[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

jonte987

Aktiv medlem
Verkar farligt. Skulle hellre ha ett kärnkraftverk i källarn. Fick bara flytta pingisbordet lite...
Det har du ju försökt med en gång

fhloston

Aktiv medlem

izar

Aktiv medlem
Dubbdäcken drar upp mera skit än vad en diesel släpper ut dom har nämligen partikel filer i dag.och dom flesta lastbilar har minst steg 3 motorer i dag.

Under rusningstid i Stockholm när bilar/lastbilar mest står still så spelar det ingen roll vilka däck de står på. Partikelfilter i all ära men helt rena är de inte.

ooms

Aktiv medlem
Under rusningstid i Stockholm när bilar/lastbilar mest står still så spelar det ingen roll vilka däck de står på. Partikelfilter i all ära men helt rena är de inte.
Låter som att det är trängselavgifterna som bör höjas för att komma åt lokala storstadsproblem.

uandt

Aktiv medlem
Vilka är ”dom”?
Miljöförvaltningen. Har för mig, en liten kul anekdot, när det var så skitigt på hornsgatan att de införde dubbförbudet så var det ändå ingenting jämfört med skadliga halter folka hade i sina lägenheter De som hade gasspis då alltså. Kolmonoxid och massa elände högt över alla gränsvärden....

För globala utsläpskartor är ju earth.nullschool annars bra

NickPick

Aktiv medlem
Finns det mätvärden .allt går att mäta
Du och andra här gnäller på att elbilar minsann smutsar ned, pga dubbdäck även i bilkö.
Får elbilen dubbfria eller sommardäck (är ju sommar ibland också) så är det fortfarande bättre med en trött euro6diesel med dubbdäck i samma kö.
Tillämpa rimligheten i det!
Jag tycker att internet är fantastiskt.

uandt

Aktiv medlem
Du och andra här gnäller på att elbilar minsann smutsar ned, pga dubbdäck även i bilkö.
Får elbilen dubbfria eller sommardäck (är ju sommar ibland också) så är det fortfarande bättre med en trött euro6diesel med dubbdäck i samma kö.
Tror de flesta i det här forumet är ganska överens att vägskatt i framtiden (när de flesta bilar går på el) ska drivas in 'smart'. Alltså, ska du köra en väg som är populär just då, då kostar det. Snåla eller fattiga människor kommer åka någon annan tid, väg eller sätt som är billigare.

Att tvinga folk sitta i en kö när de kan jobba eller konsumera istället är slöseri med samhällets resurser så får vi inte kollektivt hål i huvet kommer bilköer inte finnas i framtiden

Azog

Aktiv medlem
Tror de flesta i det här forumet är ganska överens att vägskatt i framtiden (när de flesta bilar går på el) ska drivas in 'smart'. Alltså, ska du köra en väg som är populär just då, då kostar det. Snåla eller fattiga människor kommer åka någon annan tid, väg eller sätt som är billigare.

Att tvinga folk sitta i en kö när de kan jobba eller konsumera istället är slöseri med samhällets resurser så får vi inte kollektivt hål i huvet kommer bilköer inte finnas i framtiden
Nej tack.

uandt

Aktiv medlem
Alternativet är ren kilometerskatt som missgynnar folk som bor på ställen där de måste köra långt. Vill du att folk i glesbyggd ska subventionera de som bor i tätort? Eller vill du höja skatten på arbete, kapital eller annat som inte har med bilåkande att göra?

Är egentligen inte så intresserad av svaret men personligen ser jag fram emot att väganvändning kan komma att styras av tillgång/efterfrågan. De planekonomiska modellerna som används idag är inget jag tror på.

Azog

Aktiv medlem
Alternativet är ren kilometerskatt som missgynnar folk som bor på ställen där de måste köra långt. Vill du att folk i glesbyggd ska subventionera de som bor i tätort? Eller vill du höja skatten på arbete, kapital eller annat som inte har med bilåkande att göra?

Är egentligen inte så intresserad av svaret men personligen ser jag fram emot att väganvändning kan komma att styras av tillgång/efterfrågan. De planekonomiska modellerna som används idag är inget jag tror på.
Man skulle också kunna ha en diversifierad skatt beroende på exempelvis hemort eller liknande. Typ som elen idag, men med högre noggrannhet. Eller så tar man ut en platt skatt vid registreringen som våra grannländer. Eller säkert en bunte andra mer eller mindre genomtänkta lösningar.

Förutom de fördelningspolitiska problemen, som vi nog ska lämna därhän för att inte få politikhammaren i pallet, så medför det en väldigt rigorös övervakningsapparat som jag tror är både svår att få många att acceptera, som enkelt kan missbrukas å det grövsta och som kostar massor.

Jämför med tv-licensen och skruva upp mätaren till elva.

uandt

Aktiv medlem
Man skulle också kunna ha en diversifierad skatt beroende på exempelvis hemort eller liknande. Typ som elen idag, men med högre noggrannhet. Eller så tar man ut en platt skatt vid registreringen som våra grannländer. Eller säkert en bunte andra mer eller mindre genomtänkta lösningar.

Förutom de fördelningspolitiska problemen, som vi nog ska lämna därhän för att inte få politikhammaren i pallet, så medför det en väldigt rigorös övervakningsapparat som jag tror är både svår att få många att acceptera, som enkelt kan missbrukas å det grövsta och som kostar massor.

Jämför med tv-licensen och skruva upp mätaren till elva.
Jag är sympatisk till inställningen. Men, de som verkligen oroar sig för sånt här kommer i framtiden ändå inte kunna köra bil eftersom de inte har någon modern telefon eller andra moderna prylar som spårar allt du gör.

Det är antingen eller. Antingen cyklar du runt med din 2g telefon och hoppas de inte kan knyta abonnemanget till din person. Eller så får du kanske acceptera att du kommer kunna veta exakt var och när du kört bil genom att logga in på skatteverket.

Så, jag köper inte dina argument riktigt. Integritegståget har redan gått säger jag

Azog

Aktiv medlem
Jag är sympatisk till inställningen. Men, de som verkligen oroar sig för sånt här kommer i framtiden ändå inte kunna köra bil eftersom de inte har någon modern telefon eller andra moderna prylar som spårar allt du gör.

Det är antingen eller. Antingen cyklar du runt med din 2g telefon och hoppas de inte kan knyta abonnemanget till din person. Eller så får du kanske acceptera att du kommer kunna veta exakt var och när du kört bil genom att logga in på skatteverket.

Så, jag köper inte dina argument riktigt. Integritegståget har redan gått säger jag
Visst är det dit vi är på väg. Men det behöver ju inte innebära att man tycker det är kul. Sen så är det ju inget större problem att storebror ser med nuvarande styre i praktiken. Men tekniska kontrollsystem går ju även att missbruka som kontrollerad om man vet vad man håller på med och inte har lust att betala skatt.

Nåväl, nog med OT, jag köpte själv en ny diesel(hus-)bil i fjol så jag ska inte handla elbil på en stund. Hade det funnits såna alternativ så skulle jag gärna gjort det, dock.

Bengt-re

Aktiv medlem

Bor man på landet så har man billigt boende och ett aktivt val - är då så förbannat korkad att man kör V8 suv och tror att hederligt folk skall sponsra den livsstilen så har man otur när man tänker.

weldion

Aktiv medlem
Bor man på landet så har man billigt boende och ett aktivt val - är då så förbannat korkad att man kör V8 suv och tror att hederligt folk skall sponsra den livsstilen så har man otur när man tänker.
Visst får man protestera mot höga bränslepriser, men när det sitter ett klistermärke för ”Bensinuppropet 2.0” på en ganska så opraktisk jänke-åtta så finns det en enkel åtgärd. Enkelt att halvera driftkostnaden mot en sådan pruttprutt.

Pfaff

Aktiv medlem

Bor man på landet äts det billiga boendet upp av ökade transportkostnader. Om man har kvar jobbet i stan.
Gammal jungelvisdom.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bor man på landet äts det billiga boendet upp av ökade transportkostnader. Om man har kvar jobbet i stan.
Gammal jungelvisdom.

Sjukt ot för den här tråden men min spaning är att en hel del tjänstehen i barnalstrarålder och uppåt kommer flytta långt ut på landet nu i o m den nya situationen med hemmajobb. Behöver man bara pallra sig in till kontoret en dag i veckan finns det stor ekonomisk fördel att bo i Osby, och man slipper pendlingshelvettet.

Pfaff

Aktiv medlem
Sjukt ot för den här tråden men min spaning är att en hel del tjänstehen i barnalstrarålder och uppåt kommer flytta långt ut på landet nu i o m den nya situationen med hemmajobb. Behöver man bara pallra sig in till kontoret en dag i veckan finns det stor ekonomisk fördel att bo i Osby, och man slipper pendlingshelvettet.

Men får skaffa en bil om 4-5-600 tkr.
Om hen inte tar tåget.
Det finns olika grader av helvetet.

nisseson

Aktiv medlem
Ett antal av mina vänner har att de aldrig behöver komma in till kontoret mer. Så länge de bor inom +/-1 tidszon från moderkontoret så är bolaget ok med det. Då kan man verkligen bosätta sig lite mer var man vill, och inte fundera på bil på samma sätt.

perzzon

Aktiv medlem
Jag hade hoppats att det skulle bli så för mig men som konsult i car-city så är man tydligen lite tvungen att rätta sig efter deras pipa...

Jonatan F

Aktiv medlem
Men får skaffa en bil om 4-5-600 tkr.
Om hen inte tar tåget.
Det finns olika grader av helvetet.

Som varande tjänste-90talist kan jag bara instämma. Vill bo i hus någon gång. Frun siktar på karriär inom det kommunala = flytta tio mil från stan. Får dock bli längs spåren så man slipper bilpendling flera timmar om dagen!

sdx

Aktiv medlem
Visst skitar dom ner elbilarna så om du tar av skygglapparna och slutar läsa blaskorna och vad för skit som skrivs på internet och skaffar dig en bättre överblik hur en el bil tillverkas i från malm till färdig bil och hur mycket ful el som tankas i elbilen men man vill inte ha problemen in på dörren men i andra länder så går det bra .

Snuten

Aktiv medlem
Sk
Visst skitar dom ner elbilarna så om du tar av skygglapparna och slutar läsa blaskorna och vad för skit som skrivs på internet och skaffar dig en bättre överblik hur en el bil tillverkas i från malm till färdig bil och hur mycket ful el som tankas i elbilen men man vill inte ha problemen in på dörren men i andra länder så går det bra .
Skillnaden mellan ICE-bil och elbil (som tillverkas och laddas så lite miljöovänligt som det är möjligt idag), är ju egentligen grader i helvetet. På det hela taget verkar ju det mänskliga projektet, åtminstone som det ser ut nu, inte hållbart. För många, för mycket, för kortsiktigt.
Kör vidare med Volvon, skit samma.

sdx

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem
Nja, ta en titt på ställen som Dehli där luften tydligen är extremt snuskig såhär års. Beror mest på rök från svedjebruk men sen lite avgaser ovanpå det så blir det riktigt mysig luft av det. Läste att de stängde ungefär hälften av sina kolkraftverk pga detta så lite bryr de sig allt...

Allroad

Aktiv medlem
Har Mini Clubman diesel på blocketbevakning… 🙂 HVO är klart intressant tills vidare med mitt körmönster.
hvo eller inte så släpper ju bilen fortfarande ut farliga avgaser, sen kan man ju ifrågasätta nyttan av att skövla regnskog för att skapa ett bränsle som ska ge mindre utsläpp.

En MG ZS EV låter annars som en bil för dig, https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev

iMats

Aktiv medlem
hvo eller inte så släpper ju bilen fortfarande ut farliga avgaser, sen kan man ju ifrågasätta nyttan av att skövla regnskog för att skapa ett bränsle som ska ge mindre utsläpp.

En MG ZS EV låter annars som en bil för dig, https://mgmotor.eu/sv-SE/model/zs-ev
Jag noterade problematiken med palmoljan, bojkottar det i normala fall så det blir väl samma här…

MGn är helt ointressant. Gillar inte SUVar och opraktiskt med höga bilar när man ska lasta kajak. En hel del av mina mil sker med kajak på taket.

arcamone

Aktiv medlem
Jag noterade problematiken med palmoljan, bojkottar det i normala fall så det blir väl samma här…

MGn är helt ointressant. Gillar inte SUVar och opraktiskt med höga bilar när man ska lasta kajak. En hel del av mina mil sker med kajak på taket. Med 40 år fyllda uppskattar jag insteget i ZS EV kontra min gamla V40 som iofs hade lättlastat tak.

Kommer ju en MG MG 5 som är en kombi snart. Men bra räckvidd - kommer dock inte ihåg taklastvikten men tippar 50 kg. Kanske ok med en kajak men inte fler.

perzzon

Aktiv medlem
ZS EV ser ju inte skithög ut iofs.
1611mm tydligen. En dm lägre än xc60. 15cm högre än v60 (som väl är ovanligt låg.)
(mg5 verkar vara 1480mm)

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer