[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Jolinwood

Aktiv medlem
En empirisk studie visar...

Vid - 3 grader ute, bilen varm, AC satt på 21 grader (Komfortvärme). Bilden med hög elektronikförbrukning: billyktor på, låg billyktor av. Radio av på bägge.

Att hålla bilen varm drar alltså ca 2-3 kW. Säg 2,8 kW för att inte vara för optimistiska. Med mitt batteri på 64 kWh kan jag hålla värmen i 22 h vid fulladdat. Vid 20% laddning håller de 4,5 h innan jag behöver bärgning.
Om det handlar om överlevnad och inte komfort bör tiden kunna öka ganska mycket.
Ja jösses vilken trött diskussion, säg att du skulle ta på mössan och sätta temperaturen på 16 grader istället… gissar att du inte har värmepump? Då borde värmen dra än mindre.

Sitter man i en elbil med under 10% batteri, stäng av den och hoppa in i nån annan bil tills det släpper, som Hasse#7 sa. Så problem solved.

fhloston

Aktiv medlem
Ja jösses vilken trött diskussion, säg att du skulle ta på mössan och sätta temperaturen på 16 grader istället… gissar att du inte har värmepump? Då borde värmen dra än mindre.

Sitter man i en elbil med under 10% batteri, stäng av den och hoppa in i nån annan bil tills det släpper, som Hasse#7 sa. Så problem solved.

Jo, värmepump.

Azog

Aktiv medlem
Temporära farthinder?
Sen tycker jag inte det går så fort förbi när det står en polisman och övervakar. Kanske annars men jag ät inte säker.
Ja det är väl poliser som kan dra ner hastigheten på idioterna, men man kan ju inte sätta hela Sveriges poliskår på att eskortera bärgare.

Sen är det nog skillnad på vad som känns som fort när man kör förbi och när man försöker jobba oskyddad 20 cm åt höger.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vi utför en del arbete på väg varav en del blåljus. Upplever problemet som störst när tar ner hastigheten tidigt istället för närmre på, folk tröttnar antagligen. Överlag kör många för fort förbi, beställer alltid extra överkörningshinder. Mer skyltar gör ingen nytta men fyrkantiga plastbitar gör.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem

Hasse#7

Aktiv medlem
Som alternativ till att bärgaren drar upp dig på flaket kanske hen kan ha 50kwh att tanka över till 5olika elbilar längs vägen
Sånt kommer. Bäst att passa på och häckla innan det är försent. V2V (bil till bil) kommer också och motsvarar starthjälp och lite nödladdning för körsträcka till bättre laddare.

jonte987

Aktiv medlem
Skillnaden mellan att köra med dunk, reservtank eller att se till att ha lite marginal i planeringen måste vara rent mentalt?
Det räcker kanske att programmera så att signalen att man ska tanka kommer tidigare om det är under 5+C? Eller ännu bättre basera det på destinationen (och kanske trafikinfo)..

(Och ingen skillnad mot ovan om det istället är batteri menar jag)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I dieselsubarun vi hade avråddes det från att köra tomt eftersom bränslesystemet behövde luftas då. Vet inte om det är ett problem i realiteten?

jonte987

Aktiv medlem
I dieselsubarun vi hade avråddes det från att köra tomt eftersom bränslesystemet behövde luftas då. Vet inte om det är ett problem i realiteten?

Om vi pratar 1800 talet så var det så även på bensin (Volvo 142). Jag läser numera inga instruktioner men lyder datorn och den har inte sagt nåt när jag har varit nere på 2km kvar på tanken. Har dock aldrig kört slut...(sen nämnda 1800 tal)

weldion

Aktiv medlem
Åtminstone för 15 år sedan var det så. Nu har jag ingen aning
Nya dieselar är självluftande, men det är inget som man skall sträva efter att köra heltomt i tanken. Sedan så brukar det finnas en tidsgräns hur länge man får köra startmotorn vid varje startförsök.

mcperand

Aktiv medlem
Åtminstone för 15 år sedan var det så. Nu har jag ingen aning
Min relativt nya diesel-Subaru (2017) kommer med både den tydliga instruktionen att inte köra tomt och en manuell funktion på bränslepumpen (en halvstor gummituta att pressa på) för att lösa problemet med luft i systemet. Men nu blev det diesel och OT.

ooms

Aktiv medlem
Min relativt nya diesel-Subaru (2017) kommer med både den tydliga instruktionen att inte köra tomt och en manuell funktion på bränslepumpen (en halvstor gummituta att pressa på) för att lösa problemet med luft i systemet. Men nu blev det diesel och OT.
What? Min 12 år gamla BMW (2009) är självluftande. Vid byte av bränslefilter är det bara att köra startmotorn tills pumpen luftat och motorn hoppar igång, brukar ta ca 20-30 sek.

fhloston

Aktiv medlem
Mitt "rekord" med elen, var 2 mil kvar när jag parkerade. Bilen varnade, minns inte exakt hur och när. Men nervöst var det 😜

mcperand

Aktiv medlem
What? Min 12 år gamla BMW (2009) är självluftande. Vid byte av bränslefilter är det bara att köra startmotorn tills pumpen luftat och motorn hoppar igång, brukar ta ca 20-30 sek.
Jag vet inte om pumpen är nödvändig eller om den finns där som en sista nödlösning när inget annat fungerar, men sitter där gör den. Subaru är väl inte världsmästare på diesel och motortypen fanns bara några år, vilket kombinerat med andra ovanliga lösningar gör att jag inte skulle vara förvånad om de körde sitt eget race här med.

julgus

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig. Byter in min dieselbil mot en helt elektrisk. Lägger beställning i början nästa vecka. Priserna på bensin/diesel kommer bara att öka och eftersom jag har solcelller kan jag ladda min bil halva året utan kostnad. Elbil passar också våra behov i övrigt.

Boromir

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig. Byter in min dieselbil mot en helt elektrisk. Lägger beställning i början nästa vecka. Priserna på bensin/diesel kommer bara att öka och eftersom jag har solcelller kan jag ladda min bil halva året utan kostnad. Elbil passar också våra behov i övrigt.
Vad blir det? Och vad ersätter den?

VO2max

Aktiv medlem
Snaert vevas karlshamnsverket igång om det inte redan har kickat igång
Billigt att bränna 140000 lit olja per timme nu😀

jonte987

Aktiv medlem
Problemet nu är väl att de besuttna nu skaffar solceller för att få ner kostnaderna och elbil så att priset går upp ännu mer för de som inte har råd.

Hälsingland

Aktiv medlem
Problemet nu är väl att de besuttna nu skaffar solceller för att få ner kostnaderna och elbil så att priset går upp ännu mer för de som inte har råd.
Är väl till stor del Tyskland och Europa som driver priserna nu.

Sen ett gäng avvecklade reaktorer som hade gett oss ett överskott så priset hade blivit mycket lägre men det är ju en annan historia....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer