[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Lejon

Aktiv medlem
Sluta snacka skit om citrorna nu va! Grannen hade en en sån jätte-CX när jag var liten. Hävdade att det var värdens bästa vinterbil, bara höja upp, köra på ,aldrig skotta snövall. Skön att åka i var den också
För att återgå till vad tråden handlar om så vill jag tipsa om något franskt: C5 Aircross laddhybrid, för en sån har jag själv. Den är jättebra (det man köpt själv är ju det). Bekväm, tyst, osportig, mysig.
Om man vill känna sig lite mer pompöst fransk köper man en DS7a (laddbara) istället. Jäkligt fin och ännu bekvämare bil.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Finns det något som har bra kvalitet längre i bilvärlden? Alltså, en ärlig fråga. Känns som allt är olika grader av dålig kvalitet.

pre -95 är ett koncept som nämns bland motorintresserade och det finns en viss poäng.
Idag är jag glad jag slipper äga en bil själv och byter var tredje år, trots att jag har en egen bilverkstad (där får bara riktiga bilar komma in) 😊

kais01

Aktiv medlem
frugan har en toyota verso tillverkad i turkiet, den föregående avensis i england. båda med primitiv konstgjort stel styrkänsla, och underställ med stötig grundkänsla som gör det svårt ta en tupplur som passagerare, sedan mjuk fjädring utan progressivitet när det pressas. och båda med egenheten att smutsa ned främre sidorutorna så backspeglarna inte kan användas

men närmast inget verkar gå sönder.

avensisen behövde en fönsterhiss och avgassystem på 20000 mil. sedan dags för nya stötdämpare så den fick ett nytt liv i nigeria.

Lejon

Aktiv medlem
frugan har en toyota verso tillverkad i turkiet, den föregående avensis i england. båda med primitiv konstgjort stel styrkänsla, och underställ med stötig grundkänsla som gör det svårt ta en tupplur som passagerare, sedan mjuk fjädring utan progressivitet när det pressas. och båda med egenheten att smutsa ned främre sidorutorna så backspeglarna inte kan användas

men närmast inget verkar gå sönder.

avensisen behövde en fönsterhiss och avgassystem på 20000 mil. sedan dags för nya stötdämpare så den fick ett nytt liv i nigeria.
Lustigt. Gamla Toyotor verkar populära i Afrika. Jag sålde min Yaris Verso (för övrigt en av de bästa bilar jag haft på många sätt) som gått nästan 40 000 mil till en bilhandlare för 2000kr. Han fixade lite och sålde den för 7000kr till någon som körde ner den tillAfrika där den nu går som taxi!

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
En gammal kollega som är från Nigeria, köpte och skickade alltid ner en bil när han skulle hem på semester. Sen sålde han den. Det blev mycket bättre än att hyra en på plats.

NickPick

Aktiv medlem
Lustigt. Gamla Toyotor verkar populära i Afrika. Jag sålde min Yaris Verso (för övrigt en av de bästa bilar jag haft på många sätt) som gått nästan 40 000 mil till en bilhandlare för 2000kr. Han fixade lite och sålde den för 7000kr till någon som körde ner den tillAfrika där den nu går som taxi!
Afrikaspåret är knepigt, araber stoppar ju folk på gatan som åker "gammeltoyotas" (annars kommer det ibland brev hem om att det finns köpeintresse för just den Toyan). En bekant sålde en utrostad mazda b2600, som även den skulle gå till Afrika. Tror att bilarna exporteras men står kvar på en ägare i Sverige. Den kanske går i Nigeria med en kanon på flaket nu, typ.

( https://sverigesradio.se/artikel/7009539 ) 30 pers ägde 36000 bilar tillsammans år 2018.

Idag fick jag äntligen min laddbox uppsatt! Hur gör jag för att min Tibber Pulse ska styra min Easeebox enklast? Vill ej ha "smart laddning" då vi åker så lite. Har ju klarat oss innan med schukoladdare ställd på "10" i ungefär 1500 mil.

Bengt-re

Aktiv medlem
Afrikaspåret är knepigt, araber stoppar ju folk på gatan som åker "gammeltoyotas" (annars kommer det ibland brev hem om att det finns köpeintresse för just den Toyan). En bekant sålde en utrostad mazda b2600, som även den skulle gå till Afrika. Tror att bilarna exporteras men står kvar på en ägare i Sverige. Den kanske går i Nigeria med en kanon på flaket nu, typ.

( https://sverigesradio.se/artikel/7009539 ) 30 pers ägde 36000 bilar tillsammans år 2018.

Idag fick jag äntligen min laddbox uppsatt! Hur gör jag för att min Tibber Pulse ska styra min Easeebox enklast? Vill ej ha "smart laddning" då vi åker så lite. Har ju klarat oss innan med schukoladdare ställd på "10" i ungefär 1500 mil.
3wg2688f91k61.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Jag har två Hiluxar, och folk är som galna efter dem. Men ännu värre var det nästan med en gammal "riktig" Kingcab från -99, där ropade folk efter en när man körde in på en bensinstation. Förmodar att det var en av de sista "riktiga" bilarna - inget som kunde gå fel. De nyare Hiluxarna har ju en massa bekvämligheter som inte behövs när man ska skjuta kulspruta från taket.

arcamone

Aktiv medlem
OT: egentligen vill jag ha en XM-kombi. Finns den som laddhybrid?

Finns extremt få gamla Citroën att få tag på! Knappt en hederlig BX längre. Eller AX sport.

Vill ändå slå ett slag för att Xantia Active sådär 23 år senare fortfarande är grym i älgtestet.
Läses: Märke, modell, år, hastighet

Bilagor

• ADDB1B24-764D-4AC2-BB31-A939F4F109D1.jpeg
    ADDB1B24-764D-4AC2-BB31-A939F4F109D1.jpeg
    187 KB · Besök: 38

arcamone

Aktiv medlem

Då tror jag det är bäst att styra helt via Easee-appen och inte Tibberappen. Vissa saker går inte att göra i appen utan måste göras via Easee hemsida kan vara värt att veta. Jag kör Easee lastbalansering och tyckte det var konstigt att laddaren stoppade när jag körde mkt grejer hemma, men det är så den funkar, återupptar automatiskt efter att den tyckt att huvudsäkringarna belastats för mycket.

Nöjd i övrigt, konstaterade att man aldrig kan ha för lång kabel, drog till med 10 meter men hade velat ha längre…

johan44

Aktiv medlem

En granne har en likandan som top gears legendariska hilux www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk Han får ca en kontakt i veckan som vill köpa. År efter år.

Målvakter är intressant och tragiskt. Sydsvenskan rapporterade redan 2014 att 10% av Malmös bilar ägdes av 10 personer och sen hände... inget på väldigt länge (obs att rubriken är missvisande i artikeln https://www.sydsvenskan.se/2014-02-20/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt)

42Hz

Aktiv medlem
Men det skulle vara årsmodell 1973! Smala kofångare men stora blinkers. Av ngn anledning tyckte man den var snuggast.
Visa bilaga 533252
En 72:a eller äldre lärde jag mig att köra med, i barnbajsgul färg! Den hade inte infällda handtag. Försökte döda växellådan i den men det gick inte, slutsteget gick sönder efter att ha hoppat med bilen i en slighög. =)

MtbIte

Aktiv medlem
Riktigt så bra är det tyvärr inte men så nära man kan komma. Kompis 945 har gått 58" och kommer inte få vila än :)

Ja vissa gammla volvos bara går och går utan knappt underhåll med :).

Rost och motorhaveri tog min 740. Har kört japanska bilar längre utan ras.

Har under min ungdom ägt en 740 och den var jag inte snäll mot ( speciellt inte på vintern) och den höll trots rost och plågeri .

Finns en anledning till varför dagens ungdomar kör gammla volvos och inte japanskt :)

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja vissa gammla volvos bara går och går utan knappt underhåll med :).

Har under min ungdom ägt en 740 och den var jag inte snäll mot ( speciellt inte på vintern) och den höll trots rost och plågeri .

Finns en anledning till varför dagens ungdomar kör gammla volvos och inte japanskt :)
Vet inte om jag håller med.... Sprucken styrväxel, ac-kompressor haveri, spruckna strålkastarglas, havererad spolarvätskepump, havererad luftmassamätare, hjullagerhaveri, rost, frusen vevhusventilation, defekt tankmätare, defekt hastighetsmätare, bromsstrul.....

På fler mil med den senaste japanska bilen bytte jag bromsbelägg fram en gång.....

Men okej S80 jag hade däremellan var iofs ännu sämre. Ofattbart att folk köper volvo - sicket junk.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer