[OT] Vilken bil för billig pendling.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Jimel sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
JojjeM sa:
emigus sa:
Någon kommer få betala för ett smartare elnät och jag är ganska så säker på att det blir du och jag!
Lite läsning om att det även är en bra affär att satsa på klimatåtgärder (istället för att vänta) finns här: https://voxeu.org/article/cost-delaying-action-stem-climate-change-meta-analysis (med referenser).

Tyvärr vinner man inga val på det (än).

Visst elbilar är inte helt oproblematiska, källsortering funkar lite halvdåligt och många miljöpolicies är inte mycket mer än fina ord från marknadsavdelningen. Men alla initiativ, även med tveksam faktisk effekt, som hjälper till att driva utvecklingen mot ett mer hållbart och mindre fossilberoende samhälle behövs. (Tycker i alla fall jag som väljer att tro på en relativt enig forskarkår).

/Johan (extrem miljöbov med fyra barn och bensinbil)
Det är ok att flyga till Asien och/eller Afrika alltså? Eftersom bara transatlantiska flygresor skall undvikas? Men så kommer ju råden från ett pajasuniversitet också :-)
Men om siffrorna stämmer så är det ju intressant att växla till vegetarisk kost som det hojtas så mycket om, inte ger mer per år än att strunta i resan till Thailand eller Kanarieöarna...
Problemet är väl att folk inte är så intresserade av att skippa nåt på listan. Svensson har ju nån form av idé om att det är en mänsklig rättighet att åka på solsemester.
Jag ska inte skaffa fler barn så jag sparar som tusan!
Jag har inga barn, så j-vlar vad jag kan käka biff, resa och köpa bilar innan nån med barn med gott samvete kan peka finger åt mig!
Barnfamiljerna, klimatbovarna utan dess like :-)
Det är väl inte direkt en nyhet att vi håller på att bli lite för många. Eller redan är för många för nuvarande livsstil.
Problemet är väl också att man kan liksom inte kan kompensera en sak med en annan och säga att det är bra så. Vi skulle alla behöva sluta ligga skarpt, äta kött, flyga och köra fossilbilar. Man kan liksom inte klappa sig på axeln bara för att man gör en av grejerna.
Visst det är bra att anstränga sig, men att göra det halvvägs är liksom inte tillräckligt.

Sen sägs det ju samtidigt att det föds för få barn i sverige.....
Försök inte. De som inte får möjligheten att ligga skarpt, det som i amerikanska medier så fint benämns som "redistribution of sex", har väl frikort på alla andra punkter? Köra penisförlängare, ägna sig åt "Rolling coal" osv.

emigus

Medlem
Oj nu framstår man ju som en klimatförnekare! På mitt jobb är ju det jag som är den största elbilsförespråkaren:)

Det som är fantastiskt är att alla investeringar i grönteknik är irreversibela!
Oljeländerna har kanske "rätt" i att pumpa ut oljan medan någon fortfarande får betalt för den... Men vad vet jag

VO2max

Aktiv medlem
Klas A sa:
NickPick sa:
-****- sa:
NickPick sa:
-****- sa:
Tillbaka till TS ursprungsfråga:
Jag anser att svaret är en stor manuellt växlad kombi med en liten snål dieselmotor. Tänk på att du kommer sitta i bilen ca 2 h/dag, komfort och krocksäkerhet är bättre i en stor bil. Köp helst en med euro 6 klassning. Den bil som uppfyller den specen bäst är en Peugeot 508 1.6 tdi. Köp en 3-5 år gammal/10000 mil för 100k. Den drar enligt spec ca 3.8-4.2 l/100 km blandad körning. Med snålkörning klarar du att hålla det på pendlingen. Kör bilen 5 år/20000 mil innan byte. Mer pendlingsbil för pengarna hittar du knappast.
Ska man ha något i 5 år / 20k mil så är ju frågan om man verkligen vill ha en Peugeot 508!?
Att det är en ekonomisk bil köper jag...
1 TS frågade efter billig pendlingsbil. Roliga/snabba/snygga/mm bilar är en annan tråd.
2 Vad har bytesintervallet med bilvalet att göra? Oftast byter man till nyare, liknande bil, så länge som man har ungefär lika behov.
1. Var sur då. Är det billigaste pendlingen enligt dig så må så vara.
2. Ju längre man har en bil desto mer nöjd är det väl bra om man är? Känner bara två 508ägare och dom tycker väl det är helt ok.
Jag ställer mig i stora gruppen "inte en fransk bil", som ganska många i Sverige redan står i.
Min erfarenhet (bekantas bilar) av tyska kvalitetsbilar är 1 turbo, spridare och 2 DSG lådor. Volvo V70, 3 st rasade kamremmar. Samtliga servade och relativt nya men utanför garantitiden.

Min egen erfarenhet är av ca 45000 mil med 3 olika Peugeot 307. Det som krånglat där var en kamaxellägesgivare a 700 kr. I övrigt bara slitdelar. Jag har alltså inga problem att rekommendera en Peugeot med 1.6 HDI motorn. Den är väldigt snål och driftsäker och räcker fint för svenska förhållanden. Välj bilstorlek och årgång efter önskat pris och komfort.
Vi behövde liten kombi som andrabil o köpte en 307 bioflex med 6300 mil på mätarn för 42k för 4 år sen. Nu rullat 10000 mil utan ett problem.
Ganska prisvärt. (Den privata säljaren hade begärt 58 och på firmor så låg dom på 65 men antar att den franska skräcken skrämde bort många)
Har bekanta vars premiumbilar vållat betydligt mer service så min skräck för franska bilar är iaf borta
Våran andra bil en prius pajade hjullagret efter 12k mil(6500 för att byta) den såldes snabbt när även andra lagret började låta och cyklar nu istället

+/- 307:
+Lätt att serva med gott om plats i motorrummet. Billiga reservdelar. Du byter lätt kamrem på 2-3tim.
+billig drift. 1000 i skatt å 1500 halvförsäkring, går köra på e85
-ingen status å flashness

SGS

Aktiv medlem
Nackdelen med att tala gott om franska bilar är att fler kan komma på tanken att faktiskt köpa en.

Innebörden är upp till läsaren.

Spacekitty

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Spacekitty sa:
Vilka billiga allvädersdäck ska jag ha till min Hyundai i30 för pendling? Bra grepp och lågt rullmotstånd önskas, vikt inte prioriterat.
Tjena!

1. Du ska inte ha "allvädersdäck" det fungerar inte i Sverige. Inte ens i Skåne.
2. Köp riktiga odubbade vinterdäck och riktiga sommardäck.
3. Köp bra däck, inte billiga. Michelin, Nokia och Pirelli t.ex. att snåla på däck är riktigt dumt. Spelar ingen roll hur mycket säkerhetssystem man har i en bil, har man skitdäck så ökar risken för olyckor markant.
Det blev Nokian Hakkapellita R3, det stod på internet att dom var bra. Med hopp om att slippa skällning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har köpt en Saab 9-3 från 2003 som tredjebil. Hämtss imorgon. Två tidigare ägare. En komplett excelfil med allt som någonsin har hänt. Allt funkar utom nån display till radion. Bes och skattad. Ser fin ut. Sommar och vinterdäck, dragkrok och takräcke. 25000 försiktiga mil. Den kostar 3000kr och tre pannkaksluncher. Blir ett bra komplement till de få tillfällen båda behöver åka långt åt olika håll eller tex båten skall flyttas.

Fältprästen

Ny medlem
Luthman Photography sa:
Problemet är väl också att man kan liksom inte kan kompensera en sak med en annan och säga att det är bra så. Vi skulle alla behöva sluta ligga skarpt, äta kött, flyga och köra fossilbilar. Man kan liksom inte klappa sig på axeln bara för att man gör en av grejerna.
Visst det är bra att anstränga sig, men att göra det halvvägs är liksom inte tillräckligt.

Sen sägs det ju samtidigt att det föds för få barn i sverige.....
Det var tydligen någon forskare i Berlin (tror jag det var) som kom med idén om att inte skaffa fler barn (blev ett j-vla liv om detta i bl.a. England).
Varje nytt barn var en riktig miljöbov i längden, speciellt när det fanns i västvärlden. Det fanns något land i Afrika där miljöpåverkan var 100 gånger mindre.
Enligt forskaren så var det "ok" att åka till Thailand, fortsätta åka fossilfritt osv., dvs fortsätta att leva som vanligt, bara det inte blev fler barn.
Hörde detta på radion.

Aeromiten

Ny medlem
VO2max sa:
Våran andra bil en prius pajade hjullagret efter 12k mil(6500 för att byta) den såldes snabbt när även andra lagret började låta och cyklar nu istället
Hjullager är ju ganska utsatta och tungt belastade så att de behöver bytas ibland ser jag inte som någon konstighet. Kanske lite tidigt efter 12000 mil.
Men att det ska kosta så jävla mycket att byta ett är ju katastrof!

ooms

Aktiv medlem
Aeromiten sa:
VO2max sa:
Hjullager är ju ganska utsatta och tungt belastade så att de behöver bytas ibland ser jag inte som någon konstighet. Kanske lite tidigt efter 12000 mil.
6500 för att byta ett hjullager är ju snordyrt! På min BMW kostade det 3000, på märkesverkstad. Sägs det inte att Toyota är billig att serva/reparera, men det kanske bara är en myt?

Tomas m

Aktiv medlem
Kolla på Ford med 1.6tdci motorn.
Lika motor som peugeot/Citroen 1.6 hdi och Volvo 1.6 Drive.

Vi har en Ford Galaxy 2011 1.6tdci har gått 19000mil nu . Inte haft några fel på den.
Snittar blandad körning ca 0.65 milen.
Går att komma under 0.5 vid landsvägskörning.
Stor 7 sitsig bil. Barnen vill bara åka i denna...
Nej den är inte snabb och sportig, men går billigt och är skön att åka i.
Och cykeln går att lägga i bilen utan problem.

Kneecap

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Jag har köpt en Saab 9-3 från 2003 som tredjebil. Hämtss imorgon. Två tidigare ägare. En komplett excelfil med allt som någonsin har hänt. Allt funkar utom nån display till radion. Bes och skattad. Ser fin ut. Sommar och vinterdäck, dragkrok och takräcke. 25000 försiktiga mil. Den kostar 3000kr och tre pannkaksluncher. Blir ett bra komplement till de få tillfällen båda behöver åka långt åt olika håll eller tex båten skall flyttas.
Tjena!

Håll koll på fjäderbenen och fjädrarna fram. Rostiga ben och brustna fjädrar är allt för vanligt.
Även bromsslangarna bak ska man hålla ett öga på. Själva slangen håller men pressfattningarna i ändarna rostar riktigt mycket. Samma med dom fram, är det tjockna gummit, i övre änden, väldigt tjockt mot fästet till så är det en bra idé att byta slangen, dragit av flertalet sådana.

johan44

Aktiv medlem
Displayfelet är (ett av flera) standardfel på Saab, har för mig att det finns nåt knep som kan återuppliva den, och har för mig att det handlade om att värma displayen. Närmaste saab-forum vet säkert mer :)
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Tjena!

Håll koll på fjäderbenen och fjädrarna fram. Rostiga ben och brustna fjädrar är allt för vanligt.
Även bromsslangarna bak ska man hålla ett öga på. Själva slangen håller men pressfattningarna i ändarna rostar riktigt mycket. Samma med dom fram, är det tjockna gummit, i övre änden, väldigt tjockt mot fästet till så är det en bra idé att byta slangen, dragit av flertalet sådana.

Jimel

Aktiv medlem
johan44 sa:
Displayfelet är (ett av flera) standardfel på Saab, har för mig att det finns nåt knep som kan återuppliva den, och har för mig att det handlade om att värma displayen. Närmaste saab-forum vet säkert mer :)
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Tjena!

Man kan köpa ny displaykabel och värma bort/dit men ganska pilligt och inget jag skulle göra på en 3000:- bil.
Att bara värma den gamla kabeln fungerar sällan tyvärr.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En 3000kr-bil som funkar ett par år är perfekta bilen egentligen, om man vill köra billigt.

Min billigaste bil var en som jag köpte för 10 000 kr (också en 900, fast en -88). Den körde jag ca 10 000 mil varav en försvarlig del var tjänstemil med 28 kr milen varav 15-16kr var skattefritt. Jag lade under tiden jag hade bilen ca 10 000 kr på reparationer och sålde den för 4000 kr. Tror faktiskt att det var en vinstaffär.. Dessutom var den helt OK att åka långt i men AC kunde ju varit trevligt på sommaren.

Oskar

Aktiv medlem
ooms sa:
Aeromiten sa:
VO2max sa:
6500 för att byta ett hjullager är ju snordyrt! På min BMW kostade det 3000, på märkesverkstad. Sägs det inte att Toyota är billig att serva/reparera, men det kanske bara är en myt?
Kostade mig ca 2500 kr att byta framhjulslager på min Lexus, men det var iofs inte på märkesverkstad. "Det var ett stort lager det där, jag kan tänka mig att det sitter på din bil och ngn Toyota-pickup", sa mecken.

Men att Toyota är billiga att serva/reparera har nog kanske snarast att göra med att det så sällan är några fel på dem.

DanielS

Aktiv medlem
Oskar sa:
Men att Toyota är billiga att serva/reparera har nog kanske snarast att göra med att det så sällan är några fel på dem.
Hade en Toyota Corolla ett par år runt 2006-2007, fick besöka verkstaden lite för ofta för att jag skulle vilja behålla den. Men priserna på Toyota märkesverkstad upplevde jag då som humana (gjorde vissa jämförelser).

scottmtb

Ny medlem
Beställde service på dotterns Renault Clio och bad dom kolla start-batteriets kondition , kostar 600-700kr fick jag till svar !!!!!

NickPick

Aktiv medlem
Vad skulle man rimligt ta betalt för ett batteritest på en verkstad då tycker ni?
Det åtgår ju både timpenning till mek samt utrustning.

NickPick

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Mitt batteri testar dom på årliga servicen, inget jag betalat extra för vad jag vet.
Jag kan nästan garantera dig att det "testet" är så enkelt att om det verkar dåligt eller ser gammalt ut så byts det, men vad vet jag? :)
Ett dåligt batteri är lite som punktering. Man märker av det (vid bättre eller sämre tillfälle).

Nu har jag börjat använda spritmonitor som det tipsades om. Bra app, även om det är lite gubbigt att mäta förbrukning (men siffror är ju kul!)

Atlas

Aktiv medlem
Jag behöver en pendlarbil. Trevlig ljudnivå premieras. Resor ett par gånger i veckan 8mil tur o retur. Skall kunna ha barn kortare sträckor bak. Gärna liten bil dock.

Passaten (3c) som vi har som stor familjebil skall vi köra ett par år till.

perzzon

Aktiv medlem
Der är ju inte jobbigare att koppla in en mätare som testar med last iofs. En sån säger väl betydligt mer. Även om det inte ger en komplett bild.

scottmtb

Ny medlem
1888 sa:
scottmtb sa:
Beställde service på dotterns Renault Clio och bad dom kolla start-batteriets kondition , kostar 600-700kr fick jag till svar !!!!!
Ha ha, för dom pengarna kan man ju köpa ett nytt o ha hemma i reserv :)
jo jag köper ett nytt för runt 1000:- istället o byter det själv , måste bara kolla upp återställning av bilradion först

izar

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
NickPick sa:
Jag kan nästan garantera dig att det "testet" är så enkelt
En vanlig multimeter för att mäta spänningen.
Nja, att vara nära spänningen på ett obelastad batteri säger ingenting. Den ska mätas under belastning, fast 700kr för detta är orimligt om det inte är så att batteriet sitter väldigt oåtkomligt

Hasse#7

Aktiv medlem
En sak i största allmänhet som är bra att tänka på är att bibehålla spänning hela tiden vid batteribyte. En del system kan "glömma" inställningar när de är spänningslösa.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att de gör ett konditionstest med, för jag tror det men ändå :)
Och sen kontrollera vattnet, 700 kr får man inte så många minuter för på en stor modern verkstad.

Kneecap

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
En sak i största allmänhet som är bra att tänka på är att bibehålla spänning hela tiden vid batteribyte. En del system kan "glömma" inställningar när de är spänningslösa.
Tjena!

Mekonomen skulle ha 800:- i arbetskostnad för att montera batteri i min Volvo och det måste man göra på verkstad enligt dom för att bilen måste programmeras om.
Pratade med min mekaniker på Volvo, där tar dom 500:-, men brukar bjuda på det vid köp av batteri.
Men han tyckte jag kunde göra det själv, man ställer in klockan, sen hissar man ner alla sidorutor. Hissar upp ett i taget, släpper knappen och drar sen upp den igen och håller stilla tills man hör ett klick. Tar alltså totalt fyra minuter om man ska dricka kaffe också. Man behöver inte kalibrera rutorna, men då fungerar inte automatsänkning/höjning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Tjena!

Mekonomen skulle ha 800:- i arbetskostnad för att montera batteri i min Volvo och det måste man göra på verkstad enligt dom för att bilen måste programmeras om.
Pratade med min mekaniker på Volvo, där tar dom 500:-, men brukar bjuda på det vid köp av batteri.
Men han tyckte jag kunde göra det själv, man ställer in klockan, sen hissar man ner alla sidorutor. Hissar upp ett i taget, släpper knappen och drar sen upp den igen och håller stilla tills man hör ett klick. Tar alltså totalt fyra minuter om man ska dricka kaffe också. Man behöver inte kalibrera rutorna, men då fungerar inte automatsänkning/höjning.
Det jag syftar på är att komponenter kan tappa identitet vid totalt spänningsbortfall. Jag hade en Mazda 323F, bytte batteri, sen gick den inte att starta. Lämnade till auktoriserad verkstad. De felsökning och bytte immobilizerenheten sen funkade det. Kostade typ 6000 sura sekiner. Kontakt med Mazda Sverige gav art man alltid bör försörja kretsen med spänning från nåt litet batteri på 12 eller 9V. Det var alltså mitt fel trots att det inte står någonstans att man skall göra så. Lärpengar....

1888

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Kneecap sa:
Hasse#7 sa:
Tjena!

Det jag syftar på är att komponenter kan tappa identitet vid totalt spänningsbortfall. Jag hade en Mazda 323F, bytte batteri, sen gick den inte att starta. Lämnade till auktoriserad verkstad. De felsökning och bytte immobilizerenheten sen funkade det. Kostade typ 6000 sura sekiner. Kontakt med Mazda Sverige gav art man alltid bör försörja kretsen med spänning från nåt litet batteri på 12 eller 9V. Det var alltså mitt fel trots att det inte står någonstans att man skall göra så. Lärpengar....
Låter som bullshit! Om bilen står o laddar ur sej så skulle man behöva fixa immobilizen varje gång? Tror inte på detta.
I många nybilsserier jag varit med om har vi behövt lägga av batteripolen i början utan att immon tagit skada.

Fältprästen

Ny medlem
izar sa:
Nja, att vara nära spänningen på ett obelastad batteri säger ingenting. Den ska mätas under belastning, fast 700kr för detta är orimligt om det inte är så att batteriet sitter väldigt oåtkomligt
Det säger en hel del om batteriet är dåligt. Men visst, under belastning är absolut inte fel.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag förstår att det låter konstigt med min Mazda men den gick innan. Efter batteribytet fanns det ingen drivning till insprutningen. Googlande gav åtminstone indikationer på att jag inte var ensam. En oberoende duktig part med professionell felsökningutrustning konstaterade att han inte kunde lösa felet. Mazdaverkstaden och Mazda Sverige svarade ungefär lika trots att de inte visste att jag talade med båda. De var helt ok att prata med även om det inte gick att komma nån vart. Är dock inte sugen på Mazda efter det.

Hasse#7

Aktiv medlem
Atlas sa:
Men vad skall jag köpa för pendlarbil?
Nissan Leaf gen 1 med konditionstestade batterier. Förutsatt att du kan ladda hemma eller på jobb. Blir perfekt andrabil sen, och bra väg in i elbilsval. Liten, tyst, billig och miljöbra samt ful. Välkommen!

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Atlas, 8 mil ToR klarar du med VW Up. Går att hitta för 150-160 och sen åker du nästan gratis. Inte lika tyst som en Passat, men tystast i microklassen.

Atlas

Aktiv medlem
Superbra tips! Tack! Särskillt UP.

Har prövat småbilar men inte den och har haft så mycket skitbilar att jag nu tycker att jag kan få ha tysta bilar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer