[OT] Vilken bil för billig pendling.

Atlas

Aktiv medlem
Ja just det, villan är säkrad 3x20 så att sätta upp en laddstolpe nu när man får hälften igen känns bra. Den skall ju ändå dit förr eller senare.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Atlas sa:
Ja just det, villan är säkrad 3x20 så att sätta upp en laddstolpe nu när man får hälften igen känns bra. Den skall ju ändå dit förr eller senare.
Fräsch installation av vanligt uttag, kvalitetskomponenter, jordfelsbrytare, låg laddström och ladda över natten samt inga skarvsladdar eller timers. Då behövs ingen laddbox eller annat dyrt.
 

Källis

Aktiv medlem
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme...
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540


//Källis
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Källis sa:
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme...
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540


//Källis
Vissa media har fossila kompisar andra tar steget och provar sig fram. Men självklart måste man veta sitt behov även för en kall dag.
 

ooms

Aktiv medlem
Källis sa:
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme...
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540


//Källis
Inte förvånande. En del Tesla-ägare är rejält missnöjda också:
https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar-pa-prestandan-i-vintervader/
 

Hasse#7

Aktiv medlem
ooms sa:
Källis sa:
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme...
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540


//Källis
Inte förvånande. En del Tesla-ägare är rejält missnöjda också:
https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar-pa-prestandan-i-vintervader/
Mer pengar än kunskap i fysik ( och kemi).
 

lundatok

Aktiv medlem
Om man vänder på steken och letar helgbil för utflykt till landet (ca 2 h enkel), drag, bekväm, rymlig vore trevligt. De kommer stå på veckorna och kanske rulla 0-80 mil per månad.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
lundatok sa:
Om man vänder på steken och letar helgbil för utflykt till landet (ca 2 h enkel), drag, bekväm, rymlig vore trevligt. De kommer stå på veckorna och kanske rulla 0-80 mil per månad.
Hur många helger kommer det realistiskt att bli utflykt? Sunfleet eller hyrbil är konkurrenskraftigt till en viss gräns. Beroende på värdet som sätts på att ha tillgång till bilen resten av tiden också vid behov.
 

ooms

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Och överdrivna förväntningar.
Precis min poäng! Man bör tänka igenom både en och två gånger innan man springer iväg och köper en elbil. Många missar nog det idag när den blivit både politikers, medias, och andras älskling och framhålls som lösning på jordens alla problem...
 

lundatok

Aktiv medlem
Vi har Sunfleet idag men över jul och på sommaren innebär 4 veckor i rad i stugan och då kommer det att bli rätt dyrt. En vecka med hyrbil/sunfleet är OK men tar man flera veckor blir det snabbt rätt dyrt. Tänker mig en bil för under 50 kkr eller så.
 

perzzon

Aktiv medlem
Man bör tänka igenom både en och två gånger innan man springer iväg och köper en bil.

Edit: inser nu att jag lika väl kunde citerat hela inlägget. Det som följer är lika sant för bilar i allmänhet som det tidigare.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Min V70 har kostat knappt 2000 per månad senaste två åren, plus bränsle. Inkluderar en del reparation och förebyggande underhåll som uppstått på de ca 5000 mil som körts.

Inte jättebilligt men inte särskilt dyrt heller för en stor hyfsat välutrustad kombi.
 

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Min V70 har kostat knappt 2000 per månad senaste två åren, plus bränsle. Inkluderar en del reparation och förebyggande underhåll som uppstått på de ca 5000 mil som körts.

Inte jättebilligt men inte särskilt dyrt heller för en stor hyfsat välutrustad kombi.
Är värdeminskning inräknat i det?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
Min V70 har kostat knappt 2000 per månad senaste två åren, plus bränsle. Inkluderar en del reparation och förebyggande underhåll som uppstått på de ca 5000 mil som körts.

Inte jättebilligt men inte särskilt dyrt heller för en stor hyfsat välutrustad kombi.
Är värdeminskning inräknat i det?
Nej, jag skrev av drygt halva bilens värde på första året i min kalkyl, räknar andra halvan som restvärde. Det är en sån bil som har ett ganska konstant värde så länge den är besiktad och hel, sen tappar den större delen av värdet. 2500 i månaden om jag justerar kalkylen så att det är med. Utslaget på de nästan tre år jag ägt bilen.
 

mtb565

Medlem
Följde aldrig upp här men till slut behövde jag bara bil 1 till max 3 ggr per vecka och kan därför blev valet av bil inte lika viktigt. Köpte en Toyota Corolla som verkar hyfsat driftsäkra, billig i inköp och billig försäkring och får ett hyfsat lastutrymme då sätena bak går att fälla hela vägen ner = bra att lasta cykel i!

Fortfarande intresserad av kommande generationer av elbilar och om någon har erfarenhet av exempelvis nya Hyundai Kona Electric får ni gärna skriva en rad :).
 

Leffe

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Källis sa:
jomper sa:
Jensen sa:
Å andra sidan kan elbilar tapp räckvidd i riktig kyla.

Tycker ändå det är kul att en bil tappat ”bara” 15% på 30000 mil, 15% på körsträckor som redan är sådär är för mig mycket. Men det är jag det.

Kylan i sig är ingen större fara vid längre körsträckor egentligen, däremot märks "tufft" väglag mycket mer. Det beror på att så stor del av energiåtgången i en elbil går till framdriften, och inte bara 20-30% som på en fossilbil.

Det är rätt få bilar som ens körs så mycket som 30k mil idag. Det vore intressant att se en siffra på hur långt snittbilen gått vid skrotning.

Så mycket kortas elbilens räckvidd av kyla och värme...
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540


//Källis
Vissa media har fossila kompisar andra tar steget och provar sig fram. Men självklart måste man veta sitt behov även för en kall dag.
Har Nyteknik någonsin skrivit något bra om elbilar? Eller någon annan klassisk "biltidning"? 41% var ju helt fantastiskt, inte ens vid -12 minskar det så mycket i min Leaf. Roligt att det står att "elbilsägarna drar på full värme". Nej det gör man inte för man är mer ekonomisk med en elbil i kyla. Behöver man 23 grader i bilen när man har vinterjackan på sig? Nej det räcker med 16 :)

btw så åker jag 7mil varje vardag med min elbil, ibland 9.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Det går ju inte att förneka att det är lite av ett problem att den i många fall redan ganska korta räckvidden sjunker ytterligare. Men det är ju knappast en nyhet på något sätt, det är sedan länge väl dokumenterat att det är så.
 

Leffe

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Det går ju inte att förneka att det är lite av ett problem att den i många fall redan ganska korta räckvidden sjunker ytterligare. Men det är ju knappast en nyhet på något sätt, det är sedan länge väl dokumenterat att det är så.
Var det nån som förnekade? Siffran 41% var förvånande.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Leffe sa:
Rattnalle sa:
Det går ju inte att förneka att det är lite av ett problem att den i många fall redan ganska korta räckvidden sjunker ytterligare. Men det är ju knappast en nyhet på något sätt, det är sedan länge väl dokumenterat att det är så.
Var det nån som förnekade? Siffran 41% var förvånande.
Då länge det är tillräckligt är det inget problem. Det är ingen större skillnad mot att inte ha koll på när man tankar fossilt och hur mycket man har kvar. En fråga om planering bara.
 

Leffe

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Leffe sa:
Rattnalle sa:
Det går ju inte att förneka att det är lite av ett problem att den i många fall redan ganska korta räckvidden sjunker ytterligare. Men det är ju knappast en nyhet på något sätt, det är sedan länge väl dokumenterat att det är så.
Var det nån som förnekade? Siffran 41% var förvånande.
Då länge det är tillräckligt är det inget problem. Det är ingen större skillnad mot att inte ha koll på när man tankar fossilt och hur mycket man har kvar. En fråga om planering bara.
Ja jag tycker det fungerar väldigt bra.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
8448603052_d56b7133bf_b.jpg



Med sån här slipper du kamrem, sitter bra för långa turer, behöver inte oroa dig för det mesta annat och betalar 25.000:- max
 

Leffe

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Leffe sa:
Tomcaten sa:
Med sån här slipper du kamrem, sitter bra för långa turer, behöver inte oroa dig för det mesta annat och betalar 25.000:- max
Låter lite för bra för att ara sant....?
Du hittar lätt en W202 C-klass för 25kkr men de är oftast väldigt rostiga och ser knappast ut som bilen på bilden!
Jag trodde därför att den var tillverkad efter roståren, men då förstår jag
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
NickPick sa:
Söker bra om man vill bli stoppad av polisen ofta ??.
Mitt personbästa är tre gånger på fyra veckor. Det var en busbil det...
Det är min total på tio år med körkort. Givet att rutinstopp för att blåsa inkluderas..
När jag bytte till 240 tog det två år innan jag blev stoppad...

Fast...jag blev ju stoppad två gånger på tre minuter för att blåsa när polisen hade "pinnjakt"...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
ForesterGuy sa:
NickPick sa:
Söker bra om man vill bli stoppad av polisen ofta ??.
Mitt personbästa är tre gånger på fyra veckor. Det var en busbil det...
Det är min total på tio år med körkort. Givet att rutinstopp för att blåsa inkluderas..
När jag bytte till 240 tog det två år innan jag blev stoppad...

Fast...jag blev ju stoppad två gånger på tre minuter för att blåsa när polisen hade "pinnjakt"...
Effektivt!
 

Tomcaten

Aktiv medlem
Kan inte åka längre än 10 minuter inne i byn Sthlm utan sedvanligt polis-stopp.

Kul när kamraten åkte med men jag borde varit schysst o förklarat innan.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sånt borde ju minska nu för tiden, har inte polisbilarna sån där automatisk nummerplåtsigenkänning.

Jag har aldrig blivit spontanstoppad (kört uppskattningsvis 50k mil), blåst och visat kk/leg 3-4 gånger. Verkar ha kört bilar som håller låg profil i sammanhanget.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer