[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

iMats

Aktiv medlem
Id Buzz är väldigt intressant trots att den är hög. Har ju lite andra intressanta användningsområden än en vanlig bil 🙂

Edit: nu förbokad…

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, jag vill helst ha en med popuptak två snurrbara stolar fram och bäddbart baksäte. Typ en California Beach. Para det med ett lagom stort batteri och solpaneler så kan man fincampa rätt länge! :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det här med räckvidd blir trots allt mera komplext av vårt varierande klimat.

Jag hade varit 100% nöjd med en bil som jag visste *alltid* tog mig 30 mil. Eftersom effektiviteten i en elbil är så hög så påverkar också yttre faktorer den totala förbrukningen mer procentuellt, så 35 mil i bra förhållanden kan bli 20 när det är riktigt risigt väder och du kör motorväg.

weldion

Aktiv medlem
”Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.

– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.

– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.”

Hasse#7

Aktiv medlem
”Maria Dahlin har retat upp sig på elbilister som blockerar snabbladdare utan att kunna ladda snabbt.

– Vid 150 kW-laddaren står en Nissan Leaf som inte kan ladda så snabbt med sin Chademokontakt. Jag gick nästan in på restaurangen intill och bad ägaren flytta på bilen, säger hon.

– Laddar du inte fort har du inget vid snabbladdaren att göra, då får du vänta. Vi som kan ladda snabbt ska gå före. Det är otroligt frustrerande, säger Anders Helgesson.”
Kommer ju aldrig bli laddad om man först skall släppa fram alla egotrippade som köpt sig sin status, och sedan ladda jättelångsamt. 😄 Korkat att inte ha långsam laddning intill.

plumse

Aktiv medlem

#Ödmjukt

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kommer ju aldrig bli laddad om man först skall släppa fram alla egotrippade som köpt sig sin status, och sedan ladda jättelångsamt. 😄 Korkat att inte ha långsam laddning intill.

Däremot kommer det behövas lite grundutbildning i laddvett för många. Det är meningslöst att stå och ladda till 100% vid en snabbladdare om man inte absolut måste - sista 10% tar lika lång tid som första 50%.

Lösningen är förstås fler laddare vid varje ställe. Laddade på Bilmetro i Ludvika för inte så länge sen, de har smällt upp 4 laddare. Det är ovanligt många för att inte vara.. ja ni vet :)

sdx

Aktiv medlem
Favorit i repris:
Om du mår bättre över att använda en nedvärderande benämning visar det mer vad du är för person och har för värderingar.
Men du har rätt att tycka vad du vill.😘En sak skall du nog få veta jag är mera Stockholmare än vad du är då släkten går tillbaka till 1500 talet sug på den karamellen.Vad har du att komma med.

Earlslick

Aktiv medlem
En sak skall du nog få veta jag är mera Stockholmare än vad du är då släkten går tillbaka till 1500 talet sug på den karamellen.Vad har du att komma med
Om du säger så.
Jag visste inte att du har gjort efterforskningar om mitt ursprung.
Beror denna besatthet och fascination på mitt ursprung på att jag inte besvarar din kärlek eller beror det på något annat? 😘

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Under natten har min bil fått rattvärme och rövgrill för baksätet.

De som levererades efter 1 nov verkar ha fått det som bonus, nu är det ju standard även på RWD-bilarna.

Vår har hårdvara för att grilla i baksätet men jag behöver klicka köp i appen för att aktivera.. Röststyrningen protesterar dock inte när jag försöker aktivera den - tror knappast det funkar, men har inte haft någon där bak när jag testat så jag hoppas lite ändå :)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag blev iaf förvånad när jag startade appen på morgonen för att sätta på värmen och såg att det var nya ikoner för värme på ratt och baksäte. Datorn i bilen hade också nytt utseende för värmen.

salle

Aktiv medlem
omni.se
1638444316230.png

xzbatt

Aktiv medlem

Påminner mig om när jag blev stående i kö efter olycka med min då nya Kia Ceed 1,6d 2012. Det var nog runt -10 ute och motorn kunde inte längre hålla temperaturen med kupefläkten på, blev rejält kallt om jag inte höll varv på motorn.

Med det sagt så är det såklart i många fall även olyckligt att hamna i långvariga trafikstopp oavsett bränsle, tanken för en diesel eller bensin bil är inte heller alltid full.

Allroad

Aktiv medlem

xzbatt

Aktiv medlem
Jäkligt bra de där fossilbilarna som kan hålla värmen igång utan att förbruka energi.

Haha jag vet inte om du svarar mig men läste mitt inlägg igen och jag ville absolut inte framstå som någon som förespråkar fossibilar.

Jag ville snarare påpeka att dom inte alls är evighetsmaskiner och dessutom som i mitt fall var tvungen att stå med förhöjt varvtal bara för att hålla en temperatur som inte isade kupen.

Snuten

Aktiv medlem
Teknikignorans. Man får väl för he anpassa sitt beteende efter de tekniska förutsättningarna.

Jag brukar tex dra på kupevärmen och veva ned rutorna på min gamla bensinbil om jag råkar hamna i en trafikolyckekö som sniglar fram mitt i sommaren. Vet inte om det hjälper mot överhettning, men tänker att det väl borde göra det.

Snuten

Aktiv medlem
Påminner mig om när jag blev stående i kö efter olycka med min då nya Kia Ceed 1,6d 2012. Det var nog runt -10 ute och motorn kunde inte längre hålla temperaturen med kupefläkten på, blev rejält kallt om jag inte höll varv på motorn.

Med det sagt så är det såklart i många fall även olyckligt att hamna i långvariga trafikstopp oavsett bränsle, tanken för en diesel eller bensin bil är inte heller alltid full.
För effektiv motor eller ineffektivt kupevärmesystem.

H.

Aktiv medlem
Haha jag vet inte om du svarar mig men läste mitt inlägg igen och jag ville absolut inte framstå som någon som förespråkar fossibilar.

Jag ville snarare påpeka att dom inte alls är evighetsmaskiner och dessutom som i mitt fall var tvungen att stå med förhöjt varvtal bara för att hålla en temperatur som inte isade kupen.
Nä, det var mer ett sätt att säga samma sak inser jag nu.

Cyklargärna

Aktiv medlem
I vilken tråd skall man posta det här?
Sitter väl som en smäck här?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer