[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Förstår inte riktigt grejen med att montera allt sådär som om det vore en vanlig avgasbil. Men om bilen rullar på utan problem så är det väl lugnt.

Nu förstår jag. Den där modellen är baserad på en gammaldags avgasbil :-)

Hittade faktiskt tråden bilden kommer i från och även om det verkar dåligt att ha så där mycket snö under huven så verkade inte problemen han hade bero på det. Körassistansfunktionerna funkade inte pga snö på sensorerna (i visst väder är det riktigt struligt, samma på många andra bilar). Laddsladden låste inte fast förrän efter många försök.

fhloston

Aktiv medlem
Nu förstår jag. Den där modellen är baserad på en gammaldags avgasbil :-)

Hittade faktiskt tråden bilden kommer i från och även om det verkar dåligt att ha så där mycket snö under huven så verkade inte problemen han hade bero på det. Körassistansfunktionerna funkade inte pga snö på sensorerna (i visst väder är det riktigt struligt, samma på många andra bilar). Laddsladden låste inte fast förrän efter många försök.

Min Kona ser också ut så där (vet dock inte om det är snö under huven) och bygger på en fossilbil. Radar och det som behövs för körassistans beckar igen på nolltid så fort det är snö. XC70 klarar radarn mycket längre.

salle

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt grejen med att montera allt sådär som om det vore en vanlig avgasbil. Men om bilen rullar på utan problem så är det väl lugnt.
Som jag fattat det så är ju just den här MG-modellen en gammal avgasbil som de bara rivit ut förbränningsmotorn och kastat in en elmotor. På just den här bilen så funkade ju varken laddning eller andra system efter snökaozet.

weldion

Aktiv medlem
Som jag fattat det så är ju just den här MG-modellen en gammal avgasbil som de bara rivit ut förbränningsmotorn och kastat in en elmotor. På just den här bilen så funkade ju varken laddning eller andra system efter snökaozet.
Man får börja sätta pappskiva i grillen på elbilarna också. Som man gjorde på bränslebilar när det började att bli överkallt.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

”Det måste finnas någon typ av lösning som motsvarar att ha en dunk med bensin eller diesel med sig, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.”

Vem faen sätter sig på E6:an med en dunk bensin i skuffen, utifall att det blir snökaoz och toktjockt på motorvägen? Gissar på typ ingen.

weldion

Aktiv medlem
”Det måste finnas någon typ av lösning som motsvarar att ha en dunk med bensin eller diesel med sig, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.”

Vem faen sätter sig på E6:an med en dunk bensin i skuffen, utifall att det blir snökaoz och toktjockt på motorvägen? Gissar på typ ingen.
Sedan så känns det inte som man får till något slags backupbatteri som tar en 5-10 mil till.
Lösningen kanske stavas Honda elverk.

jonte987

Aktiv medlem

Nä, men jag tankade i morse för att ha full tank innan jag begav mig ut. Det motsvarar väl 2-3 batterier.

Reservdunk/batteri behövs inte. Gör som på MC och ha en switch för de sista procenten.

Jensen

Aktiv medlem
Sedan så känns det inte som man får till något slags backupbatteri som tar en 5-10 mil till.
Lösningen kanske stavas Honda elverk.

Tror jag sett nån mer lösning. Men ja man lär få ut mer mil på ett litet elverk :-)

Hasse#7

Aktiv medlem

Felet ligger tidigare i kedjan när vägarna blir fulla med fordon som inte kan komma vare sig framåt eller bakåt. Fem liter bensin gör att man inte fryser men i övrigt inget. Sannolikt kunde bilisterna bildat grupper om tre till fem fordon och suttit tillsammans i ett i taget och därmed hade det inte blivit något problem alls om de bytt i tid. Det oavsett drivmedel. Men den sociala kompetensen verkar helt utraderad.

weldion

Aktiv medlem
Felet ligger tidigare i kedjan när vägarna blir fulla med fordon som inte kan komma vare sig framåt eller bakåt. Fem liter bensin gör att man inte fryser men i övrigt inget. Sannolikt kunde bilisterna bildat grupper om tre till fem fordon och suttit tillsammans i ett i taget och därmed hade det inte blivit något problem alls om de bytt i tid. Det oavsett drivmedel. Men den sociala kompetensen verkar helt utraderad.
Skulle bli imponerad om det där samsittandet skulle fungera, ännu mer imponerad om det skulle fungera i Coronatider.

jonte987

Aktiv medlem
Skulle bli imponerad om det där samsittandet skulle fungera, ännu mer imponerad om det skulle fungera i Coronatider.

Det är väl en trevlig tanke men behovet uppstår när batteriet redan är slut?

Frågan som infinner sig är hur mycket batteri man ska reservera för detta av den redan nedsatta vinter kapaciteten.

Och vad man gör på vägen upp till fjällen där bilarna är fulla, batteriet tomt och risken rimligen högre för snöstorm.

ooms

Aktiv medlem
Man kan ju fastna av andra orsaker än köer också i snöoväder. Att vara förberedd när man ger sig ut i sånt dåligt väder borde vara en självklarhet.

weldion

Aktiv medlem
Rökridå. Felet är hursomhelst satt man inte begränsar och städar upp innan det är kört. Dåligt med konsekvensanalyser i media också.
Skulle man tvinga lastbilar att stå stilla när det nalkas snömängder, då skulle det gå raskare.
En fastkörd PB fixar man troligen enkelt med annan bil tillsammans med några vänliga själar. Speciellt om den står kvar på vägbanan men bara spunnit fast.

Hasse#7

Aktiv medlem
Enligt en bärgare som jobbade hela tiden var det en eller två elbilar som bärgades och han från TRV drog någon egen synpunkt utan faktaunderlag. Hursomhelst skall man inte tillåta att enorma mängder fordon står på tomgång i timmar. Nånting hindrar fortsatt färd. Lös det genast även om det behövs militär bärgare. Kanske ordna så att det går att komma över mitten samt dirigera inflöde i motsatt riktning och åka hem igen om man står bakom hindret.

weldion

Aktiv medlem
Pressade lastbilschaffisar med fordon med dåliga däck är nog den största proppgöraren.
Om man håller dessa stilla och sedan håller ner hastigheten på personbilarna med att ha en plogbil som kör först, Då lär det bli lite mindre tomgångskörning.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är väl en trevlig tanke men behovet uppstår när batteriet redan är slut?

Frågan som infinner sig är hur mycket batteri man ska reservera för detta av den redan nedsatta vinter kapaciteten.

Och vad man gör på vägen upp till fjällen där bilarna är fulla, batteriet tomt och risken rimligen högre för snöstorm.
Är inte det här mer ett storstadsfenomen? Lastbilar på väg in mot städer och som behöver hålla farten uppe för att inte tappa greppet tvingas stanna i uppförsbacke pga tusentals personbilar som står stilla. Alla kommer iväg igen utom lastbilen som hamnar på tvären. Sen står det tusentals bilar bakom som inte kommer någonstans förrän problemet är löst. Det är väl för övrigt ingen skillnad på en elbil med låg batterinivå och en bränslebil med låg tanknivå? Tvivlar starkt på att någon reser med fulla jeepdunkar i syfte att klara en långvarig kö.

jonte987

Aktiv medlem
Är inte det här mer ett storstadsfenomen? Lastbilar på väg in mot städer och som behöver hålla farten uppe för att inte tappa greppet tvingas stanna i uppförsbacke pga tusentals personbilar som står stilla. Alla kommer iväg igen utom lastbilen som hamnar på tvären. Sen står det tusentals bilar bakom som inte kommer någonstans förrän problemet är löst. Det är väl för övrigt ingen skillnad på en elbil med låg batterinivå och en bränslebil med låg tanknivå? Tvivlar starkt på att någon reser med fulla jeepdunkar i syfte att klara en långvarig kö.
Det är det kanske.
Nej, det är ingen skillnad men det är väl oftare mindre marginal.
Jag har ju tänkt jag skulle ha så litet batteri som möjligt men lite extra är tydligen bra...

Jag hade dunk i 20 års åldern och körde också tomt ibland. Oklart varför. Inga pengar och ingen dator som sa att jag skulle tanka.

ooms

Aktiv medlem
Skillnaden ligger väl i att elbilen redan fr början har lägre marginaler. Tankar du fullt i en modern bil har du oftast 80-100 mil innan du behöver tänka igen. I en elbil 30-40 i bästa fall på vintern. Så sannolikheten att ligga pyrt till när det skiter sig borde vara större i elbil.

Hasse#7

Aktiv medlem
Skillnaden ligger väl i att elbilen redan fr början har lägre marginaler. Tankar du fullt i en modern bil har du oftast 80-100 mil innan du behöver tänka igen. I en elbil 30-40 i bästa fall på vintern. Så sannolikheten att ligga pyrt till när det skiter sig borde vara större i elbil.
Fast jag vet en som nämnt att man åker så långt man kan utan att stanna i onödan. Denne borde ju ha ganska tomt i tanken om en sån här kö uppstår.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fast jag vet en som nämnt att man åker så långt man kan utan att stanna i onödan. Denne borde ju ha ganska tomt i tanken om en sån här kö uppstår.

Denne är dock förberedd.

På ett sätt som ibland får erkännas kan gå till överdrift. Men det sitter i ryggmärgen från en tid utanför civilisationen.

Snuten

Aktiv medlem
Har ibland upplevt köbildning pga olycka på E22 vid Lund. All respekt för polis, bärgare, ambulanspersonal mfl, men det kan kännas som att man är lite vårdslös med möjligheten att strypa trafikflödet ibland. De flesta kramar nog ratten och svär i tysthet över detta, men det kanske är ngt som måste upp på bordet lite tydligare: Det är viktigt att rädda olycksoffren men det är också viktigt att trafikflödet fungerar igen snabbt.

jonte987

Aktiv medlem
Ja precis. Vid pendling tankar jag som sagt extra vid kallt väder som igår men vid långresa brukar jag inte tanka vid halv tank nej. Får väl börja med det

Hasse#7

Aktiv medlem
Denne är dock förberedd.

På ett sätt som ibland får erkännas kan gå till överdrift. Men det sitter i ryggmärgen från en tid utanför civilisationen.
Nu var det inte dig jag syftade på, det var heller inte så illa menat utan mer en känga till vår gemensamma argumentationsteknik. Att folk som befinner sig avsides, och är ensamma, är mer proaktiva känns sannolikt.

Azog

Aktiv medlem
Har ibland upplevt köbildning pga olycka på E22 vid Lund. All respekt för polis, bärgare, ambulanspersonal mfl, men det kan kännas som att man är lite vårdslös med möjligheten att strypa trafikflödet ibland. De flesta kramar nog ratten och svär i tysthet över detta, men det kanske är ngt som måste upp på bordet lite tydligare: Det är viktigt att rädda olycksoffren men det är också viktigt att trafikflödet fungerar igen snabbt.
Det handlar tyvärr om att för många kör förbi i orimliga hastigheter om en körbana är öppen.

Hade folk skött sig så hade de fortsatt släppa förbi så gott det går, men nu har de tröttnat på att bli påkörda. Vilket känns rimligt.

ooms

Aktiv medlem
Ja, men nu talar vi sannolikheter. Med ovan givna förutsättningar är sannolikheten 2-3 ggr högre att samma person sitter ”tomt” när det skiter sig om hen sitter i en elbil.

För egen del är det ytterst sällan jag kör slut så att jag har mindre än 20-30 mil marginal, just av dessa orsaker.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja, men nu talar vi sannolikheter. Med ovan givna förutsättningar är sannolikheten 2-3 ggr högre att samma person sitter ”tomt” när det skiter sig om hen sitter i en elbil.

För egen del är det ytterst sällan jag kör slut så att jag har mindre än 20-30 mil marginal, just av dessa orsaker.

Är man förberedd behöver man inte ha bilen igång.

Det hade också hjälpt om de som inte vill hålla skyltad hastighet lämnar vänster körfält.

Ett tyskt agerande där man vid kö lämnar mitten fri är också praktisk, förvånad att man inte tagit det till sig här. Nu när man ändå ska köa till vänster.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, filt, rock och stövlar bör man ha i bilen.

Tänker att om man normalt stannar och sover i bilen var 48 mil så kräver det ändå sin man att stanna var 24e och sova en ggr extra bara för att det är lite kallt....för att fortsätta på tidigare diskussioner. 😀

fhloston

Aktiv medlem
Angående att stopp
Skulle man tvinga lastbilar att stå stilla när det nalkas snömängder, då skulle det gå raskare.
En fastkörd PB fixar man troligen enkelt med annan bil tillsammans med några vänliga själar. Speciellt om den står kvar på vägbanan men bara spunnit fast.

Tja, Trafikverket stoppar ju tågtrafiken när det annalkas storm för att säkerställa att det inte blir tåg stående ute i obygden, så varför inte.

Både problemen med nedblåsta kontaktledningar och dålig framkomlighet för lastbilar på vägen går nog att lösa på andra sätt, men det görs inte. Troligen pga kostnader och annat.

ooms

Aktiv medlem
Lastbilar som fastnar är ju ofta utländska med dåliga däck, ej anpassade för svenskt vinterväglag. Antagligen är inte chaufförerna vana att köra i sådana förhållanden heller. Det krävs inte mycket till snö förrän nån fastnar på E4 mellan Hudiksvall och Sundsvall, sker flera gånger varje vinter. Och fastnar en, blir ju alla bakom stående, även om de själva inte skulle ha några som helst problem att ta sig upp.

Hasse#7

Aktiv medlem
TRV-killen dök upp i en elbilsgrupp jag är med i. Han började med "Jag är en meme 🤣". Han hade inte full koll, det blev inte rätt i röran, och sedan var det försent att göra något åt det. Ca 50 bilar totalt varav 1-2 elbilar.

Allroad

Aktiv medlem
Enligt en bärgare som jobbade hela tiden var det en eller två elbilar som bärgades och han från TRV drog någon egen synpunkt utan faktaunderlag. Hursomhelst skall man inte tillåta att enorma mängder fordon står på tomgång i timmar. Nånting hindrar fortsatt färd. Lös det genast även om det behövs militär bärgare. Kanske ordna så att det går att komma över mitten samt dirigera inflöde i motsatt riktning och åka hem igen om man står bakom hindret.

Ja snacka om att få alla fossilkramare på internet att göra en höna av en fjäder.

Hasse#7

Aktiv medlem
Lastbilar som fastnar är ju ofta utländska med dåliga däck, ej anpassade för svenskt vinterväglag. Antagligen är inte chaufförerna vana att köra i sådana förhållanden heller. Det krävs inte mycket till snö förrän nån fastnar på E4 mellan Hudiksvall och Sundsvall, sker flera gånger varje vinter. Och fastnar en, blir ju alla bakom stående, även om de själva inte skulle ha några som helst problem att ta sig upp.
Håller med. Krävs något "halvmilitärt monster" som kommer åkande från fel håll och drar undan hindren så fort det bara går. Finns det. Inget "monster", får man ge winschhjälp från en tungbärgare som inte försätter sig i samma taskiga läge som den som sitter fast. Alternativt straffa de som kommer med skitgrejer till snöoväder. Svår bedömningssport dock.

Akronym

Aktiv medlem
Håller med. Krävs något "halvmilitärt monster" som kommer åkande från fel håll och drar undan hindren så fort det bara går. Finns det. Inget "monster", får man ge winschhjälp från en tungbärgare som inte försätter sig i samma taskiga läge som den som sitter fast. Alternativt straffa de som kommer med skitgrejer till snöoväder. Svår bedömningssport dock.
Har inte Norge rätt hårda krav på att alla yrkesfordon ska klara av väderleken annars är det bara vända vid gränsen?
Kanske skulle vara en idé att göra samma vid våra gränser

rix

Aktiv medlem
Problemet med elbilar som eventuellt får slut på el på grund av oväntade längre stopp i trafiken går inte att lösa med att ha mer marginaler (dvs att ladda upp mer energi än vad som behövs), ja ibland går det att lösa med mer marginal, men problemet är att det finns för få snabbladdningsstationer. I t.ex Norrlands inland kan det vara 20-30 mil mellan snabbladdare, kör man med takbox i -30 så kommer man inte kunna ha marginalen som krävs. Det är ju samma med fossilbilar, tänk om det skulle vara 30 mil mellan mackarna, då skulle ju så klart folk tanka fullt innan, men om man inte är medveten om det så skulle nog många fossilbilar få stopp också om det var så långa avstånd mellan mackar och det blev oväntade stopp på flera timmar.

nisseson

Aktiv medlem
Att minnas: en (positiv) direkt konsekvens av förbränningsbilars låga bränsleffektivitet. Att värma på spillvärme från brännandet drar relativt framdrift så pass lite att man kan göra det länge på liten del av den totala energin man släpar med. Det går inte åt mer energi att värma elbil än förbränningsbil, men iom. att de har med sig så pass mycket mindre energi så blir den relativa marginalen lägre.

Så att ha med sig spillvärmemöjlighet är praktiskt när det behövs, men en bra påminnelse om hur mycket energi som slösas bort vid förbränning resten av tiden, alltid.

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
Rätt många fossilbilar som blir stående också i extrema köer pga kokande motorer.
Har väl blivit bättre med åren, men det kommer säkert lösningar för elbilarna med.

Boromir

Aktiv medlem
Har inte Norge rätt hårda krav på att alla yrkesfordon ska klara av väderleken annars är det bara vända vid gränsen?
Kanske skulle vara en idé att göra samma vid våra gränser
Det finns ju krav på att fordon som kommer in till Sverige ska vara ”rätt” utrustade. Däremot är det vanligt att utländska lastbilar uppehåller *sig många månader här efter att dom kommit med första transporten, så situationen och lastbilen i sig hinner ändra sig mycket under den tiden.

*edit

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Elbilarna som fick stopp verkade ju ha varit en tidningsanka. Det verkade rätt märkligt.

För några år sedan stoppades samtliga lastbilar om körde av båtarna i Nynäshamn pga dåligt väglag. Sen fick de köra i karavan efter plogbil. Har en film på där de står, hundratals lastbilar längs med motorvägen.

fhloston

Aktiv medlem
En empirisk studie visar...

Vid - 3 grader ute, bilen varm, AC satt på 21 grader (Komfortvärme). Bilden med hög elektronikförbrukning: billyktor på, låg billyktor av. Radio av på bägge.

Att hålla bilen varm drar alltså ca 2-3 kW. Säg 2,8 kW för att inte vara för optimistiska. Med mitt batteri på 64 kWh kan jag hålla värmen i 22 h vid fulladdat. Vid 20% laddning håller de 4,5 h innan jag behöver bärgning.
Om det handlar om överlevnad och inte komfort bör tiden kunna öka ganska mycket.

Bilagor

• DSC_1982.JPG
    DSC_1982.JPG
    279.9 KB · Besök: 4
  • DSC_1983.JPG
    DSC_1983.JPG
    264.4 KB · Besök: 4

Snuten

Aktiv medlem
Det handlar tyvärr om att för många kör förbi i orimliga hastigheter om en körbana är öppen.

Hade folk skött sig så hade de fortsatt släppa förbi så gott det går, men nu har de tröttnat på att bli påkörda. Vilket känns rimligt.
Temporära farthinder?
Sen tycker jag inte det går så fort förbi när det står en polisman och övervakar. Kanske annars men jag ät inte säker.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer