[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

kais01

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
och det är tystare i tiguanen.

plus de vanliga fördelarna med att sitta högre; se bättre vid möte på grund av mindre bländning, se bättre när man kör om sprutet från en långtradare, över backkrön, framåt i trafiken, eller bara runt i landskapet.

men kör man i motorvägsfart drar tiguanen irl märkbart mer soppa än passaten allt annat lika. och man får kånka upp bagaget över en onödigt hög tröskel.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nu får VW sluta skrämmas tycker jag.
Delar från bland annat Opel på den va? Maskerad... Men jag tror att vill man ha exakt konceptet så vettetusan. Kolla hur beige en vanlig transporter ser ut i basutförande, givetvis blir det liknande på den nya får man anta. Den ska väl även till viss del användas av överbetalda hantverkare så att säga
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Baklamporna ser ut att vara från något överskottslager, harmoniserar öht inte med resten av bilen!
Kommer säkert sälja som smör i solsken.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Tomhylsa är vedertaget uttryck för en dåligt utrustad / standardutrustad bil, typiskt lagerbilar som väl ofta är vad som skeppas ut när det är ”bra” leasingkampanjer.

Privatleasingbilarna brukar ha den utrustning som ökar priset på dem som begagnade. VW:n vi leasade hade både automat, dragkrok och backkamera och inte minsta motorn t.ex. - utan att jag valde till det.

Begagnatmarknaden som är nu var nog svår att förutse, tror att leasingbolagen gör fina pengar på de bilarna de får tillbaka. Vår bil såldes för ca 60k mindre än nypriset tre år tidigare. Jag hade betalat Superfint skick men tre år och 4500 mil gör ju ändå någonting.
 
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Delar från bland annat Opel på den va? Maskerad... Men jag tror att vill man ha exakt konceptet så vettetusan. Kolla hur beige en vanlig transporter ser ut i basutförande, givetvis blir det liknande på den nya får man anta. Den ska väl även till viss del användas av överbetalda hantverkare så att säga
Så här ser jag det:
Hela den bilen ser för mig ut att vara överklädd med fake-paneler. I dag är det ju enkelt att 3D-printa det man vill ha och det tycker jag mig se att VW har gjort. Den riktiga bilen finns nog bakom ett yttre lager plastsjok.
På både fram- och baklampor sitter det ett utanpåliggande glas som maskerar de riktiga. Bullen fram på bilen försvinner helt. När de tar av panelerna framträder en slankare bil mer lik den som VW har locka med.
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Haft 3 olika Passat modeller innan Tiguanen. Både jag och frugan börjar bli gamla så det högre insteget är toppen 👍
Intressant. Tänk om en vanlig bil, typ Passat, hade haft A8:ans förmåga att resa sig 11 cm när man ska in i bilen, hade det ändrat nåt?

1642149454508.png
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ja, massa underhållskostnader hade tillkommit när bilen blivit 5-6 år, gått 10000+ mil och garantin har gått ut. :)

Luftfjädring är trevigt men något jag med alla medel undviker på en bil jag ska behålla längre.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det blir spännande att se vad den fyrkantiga formen gör med räckviddssiffrorna jämfört med de andra bilarna byggda på samma arkitektur.
det blir säkert som med passaten och tiguanen. på papperet små skillnader, men mera tydligt irl i motorvägsfart.

tyska ams som testar bilar mer på riktigt, får förresten inte väsentligt mer än 30 mil ur någon nu såld elbil, oavsett deklarerad räckvidd.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
det blir säkert som med passaten och tiguanen. på papperet små skillnader, men mera tydligt irl i motorvägsfart.

tyska ams som testar bilar mer på riktigt, får förresten inte väsentligt mer än 30 mil ur någon nu såld elbil, oavsett deklarerad räckvidd.
Det blir ju å andra sidan lagom för gubbarna med liten blåsa att få en pissepaus varannan eller var tredje timme. Sedan kan de stå o tjöta med de andra under den halvtimme laddningen tar. Potential för riktiga gubbdagis längs vägarna!
 

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Citroen har väl inte traditionell luftfjädring heller utan någon egen uppfinning?

Ja precis. Gashydraulisk fjädring, tror faktiskt det verkar vara ganska hållbart iaf på senare årsmodeller. Sen kan det ju krångla med naturligtvis. Går det sönder lägger ju sig hela bilen på backen.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Citroëns fjädring är väldigt klurigt konstruerat. På i alla fall CX så släppte bilen trycket lite på bakfjädringen vid kraftig inbromsningen för att få mer tryck på bakhjulen för att på så sätt korta ned bromssträckan.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ja, fast tyska bilar med luftfjädring körs ju oftast till skroten långt tidigare när repkostnad överstiger mv. 😂

Finns fina kit för att sätta dit vanliga fjädrar till de flesta också. Kolla på Blocket på Audi Allroad t.ex, väldigt vanligt att de är konverterade.
 

uandt

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Sluta snacka skit om citrorna nu va! Grannen hade en en sån jätte-CX när jag var liten. Hävdade att det var värdens bästa vinterbil, bara höja upp, köra på ,aldrig skotta snövall. Skön att åka i var den också
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Citroëns fjädring är väldigt klurigt konstruerat. På i alla fall CX så släppte bilen trycket lite på bakfjädringen vid kraftig inbromsningen för att få mer tryck på bakhjulen för att på så sätt korta ned bromssträckan.
det gör alla. det är så enkelt att bakbromsarna sas drivs direkt av trycket i bakre fjädringsklockorna. ju hårdare du bromsar desto mer sätter sig bakvagnen. en bra konstruktion.

redan ds hade med 165-sulor från michelin en bromssträcka från 100 kmh kring 40 m. helt unheard of i slutet av femtiotalet.

en av amerkanska vd jacksons bestående insatser har varit att lägga ned detta uppskattade system, i sann kvartalsekonomisk anda.

man bör vara mer rädd om sin usp än så.
 

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Finns det något som har bra kvalitet längre i bilvärlden? Alltså, en ärlig fråga. Känns som allt är olika grader av dålig kvalitet.

Jag vet inte riktigt. De flesta bilar har väl krånglat mer eller mindre i alla tider. Känns som att en bil från 00-talet höll betydligt högre kvalitet på de flesta sätt än en från 80-talet men kanske att nya problem uppstått. Vad det gäller nyare vet jag inte :)
 

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Finns det något som har bra kvalitet längre i bilvärlden? Alltså, en ärlig fråga. Känns som allt är olika grader av dålig kvalitet.
Är det inte mera så att det blivit svårare och svårare att reparera bilarna. Det är billigare (men inte billigt) att kasta bort stora sammanbyggda enheter och sätta dit nya hellre än att gå in och reparera detaljer.
Eller är det en myt?
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Allt var bättre förr också
Jag har med ett undantag varit trogen Toyota (snedsteget med en Skoda Fabia -02 ska vi inte prata mycket om. Det kommer aldrig någonsin upprepas). Min Corolla -04 var helt fantastisk. Vi hade den i sex år, körde 12 000 mil och när vi sålde den var den uppe i 25 000 på mätaren. Då var den fortfarande helt felfri och vi behövde aldrig göra annat än rutinservice på den. Vår Avensis är en 2013 som vi kört ca 10 000 mil med. Där har ACn lagt av, kopplingen är slut, det är rostskador, LED-positionslamporna har lagt av på en sida och jag har för mig att det varit något mer strul också. Så ja, det var nog bättre förr. :D

Tänker att Toyota ändå är de som är kända för sin goda kvalitet...
 

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag har med ett undantag varit trogen Toyota (snedsteget med en Skoda Fabia -02 ska vi inte prata mycket om. Det kommer aldrig någonsin upprepas). Min Corolla -04 var helt fantastisk. Vi hade den i sex år, körde 12 000 mil och när vi sålde den var den uppe i 25 000 på mätaren. Då var den fortfarande helt felfri och vi behövde aldrig göra annat än rutinservice på den. Vår Avensis är en 2013 som vi kört ca 10 000 mil med. Där har ACn lagt av, kopplingen är slut, det är rostskador, LED-positionslamporna har lagt av på en sida och jag har för mig att det varit något mer strul också. Så ja, det var nog bättre förr. :D
Har två Toyotor, en 1999 och en 2009. Nu kan man väl egentligen inte jämföra dem rakt av eftersom det är två olika modeller (99 corolla och 09 aygo), men nog känns den gamla mera välbyggd.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag kan bara konstatera att min BMW fr 2009 håller betydligt högre kvalitet än min Volvo S60 fr 2002 gjorde. Betydligt färre reparationer, och överlag bättre hållbarhet och ihopskruvad.
För mig handlar kvalitet inte enbart om service och reparationer, utan minst lika mycket om materialval och hur väl ihopskruvad bilen är. Blir helt vansinnig på plast som knirrar i inredningen, eller annat skrammel, och det gör att i princip alla asiatiska bilar jag åkt i går fetbort (ex.vis Toyota, Mazda, Kia, etc). Samma sak med franskt och ex.vis Fiat.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Upplevt kvalite och verklig kvalite är olika saker. Tyskarna är väl traditionellt bättre på det förstnämnda, japanerna på det sistnämnda. Men det går nog utför även där.

Subarun från 1999 som jag hade förut kändes otroligt smäckig men gick som en klocka tills växellådan rasade vid 30 000+ mil. Dessutom tyskimport med ytterst tveksam servicehistorik..

Audin från 2006 som vi hade för några år sen kändes väldigt bra och vi hade faktiskt inga stora problem med den men jag blev rätt mörkrädd av att läsa på Audiforum med tanke på alla typfel som modellen hade..
 
Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Upplevt kvalite och verklig kvalite är olika saker. Tyskarna är väl traditionellt bättre på det förstnämnda, japanerna på det sistnämnda. Men det går nog utför även där.

Subarun från 1999 som jag hade förut kändes otroligt smäckig men gick som en klocka tills växellådan rasade vid 30 000+ mil.

Audin från 2006 som vi hade för några år sen kändes väldigt bra och vi hade faktiskt inga stora problem med den men jag blev rätt mörkrädd av att läsa på Audiforum med tanke på alla typfel som modellen hade..
Man ska inte glömma att det är de som har problem som låter på forum.
Jag har samma upplevelse som dig men med Nissan.
På den tiden dom tillverkades i Japan var det problemfritt men när tillverkningen flyttade till Storbritannien blev det klart sämre.
 

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Haha nej det är en PSA-konstruktion dvs en förklädd Citroen...Nu vet du var kvaliteten,rosten och felfrekvensen kommer från....
Toyota har väl varit med och utvecklat Aygon? De har väl så vitt jag förstått, inte bara brandat en annan tillverkares konstruktion?
Men den är tyvärr inte tillverkad i Japan.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer