[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Snuten

Aktiv medlem
Cyniskt att tro att alla har råd till de senaste stora, dyra bilarna med toppbetyg i krocktesterna. Kliv ur din lilla motorjournalistlåda och inse att alla inte kan prioritera max säkerhet när det gäller bilarna. Så är det bara.

NON

Aktiv medlem
Cyniskt att tro att alla har råd till de senaste stora, dyra bilarna med toppbetyg i krocktesterna. Kliv ur din lilla motorjournalistlåda och inse att alla inte kan prioritera max säkerhet när det gäller bilarna. Så är det bara.
Renault clio som är en billig lågbudget bil hade tidigare alla stjärnor i krocktesterna, så jag tycker att det är konstigt och dåligt att Renault ZOE ska behöva vara så dålig.

weldion

Aktiv medlem
Renault clio som är en billig lågbudget bil hade tidigare alla stjärnor i krocktesterna, så jag tycker att det är konstigt och dåligt att Renault ZOE ska behöva vara så dålig.
Kan vara så att kraven ökat mellan testen också. Euro NCAP ökar sina krav för att få stjärnor, så 5 stjärnor igår är säkerligen inte lika mycket värt som 5 stjärnor idag.
0 stjärnor är dock inte bra alls, känns som man inte ens har försökt då.

mcperand

Aktiv medlem
OK, topp! Det rör på sig. Men jag tror ändå det kommer dröja innan man kan se det som en allmän kunskap bland befolkningen hur syntetisk diesel framställs och vilka råvarorna är, samt vilka råvaror som är bra och dåliga...

Vad jag förstår så har inte Preem någon HVO100 utan det där gäller väl deras Evolution diesel, där de spär ut fossilolja?
Visa bilaga 527673
Nu ska jag inte hälla diesel på någon OT-brasa, men det kan vara värt att nämna att branschen genom ett EU-direktiv som kom för några år sedan inte får skilja på det tillverkat av palmolja och det tillverkat av restprodukter från produktionen av palmolja[1] utan allt måste kallas palmolja, och en stor del, men inte allt, av den i SE sålda HVO:n tillverkas av just restprodukterna (billigare och fungerar om vi inte ska äta produkten) och inte palmoljan direkt, om palm-produkter används alls, se OKQ8 m.fl. Från årsskiftet nu så får inte palmolja kallas för miljövänlig i skattesammanhang i drivmedel så priset lär styra om till andra råvaror.

[1] Argumentet är att även användningen av restprodukterna driver på skövlingen av den naturliga skogen. Om restprodukterna värde minskas och/eller får samma "miljöstämpel" som själva oljan balanseras ROI om till palmoljans nackdel. Man kan argumentera för att om palmolja ändå produceras så är det klokt att använda så mycket som möjligt av palmen, men så tänker inte EU och vem är jag att ifrågasätta det.

NON

Aktiv medlem
Kan vara så att kraven ökat mellan testen också. Euro NCAP ökar sina krav för att få stjärnor, så 5 stjärnor igår är säkerligen inte lika mycket värt som 5 stjärnor idag.
0 stjärnor är dock inte bra alls, känns som man inte ens har försökt då.
Så kanske det är gällande kraven, men det är ändå ett bedrövligt resultat med tanke på att t.ex fiat 500E som varken är dyrare eller lyxigare kammar hem fyra stjärnor:

1639051578815.png

weldion

Aktiv medlem
Så kanske det är gällande kraven, men det är ändå ett bedrövligt resultat med tanke på att t.ex fiat 500E som varken är dyrare eller lyxigare kammar hem fyra stjärnor:

Visa bilaga 527727
Ja, det är ingenting annat än kass. Spring klarar sig bättre till och med!

lepik

Medlem
Vet man att "innehåller ingen palmolja" också innebär att det inte innehåller PFAD?
Tyvärr inte. Om man går in och läser hos Neste My så framgår det att den innehåller PFAD.

Preem påstår att deras HVO är helt fri från palmolja och PFAD.

Intressant detta. Jag brukar tanka Neste My på OKQ8, men har missat palmoljebiten fram till nu. Att skifta till Preems variant kanske är den bästa lösningen just nu för oss med dieselbilar.

psaaf

Medlem
Någon som ha en BMW elbil? Hur fungerar det med appen och på distans kyla/värma kupén? Vilka funktioner erbjuds? Och på det hela taget - fungerar appen bra? Många tillverkare verkar ju har kommunikationsproblem till/från app till bil.

Har kört 330e några år nu och appen blandar och ger. Verkar huvudsakligen vara kommunikationsproblem med bilen. Något bättre senaste året. Dom har också börjat med OTA firmwareuppgraderingar så det går väl framåt.

Står i valet och kvalet nu om byte till Tesla M3 LR eller BMW i4 och är också nyfiken på hur BMW:n står sig sett till utlovad räckvidd.
Nåt annat jag funderar på är IONITY:s bristfälliga utbyggnad jämfört med Tesla Supercharger. Synpunkter på detta?

julgus

Aktiv medlem
Har kört 330e några år nu och appen blandar och ger. Verkar huvudsakligen vara kommunikationsproblem med bilen. Något bättre senaste året. Dom har också börjat med OTA firmwareuppgraderingar så det går väl framåt.

Står i valet och kvalet nu om byte till Tesla M3 LR eller BMW i4 och är också nyfiken på hur BMW:n står sig sett till utlovad räckvidd.
Nåt annat jag funderar på är IONITY:s bristfälliga utbyggnad jämfört med Tesla Supercharger. Synpunkter på detta?
Avseende laddning så ser jag det som ett tillfälligt problem. Bristerna vi ser idag lär vara bortbyggda inom kort. Själv har jag inte funderat så mycket över just denna fråga då vi inte kommer att använda bilen på ett sätt som kräver ett väl utbyggt laddsystem.

Avseende Tesla 3 o I4 så den stora skillnaden är nog hur du upplever bilen. Inget fel alls vill jag säga om Teslan då jag blev positivt överraskad men BMWn är flera snäpp bättre i helhets upplevelsen vill jag påstå. Har inte sett en I4 irl men jmf med en 440.. De rapporter man läser pekar mot samma sak, dvs att BMW är en bättre produkt. Teslan är en fin bil men jag kände inte att den var för mig.

Väntar nu på leveransdatum för min... I4 M50 Supercharged ;-)

Helkama raisu

Aktiv medlem
Nu ska jag inte hälla diesel på någon OT-brasa, men det kan vara värt att nämna att branschen genom ett EU-direktiv som kom för några år sedan inte får skilja på det tillverkat av palmolja och det tillverkat av restprodukter från produktionen av palmolja[1] utan allt måste kallas palmolja, och en stor del, men inte allt, av den i SE sålda HVO:n tillverkas av just restprodukterna (billigare och fungerar om vi inte ska äta produkten) och inte palmoljan direkt, om palm-produkter används alls, se OKQ8 m.fl. Från årsskiftet nu så får inte palmolja kallas för miljövänlig i skattesammanhang i drivmedel så priset lär styra om till andra råvaror.

[1] Argumentet är att även användningen av restprodukterna driver på skövlingen av den naturliga skogen. Om restprodukterna värde minskas och/eller får samma "miljöstämpel" som själva oljan balanseras ROI om till palmoljans nackdel. Man kan argumentera för att om palmolja ändå produceras så är det klokt att använda så mycket som möjligt av palmen, men så tänker inte EU och vem är jag att ifrågasätta det.
Det är väl vettigt att tänka att ju färre som kan/vill använda palmolja eller restprodukterna desto bättre.

ooms

Aktiv medlem
Om man nu inte ska göra diesel av restprodukterna, vad tycker ni då man ska göra med dem? Lägga på hög? Slänga i havet?
(Restprodukt innebär ju per definition att det är nåt som uppstår pga annat, inte att djur slaktas och att palmolja framställs för att generera råvara till dieselproduktion)

Lingon

Aktiv medlem
Om man nu inte ska göra diesel av restprodukterna, vad tycker ni då man ska göra med dem? Lägga på hög? Slänga i havet?
(Restprodukt innebär ju per definition att det är nåt som uppstår pga annat, inte att djur slaktas och att palmolja framställs för att generera råvara till dieselproduktion)
Även bensin och diesel kan sägas vara en slags restprodukter vid framställning av flygfotogen. När man raffinerar ett ton råolja får man fasta kvantiteter av bla flygbränsle, diesel och bensin. Så länge det inte finns elflygplan eller flygresandet minskar kommer tillverkningen och diesel och bensin vara proportionell mot flygresandet.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Även bensin och diesel kan sägas vara en slags restprodukter vid framställning av flygfotogen. När man raffinerar ett ton råolja får man fasta kvantiteter av bla flygbränsle, diesel och bensin. Så länge det inte finns elflygplan eller flygresandet minskar kommer tillverkningen och diesel och bensin vara proportionell mot flygresandet.

Det är väl iofs hyfsat länge sen bensin och diesel var en "restprodukt"?

Allroad

Aktiv medlem
Ge fan i att skapa möjligheter till restavfall maybe? Typ, skippa den massiva köttindustrin osv osv.

johan44

Aktiv medlem
Det är en helt annan diskussion än att ta vara på restprodukterna. Vi har restprodukter, det är fakta. Vad göra med dem om de inte används till biodiesel, är frågan.
Problemet är att det inte finns en bestämd mängd restprodukt. Det blir väldigt lätt så att efterfrågan av det som kan bli biodiesel ytterligare driver på skogsskövling.

Emil777

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera en sån här

Tror den jag köpte klarar motorer upp till 3l och var snäppet billigare än den där. Mycket smidigare än att koppla startkablar
Hade ju varit kanon att dra fram en sån fin MacGyver-grunka 😁

Ska kolla upp det. Bra tips. Verkar väldigt bra när jag är på turer med bilen i ödemarken. Även om jag kanske missar något äventyr. Det är priset man får betala.

Håller den laddningen länge?

ooms

Aktiv medlem
Problemet är att det inte finns en bestämd mängd restprodukt. Det blir väldigt lätt så att efterfrågan av det som kan bli biodiesel ytterligare driver på skogsskövling.
Den argumentationen går ju att applicera på det mesta, ex.vis batteriframställning (ökad efterfrågan leder till ökad risk för rovdrift och tveksamma metoder att komma över råvaror, etc).

johan44

Aktiv medlem
Den argumentationen går ju att applicera på det mesta, ex.vis batteriframställning (ökad efterfrågan leder till ökad risk för rovdrift och tveksamma metoder att komma över råvaror, etc).
Jepp, det är inte så svårt att argumentera för att tex elbilar till alla inte är nån lösning alls. De driver en väldig stor resursanvändning och kommer förmodligen inte att rädda varken klimat, jordklot eller vår bekväma livsstil i slutändan.

toshiba

Aktiv medlem
Är det inte så att i NCAP testas man i kollision mot en bil som väger lika mycket som den testade bilen? Så samma struktur som Clio kan prestera mycket sämre i så fall.

nisseson

Aktiv medlem
Du tänker att avskogning pga köttproduktion och palmolja är typ lika illa, förstår jag dig rätt då?
Nja, liknelsen är mer att jag tänker att slaktavfall är också en rest av något dåligt (slakt av djur), så restprodukternas värde är moraliskt ett ämne för diskussion. Jag skulle önska att vi slaktade mindre. Jag skulle önska att vi odlade mindre palmolja.

toshiba

Aktiv medlem
Är det inte så att i NCAP testas man i kollision mot en bil som väger lika mycket som den testade bilen? Så samma struktur som Clio kan prestera mycket sämre i så fall.
Surfade lite och ser att det var fel. Det testet (ODB) byttes ut 2020 mot en kollision mot en vagn som alltid väger 1400kg (MPDB).

ooms

Aktiv medlem

Helkama raisu

Aktiv medlem
Det är en helt annan diskussion än att ta vara på restprodukterna. Vi har restprodukter, det är fakta. Vad göra med dem om de inte används till biodiesel, är

Ytterligare en eldriven leksak, precis vad vi behöver efter el-mtb och elsparkcykeln...🙄
Jag reagerar mest på ordvalet "uppfinning". Ganska låg innovationshöjd på den skulle jag säga eftersom det redan finns ett antal gjorda stora quadar med en stol på.

Sen skulle jag aldrig gå i närheten av den där köttmixern. Fyra propellrar i knähöjd känns som recept för problem.

perzzon

Aktiv medlem
Så länge du inte flyger mitt i Stockholm så borde det vara ok att flyga utan licens, berättar grundaren Peter Ternström i TV4.Ytterligare en eldriven leksak, precis vad vi behöver efter el-mtb och elsparkcykeln...🙄
Hjälper ju inte att de döpt en propellerdriven sak till "Jet"

Stabilt:
"Så länge du inte flyger mitt i Stockholm så borde det vara ok att flyga utan licens, berättar grundaren Peter Ternström i TV4."

ooms

Aktiv medlem
Hjälper ju inte att de döpt en propellerdriven sak till "Jet"

Stabilt:
"Så länge du inte flyger mitt i Stockholm så borde det vara ok att flyga utan licens, berättar grundaren Peter Ternström i TV4."
Ja, man får väl hoppas att han menar stadsmiljö generellt, och inte enbart centrala Sthlm 😂
Men, jag är nog inte så säker på att det är lämpligt att flyga runt på 2-5 meters höjd på så många andra ställen heller, åtminstone inte där det vistas folk.

1888

Aktiv medlem
Priset på bensin kanske också skulle fluktuera över dygnet. Dyrare på dagen när "alla" vill tanka och billigare på natten då "ingen" tankar... ;-)

Men det gör det ju nästan..
Där jag jobbar ligger bränslepriset nästan alltid lägre över helgen.
Tankar alltid måndag morgon. 20-80 öre billigare per liter.

1888

Aktiv medlem
Håller med. Min bil drar ungefär 0,5-0,7 liter/timme med motorn igång på tomgång, dieselvärmaren drar ungefär detsamma och den saknar helt avgasrening vad jag förstår.

Men avgasreningen fungerar ju inte heller nåt vidare på en kall motor.
Framför allt på en diesel tar det lång tid att få upp värmen på tomgång.

perzzon

Aktiv medlem
Ja, man får väl hoppas att han menar stadsmiljö generellt, och inte enbart centrala Sthlm 😂
Men, jag är nog inte så säker på att det är lämpligt att flyga runt på 2-5 meters höjd på så många andra ställen heller, åtminstone inte där det vistas folk.
Alltså, har väldigt svårt att se att du kommer undan med att flyga den där någon stans alls utan licens. Och om det nu finns ett regelhål som tillåter det så lär det bli igenpluggat rätt fort när/om de där kommer ut på marknaden.

Sorry för OT

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mera OT men jag trodde nästan det var den här svenska DIY-snubben som kommersialiserat sitt bygge:

Fantastika filmer, han flyger sin bemannade jättedrönare hemma i villaträdgården!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer