[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Snuten

Aktiv medlem
Vet inte om denna varit uppe, men ämnet har ju avhandlats:

Dagens PS: Elprischocken: Dyrare köra elbil än bensinbil.

Som bensinbilsägare som inte lär ha råd att skaffa elbil inom överskådlig framtid, kan jag ju gotta mig lite.
Samtidigt inser jag ju att det här med elmarknaden i Sverige är helt sjukt. Marknadssjukan kanske man kan kalla det.

Snuten

Aktiv medlem
Fast detta kan kanske på allvar göra elbilsköpare lika förbrukningsmedvetna som köpare av ICE-bilar varit under ganska lång tid.

Men så skall man ju ha en suv...

Bengt-re

Aktiv medlem

Som bensinbilsägare som inte lär ha råd att skaffa elbil inom överskådlig framtid, kan jag ju gotta mig lite.
Samtidigt inser jag ju att det här med elmarknaden i Sverige är helt sjukt. Marknadssjukan kanske man kan kalla det.
Det är inte svenska marknaden som är sjuk. Vi hänger hårt ihop med vår gemensamma elmarknad och detta är till en stor del bidragande till lustigheterna vi ser nu. Sen visar ju också detta att fossilbränslen är på tok för billiga - vi behöver öka priset rejält på alla elda dinos.

izar

Aktiv medlem

Tycker att det är mycket gnäll. Sitter man på ett rörligt elavtal så har man accepterat upp och nedgångar, på kalla dagar har elen alltid blivit dyrare, kan inte komma som en nyhet för många.

GoranS

Aktiv medlem
Det är inte svenska marknaden som är sjuk. Vi hänger hårt ihop med vår gemensamma elmarknad och detta är till en stor del bidragande till lustigheterna vi ser nu. Sen visar ju också detta att fossilbränslen är på tok för billiga - vi behöver öka priset rejält på alla elda dinos.
Hm, jag antar att anledningen till det höga elpriser just nu är att vi måste importera el. Om så är fallet skulle väl priset bli ännu högre om vi klippte kablarna till utlandet genom att vi i så fall skulle behöva sätta in ännu dyrare produktion för att täcka bortfallet från importen!?

Snuten

Aktiv medlem
Något är sjukt:

jonte987

Aktiv medlem
Tycker att det är mycket gnäll. Sitter man på ett rörligt elavtal så har man accepterat upp och nedgångar, på kalla dagar har elen alltid blivit dyrare, kan inte komma som en nyhet för många.
Att det skulle bli rekord kanske inte alla visste. Att det blir billigare över tid med rörligt vet nog de flesta. Bara man har råd med den rörliga kostnaden. Det bör inte vara några problem. Tant Wibble lämnade tydliga instruktioner.

jonte987

Aktiv medlem
Något är sjukt:

Jag tröstas av
Åtminstone 99 procent av alla gånger man tror att det handlar om en konspiration är förklaringen vanlig inkompetens

Tvekade efter artikeln om vindkraft

Snuten

Aktiv medlem
Hm, jag antar att anledningen till det höga elpriser just nu är att vi måste importera el. Om så är fallet skulle väl priset bli ännu högre om vi klippte kablarna till utlandet genom att vi i så fall skulle behöva sätta in ännu dyrare produktion för att täcka bortfallet från importen!?
En vettig inhemsk produktion som sätter de svenska kunderna i första rummet, skulle garanterat ge stabilare och billigare elförsörjning långsiktigt för både privatkunder och industri i Sverige.

jonte987

Aktiv medlem
Man får hoppas att vi inte exporterar vattenkraft och sen importerar fossilel. Tyvärr kan man nog inte förutsätta att nåt.

NickPick

Aktiv medlem
Angående hvo100:

År 2019 tillverkades hela 44 procent av den HVO som användes i Sverige av palmoljeprodukter. Det finns stora hållbarhetsproblemen med dessa råvaror. Mer information om ursprunget till vår HVO år 2019 ges i rapporten Drivmedelsfakta 2020. Gröna Bilister kommer att redovisa data för 2020 så fort de sammanställts och offentliggjorts.

Lingon

Aktiv medlem
Något är sjukt:

Det tråkiga är att det kommer att ta decenier att fixa till. Vänta till nästa vinter om ni tycker att nuvarande elpriser är höga. Och nästa...

Juhlin

Aktiv medlem
Tibber säger sig boka in ett byte hos nätägaren om nuvarande mätare inte stödjer timdebitering.

Jag har en äldre mätare där mitt enda sätt att komma åt data är att läsa av pulsen på lysdioden. Hoppas på att jag får en ny när jag byter till tibber.

Så isen lär ju ta och lägga sig på älvarna nu för snart går jag över på timdebitering.

GoranS

Aktiv medlem
En vettig inhemsk produktion som sätter de svenska kunderna i första rummet, skulle garanterat ge stabilare och billigare elförsörjning långsiktigt för både privatkunder och industri i Sverige.
Det jag skrev något om var skillnaden mellan att ha importmöjligheter och att inte ha det.

Naturligtvis kan man dimensionera elsystemet så att vi aldrig behöver importera el under några förutsättningar. Tveksam till om det kommer att bli den billigaste lösningen dock.

Snuten

Aktiv medlem
Det jag skrev något om var skillnaden mellan att ha importmöjligheter och att inte ha det.

Naturligtvis kan man dimensionera elsystemet så att vi aldrig behöver importera el under några förutsättningar. Tveksam till om det kommer att bli den billigaste lösningen dock.
Tror att man kan konstruera ett elsystem som i 99% av fallen innebär ett överskott (som vi kan exportera), utan att vi ens kommer i närheten av de inhemska priser vi ser nu.

Men detta handlar ju som så mycket annat om att ta vissa beslut och inte som en del vill få oss att tro, opåverkbara naturlagar ("marknaden"). Som liten enskild konsument är man däremot utlämnad åt en marknad som mycket väl kan upplevas lika svårbetvingad som naturlagarna. Fast det är en annan sak.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Då kan jag trösta dig med att det är en ren klickbait-rubrik. Det må vara höga elpriser, men man får vara skicklig om man prickar in att ladda hela batteriet fullt när det är om dyrast. Även om nattpriserna varit ganska höga senaste dygnen så blir det ändå 5-6 kr / mil i elkostnad på sin höjd.

Och för bara några veckor sen var det nästan gratis nattetid.

izar

Aktiv medlem
Precis, co2, livets gas! Att något så livsviktigt för nästan allt levande grönt, och därmed övrigt levande, på jorden fått sådan giftstämpel. Ja, jag fattar att mängden har betydelse men ändå.
Som cyklist är det inte co2 jag har problem med när jag cyklar förbi en lång bilkö utan det är alla partiklar som förbränningen orsakar.

uandt

Aktiv medlem
Som cyklist är det inte co2 jag har problem med när jag cyklar förbi en lång bilkö utan det är alla partiklar som förbränningen orsakar.
Det farligaste är ju annars partiklar från däck och vägbana och där är elbilarna sämre eftersom de generellt väger mer.

Tittar vi sen på miljömålen. Ska vi följa dem blir det till en rejäl i alla fall hastighetsminskning i trafiken till 2030 och det där med att elda med ved i brasan blir bara att glömma...

izar

Aktiv medlem
Det farligaste är ju annars partiklar från däck och vägbana och där är elbilarna sämre eftersom de generellt väger mer.

Tittar vi sen på miljömålen. Ska vi följa dem blir det till en rejäl i alla fall hastighetsminskning i trafiken till 2030 och det där med att elda med ved i brasan blir bara att glömma...

Ska man stå still eller krypa fram i 5-10km/h så föredrar jag att de sitter i en elbil och gör det. Jag känner definitivt av avgaserna en kall vinterdag, har svårt att tro att jag är ensam om detta.

Snuten

Aktiv medlem
Då kan jag trösta dig med att det är en ren klickbait-rubrik. Det må vara höga elpriser, men man får vara skicklig om man prickar in att ladda hela batteriet fullt när det är om dyrast. Även om nattpriserna varit ganska höga senaste dygnen så blir det ändå 5-6 kr / mil i elkostnad på sin höjd.

Och för bara några veckor sen var det nästan gratis nattetid.
Minns att jag hörde talas om plastbatterier för några år sedan. Inte så energitäta men kanske skulle de kunna göras relativt billiga och användas för att utjämna de toppar och dalar som alternativa energislag lider av. Vad har hänt? Känns som att det skulle vara bra att använda som enskild elköpare också för att jämna ut prissvängningarna:

NickPick

Aktiv medlem

Har du läst länken? Boomer alert på att försöka prata sig förbi utsläpp från fossilbilar och gnälla på att elbilar minsann är tunga och är rena mordmaskinerna med dubbdäck 😉 tänk dig då en dieselsuv med dubbdäck! Hin håle själv isåfall.
Men då, en elbil med dubbfria däck är - i närmiljön bäst.
"385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie. Dieselfordon pekas ut som den främsta källan till dödsfallen."

https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-i-bil/Dack/vinterdack/vinterdack-och-halsa/ lite läsning.

jonte987

Aktiv medlem
Minns att jag hörde talas om plastbatterier för några år sedan. Inte så energitäta men kanske skulle de kunna göras relativt billiga och användas för att utjämna de toppar och dalar som alternativa energislag lider av. Vad har hänt? Känns som att det skulle vara bra att använda som enskild elköpare också för att jämna ut prissvängningarna:

Det kanske lönar sig om priset kommer att fortsätta att röra på sig så här. Jag kollade upp powerwall i kombination med solceller för några veckor sen och då var argumentet emot att det är så förmånligt att sälja överskottet att det blir svårare att räkna hem lagring.

Jag tror jag ser reklam för att man kan värma huset med elbilen när det behövs? Är det lagligt i sverige idag? Jag menar att koppla in det på det viset....
Kanske lika bra att köpa en extra bil.

Lejon

Aktiv medlem

Det går inte, skulle bli alldeles för dyrt nu sen plastpåseskatten infördes!

Snuten

Aktiv medlem
Det går inte, skulle bli alldeles för dyrt nu sen plastpåseskatten infördes!
Lol!
Fast allvarligt talat, där ger du ju prov på resonemanget om att ngt inte går att genomföra, när man i själva verket menar att det tagits beslut som hindrar att ngt genomförs. Ibland verkar folk på riktigt blanda ihop dessa saker (nu tror jag alltså inte att ditt skämt visade verkligt prov på detta feltänk!).

Snuten

Aktiv medlem
Jag tror jag ser reklam för att man kan värma huset med elbilen när det behövs? Är det lagligt i sverige idag? Jag menar att koppla in det på det viset....
Kanske lika bra att köpa en extra bil.
Det där med att använda elbilens batteri som utjämningsbuffert tjatade man ju väldigt mkt om för typ 1-2 år sedan. Upplever att det blivit tyst om det nu, eller? Låter ju bra i teorin, men vem vill köpa så pass stora och dyra batterier att man kan sälja el till nätet från bilen? Eller är det bara överskott till det egna hushållet man pratar om nu?

uandt

Aktiv medlem
Har du läst länken? Boomer alert på att försöka prata sig förbi utsläpp från fossilbilar och gnälla på att elbilar minsann är tunga och är rena mordmaskinerna med dubbdäck 😉 tänk dig då en dieselsuv med dubbdäck! Hin håle själv isåfall.
Men då, en elbil med dubbfria däck är - i närmiljön bäst.
"385 000 människor miste livet i förtid till följd av avgaser under 2015, enligt en ny studie. Dieselfordon pekas ut som den främsta källan till dödsfallen."

https://www.trafikverket.se/resa-oc...t-i-bil/Dack/vinterdack/vinterdack-och-halsa/ lite läsning.
Nu vill jag inte gå och försvara kväveoxiden som är en riktig usling. Bara påpeka att alla bilar oavsett drivmedel bidrar till rätt stora luftföroreningar.

Men, som cyklist eller gångtrafikant. Då tycker jag vägdamm och "smuts" a fan så mycket värre än lite avgaser så när det gäller min personliga närmiljö skulle jag om jag fick bestämma först se en ordentlig minskning i trafik och hastighet. Sen skulle jag börja tjaffsa drivmedel. Men, men... vi skulle kunna gå in på vägbuller och dess hälsoeffekter också men helst inte...

jonte987

Aktiv medlem
Det där med att använda elbilens batteri som utjämningsbuffert tjatade man ju väldigt mkt om för typ 1-2 år sedan. Upplever att det blivit tyst om det nu, eller? Låter ju bra i teorin, men vem vill köpa så pass stora och dyra batterier att man kan sälja el till nätet från bilen? Eller är det bara överskott till det egna hushållet man pratar om nu?

Går nån reklam nu där de tar ström för bilen till nåt skjul/sommarstuga men nedan är väl mer vad jag menar
1638268269748.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tror inte det finns någon bil på svenska marknaden som har stöd för V2G (Grid)? Möjligen en del gamla Chademobilar som kanske har det som standard - Mitsubishin ovan och Nissan Leaf då, men jag tror inte de hade det i Europa.

Närmast är väl Ioniq 5 och EV6 som har en adapter från CSS till shuko. Och då kan man ju nämna Honda e också som har ett 220v uttag inne i kupen, osäker på hur mycket du kan lasta det. Men de räknas som V2L (Load).

jonte987

Aktiv medlem
Tror inte det finns någon bil på svenska marknaden som har stöd för V2G (Grid)? Möjligen en del gamla Chademobilar som kanske har det som standard - Mitsubishin ovan och Nissan Leaf då, men jag tror inte de hade det i Europa.

Närmast är väl Ioniq 5 och EV6 som har en adapter från CSS till shuko. Och då kan man ju nämna Honda e också som har ett 220v uttag inne i kupen, osäker på hur mycket du kan lasta det. Men de räknas som V2L (Load).

Mitsubishi Outlander PHEV ska funka enligt https://www.byggahus.se/forse-huset-med-strom-via-elbilen

Jag har 220v i min dieselbil. Får gå ut och sätta mig där nu.

Lejon

Aktiv medlem
Lol!
Fast allvarligt talat, där ger du ju prov på resonemanget om att ngt inte går att genomföra, när man i själva verket menar att det tagits beslut som hindrar att ngt genomförs. Ibland verkar folk på riktigt blanda ihop dessa saker (nu tror jag alltså inte att ditt skämt visade verkligt prov på detta feltänk!).
Menar du att man ska backa från plastpåseskatten? Hatar du alla djur som bor i havet som nu har räddats???

Snuten

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Dubbdäcken drar upp mera skit än vad en diesel släpper ut dom har nämligen partikel filer i dag.och dom flesta lastbilar har minst steg 3 motorer i dag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer