[OT] Vilken bil för billig pendling.

ooms

Aktiv medlem
Petrolhead sa:
Något jag undrar över varför man tycker det är dyrt att serva en äldre bil men lätt lägger 30-100 tusen på värdeminskning på en helt ny bil?
Jag kör runt i en SAAB -01 och servar den för runt 1500:- om året (däck, turbo, olja och filter etc).
Det är troligen det mest miljövänliga också, dvs att hålla liv i sin gamla bil. Det ska brännas mycket bensin/diesel för att komma upp i den miljöpåverkan produktionen av en ny (el)bil ger upphov till.

iMats

Aktiv medlem
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:
Ang bruket av orden elbil vs fossilbil, hur vet ni att elen som elbilen laddas med är fossilfri?
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Dvs. genom att till exempel använda google. Det gäller iofs bara inom Sveriges gränser.

Men visst är det enklare när det gäller fossilbilar, där vet man ju vad att det är fossilt. Behöver ju inte ens googla.
Behövde du googla för att ta reda på att Sveriges elmix är relativt grön? Det trodde jag var allmänt känt. Den är dock inte fossilfri, och frågan gällde hur man vet att elen man laddar i sin bil är fossilfri, t.ex. på jobbet el random laddställe längs vägen?
F.ö. är inte bensin och diesel i Sverige 100% fossilt, som nämnts tidigare i tråden så är t.ex. Preems evolution diesel 30-50% fossilfri.
Varför ställer du en fråga om du vet svaret? Relativt grön? 2015 användes producerades 1 % av elen i Sverige med fossila bränslen. Tror inte det har ökat sedan dess. Hur man än vrider och vänder på det så är elen här betydligt fossilfriare än bensin och diesel.

Kneecap

Aktiv medlem
ooms sa:
Det är troligen det mest miljövänliga också, dvs att hålla liv i sin gamla bil. Det ska brännas mycket bensin/diesel för att komma upp i den miljöpåverkan produktionen av en ny (el)bil ger upphov till.
Tjena!

Produktionen är en ganska liten del av totala utsläppen på en bil. Denna grafen är räknas dock på lite högre miltal än vad svenska bilar uppnår. Har hört en siffra på att medelbilen i Sverige skrotas vid 20.000 mil. Vet ej om detta stämmer, men av min erfarenhet av hur svenska bilar rostar så är jag inte förvånad. Men utsläppen för en elbil, under användadet, skulle bli klart lägre i Sverige.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Petrolhead sa:
Något jag undrar över varför man tycker det är dyrt att serva en äldre bil men lätt lägger 30-100 tusen på värdeminskning på en helt ny bil?
Jag kör runt i en SAAB -01 och servar den för runt 1500:- om året (däck, turbo, olja och filter etc).

Där är ju andra värden i att köra en ny bil mot en gammal, t ex förhoppningsvis högre tillförlitlighet.

Jensen

Aktiv medlem
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.
Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.
Inte mer än att sambos syster i Norge får ut rätt många färre mil ur sin Leaf på vinter än på sommaren. Typ 60-70% av körsträckan får de ut på vintern. I och för sig tror jag det är första generationens Leaf

Jensen

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
ooms sa:
Ang bruket av orden elbil vs fossilbil, hur vet ni att elen som elbilen laddas med är fossilfri?
Man väljer en leverantör med enbart grön el. Sen hoppas man att det stämmer. Det är hursomhelst enklare att rena något i en stationär anläggning än i allra sista ledet från enskilt fordon i stan. EV är här för att stanna. Det som kommer behöva ändras är beteende, infrastruktur och hur vi använder solenergi. Jag kan tänka mig att tex jordbrukare i Sverige i framtiden kommer ha en helt annan roll där det går att leva ganska bra i obygden.

Fast det där är ju en sanning med modifikation.. Du betalt för grön el ja. Men att du ”tankar” i grön el i din bil, ja om närmaste kraftverk är miljövänligt. Annars inte. Det är ju inte direkt så att det är ett ledningsnät för miljövänligt producerad el. Elen du trycker in i bilen kan lika gärna vara importerad från ett kolkraftverk i typ polen utan vettig rening :-). Säger inte att vi köper in massa el, nu, men det är ju inte en omöjlig framtid om vi lägger ner kärnkraften och samtdigt alla skaffar elbil tex :-)

Rätt mycket utanför ts fråga dock :-)

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jensen sa:
jomper sa:
Jensen sa:

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.
Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.
Inte mer än att sambos syster i Norge får ut rätt många färre mil ur sin Leaf på vinter än på sommaren. Typ 60-70% av körsträckan får de ut på vintern. I och för sig tror jag det är första generationens Leaf
Nu pratar ni om olika saker. Räckvidd vs hållbarhet.

Kneecap

Aktiv medlem
Jensen sa:
Tjena!

Det beror ju på att man behöver mer värme på vintern. På en bil med såpass lite batterikapacitet så märks det rätt mycket.
En granne har en Leaf och räckvidden minskade duktigt den här sommaren eftersom ACn fick jobba såpass mycket mer pga värmeböljan.

Men det gör inte jättemycket för hållbarheten. Att ladda när det är kallt är bara bra för då blir inte batterierna för varma.

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Jensen sa:
Har inte hängt med i hela tråden så är fullt möjligt att jag missuppfattar dig. Ej heller någon expert på energi och batteri som så många andra härinne, så jag bjuder på denna, måhända korkade fråga; Menar du att 15% minskad batterikapacitet är direkt dåligt?

Antar att batteriers kapacitet ej minskar linjärt, men för mig förefaller det ändå tämligen rimligt att i stort sett ingen kommer behöva byta batteri under bilens livslängd i ett sådant system.

EDIT: Ah, du pratar om räckvidd förstås! Isåfall är jag med på vad du menar.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Jensen sa:
Tjena!

En bil som tappat såpass mycket, de flesta i testet hade över 90% kapacitet kvar.
En bensin eller diesel som gått som miltalen utan en större motorrenovering har tappat rätt mycket effekt också.
Dessutom är 30k mil en bra bit över genomsnittlivslängden i Sverige,.

DanielS

Aktiv medlem
Petrolhead sa:
Utgifter där man drar kortet och ser utgiften på kontot tenderar väl att märkas mer än lån/leasing eller en engångskostnad för inköpet. Svårare att överblicka också vad det blir ett visst år.

Och med 1500kr/år på service/reparationer så kör du väldigt billigt, min Saab 9-3 -05 jag hade från 2008 till 2018 kostade ca 10k/år i reparationer/service utan att något speciellt dyrt gick sönder. Årlig service med oljebyte kostade 4000-5000 kr varav bara oljan 1500kr.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Kneecap sa:
ooms sa:
Tjena!

Produktionen är en ganska liten del av totala utsläppen på en bil. Denna grafen är räknas dock på lite högre miltal än vad svenska bilar uppnår. Har hört en siffra på att medelbilen i Sverige skrotas vid 20.000 mil. Vet ej om detta stämmer, men av min erfarenhet av hur svenska bilar rostar så är jag inte förvånad. Men utsläppen för en elbil, under användadet, skulle bli klart lägre i Sverige.
Det finns annan miljöpåverkan än co2, framförallt vid produktion av saker.

Jensen

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jensen sa:
jomper sa:
Jensen sa:

Nu pratar ni om olika saker. Räckvidd vs hållbarhet.
Absolut. Jag syftade på räckvidd.

Jensen

Aktiv medlem
SGS sa:
Jensen sa:
Har inte hängt med i hela tråden så är fullt möjligt att jag missuppfattar dig. Ej heller någon expert på energi och batteri som så många andra härinne, så jag bjuder på denna, måhända korkade fråga; Menar du att 15% minskad batterikapacitet är direkt dåligt?

Antar att batteriers kapacitet ej minskar linjärt, men för mig förefaller det ändå tämligen rimligt att i stort sett ingen kommer behöva byta batteri under bilens livslängd i ett sådant system.

EDIT: Ah, du pratar om räckvidd förstås! Isåfall är jag med på vad du menar.
Jag menar att 15% av en sträcka som redan är rätt kort från början inte är så kul, men är ju min högst personliga åsikt och menad mot att ha elbil och bara elbil, inte elbil som andrabil för då är det en annan sak.

Som exempel, hade bilen haft 100 mils räckvidd så visst hade 15% varit mer, men fortfarande rött bra räckvidd kvar. Om en bil tar sig 35 mil på en laddning så är det ju inte så kul om man plötsligt sitter med 29 mil, när man tyckte 35 var lite från början. Men som sagt, personlig åsikt.

Kneecap sa:
Jensen sa:
Tjena!

En bil som tappat såpass mycket, de flesta i testet hade över 90% kapacitet kvar.
En bensin eller diesel som gått som miltalen utan en större motorrenovering har tappat rätt mycket effekt också.
Dessutom är 30k mil en bra bit över genomsnittlivslängden i Sverige,.
Självklart, men det innebär fortfarande att jag kommer sjukt långt innan jag måste tanka även om den tappat effekt. Hade fosilmotorn bara gått 35 mil från början hade det för mig varit en annan sak. Skillnaden är även att avstånden mellan ställen att fylla upp är betydligt kortare, likaså tiden det tar.
Men beror så klart på vad man tänkt använda den till.

Med det sagt hade jag nog ändå övervägt elbil för de syften som ts ämnar använda den till, om jag haft råd.

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
DanielS sa:
Petrolhead sa:
Utgifter där man drar kortet och ser utgiften på kontot tenderar väl att märkas mer än lån/leasing eller en engångskostnad för inköpet. Svårare att överblicka också vad det blir ett visst år.

Och med 1500kr/år på service/reparationer så kör du väldigt billigt, min Saab 9-3 -05 jag hade från 2008 till 2018 kostade ca 10k/år i reparationer/service utan att något speciellt dyrt gick sönder. Årlig service med oljebyte kostade 4000-5000 kr varav bara oljan 1500kr.
Serva själv (om möjligt) med olja o filter från Biltema så sparas mycket pengar på en gammal bil.

scottmtb

Ny medlem
Elbilar och elhybriders tyngd orsakar partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage. Det är slutsatsen i en studie från Edinburgh University.
Partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage är giftigare än avgasutsläpp från moderna bilar. Och partikelutsläppen från el- och hybridbilar är jämförbara med de från konventionella bilar, enligt en studie som publicerats i forskningstidskriften Atmospheric Environment.

https://www.nyteknik.se/fordon/tunga-elbilar-orsakar-giftiga-utslapp-6561011

rln

Aktiv medlem
scottmtb sa:
Elbilar och elhybriders tyngd orsakar partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage. Det är slutsatsen i en studie från Edinburgh University.
Partikelutsläpp från däck, bromsar och vägslitage är giftigare än avgasutsläpp från moderna bilar. Och partikelutsläppen från el- och hybridbilar är jämförbara med de från konventionella bilar, enligt en studie som publicerats i forskningstidskriften Atmospheric Environment.

Från bromsar bör det bli mindre med tanke på regenerering, ökande från däck- och vägslitage.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
scottmtb sa:

Är elbilar så mycket tyngre alltså?

En fullt normal vanlig bil har ju gått och blivit rätt stor och tung den också. Min gamla V70 som när den var ny var en stor bil är nu ganska nätt och rätt många hundra kilo lättare än motsvarande nya bil. Drar ungefär lika mycket som en bensindriven fullstor kombi av modernt snitt gör den också av samma skäl..

Googlade lite snabbt. En Model 3 och en Model S verkar ganska exakt matcha en ny S60 eller S90 i vikt vad jag kan se.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Rattnalle sa:

En fullt normal vanlig bil har ju gått och blivit rätt stor och tung den också. Min gamla V70 som när den var ny var en stor bil är nu ganska nätt och rätt många hundra kilo lättare än motsvarande nya bil. Drar ungefär lika mycket som en bensindriven fullstor kombi av modernt snitt gör den också av samma skäl..

Googlade lite snabbt. En Model 3 och en Model S verkar ganska exakt matcha en ny S60 eller S90 i vikt vad jag kan se.
Tjena!

NyTeknik är kända för att vara oerhört negativa till elbilar.

Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

borde de inte döpa om sig till Gammal teknik istället då?

lleberg

Ny medlem
scottmtb sa:

Den refererade artikel är har fått rejäl kritik och det ligger knappast mycket vetenskap i slutsatsen, snarare kopplingar till berörd bilindustri och politiker..
Läs ex https://cleantechnica.com/2018/02/19/electric-car-well-to-wheel-emissions-myth/

Och märkligt hur mycket mer bromsslitage det blir på elbilar som i princip alltid motorbromsar.

ooms

Aktiv medlem
lleberg sa:
scottmtb sa:

Den refererade artikel är har fått rejäl kritik och det ligger knappast mycket vetenskap i slutsatsen, snarare kopplingar till berörd bilindustri och politiker..
Läs ex https://cleantechnica.com/2018/02/19/electric-car-well-to-wheel-emissions-myth/

Och märkligt hur mycket mer bromsslitage det blir på elbilar som i princip alltid motorbromsar.
Vem står bakom siten cleantechnica.com?

Lingon

Aktiv medlem
Kneecap sa:
ooms sa:
Tjena!

4B0598A9-F445-4393-A6A2-1261E0B37536.jpeg
1. Bensinbilen i exemplet släpper ut 340g Co2 per km. Inte relevant för bensin- och dieselbilarna vi har i sverige.
2. Man borde använda marginalutsläppen vid ökad elproduktion för elbilen. Då blir det 100% el från fossil energi eftersom nya kärnkraftverk tar 20 år att bygga.

Senast ändrad:

-****-

Aktiv medlem
NickPick sa:
-****- sa:
Tillbaka till TS ursprungsfråga:
Jag anser att svaret är en stor manuellt växlad kombi med en liten snål dieselmotor. Tänk på att du kommer sitta i bilen ca 2 h/dag, komfort och krocksäkerhet är bättre i en stor bil. Köp helst en med euro 6 klassning. Den bil som uppfyller den specen bäst är en Peugeot 508 1.6 tdi. Köp en 3-5 år gammal/10000 mil för 100k. Den drar enligt spec ca 3.8-4.2 l/100 km blandad körning. Med snålkörning klarar du att hålla det på pendlingen. Kör bilen 5 år/20000 mil innan byte. Mer pendlingsbil för pengarna hittar du knappast.
Ska man ha något i 5 år / 20k mil så är ju frågan om man verkligen vill ha en Peugeot 508!?
Att det är en ekonomisk bil köper jag...
1 TS frågade efter billig pendlingsbil. Roliga/snabba/snygga/mm bilar är en annan tråd.
2 Vad har bytesintervallet med bilvalet att göra? Oftast byter man till nyare, liknande bil, så länge som man har ungefär lika behov.

Kneecap

Aktiv medlem
Lingon sa:
1. Bensinbilen i exemplet släpper ut 340g Co2 per km. Inte relevant för bensin- och dieselbilarna vi har i sverige.
2. Man borde använda marginalutsläppen vid ökad elproduktion för elbilen. Då blir det 100% el från fossil energi eftersom nya kärnkraftverk tar 20 år att bygga.
Tjena!

Den räknar på medelbilen och eftersom det diskuterades en gammal SAAB så kändes den lite passande.

Men vi kan ta denna istället.

Såvitt jag vet så har vi både vatten, sol och vindkraft i Sverige.. Så nej det blir inte 100% fossil energi.

Lingon

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Lingon sa:
Tjena!

Den räknar på medelbilen och eftersom det diskuterades en gammal SAAB så kändes den lite passande.

Men vi kan ta denna istället.

Såvitt jag vet så har vi både vatten, sol och vindkraft i Sverige.. Så nej det blir inte 100% fossil energi.
Grejen är att elen från vatten- sol- och vindkraft används redan till annat. Skall elproduktionen ökas på kort eller medellång sikt får vi dra igång dom gamla gaskraftverken. Under de närmaste 20 åren kommer därför varje ny elbil att leda till ökade Co2-utsläpp. På lång sikt kommer vi naturlogtvis ställa om elproduktionen, men elbilar är inget vettigt alternativ ännu. Varken ekonomiskt eller miljömässigt.

Kneecap

Aktiv medlem
Lingon sa:
Grejen är att elen från vatten- sol- och vindkraft används redan till annat. Skall elproduktionen ökas på kort eller medellång sikt får vi dra igång dom gamla gaskraftverken. Under de närmaste 20 åren kommer därför varje ny elbil att leda till ökade Co2-utsläpp. På lång sikt kommer vi naturlogtvis ställa om elproduktionen, men elbilar är inget vettigt alternativ ännu. Varken ekonomiskt eller miljömässigt.
Tjena!

Vi räknar lite. Idag finns det knappt 5000000 personbilar i Sverige. Snittmiltalet per år ligger på 1250 mil ungefär. Dvs totalt 6,25 miljarder mil.
Vi säger att en elbil i snitt drar 2 kWh per mil. Det ger 12,5 TWh i totalt förbrukning.
2017 exporterade Sverige 19 TWh el.
Vi behöver alltså inte ens öka produktionen!
T.ex. Vindkraftverken producerade 18 TWh el under 2017. Dubbla den produktionen så var vi så det räcker till alla bilar och vi kan fortsätta exportera.

Ok, nu har jag bara räknar på personbilar, det finns gott om lätta lastbilar, bussar och tunga lastbilar också. Men hela fordonsflottan kommer inte bytas ut på en natt heller. Så elbrist är inte ett problem.

Största problemet idag är infrastruktur för laddning och folks räckviddsångest.

Supertramp

Aktiv medlem
Petrolhead sa:
Ja men alla kan eller vill inte serva sin bil själv. Men ni som gör det, hur gamla måste bilarna vara för att det liksom ska funka att göra enklare service såsom olja och filter själv tycker ni? Från ca årsmodell 00 (lite beroende på bil) så ska man ju programera in servicen i bilens dator, skaffar ni sånt verktyg då? Och blir det problem när ni ska sälja bilen och inte har något kvitto på gjord service?

Lingon

Aktiv medlem
Om vi minskar exporten så behöver tyskarna elda mer brunkol eller köpa mer gas från Putin. Spelar ju inte så stor roll varifrån koldioxiden kommer.

Ett annart stort problem med grön el är storskalig lagring. Men det kommer nog att lösas om 5-10 år.

Oskar

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Lingon sa:
Tjena!

Vi räknar lite. Idag finns det knappt 5000000 personbilar i Sverige. Snittmiltalet per år ligger på 1250 mil ungefär. Dvs totalt 6,25 miljarder mil.
Vi säger att en elbil i snitt drar 2 kWh per mil. Det ger 12,5 TWh i totalt förbrukning.
2017 exporterade Sverige 19 TWh el.
Vi behöver alltså inte ens öka produktionen!
T.ex. Vindkraftverken producerade 18 TWh el under 2017. Dubbla den produktionen så var vi så det räcker till alla bilar och vi kan fortsätta exportera.

Ok, nu har jag bara räknar på personbilar, det finns gott om lätta lastbilar, bussar och tunga lastbilar också. Men hela fordonsflottan kommer inte bytas ut på en natt heller. Så elbrist är inte ett problem.

Största problemet idag är infrastruktur för laddning och folks räckviddsångest.
Tänk på att vindkraften bara levererar el när det blåser. Ingen vind, ingen vindkraft. Har du tänkt att bara köra bil när det blåser?

ooms

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Petrolhead sa:
Ja men alla kan eller vill inte serva sin bil själv. Men ni som gör det, hur gamla måste bilarna vara för att det liksom ska funka att göra enklare service såsom olja och filter själv tycker ni? Från ca årsmodell 00 (lite beroende på bil) så ska man ju programera in servicen i bilens dator, skaffar ni sånt verktyg då? Och blir det problem när ni ska sälja bilen och inte har något kvitto på gjord service?
Det beror väl på bil hur "krångligt" tillverkaren gjort det. På min BMW fr 2009 är det inga problem att återställa serviceindikatorn själv, finns hur många filmer som helst på youtube. Att byta olja och filter är sjukt lätt på den, mycket enklare än gamla bilar där filtret kunde sitta idiotiskt till. Jag har dock servat som man ska hittills på märkesverkstad (med extra oljebyte som jag gör själv mellan de ordinarie tillfällena), men nu när bilen snart är 10 år börjar det kännas tveksamt att fortsätta låta märkesverkstaden skörta upp en. Nånstans där börjar väl folk kolla mer på skick på bilen än hur komplett serviceboken är, gissar jag också. Men självklart håller åtminstone jag full dokumentation på bilen med bok på alla åtgärder som utförts när och av vem, inkl kvitton på allt.

Fältprästen

Ny medlem
Jensen sa:
Fast det där är ju en sanning med modifikation.. Du betalt för grön el ja. Men att du ”tankar” i grön el i din bil, ja om närmaste kraftverk är miljövänligt. Annars inte. Det är ju inte direkt så att det är ett ledningsnät för miljövänligt producerad el. Elen du trycker in i bilen kan lika gärna vara importerad från ett kolkraftverk i typ polen utan vettig rening :-). Säger inte att vi köper in massa el, nu, men det är ju inte en omöjlig framtid om vi lägger ner kärnkraften och samtdigt alla skaffar elbil tex :-)
Det är ju rätt ointressant hur de enskilda elektronerna levereras. Det är totalen som räknas.

geologen

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

borde de inte döpa om sig till Gammal teknik istället då?
Ny Teknik består av dammiga, ärkereaktionära, aspiga ingenjörer. All teknik som är kraftfull, gammal och retar miljövänner hyllas. Jag kräks nästan varje gång en NyT-artikel flämtar förbi i mitt Fb-flöde.

Ungefär 60% av drivmedelspriset är går till skatter av olika slag. När alla går över till att köra elbil, vart kommer de förlorade skatteintäkterna tas ut istället? Kommer elpriserna att chockhöjas? Eller kommer vi få räkna med en svindyr fordonsskatt i framtiden?

Jag är inte emot elbilar, tvärt om. Detta är bara en tanke som slagit mig.

geologen

Aktiv medlem
1888 sa:
DanielS sa:
Petrolhead sa:

Serva själv (om möjligt) med olja o filter från Biltema så sparas mycket pengar på en gammal bil.
Ju äldre bilen är, desto mer av ett årligt lotteri handlar det om. Visst, det finns en del som lyckats hitta guldklimpen som tickar och går med bara byte av slitdelar och vätskor. Men så är det inte för alla. Jag har ägt två bilar. En VW Passat från 1999 och en Volvo 854 från 1996.

På Passaten fick jag byta strålkastare och kylare, och hade behövt byta hissmekanismerna i framdörrarna också (men hann skrota bilen innan det blev akut). Sidolastremmen (det många kallar fläktrem) gick av under färd en gång också, och det var ett helvete att få loss resterna och få på en ny. Fick lyfta av hela fronten för att komma åt. Det var fler småfel, men inget som gjorde att bilen stod still.

På Volvon fick jag också byta kylare. Under det knappa år jag ägde den hann också huvudbalkarna undertill rosta igenom totalt. Från att ha varit till synes friska till att vara nästan pulver på åtta månader... Den hade också det klassiska felet med igensatt vevhusventilation (ingenjören som konstruerade det systemet extraknäcker förmodligen som Escher-imitatör) så det stank avgaser hela tiden. AC:n var läck, så det var olidligt varmt under sommaren. Alla låskolvar var förstörda av inbrottsförsök så enbart det radiostyrda centrallåset funkade. Hade jag tappat nyckeldosan, eller om batteriet hade laddat ur helt, hade jag inte kunnat öppna bilen.

Även om jag gjorde allt jobb själv, så kostade det ändå i delar. Och sen tog det en massa tid. Kylarbytet på Passaten tog 4-5 dagar, som var nästan hälften av min semester den sommaren (vilken tajming!).

Så jag tror att de som har råd, hellre betalar för värdeminskning och får en mycket högre pålitlighet och driftsäkerhet i utbyte. Jag hade definitivt gjort det om jag haft råd. Nu har jag inte råd med nån bil alls, men min nästa bil kommer att vara i ca 60 000-kr-klassen för att hamna hyfsat vettigt i balans mellan värdeminskning och driftsäkerhet.

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
ajajkapten sa:
Ungefär 60% av drivmedelspriset är går till skatter av olika slag. När alla går över till att köra elbil, vart kommer de förlorade skatteintäkterna tas ut istället? Kommer elpriserna att chockhöjas? Eller kommer vi få räkna med en svindyr fordonsskatt i framtiden?

Jag är inte emot elbilar, tvärt om. Detta är bara en tanke som slagit mig.
Förhoppningsvis kommer skiftet inte bara att bli från fossilbil till elbil, utan från bil till kollektivtrafik, cykel och gång i större utsträckning. Om man uppmuntrar och underlättar så kan en stor andel av befolkningen göra den växlingen. För stora ytor av landet kommer bilen fortfarande att behövas, men det är en ganska liten andel av befolkningen som berörs, eftersom de flesta bor i tätorter och städer, och ännu större andel kommer att göra det i framtiden.
Och med minskad vägtrafik kommer kostnader för underhåll och bygge av vägar och relaterad infrastruktur att minska, så skattebehovet kommer också att minska. Med minskade utsläpp och bullernivåer kommer också tätortsbor att bli friskare, vilket minskar sjukvårdskostnader för samhället.
Men generellt kommer nog en större del av skatten föras över på fordonet, från bränslet. Elbilar är bara bättre när det gäller lokala utsläpp och buller. De är fortfarande lika skadliga när det gäller vägslitage, trafikolyckor, platsupptagning, skapande av farlig och otrygg trafikmiljö, och ohälsa hos de som åker bil framför att transportera sig med hjälp av fysisk aktivitet.

1888

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Petrolhead sa:
Efter 10000 mil servade jag Lill Forrden själv. Dokumenterade vad o när jag gjort. Ingen servicelampa på den bilen, men annars är det väl ett litet problem.

SGS

Aktiv medlem
geologen sa:
så skattebehovet kommer också att minska.
... minskat skattetryck. Sverige. Tillåt mig tvivla.

Nåja, egentligen håller jag faktiskt med dig om det mesta du skriver, men är vi kanske aningen naiva? Trots pågående urbanisering så tycks bilismen ständigt öka. Är det under dessa förutsättningar verkligen realistiskt att tro på någon större förändring inom överskådlig framtid?

Rattnalle

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Petrolhead sa:
Så fort maskinskadan inte är aktuellt längre är det fritt fram som jag ser det.

Nolla efter service är på många bilar smidigt annars får man väl skaffa en lämplig felkodsläsare, bra att ha oavsett om man ska ha hålla liv i en gammal bil.

Jimel

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Petrolhead sa:
Kan man serva sin cykel kan man serva bilen ;) finns guider på youtube till de flesta bilar och nolla servicelampan är oftast lätt utan special läsare även om en sådan kostar väldigt lite.
Började serva min Golf 2013 själv i år.

Jag har en Haynes rep bok och internet...
Jag kör dock väldigt lite om jag jämför i tråden, snittar väl runt 800 mil/år så vart annat år byter jag filter (80+120kr) och fyller på olja (600kr) resten har gått åt till en en armpryl till hjulupphägningen, högtrycksslang servo, en turbo och ett set vinterdäck (köpta online och onterade av en kamrat. Att lägga 10 lopper om året på service på en gammal bil verkar ju ganska mysko då i mitt fall bilen är värd 5-15.000kr.(inköpt 2008 för 15.000).
Dock har jag en annan bil som jag lägger mer tid och pengar på som knappast är en miljöbil....

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer