(OT) Vilka små, billiga, tillförlitliga (skåp)bilar sväljer en odemonterad mtb?

Lejon

Aktiv medlem
Jag kanske kommer byta arbete och då behöva pendla längre, för att lyckas bibehålla cykelkompentens kommer jag därför behöva en bil som jag på två sekunder kan slänga in en valfri odemonterad, blöt och smutsig cykel i. Tanken är att köra halva sträckan och sen cykla resten och göra samma sak på vägen hem. Cykeln bör under natten stå i bilen av praktiska skäl.
Bilen ska vara billig och helst någorlunda tillförlitlig. Komfort, utseende och status är helt oviktigt. Budget under ca 30 000.
Jag har alltid varit svag för Citroen Berlingo/Peugeot Partner (fråga inte varför). Först tänkte jag skåpvarianten, men famijevarianterna är ju egentligen smartare om cykeln får plats - får en cykel det med baksätet fällt (eller halva utslitet i värsta fall)?
Andra synpunkter och idéer?

Senast ändrad:

Kristoffer R

Aktiv medlem
Peugeot Expert. Tresitsig med riktigt stort skåp.

Skoda Roomster, men då får du fälla säten. Bildgoogla ”Skoda Roomster Bike Inside.

weldion

Aktiv medlem
Har själv en Peugeot Bipper med en Vitus parkerad bak i skåpet. Odemonterad och sekundsnabbt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Lejon sa:
Jag kanske kommer byta arbete och då behöva pendla längre, för att lyckas bibehålla cykelkompentens kommer jag därför behöva en bil som jag på två sekunder kan slänga in en valfri odemonterad, blöt och smutsig cykel i. Tanken är att köra halva sträckan och sen cykla resten och göra samma sak på vägen hem. Cykeln bör under natten stå i bilen av praktiska skäl.
Bilen ska vara billig och helst någorlunda tillförlitlig. Komfort, utseende och status är helt oviktigt. Budget under ca 30 000.
Jag har alltid varit svag för Citroen Berlingo/Peugeot Partner (fråga inte varför). Först tänkte jag skåpvarianten, men famijevarianterna är ju egentligen smartare om cykeln får plats - får en cykel det med baksätet fällt (eller halva utslitet i värsta fall)?
Andra synpunkter och idéer?

Jag har haft en Citroën Jumpy (likadan) världsklassbil på många sätt. Bra lastutrymme och gick sällan sönder trots 30000 mil.

kais01

Aktiv medlem
körde tidigare citroën evasion. med den kunde man ta ur mittstolen i mellanraden, backa in en cykel mellan två återstående stolar. så fyra sittplatser i det läget.

faktiskt kunde man backa in en tandemcykel, för det var mellanrum och plant golv även mellan framstolarna. inte så tokigt med 445 cm kort bil...

för övrigt låter lejons upplägg som en bra ursäkt att äntligen skaffa en brompton;)

Lejon

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Peugeot Expert. Tresitsig med riktigt stort skåp.

Skoda Roomster, men då får du fälla säten. Bildgoogla ”Skoda Roomster Bike Inside.
Njae, Roomster är förvisso en attraktiv bil (trots VW-kopplingen), men bildgoogling säger mig att det är tveksamt med en halvstor odemonterad cykel i den väl?
Och Expert är garanterat stor nog, men det jag efterfrågar är minsta möjliga modell. Är Berlingo eller Partner lång nog?

Svnprssn

Ny medlem
Jag har haft en Citroën berlingo family,
Viker man fram baksätet får du lätt in en cykel, trixar man lite och skruvar av framhjul så får du in tre-fyra cyklar.

Lejon

Aktiv medlem
kais01 sa:
körde tidigare citroën evasion. med den kunde man ta ur mittstolen i mellanraden, backa in en cykel mellan två återstående stolar. så fyra sittplatser i det läget.

faktiskt kunde man backa in en tandemcykel, för det var mellanrum och plant golv även mellan framstolarna. inte så tokigt med 445 cm kort bil...

för övrigt låter lejons upplägg som en bra ursäkt att äntligen skaffa en brompton;)
Nej Brompton köper man väl för att ha en skapligt fungerande cykel trots kollektivtrafik, jag vill ju ha en bra och normal cykel och anpassar bil till det.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag citerade fel inlägg. Det är Peugeot Expert och Citroën Jumpy som är likadana, så även Fiat Scudo(?).

kais01

Aktiv medlem
jag skaffade brompton för många år sedan för att cykla hem tre mil dagar när jag blev klar med jobbet i tid. en justincase-grej. sedan cykel plus tåg tillbaka till jobbet på morgonen.

numera skulle jag ta brommien även om det inte var aktuellt att delpendla kommunalt. skönt att kunna ta in cykeln inomhus där man är, och rolig att cykla på.

Jon

Aktiv medlem
Citronen Berlingo kan man cykla in i. Hade en för många år sedan. Bra att lasta i, dålig på att fungera tyvärr. Men det var en äldre modell (kanske 00-03 nånting).

Snuten

Aktiv medlem
Citroën, Peugeot och Renault, är det sant att dessa märken tillverkar bilar som ofta drabbas av en massa småfel, elfel etc?

Har bara erfarenhet av Peugeot och kan väl varken säga bu eller bä, jag fick min beskärda del av irriterande fel. Det värsta var väl airbaglampan, helvete...

Då det gäller Renault är det närmaste jag kommer att min brorsa hade en Scenic för några år sedan. Han var inte nöjd, jyst på grund av alla dyra småfel. Aldrig mer Renault var han dom när han bytte till Toyota.

Miracle

Aktiv medlem
Toyota Yaris Verso. Hade en sån i 16 år. Bara att fälla ner ett baksäte under framsätet å rulla in cykeln å vrida till styret så hjulet hamnade i 90 grader så var det klart! :)

frid!

SalkinL

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Berlingo, 2013. Vad jag läste är dom ganska problemfria. 16V motorn kunde visst strula lite men den nyare 8V motorn verkar vara en slitvarg. Det är ganska enkla bilar utan elektronisk lullull och komplicerade hjulupphängningar m.m., det gör ju att chansen att dom funkar är större.
Berlingo och Partner är samma bil. Renault har inget gemensamt. Renault skåpen verkar enligt internet vara mer struliga.

Min cykel går in odemonterad på diagonalen. 1220mm hjulbas, så den är väl ~1900mm lång. Man får in en till lls cykel om man tar av framhjulet på den. Vill man lasta många cyklar så får man nog ta av framhjulet på alla. Family versionen borde ha lite mer plats på längden eftersom den saknar mellanväggen. Men skåp är så skönt, man behöver inte tänka på om cykeln är smutsig.

kais01

Aktiv medlem
skåpiden för är ju finfin om man av andra skäl behöver ett skåp.

men accepterar man fällt baksäte och att montera av framhjulet får även en 29a plats i en så liten bil som audi a2.

faktiskt får man i den bilen in två.

Lingon

Aktiv medlem
Jag har en pega partner L2 (långa modellen) som cykelbil. Det går precis in en stor mtb (YT capra 29 XL eller SC Hightower XL) i skåpet om man lägger den diagonalt och vrider på styret.
Tveksamt om mina cyklar skulle få plats i ett mindre skåp utan att ta av nåt hjul.

Lejon

Aktiv medlem
Tack för alla tips!
Yaris Verso är nog bra, men utbudet lite skralt. Hittas en bra sån så kanske.
Berlingo får hyfsade omdömen hos Dekra i alla fall, känns som att en Berlingo Family i skapligt skick blir vettigast med mina önskemål; cykeln får plats odemonterad (krav), bilen är inte helt obekväm (bonus) och man kan köra folk i den dessutom (bonus). Känns som att det dessutom är större chans att hitta en Family i bra skick jämfört med att titta på skåpvarianterna som ju ofta gått hårt som hantverkarbilar. Att rulla in en smutsig cykel i en skåpbil känns iofs lite bättre, men bilen kommer ju inte vara en putsad finbil direkt ändå i den prisklassen...

Lejon

Aktiv medlem
kais01 sa:
skåpiden för är ju finfin om man av andra skäl behöver ett skåp.

men accepterar man fällt baksäte och att montera av framhjulet får även en 29a plats i en så liten bil som audi a2.

faktiskt får man i den bilen in två.
Jovisst. Jag hade en Aygo en gång, körde cykel i den också. Nästan alla bilar kan man köra en cykel i - jag vet. Men nu är ju idén att göra det två gånger om dagen, då är demontering av ens ett framhjul för mycket besvär för mig om det ska funka i vardagen. Blir ändå mycket tid sammanlagt med bil och cykel-kombopendling.

kais01

Aktiv medlem
en annan fördel med stående cykel är att man inte behöver vara lika anal med att lufta bromsarna.

finns möjligheten att helt lyfta ur en av bakstolarna lär det underlätta vardagen, gärna mittplatsen.

SalkinL

Aktiv medlem
Lejon sa:
Tack för alla tips!
Yaris Verso är nog bra, men utbudet lite skralt. Hittas en bra sån så kanske.
Berlingo får hyfsade omdömen hos Dekra i alla fall, känns som att en Berlingo Family i skapligt skick blir vettigast med mina önskemål; cykeln får plats odemonterad (krav), bilen är inte helt obekväm (bonus) och man kan köra folk i den dessutom (bonus). Känns som att det dessutom är större chans att hitta en Family i bra skick jämfört med att titta på skåpvarianterna som ju ofta gått hårt som hantverkarbilar. Att rulla in en smutsig cykel i en skåpbil känns iofs lite bättre, men bilen kommer ju inte vara en putsad finbil direkt ändå i den prisklassen...

Helt sant att dom brukar vara lite misshandlade. Man får ha lite tur. Min känns väldigt solid och bra. Har provkört andra med samma miltal som kändes riktigt risiga och slitna. Har den som cykel/pendlar/andrabil. Helt klockren till det.

Gurra

Aktiv medlem
Jag satt och blocket-surfade på eldrivna skåpbilar för ett tag sedan.
Blir ju väldigt billigt i drift.

Bar mycket mer än 30000 i inköp men det kanske tjänar in sig på driftsäkerhet och driftkostnad. Beror ju på vad du behöver för räckvidd också.

Ok. Alla jag hittade nu var svindyra, men det kanske dyker upp någon billigare.

Jimel

Aktiv medlem
Snuten sa:
Citroën, Peugeot och Renault, är det sant att dessa märken tillverkar bilar som ofta drabbas av en massa småfel, elfel etc?

Har bara erfarenhet av Peugeot och kan väl varken säga bu eller bä, jag fick min beskärda del av irriterande fel. Det värsta var väl airbaglampan, helvete...

Då det gäller Renault är det närmaste jag kommer att min brorsa hade en Scenic för några år sedan. Han var inte nöjd, jyst på grund av alla dyra småfel. Aldrig mer Renault var han dom när han bytte till Toyota.

Har haft två Renault, elproblem med båda så ja säger jag ?

Pfaff

Aktiv medlem
Servicekillarna på mina senaste jobb under 10-15 års tid har begåvats med Renault Kangoo.
Enda skälet måste vara låga leasingkostnader men de må ha vägts upp mer än rikligt av stilleståndskostnader. Opålitliga är bara förnamnet. Och det gäller både tidigare o h nya modeller
De som kunde välja Peugeot hade i regel ett bekymmersfritt liv.

ooms

Aktiv medlem
Är det många som har en extra bil bara/primärt för att transportera cykeln?

Lejon

Aktiv medlem
ooms sa:
Nej det verkar rätt ovanligt när man läser här i alla fall. Inte jag heller ska (eventuellt) endast ha den för cykeltransport, utan det är en pendlarbil med möjlighet att ta med pendlarcykeln (framgår i det första inlägget). Pendlarbilar tror jag är ganska vanligt däremot.

SalkinL

Aktiv medlem
Lejon sa:
ooms sa:
Nej det verkar rätt ovanligt när man läser här i alla fall. Inte jag heller ska (eventuellt) endast ha den för cykeltransport, utan det är en pendlarbil med möjlighet att ta med pendlarcykeln (framgår i det första inlägget). Pendlarbilar tror jag är ganska vanligt däremot.

Min är ju till vardags en pendlarbil. Men ett av kraven var att det skulle vara skåp just för cykeltransport. När familjen skall med har vi en större och nyare kombi.

GustafH

Aktiv medlem
Jag hade en Caddy 1.6D -03:a som inte var några problem att slänga in en modern 29er i storlek XL i. Drog ca 0,55 l/mil och det enda problemet jag hade med den under åtta år var att nån klåpare försökte pilla upp låset på skåpet.

Lejon

Aktiv medlem
kais01 sa:
är en c8 eller sharan för stor?
Ja onödigt stora och familjemässiga. Dessutom är jag starkt skeptisk till tillförlitligheten hos c8 (även om jag gillar den som bil) och jag ogillar skarpt allt som heter VW (även om de ibland gör produkter som är bra).
Jag tänker så här: Liten simpel bil = oftast lägre kostnader på det mesta och färre mer avancerade funktioner som kan paja.

MZ

Aktiv medlem
Jag pendlade i två år med en Fiat Diablo, 12 mil om dagen.
Kan rekommendera den, tanka och körde bara. Ful som en skokartong, men jag på 194 cm satt riktigt bra i den.
Billig i inköp och billig skatt, men 90 Hk motorn som jag har varvade lite mycket på motorvägen. Höll man 110 funkade det bra, men upp till 100 passade den bäst.
Inga problem med cykel i skåpet.

Hasse#7

Aktiv medlem
MZ sa:
Jag pendlade i två år med en Fiat Diablo, 12 mil om dagen.
Kan rekommendera den, tanka och körde bara. Ful som en skokartong, men jag på 194 cm satt riktigt bra i den.
Billig i inköp och billig skatt, men 90 Hk motorn som jag har varvade lite mycket på motorvägen. Höll man 110 funkade det bra, men upp till 100 passade den bäst.
Inga problem med cykel i skåpet.

Jag har också bra erfarenheter av Fiat, inte just den nämnda, men de funkar för långa personer och hållbarhet/driftkostnad var bra/låg i tidigare nämnd ordning.

Lejon

Aktiv medlem
Miracle sa:
Toyota Yaris Verso. Hade en sån i 16 år. Bara att fälla ner ett baksäte under framsätet å rulla in cykeln å vrida till styret så hjulet hamnade i 90 grader så var det klart! :)

frid!
Det blev en riktigt fin Yaris Verso för 10 000kr med 34000 mil på mätaren. Nybes och fullservad. Jag älskar den redan!
Idag transport av åtta stolar och ett 250 cm långt bord - inga problem! Hoppas den håller ihop hyfsat nåt år i alla fall.
(Min dotter gråter för att hon tycker den är så ful, själv är jag så nykär att jag ser en skönhet i designen.)

Bilagor

• 7AD7AAF8-E82D-4A6B-93F9-1CDA34213C45.jpeg
    7AD7AAF8-E82D-4A6B-93F9-1CDA34213C45.jpeg
    371 KB · Besök: 96

Hasse#7

Aktiv medlem
Lejon sa:
Miracle sa:

frid!
Det blev en riktigt fin Yaris Verso för 10 000kr med 34000 mil på mätaren. Nybes och fullservad. Jag älskar den redan!
Idag transport av åtta stolar och ett 250 cm långt bord - inga problem! Hoppas den håller ihop hyfsat nåt år i alla fall.
(Min dotter gråter för att hon tycker den är så ful, själv är jag så nykär att jag ser en skönhet i designen.)

Haha, stackars barn. Jag brukar också ha konstiga bilar. Karaktärsdanande för de små liven.

Hasse#7

Aktiv medlem
ostrand sa:
Hasse#7 sa:
Haha, stackars barn. Jag brukar också ha konstiga bilar. Karaktärsdanande för de små liven.

Fiat multipla?

Nä, nån stans drar jag också en gräns. Multipla är no go zone. Men att hämta dottern i en elektrisk Renault Express var väl inte helt uppskattat. Volvo 242 gav inte heller kärlek. Tur ungarna inte var födda när man hade Corolla -73, köpt för 300 kr med bucklor i taket efter att förra ägaren nästan voltat men det klarade sig för att stod på två hjul och studsade taket mot en vajer till en stolpe. Handrollad röd var den också. Klart trauma, men jag gillade den.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer