[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

uandt

Aktiv medlem
det är väll endå en el-multivan ? och ingen caddy.
Visa bilaga 532616
För att multivanen är en storlek större?
1641904629712.png

Typ lika stor som Viton väl? Viton finns i el-variant med räckvidd på, eh, 150 km!

MtbIte

Aktiv medlem
För att multivanen är en storlek större? Visa bilaga 532620
Typ lika stor som Viton väl? Viton finns i el-variant med räckvidd på, eh, 150 km!

Jag hängde inte med på ditt inlägg tidigare och trodde du menade att den var lik en caddy designe-mässigt , förstog inte att det var storleken du syftade på :P.

ja det stämmer att viton klarar 150 km på 1 laddning enligt mercedes själva.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Buzz ska ersätta transporter/caravelle/multivan/california. Sen är den definitivt ett snäpp mindre, så är det.

kais01

Aktiv medlem
fast caravelle etc kommer ut med en ny modell i dagarna. jag tror de är större? separat främre sidoruta även på dem.

buzz lär bygga på samma bottenplatta som id4..

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Buzz bygger på MEB-plattformen ja. Antagligen väldigt lik ID4 på många sätt.

Synd att den tappat mycket av karaktären från konceptet.

kais01

Aktiv medlem
den här gråa buzz-prototypen spottad ute på väg ser i mina ögon ut att vara en annan och mindre bil än denna nya produktionsklara röda t7 multivan?

brantare vindruta mer lik gamla folkabussen och kortare front. sen lite lek med något som skall likna gamla luftintagen bakom bakersta sidorutan.

ser ändå lite hoppfullt ut för buzz🚙
188BB564-65A2-4C8C-8BC1-3B024EE6F204.jpeg
36FE1766-98B6-456A-A9C5-C6B469618DCA.png

Pfaff

Aktiv medlem
Hur kunde BMW i3 vara så billig runt nyår? 1750 leasing med 30k insats. Dock tusen mil...
Det är ju en populär bil.

Eftersom jag hjälpte en granne med en laddboxinstallation vet jag att den finns i olika versioner, den första eller möjligen äldsta med ett litet batteri och 1-fasladdning enbart. Kan ju vara den versionen som krängs.

Laan84

Aktiv medlem
den här gråa buzz-prototypen spottad ute på väg ser i mina ögon ut att vara en annan och mindre bil än denna nya produktionsklara röda t7 multivan?

brantare vindruta mer lik gamla folkabussen och kortare front. sen lite lek med något som skall likna gamla luftintagen bakom bakersta sidorutan.

ser ändå lite hoppfullt ut för buzz🚙
Visa bilaga 532685Visa bilaga 532686
Tycker att det ser lovande ut faktiskt 👍

H.

Aktiv medlem
Hur kunde BMW i3 vara så billig runt nyår? 1750 leasing med 30k insats. Dock tusen mil...
Det är ju en populär bil.
Priset var alltså 2600 kr/mån för 1000 mil/år. Det är väl inte hysteriskt billigt för en småbil? Id3 gick väl att leasa för något motsvarande för ett år sen?

weldion

Aktiv medlem
Priset var alltså 2600 kr/mån för 1000 mil/år. Det är väl inte hysteriskt billigt för en småbil? Id3 gick väl att leasa för något motsvarande för ett år sen?
Samma som för en e-208 3 år/1000 mil.
Såg nu att det står 24 månaders avtal när jag klickade vidare.

johan44

Aktiv medlem
Har kört lite vinterväg med V60 T8 och jämfört med en haldexbil är den rätt… spännande och inte så trygg som man kanske vill att en familjebil ska vara. Inte svårkörd, men en haldexbil är mer förutsebar och hittar på mindre hyss. minsta släpp leder också till att bensinmotorn startar i vanliga hybridläget. Allra helst om man gasar sig ur en sladd… Men det skulle jag förstås aldrig göra.

Uppdaterade förbrukningssiffror för v60 med takbox är förresten drygt 0,8 liter per mil över ca 45 mil motorväg och landsväg i vinterväglag. Gör elbil mer och mer lockande. Laddstolparna vid vår valda rastplats var dock alla upptagna hela stoppet så ändå rätt nöjd med att inte behöva ladda…

Nu tankat efter hemfärd, 0,639/mil. Hur i hela... kan en ny V60 få i sig över 0,8. Svaret på tråden kanske är att köpa rätt begbil, belastningen från produktionen av en ny bil är inte försumbar. (räddade tråden från sidan 2 också:)

"Det är rätt sjukt att nya bilar kan dra så mycket (jag vet att den har 400 hästar, men också el...). Just åter från en ToR Sälen med 5 pers, propp med packning och full takbox i en 12 år gammal Avensis kombi bensinare. Det gick fint på just över 0,65"

Oskar

Aktiv medlem
Så här såg det ut när jag höll hastighetsbegränsningen hem från landet i somras:

D94DC9ED-6A5C-429A-A5C9-D0437B006E3E.jpeg

15 år gammal hybrid med 295 hk bensinmotor på 3,5 liter utan turbo/kompressor samt elmotor specad till 120 hk. Åbäket väger prick två ton och har strax gått 30 000 mil.

Man hade kanske hoppats att Volvo mäktat med mer än att bara komma ikapp på 15 år… 😁

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är inte helt ovanligt i hemmabyggarkretsar att ta växellådan från RX450h för att konvertera till eldrift. Den omfattar två elmotorer på totalt ca 200hk om jag inte minns fel, och växellådan tar inte mycket större plats än en vanlig låda.

Då har man hela motorutrymmet kvar till batterier och annat bös.

johan44

Aktiv medlem
Så här såg det ut när jag höll hastighetsbegränsningen hem från landet i somras:

Visa bilaga 532799

15 år gammal hybrid med 295 hk bensinmotor på 3,5 liter utan turbo/kompressor samt elmotor specad till 120 hk. Åbäket väger prick två ton och har strax gått 30 000 mil.

Man hade kanske hoppats att Volvo mäktat med mer än att bara komma ikapp på 15 år… 😁
Jag vill också ha en GS :) Hur funkar datorn?, varför är "bästa" högre än "snitt"?

Oskar

Aktiv medlem
Det är inte helt ovanligt i hemmabyggarkretsar att ta växellådan från RX450h för att konvertera till eldrift. Den omfattar två elmotorer på totalt ca 200hk om jag inte minns fel, och växellådan tar inte mycket större plats än en vanlig låda.

Då har man hela motorutrymmet kvar till batterier och annat bös.

Aha, där ser man. Jag minns att även om både RX och GS finns/fanns som en 450h-variant så var det rätt olika konfigurationer. I GSen sitter elmotorn liksom mer inbyggd i transmissionen än i RX, vilket kanske gör GSen lite svårare att använda till något annat. I GSen växlas dessutom elmotorn om till 0 varv strax innan 100 km/h vilket ger en trevlig knuff när man skall köra om (tricket används tydligen numera också av Porsche Taycan).

Mårten

Aktiv medlem
Provsatt id4 och Enyaq idag (dags att lämna tillbaka dieselskodan). Tyvärr fanns ingen Q4 etron inne.

Enyaq framstår helt klart som det trevligare alternativet och jag funderar på om den inte vore bra nog för oss. Vad som förvånar mig är dock hur billiga båda känns invändigt jämfört med Superb resp. Passat. Väldigt mycket tråkig hård plast överallt. Varför? Jag förväntade mig mer av båda tillverkarna med tanke på vad de kan prestera.

Oskar

Aktiv medlem
Jag vill också ha en GS :) Hur funkar datorn?, varför är "bästa" högre än "snitt"?
Hahaha, jag tror att "bästa" är min lägsta snittförbrukning under en resa hittills, och att "snitt" är snittförbrukningen under aktuell resa. Men SBS kan ha resulterat i att mitt fantastiska rekord här ovan inte sparades; det står fortfarande 0,69 som "bästa".

ooms

Aktiv medlem
Provsatt id4 och Enyaq idag (dags att lämna tillbaka dieselskodan). Tyvärr fanns ingen Q4 etron inne.

Enyaq framstår helt klart som det trevligare alternativet och jag funderar på om den inte vore bra nog för oss. Vad som förvånar mig är dock hur billiga båda känns invändigt jämfört med Superb resp. Passat. Väldigt mycket tråkig hård plast överallt. Varför? Jag förväntade mig mer av båda tillverkarna med tanke på vad de kan prestera.
Läste nåt liknande i Gröna bilisters test av ID3, att den kändes väldigt billig och plastig. Den fick en hel del kritik på annat också. Förhoppningsvis blir det väl bättre när konkurrensen skärps, hittills kommer man säkert undan med såna där grova missar, folk köper ändå. Själv tål jag inte bilar som känns billiga och plastiga.

NickPick

Aktiv medlem
Läste nåt liknande i Gröna bilisters test av ID3, att den kändes väldigt billig och plastig. Den fick en hel del kritik på annat också. Förhoppningsvis blir det väl bättre när konkurrensen skärps, hittills kommer man säkert undan med såna där grova missar, folk köper ändå. Själv tål jag inte bilar som känns billiga och plastiga.

Ändring redan till 2022.

gandhi

Aktiv medlem

Handlar nog mycket om att hålla ner produktkostnaderna när man introducerar ny och dyr (för producenten) teknik.

Valde själv ID4 GTX framför Enyaq 4x4. Provkörde båda och Skodan är visserligen lite mer "traditionell" i sin utformning, men jag gillade "nytänkandet" i ID4 interiör. Den har en del dåliga lösningar (touchknappar på ratt och positionsljus som man kommer åt i tid och otid), men man anpassar sig snabbt. Det är fortfarande early days med elbil för många tillverkare och de testar nog mycket idéer på oss konsumenter.

johan44

Aktiv medlem
Handlar nog mycket om att hålla ner produktkostnaderna när man introducerar ny och dyr (för producenten) teknik.

Valde själv ID4 GTX framför Enyaq 4x4. Provkörde båda och Skodan är visserligen lite mer "traditionell" i sin utformning, men jag gillade "nytänkandet" i ID4 interiör. Den har en del dåliga lösningar (touchknappar på ratt och positionsljus som man kommer åt i tid och otid), men man anpassar sig snabbt. Det är fortfarande early days med elbil för många tillverkare och de testar nog mycket idéer på oss konsumenter.
Precis, förbränningsmotorns drivlina är väldigt billig, batterier och elmotor kostar närmare 3 ggr mer enligt "engineering explained" på tuben.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Saknar både ID4 och Enyaq belysning av klimatanläggningens knappar? Har varit en hel del sura miner om det i ID4-gruppen.

gandhi

Aktiv medlem
Saknar både ID4 och Enyaq belysning av klimatanläggningens knappar? Har varit en hel del sura miner om det i ID4-gruppen.
ID4 har två touchknappar om man vill höja/sänka värmen och de är obelysta. Däremot finns det en snabbknapp "Clima" (det finns snabbknappar till "Model", parkeringsassistans och någon ytterligare som jag glömt vad den är vilken tar en till hela klimatsystemets meny och den är belyst. Menysystemet känns lite ointuitivt, men jag har bara haft den 4 veckor så det ger sig med tiden...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nu kommer ytterligare exempel på det här med leasing. Samtidigt som Volvo höjer priserna på XC40 så sjunker leasingpriset, det går att leasa den för 3995 / månad. Att köpa bilen kostar 490 000 kr.

Antar att de behöver stimulera försäljningen eftersom den säljer uruselt?

1888

Aktiv medlem
Nu kommer ytterligare exempel på det här med leasing. Samtidigt som Volvo höjer priserna på XC40 så sjunker leasingpriset, det går att leasa den för 3995 / månad. Att köpa bilen kostar 490 000 kr.

Tror inte den säljer "uruselt".
Vi som beställt nya förmånsbilar (XC40 bl.a) har fått
våra ordrar annulerade för MY22 pga att det är svårt att
få fram alla kundsålda bilar.
Visst, mkt pga materialbrister.

AndersJB

Aktiv medlem

Ang detta med leasing....är det det enda sättet folk köper privatbil på idag?
Och antar att restvärdet på XC40 då är rätt högt om dom sänker leasingkostnaden...
Är själv "traditionell" och leasar inte bilar,(utom bussen i företaget,har med momsen att göra där...),i min värld är leasing bara en annan form av att hyra bil.
Antar att det är bara för att biltillverkarna vill låsa upp folk till sitt märke....när leasingen går ut måste man leasa en ny,eller lämna tillbaka och promenera hem antar jag?

Privatbil köper jag hellre något/några år begagnad....bättre pris,och slipper loosa pengar på den största värdeminskningen första åren.

NickPick

Aktiv medlem
2023?
2022 byggs nu.
Då blir det en facelift, till 2022 ändras sådant som pöbeln gnäller på. Ska väl tilläggas att det var dels bråttom att få ut bilar, samt att konkurrensen var annorlunda slutet 2021. Händer mycket nu.

Givetvis sålde man VOLCAR idag när dom var all time high också. Misstänker dom får det kämpigt framöver... Om dom inte snabbar på.

ooms

Aktiv medlem
Och antar att restvärdet på XC40 då är rätt högt om dom sänker leasingkostnaden...
Är själv "traditionell" och leasar inte bilar,(utom bussen i företaget,har med momsen att göra där...),i min värld är leasing bara en annan form av att hyra bil.
Antar att det är bara för att biltillverkarna vill låsa upp folk till sitt märke....när leasingen går ut måste man leasa en ny,eller lämna tillbaka och promenera hem antar jag?

Privatbil köper jag hellre något/några år begagnad....bättre pris,och slipper loosa pengar på den största värdeminskningen första åren.
Tror t.o.m. du är tvungen att lämna tillbaka den, du får inte köpa loss den ens om du skulle vilja. Så är det iaf för en kompis som ska lämna tillbaka sin i sommar (den är iofs välutrustad, kanske är annorlunda med tomhylsor).

NickPick

Aktiv medlem

Den säljer ju som tåget. Det är en stor del gamla människor som behöver högt insteg ;)
Helt ärligt så brukar den bilen toppa listor. Min mamma har en d5(=) R-design och jag åker då hellre min id3. Visst sitter man bra i den men den känns verkligen som vilken bil som helst, gammal.

H.

Aktiv medlem
Normalt skulle jag säga +1 på detta, och så har vi gjort med alla våra bilar. Men nu är det sådant teknikskifte på g att om man vill hoppa på eltåget så känns det som ett stort risktagande.

AndersJB

Aktiv medlem
Tror t.o.m. du är tvungen att lämna tillbaka den, du får inte köpa loss den ens om du skulle vilja. Så är det iaf för en kompis som ska lämna tillbaka sin i sommar (den är iofs välutrustad, kanske är annorlunda med tomhylsor).
Ahaa....låter ju surt...då är man ju "tvungen" att ta ut en ny bil igen...och igen...osv.
Om man inte bara lämnar tillbaka och skaffar beggad bil förstås.
Men kanske är olika beroende på bilmärke/leasingbolag?
Dock inget som lockar mej,men funkar säkert för andra.

Petrus

Aktiv medlem

En säljare jag pratade med när svärfar köpte en bil före nyår sa att 80% av bilarna som rullar ur deras bil hall leasas. Vet inte om det gäller alla handlare eller stämmer :-)
Jag leasar en Tiguan i dag som ska lämnas tillbaks om 1 år, är leasad på 3 år. Dyr historia men tordes inte dra på mig nått som kanske skulle bli osäljbart sen...
Blir troligen en ID4 eller Enyaq på leasing sen.

Mårten

Aktiv medlem
Ahaa....låter ju surt...då är man ju "tvungen" att ta ut en ny bil igen...och igen...osv.
Om man inte bara lämnar tillbaka och skaffar beggad bil förstås.
Men kanske är olika beroende på bilmärke/leasingbolag?
Dock inget som lockar mej,men funkar säkert för andra.

Ja fast det är ju det som är grejen. Så lockar inte det ska du inte leasa. Samma sak om man tycker att ägandet är viktigt. Då är leasing en dålig grej.

Leasing är bra på att vara just leasing.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den säljer ju som tåget. Det är en stor del gamla människor som behöver högt insteg ;)

Här är december månads statistik över elbilar i Sverige. Andra tåg säljer klart bättre iaf. Den verkar säljas ungefär lika mycket som BMW I3 som börjar bli tämligen åldersstigen och Porsche Taycan som kostar 1 Mkr mer.

1642105168997.png

johan44

Aktiv medlem
En säljare jag pratade med när svärfar köpte en bil före nyår sa att 80% av bilarna som rullar ur deras bil hall leasas. Vet inte om det gäller alla handlare eller stämmer :-)
Jag leasar en Tiguan i dag som ska lämnas tillbaks om 1 år, är leasad på 3 år. Dyr historia men tordes inte dra på mig nått som kanske skulle bli osäljbart sen...
Blir troligen en ID4 eller Enyaq på leasing sen.
Fråga av intresse: har du provat en passat och valt tiguan och hur gick i sånt fall resonemanget? Är ute efter att förstå SUV-boomen :)

NickPick

Aktiv medlem
Man brukar få köpa loss den om man vill, men priset ska ju vara vad marknaden (bilägaren) har bestämt att den ska vara värd. Förr på hoppochlektiden kunde man ju köpa ut sin gamla företagsbil billigt för lite på sidan av och löften om att köpa en ny bil. Nu är det iaf lite svårare.
Aldrig hört uttrycket "tomhylsa" om utrustad bil, men det är ju vedertaget att bilarna som sjunker mest i värde är de med mycket utrustning ;)

Alltså: Även om man inte "får" behålla sin bil är det ju bara att lämna tillbaks den och köpa loss den direkt om man vill , men frågan är vad det är värt.

kais01

Aktiv medlem
företagen vill väl ha in bilarna efter leasingperioden, så de kan sälja dem för mer, dvs de överpriser folk nuförtiden verkar villiga att betala för några år gamla bilar.

och sedan upprepa tricket gentemot leasingtagaren medförande ytterligare en såld bil.

två anhöriga har köpt fabriksnya privatbilar senaste åren, nya eftersom merpriset jämfört med en två tre år gammal begagnad var åt det symboliska hållet.

ooms

Aktiv medlem
Man brukar få köpa loss den om man vill, men priset ska ju vara vad marknaden (bilägaren) har bestämt att den ska vara värd. Förr på hoppochlektiden kunde man ju köpa ut sin gamla företagsbil billigt för lite på sidan av och löften om att köpa en ny bil. Nu är det iaf lite svårare.
Aldrig hört uttrycket "tomhylsa" om utrustad bil, men det är ju vedertaget att bilarna som sjunker mest i värde är de med mycket utrustning ;)

Alltså: Även om man inte "får" behålla sin bil är det ju bara att lämna tillbaks den och köpa loss den direkt om man vill , men frågan är vad det är värt.
Som sagt, det varierar nog. Min kompis fick inte köpa loss sin (han frågade uttryckligen), leasingbilarna var redan bortlovade (till nån handlare, alt auktion till handlare), så enda sättet skulle vara att vänta tills den dyker upp nånstans och köpa den då (kan ju i princip bli i nån annan landsända). Inte riktigt vad jag skulle kalla köpa loss.

Tomhylsa är vedertaget uttryck för en dåligt utrustad / standardutrustad bil, typiskt lagerbilar som väl ofta är vad som skeppas ut när det är ”bra” leasingkampanjer.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer