dumt..

Skyllemarks blå har onödigt långt/flackt uppslip i fören.
Skyllemarks röda har en sjukt hög prissättning.
Dessutom monterar jag bindningarna centriskt så jag behöver inte justermånen i sida.

Vad finns mer att välja på, de skall vara lätta och snabba ?
Maple ?

Rock

Aktiv medlem
Skippa den med 1mm skena om du inte tänker köpa mer än ett par. Dom är ifs trevliga att åka på men då ska isen ha riktigt bra kvalitet.

Hur ska du åka? Turer eller bara för träning eller en kombo?

ev. randonörd

Aktiv medlem
Jag har ett par långa(50cm)Almgrens för mjuka isar, men funderar på ett snabbare par när isen är hård och fin. 1mm skena är nog för smalt.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag saknar möjligheten att kunna spänna fast hälen på mina Zandstra när isen är dålig.
Skall försöka fixa en fulmoddning. Någon som har en idé om hur?

freber

Medlem
Jag har kört med Siljan skate och Salomon Skate och gummiflärp för klappkänslan

Kanonnöjd och bra firma

www.siljanskate.se

/ F

Brando

Aktiv medlem
Kört några olika varianter tycker Lundhags snabb m. Crispi standard pjäxor är överlägset vid långa lugna turer. :)

Jensen

Aktiv medlem
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag saknar möjligheten att kunna spänna fast
> hälen på mina Zandstra när isen är dålig.
> Skall försöka fixa en fulmoddning. Någon som
> har en idé om hur?

jag tycker snarare lös häl ä en fördel på dålig is, näre hugger, hinner man parera det lättare, genom att dra upp foten. men det är väll en smaksak :D

Crosswind

Medlem
Asså, jag köpte Skyllemarks blå bara för man kunde justera den i sidled. Plattformen var ju så bred att den tog i isen. Var ju sjukt att man var tvungen att passa sig för det hela tiden. Bytte sen till ett par Lundhags som var mycket smalare. Klart mycket bättre, bara att köra och vara glad. Fattar inte varför man skall ändra bindningen i sidled. Har själv spelat bandy i allsvenskan så säg inte att jag inte kan åka skridskor. Vem flyttar bladet i sidled på vanliga skridskor? Jusst det ingen.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Crosswind skrev:
> Asså, jag köpte Skyllemarks blå bara för man
> kunde justera den i sidled. Plattformen var ju så
> bred att den tog i isen. Var ju sjukt att man var
> tvungen att passa sig för det hela tiden. Bytte
> sen till ett par Lundhags som var mycket smalare.
> Klart mycket bättre, bara att köra och vara
> glad. Fattar inte varför man skall ändra
> bindningen i sidled. Har själv spelat bandy i
> allsvenskan så säg inte att jag inte kan åka
> skridskor. Vem flyttar bladet i sidled på vanliga
> skridskor? Jusst det ingen.

Been there, done that. Sålde min Skyllermark Blå till Pikmakarna när jag köpte nya.

JKolmo

Aktiv medlem
Sidoinställningen är IMO den viktigaste inställningen för skridskor.

Moderna glappskridskor (ej att jämföra med klappskridskor) använder sig av bindningar utvecklade och anpassade för skidor (Salomon SNS, BCC, Rotefella etc), men mindre lämpade för skridskor. Resultatet blir att skenan hamnar för långt ut i sidled på foten för att man skall få optimal balans, varmed foten faller inåt när man åker, dvs åkaren pronerar kraftigt och åker bara på innerskär.

För att få så effektiv skridskoåkning som möjligt (dvs använda så lite energi som möjligt för att åka så snabbt som möjligt) krävs att man först åker på ytterskär (dvs den yttre kanten på skenan) och sedan under skäret faller inåt med kroppsvikten och går över på innerskär för att trycka ifrån och avsluta skäret. Med moderna glappskridskor med fel balans riskerar man således att endast få halva skäret.

Detta är grundläggande och ytterst viktigt vid hastighetsåkning på is och inlines och är användbart även vid långfärdsåkning där det gäller att göra av med så lite energi som möjligt.

Vid bandy etc åker man väl knappt på ytterskär? Och dessutom ger jag mig tusan på att ett par bra bandy- eller hockeyrör har en bättre och mer skridskoåkaranpassad placering av skenan i sidled jämfört med vad skidbindningar har.

Inställningen i sidled är naturligtvis individuell, så för vissa kanske skidprylarna funkar bättre än för andra. Personligen har jag väldigt svårt att hitta ytterskäret med min högerskridsko när jag kör med Salomon SNS på ett par Mapleskridskor utan sidojusteringsmöjlighet. Vänster går bättre. Det är en helt annan grej med ett par hastighetsskridskor (med sidojustering).

Senast ändrad:

Jon

Aktiv medlem
JKolmo skrev:
> Sidoinställningen är IMO den viktigaste
> inställningen för skridskor.
>
>
> För att få så effektiv skridskoåkning som
> möjligt (dvs använda så lite energi som
> möjligt för att åka så snabbt som möjligt)
> krävs att man först åker på ytterskär (dvs
> den yttre kanten på skenan) och sedan under
> skäret faller inåt med kroppsvikten och går
> över på innerskär för att trycka ifrån och
> avsluta skäret. Med moderna glappskridskor med
> fel balans riskerar man således att endast få
> halva skäret.
>
> Detta är grundläggande och ytterst viktigt vid
> hastighetsåkning på is och inlines och är
> användbart även vid långfärdsåkning där det
> gäller att göra av med så lite energi som
> möjligt.
>
Är åkningen med förskjutningen av kroppsvikten från inner till ytter liknande double push på inlines? Jag blev rådd att flytta in "skenorna" på mina inlines(ej klapp) för att få ett bättre skär, har tyvärr inte provat det ännu. Double push blir i nuläget betydligt jobbigare än att bara åka på innerskär.

Har funderat på att köpa skenor för isåkning att sätta på inlinesen(Rexton 5-hjuliga) på vintern, hur funkar det?
Måste isen vara perfekt för att åka med dem?
Ska man istället satsa på ett par skenor till SNS-skorna och inte tänka fart utan bara njutning?

/Jon

Appel

Aktiv medlem
Jon skrev:
> Har funderat på att köpa skenor för isåkning
> att sätta på inlinesen(Rexton 5-hjuliga) på
> vintern, hur funkar det?
> Måste isen vara perfekt för att åka med dem?
> Ska man istället satsa på ett par skenor till
> SNS-skorna och inte tänka fart utan bara
> njutning?
>
> /Jon

Om man är ute på naturis måste man räkna med att kunna ta kortare promenader. Nu vet jag inte exakt hur Rexton ser ut, men jag inbillar mig att dom är svåra att gå i. Fast det är klart att det går att gå i skridskor med skenskydd... Det är väl bara att gå liksom...

ev. randonörd

Aktiv medlem
Jag har satt klappskenor på mina inlinesskor. Det funkar utmärkt. (på isen)

Om man inte har några allvarliga defekter i fötterna så är det nog en träningssak.
Kör man med "centriskt" placerade skor så kan man ända stå rätt på skridskon.
Man kanske måste träna lite för att kompensera för eventuella konstiga fötter...

Det kanske är lättare att få ett ytterskär om man står långt ut på skridskon, men det blir i alla fall inte optimalt.

Fördelen med "centriskt" placerade bindingar är att man kan skifta mellan höger- och vänster skridsko. tex om skulle köra på en sten eller liknande.

Senast ändrad:

JKolmo

Aktiv medlem
Jon skrev:
> > >
> Är åkningen med förskjutningen av kroppsvikten
> från inner till ytter liknande double push på
> inlines? > /Jon

Skillnaden mellan double push och traditionell ishastighetsåkning kan förenklat beskrivas som att vid double push skjuter man ifrån (pushar) två gånger under skäret: först på ytterskär (då sker pushen i sidled inåt under kroppen) och sedan på innerskär (då sker pushen i sidled ut från kroppen), dvs med höger ben först push åt vänster sedan push åt höger, med vänster ben omvänt. Vid isåkning är ytterskäret mer statiskt och används mest som hävstång för att med tyngdkraftens hjälp få mer kraft i avvecklingen av skäret på innerskär utan att man behöver använda alltför mycker muskelkraft.

Jon

Aktiv medlem
Mina Rexton är av speedinline-typ dvs. låga med kolfiberskal. Dom har standard skeninfästning så det ska gå att sätta på fast- eller klapp-skena. Någon som har tips på en skena som skulle funka på insjöis?

baby fat

Ny medlem
Passar på att höra om någon kan ge besked om hur man bör tänka gällande längd. Om jag med skostorlek 44 skulle köpa ett par Skyllemarks blå av kortaste modell (46 cm), kommer det ställa till problem för mig? Jag tänker mig att jag i värsta fall får borra nya hål när jag monterar om bindningarna men att trenden ändå verkar gå mot allt kortare skridskor och mer framskjuten placering av bindningen.

Rock

Aktiv medlem
Det här vill du nog inte läsa. Jag hade rekommenderat dig 51cm längden för att få balansen rätt. Det är liksom var centrum på skenans radie ligger som kan ställa till det för dig om du ändrar centreringen av din vikt. Du får väl testa helt enkelt och se vad du tycker. Jag hade sagt att 46är för skostolek ca36-41.

baby fat

Ny medlem
Klart jag vill läsa - tack för svar! Jag blir inte helt avskräckt och satsar på att testa. Går det åt skogen så kommer jag och köper ett par längre av dig istället (men nog borde det gå att skjuta bak hälplaceringen lite också om det verkligen kniper).

ev. randonörd

Aktiv medlem
Du skall inte bara titta på skridskons längd.
Kolla var uppslipningen börjar i fören,(det som finns framför kommer inte hjälpa till i åkningen)

Sen skall foten stå ungefär mitt på den yta som ligger bakom uppslipningen. Det kan vara lite personligt beroende på teknik och andra skäl.

Många ovana åkare står för långt bak. Du måste ha lite skena bakom hälen för att kunna tryck ifrån ordentligt.

För mycket skena framför foten är bara i vägen och tillför inget.

nikasp

Aktiv medlem
Vad säger Happy om Skyllemarks Röd 47cm till mig som har strl 43 och är bra åkare på vanliga hockeygrillor? AddNature kör 30% så jag har reserverat ett par så nu är det bara att vänta på november igen :)

AxelSthlm

Aktiv medlem
Äsch du kan säkert köra ett pass till kvällen, jag åkte förra helgen på mälaren och då var det säkert 3-4 dm is....kanske mer....Brunnsviken är det väl för Solnaiter, som hägrar....

nikasp

Aktiv medlem
Yes, men jag har inga polare i närheten. Inte "döds"-sugen på att bada själv om det vill sig illa :) Var åkte du? Runt Bogesund var det grymt fint för knappt två veckor sedan.

Appel

Aktiv medlem
Jag har fått för mig att jag gillar korta långfärdisar så när jag skaffade mig nya skyllermarks röda i år så köpte jag 42cm varianten. Är 180 och har 41,42 i skor. Jag är väldigt nöjd. Har inte kört med sidojustering förut men nu har jag cirka 6mm offset från centrum läge. Känns mycket stabila och sköna tillsammans med mina alfa hafjellpjäxor. Kan åka mer avslappnat än tidiagre...
Jag brukar även rotera foten när jag avvecklar skäret så att tån pekar ner mot isen innan skenisättning och jag inbillar mig att det blir lättare med en kortare skena. Det blir definitivt lättare med trubbig nos iaf.

Bästa köpet på länge!

skridskor.png

AxelSthlm

Aktiv medlem
Jag bor i Hässelby och kliver på vid verket och sen skrinnade jag upp mot Kungsängen, jag har dock inte dem grillorna du och Appel har.....Lundhags heter väl mina tror jag och då jag är en lång jävel är mina blad det också..
Jag brukar åka själv men det är ju nästan jämt andra ute på de plogade banorna.

nikasp

Aktiv medlem
Nu ligger de på köksbordet. Stod och pratade med ordföranden i min förening och kom sen på att det ju var hockey idag. Luleå vann! Hoppas lura med någon senast lördag.

mamme1

Aktiv medlem
nikasp skrev:
> så nu är det bara att vänta på november igen :)
OJOJOJ, du vet tydligen inte vad du missar....
Det är ju dödschockbra åkning nu!

nikasp

Aktiv medlem
Var ska man åka då? Bor i Solna men kan köra vart som helst. Var på Mälaren nära Enköping för två helger sen. Trodde på allvar i morse att det inte blir mer i år. Grejen är den att polare och jag själv inte har alla attiraljer man bör ha. Jag har skrillor och isdubbar. Har väl nåt klätterrep att hänga över axeln i värsta fall :)

mamme1 skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > så nu är det bara att vänta på november igen
> :)
> OJOJOJ, du vet tydligen inte vad du missar....
> Det är ju dödschockbra åkning nu!

AxelSthlm

Aktiv medlem
nikasp skrev:
> Var ska man åka då? Bor i Solna men kan köra
> vart som helst. Var på Mälaren nära Enköping
> för två helger sen. Trodde på allvar i morse
> att det inte blir mer i år. Grejen är den att
> polare och jag själv inte har alla attiraljer man
> bör ha. Jag har skrillor och isdubbar. Har väl
> nåt klätterrep att hänga över axeln i värsta
> fall :)

Om du kör plogade banor när isen är tjock nog så behöver du inte se ut som nån jefla trekkingkung, folk åker omkring med full utstyrsel på bottenfrusna sjöar, det ser vanisinigt ut... Ska du ut på tunna skärgårdisar är det en annan sak men Brunnsviken eller för all del Mälaren/Drevviken eller Norrviken så kan du ha din dubbar och en fickplunta för värmen, det räcker.

JKolmo

Aktiv medlem
Mikva skrev:
> Skyllermarks röda är fina. Själv har jag de
> blå men hade gärna haft mindre utstick fram.
>
> Pikmakarns svarta kan också vara ett intressant
> alternativ:
> http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2736&art=
> 1314262
>
> Håller tummarna för Mälarens is.

Jag har pikmakarns svarta assymetriska 43cm med Salomon SNS-bindningar. Suveräna!!

Appel

Aktiv medlem
JKolmo skrev:
>
> Jag har pikmakarns svarta assymetriska 43cm med
> Salomon SNS-bindningar. Suveräna!!

Så dom fanns på riktigt tillslut. Jag var där i höstas men då var det osäkert när dom skulle finnas att köpa. Fick du lov att modda dom för att få på en SNS bindning? På mina röda satt den bakersta urfräsningen för långt bak och jag fick lov att fila lite...

JKolmo

Aktiv medlem
Jag råkade maila Måns precis när han fått in några par. Har för mig att det var i oktober någon gång. Och precis, lite moddning krävdes. Det räckte dock med att borra i Salomonbindningens bakre del för att kunna fästa. Inget våld på själva grillan således.

Appel

Aktiv medlem
JKolmo skrev:
> Jag råkade maila Måns precis när han fått in
> några par. Har för mig att det var i oktober
> någon gång. Och precis, lite moddning krävdes.
> Det räckte dock med att borra i
> Salomonbindningens bakre del för att kunna
> fästa. Inget våld på själva grillan således.

Ahaa, du gjorde sååååå. Funderade på det men jag vågade inte lita på att plasten i bindning skulle hålla om man borrade i den! Verkar ju onekligen smidigare med ditt sätt...

JKolmo

Aktiv medlem
Ja det var jättesmidigt. Hade lite tur också eftersom mina Hafjellpjäxor inte har kontakt med bindningen precis där skruvarna nu sitter, dvs inga problem med att skruvskallarna behövdes försänkas i bindningsmaterialet eller liknande, det räckte med att bara borra hål.

mamme1

Aktiv medlem
nikasp skrev:
> Var ska man åka då?

> Grejen är den att polare och jag själv inte har alla attiraljer man
> bör ha.
Det är ju just det... Går inte att tipsa om annat än plogade banor då, tyvärr.
På Norrvikens sjöisbana har man just avslutat underhållet (nu i veckan), men den är förmodligen fortsatt fin på morgon/förmiddag ett tag till.

Topp