[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Finns:
Familj på 5 pers, 1 (snart 2) hundar i liten/mellanklassen.
Dragkroksbehov/önskemål (har de ej på andra mindre vardagsbilen)
Takräcke/möjlighet till box (pga frekventa skidåkare och hundar tar mkt plats i bagage)
Åker till Sälen 2-5 ggr/år vilket är ca 35 mil enkel resa.
Två normalinkomsttagare med väldigt (läs ingen) lust eller möjlighet att köpa senaste 2023 elbilen för 1,4 milj, utan söker en "bra" affär och ersättare till en pensionerad saab 9-5 (vilken jag älskade komfort och storlek på)

Sökes:
Bil som fyller vårat behov baserat på vad som angetts ovan.
Hur jag än vrider och vänder på så faller jag tillbaka till en välskött begagnad Passat GTE.
Några andra tips?

Jag läser det sista som, miljonärer med extremt mycket pengar att lägga på svindyra bilreparationer söker VW GTE att lägga dom på.

Men ja ä int bitter!.......... :ROFLMAO:

Hittar ni en som funkar är det en bra bil, jag har dock fått ett riktigt skitexemplar som reparationerna antagligen kostat minst 200 tkr på. Min är ny och leasing så det har täckts av garantin men det skulle ju rent utsagt varit en mardröm att äga den begagnad privat.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad är fördelen med hjulmotorer? Man slipper lite drivaxlar men i övrigt?

Pinsam lösning av MG ändå. Iaf om man vill ha awd för framkomlighet. Nu känns det ju mer som ett sätt att pressa 0-100-siffran eller bara som ett säljtrick.

VW ID4 och Ioniq5/Kia EV6 gissar jag har riktig awd iaf?

Riktig awd finns väl inte utanför Pickis-världen idag? Beror klart på vad man menar med riktig.
Med fyra elmotorer finns möjligheten för en fantastisk styrning av "diffarna".

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag läser det sista som, miljonärer med extremt mycket pengar att lägga på svindyra bilreparationer söker VW GTE att lägga dom på.

Men ja ä int bitter!.......... :ROFLMAO:

Hittar ni en som funkar är det en bra bil, jag har dock fått ett riktigt skitexemplar som reparationerna antagligen kostat minst 200 tkr på. Min är ny och leasing så det har täckts av garantin men det skulle ju rent utsagt varit en mardröm att äga den begagnad privat.
Och jag hade turen att få ett bra exemplar. På tre år hade jag väldigt lite problem, å andra sidan körde jag väl inte mer än 1000 mil per år heller. Det är väl tyvärr så med många bilar, att vissa exemplar krånglar kontinuerligt och andra inte alls. Skulle jag lagt mina egna surt förvärvade slantar på en begagnad bil idag hade jag dock troligtvis köpt något mindre komplext och mer beprövat, t ex den där Toyotan...

uandt

Aktiv medlem
Riktig awd finns väl inte utanför Pickis-världen idag? Beror klart på vad man menar med riktig.
Åkgräsklippare har det :) Går på hydralik på alla hjulen. De riktigt fina ser till att hjulen aldrig spinner, drar eller slirar för då blir ju gräsmattan ful....

Hälsingland

Aktiv medlem
Och jag hade turen att få ett bra exemplar. På tre år hade jag väldigt lite problem, å andra sidan körde jag väl inte mer än 1000 mil per år heller. Det är väl tyvärr så med många bilar, att vissa exemplar krånglar kontinuerligt och andra inte alls. Skulle jag lagt mina egna surt förvärvade slantar på en begagnad bil idag hade jag dock troligtvis köpt något mindre komplext och mer beprövat, t ex den där Toyotan...
Tror det var mindre problem på modellen innan 2020. Ja att ha två drivlinor som kan strula istället för en är väl inte det optimala sett ur det perspektivet!

H.

Aktiv medlem
Fast du kan aldrig plocka ut max effekt om något hjul börjar spinna. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp.

Plus, lägre ofjädrad vikt, bättre miljöskydd, lättare kylning, mindre formmässiga begränsningar osv...

johan44

Aktiv medlem
Tror det var mindre problem på modellen innan 2020. Ja att ha två drivlinor som kan strula istället för en är väl inte det optimala sett ur det perspektivet!
Borde vara så men jag tror att tex Prius är extremt tillförlitliga så det beror nog mest på hur man gör det...

H.

Aktiv medlem
Borde vara så men jag tror att tex Prius är extremt tillförlitliga så det beror nog mest på hur man gör det...
Fast prius har väl bara en drivlina? Men med två motorer så att säga...

Edit: så var det iaf förr, toyota verlar ha gjort om drivlinan och nu vet jag inte längre hur den funkar...

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Varför skulle något hjul spinna?
Jag kan formulera mig annorlunda:

"Med fyra hjulmotorer kan du aldrig plocka ut maxeffekt om något av hjulen inte klarar att överföra effekten till underlaget. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp."

Iaf om det är motorernas effekt som är begränsande.

johan44

Aktiv medlem

Edit: så var det iaf förr, toyota verlar ha gjort om drivlinan och nu vet jag inte längre hur den funkar...
Ah, sant. Tänkte mest på antalet prylar som behövs, elmotor med styrning, förbränningsmotor, nåt system för att det ska lira... Men gte har bensingrejorna i fram och elen i bak, separerat förstås...

Aktiv medlem
Jag kan formulera mig annorlunda:

"Med fyra hjulmotorer kan du aldrig plocka ut maxeffekt om något av hjulen inte klarar att överföra effekten till underlaget. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp."

Iaf om det är motorernas effekt som är begränsande.

Aha, du tänker så.
Om greppet mot vägbanan är något så när lika stort tror jag att vinsten med snabb, individuell möjlighet att reglera effekten ger större fördelar än den nackdel du framför.

• Gilla
Reactions: H.

H.

Aktiv medlem
Aha, du tänker så.
Om greppet mot vägbanan är något så när lika stort tror jag att vinsten med snabb, individuell möjlighet att reglera effekten ger större fördelar än den nackdel du framför.
Jo, det kan nog stämma. Jag är nog färgad av en analys av framkomlighet i terräng med tunga fordon som jag gjorde för skrämmande länge sen. (Shit vad tiden går fort!)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man kan å andra sidan inte plocka ur max effekt ur en traditionell bil heller, även med diffbroms. Eftersom effekt inte är dyrt på elmotorer så tänkte jag att man behöver tänka om och snarare titta på sammanlagn effekt som tar dig fram.

Om vi tar min bil som exempel så är den framhjulsdriven och har en lamelldiff som spänner sig hårdare och hårdare vid varvtalsskillnad. En vanlig diffbroms gör detta alltid, vilket är kass när man vill svänga. Idag har vi ramplamell-diffar som släpper ner till den förspänningsnivån man väljer, betydligt bättre. Men gör då att det alltid låser lite ändå.

Man kan lösa detta med hydraulik och elektronik och göra precis hur avancerade och dyra system som helst med låg tillförlitlighet.
Men med individuella el-motorer borde det vara enkelt att reglera genom att mäta varvtalsskillnad.

• Gilla
Reactions: H.
Finns:
Familj på 5 pers, 1 (snart 2) hundar i liten/mellanklassen.
Dragkroksbehov/önskemål (har de ej på andra mindre vardagsbilen)
Takräcke/möjlighet till box (pga frekventa skidåkare och hundar tar mkt plats i bagage)
Åker till Sälen 2-5 ggr/år vilket är ca 35 mil enkel resa.
Två normalinkomsttagare med väldigt (läs ingen) lust eller möjlighet att köpa senaste 2023 elbilen för 1,4 milj, utan söker en "bra" affär och ersättare till en pensionerad saab 9-5 (vilken jag älskade komfort och storlek på)

Sökes:
Bil som fyller vårat behov baserat på vad som angetts ovan.
Hur jag än vrider och vänder på så faller jag tillbaka till en välskött begagnad Passat GTE.
Några andra tips?
Har haft min GTE i 3.5år, nyss fölängt leasingen så den blir totalt 5år (förmånsbil). Enda strulet jag haft är att reseladdaren gick sönder efter 2.5år, fick den på ”goodwill” efter jag lovat att jag inte alls använder den varje dag🤫 ser nu att bromsskivorna börjar va rätt rostiga (kör i princip all vardagskörning på el). Så ska du köp laddhybrid/elbil så är tipset att kolla över bromsar. Blir ju svindyrt med bromsbyte om man inte kan köpa från tyskland och göra det själv. Har för mej reseladdaren kostade 12500kr, så den är inte heller gratis. Men utöver de har min funkat kanon, med mitt körmönster kör ja väldigt billigt. Går billigt när man kör med familjen till inlandet. 1-1.2l/mil med kåpsläp och tvår skotrar beroende på om man har bråttom eller mer bråttom 0.9 med kåpsläp om man ligger 80-90. Gått 7300mil, är en2018

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Reseladdaren borde kosta mycket mindre än så. Teslas kostar 3500 + adapter för uttaget man tänkt sätta den i, ca 500 kr. Trefasladdaren ca 6700 kr.

Bromsbyte är ju alltid extremt billigt att göra själv jämfört med att lämna in. FIck offert på 12000 kr på Forestern, beställde nya skivor och belägg från utriket för ca 3000 kr och lade några timmar själv. Egentligen inte svårare än att meka cykel men lite grövre dimensioner - och en j-a handbroms där nån fjäder gått sönder så allt flög ut när jag tog bort skivan. VW brukar väl ha elektriska handbromsar på gott och ont så det slipper du!

Oskar

Aktiv medlem

Men man vet att den funkar… 😊

Jensen

Aktiv medlem
Tror det. Men har inte riktigt koll på Audi sen de gjorde sig irrelevanta ~97 :)
Tänkte bara på kommentaren om var pickisar har riktig fyrkrafs :-) Subaru skulle jag med bli förvånad om de inte kör riktig. I alla fall på någon modell.

Angående motorer på varje hjul. Kör inte rivian det? De skippade dock tydligen läget där man kunde backa ena sidan medans andra drev framåt eller något annat liknande i den skarpa versionen av bilen, riskerade tydligen att riva upp underlaget onödigt mycket vid offroad :-) eller det var vad de sa i ett test jag såg nyligen. Annars rätt kul ide och möjlighet med fyra motorer

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tänkte bara på kommentaren om var pickisar har riktig fyrkrafs :-) Subaru skulle jag med bli förvånad om de inte kör riktig. I alla fall på någon modell.

Angående motorer på varje hjul. Kör inte rivian det? De skippade dock tydligen läget där man kunde backa ena sidan medans andra drev framåt eller något annat liknande i den skarpa versionen av bilen, riskerade tydligen att riva upp underlaget onödigt mycket vid offroad :-) eller det var vad de sa i ett test jag såg nyligen. Annars rätt kul ide och möjlighet med fyra motorer

Jo, Subaru har väl riktig. De har väl ingen "vanlig" bil i sitt sortiment idag?
Tjejen har nån form av lågväxel på sin med men låsa diffarna tror jag inte går.

uandt

Aktiv medlem
Ford el-trucken har i alla fall diffspärr på de 4-hjulsdrivna varianterna

Snuten

Aktiv medlem
Det borde ju vara guldläge då det gäller möjligheten att fördela kraft individuellt till alla hjulen då man jobbar med eldrift tänker jag. Har man inte på Polestar 1 (visserligen hybrid) utnyttjat detta till max för att förbättra kurvtagningen på den annars mkt tunga bilen? Tror jag läst ngt om det.

uandt

Aktiv medlem
Det borde ju vara guldläge då det gäller möjligheten att fördela kraft individuellt till alla hjulen då man jobbar med eldrift tänker jag. Har man inte på Polestar 1 (visserligen hybrid) utnyttjat detta till max för att förbättra kurvtagningen på den annars mkt tunga bilen? Tror jag läst ngt om det.
Det blir för dyrt. I alla fall Teslan har bara den enklaste av diffar, antispinn är bara att bilen applicerar broms på ett av hjulen. Verkar ändå fungera rätt bra och för de som kräver mer finns redan riktiga terrängfordon. En bra traktor klarar tex det här galant

Snuten

Aktiv medlem
Det blir för dyrt. I alla fall Teslan har bara den enklaste av diffar, antispinn är bara att bilen applicerar broms på ett av hjulen. Verkar ändå fungera rätt bra och för de som kräver mer finns redan riktiga terrängfordon. En bra traktor klarar tex det här galant
Jag tänkte inte främst på terrängkörning, utan mera på sportig körning på grus och asfalt.
Men som du säger, det blir nog dyrt. Premiumdyrt!

uandt

Aktiv medlem
Jag tänkte inte främst på terrängkörning, utan mera på sportig körning på grus och asfalt.
Men som du säger, det blir nog dyrt. Premiumdyrt!
Tror nuvarande system är tillräckligt bra där. Försökte tex hitta info om hur den där el-folkan som har rekordet på Pikes-Peak funkar. Verkar bara ha dubbla motorer med vanliga öppna diffar.

Jag gissar att det inte behövs på personbilar eftersom det är helt enkelt är annat som sätter begränsningar.

Snuten

Aktiv medlem
Det är visst "momentvektorisering" jag hade läst om. Finns på Polestar1. Visserligen bara på bakhjulen och i en brutalt överprisad bil.

"Inga bromsar. Ingen mekanisk differentialbroms. De dubbla elmotorerna på bakaxeln i Polestar 1 anpassar kraften till båda bakhjulen. Detta ger en smidig och lyhörd styrning samt utmärkt väggrepp och stabil kurvtagning."

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tror nuvarande system är tillräckligt bra där. Försökte tex hitta info om hur den där el-folkan som har rekordet på Pikes-Peak funkar. Verkar bara ha dubbla motorer med vanliga öppna diffar.

Jag gissar att det inte behövs på personbilar eftersom det är helt enkelt är annat som sätter begränsningar.

Ibland är bra nog bra nog.
Om de haft obegränsad budget hade det kanske sett annorlunda ut. Nu har man sannolikt använt en "standardlösning" från Drenth eller motsvarande.

Jolinwood

Aktiv medlem
Det går bra för Tesla minsann, visste dock inte att dollarkursen blivit så usel, köpläge? 😁

”Tesla redovisar en nettovinst för förra året på 5,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 51 miljoner kronor.”
Kvalitetsjournalistik👌

Nu är jag ingen aktiemänniska men vad jag hört i media varnar man snarare för vissa högt värderade tech-företag då deras värde väntas sjunka när räntorna går upp? Visst är el framtiden och Tesla var snabba på bollen men det här luktar bubbla:

039265F4-71ED-4094-9F3C-0871ED63618B.jpeg

johan44

Aktiv medlem
”Tesla redovisar en nettovinst för förra året på 5,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 51 miljoner kronor.”
Kvalitetsjournalistik👌

Nu är jag ingen aktiemänniska men vad jag hört i media varnar man snarare för vissa högt värderade tech-företag då deras värde väntas sjunka när räntorna går upp? Visst är el framtiden och Tesla var snabba på bollen men det här luktar bubbla:

Visa bilaga 535638

Det där är väl en effekt av att det inte bara är analytiker som jämför olika tal som handlar utan numera också stora mängder vanligt folk över hela globen som köper populära aktier, tex tesla, och man har inte aning om aktien borde kosta 10, 100 eller 1000 dollar, man bara lägger in den slant man råkar ha över. Frågan är om amatörerna tar slut och luften går ur. En av de hetaste aktiepersonerna på insta, 100-miljonersmannen, tror inte det. Jag har lämnat.

D

Deleted member 78355

Guest
Dom är ju inte ensamma om det vad jag förstår, själv har jag mest haft kombibilar genom åren, otroligt praktiskt.

Spacekitty

Aktiv medlem
"I en bilvärld där allt fler köpare väljer en suv blir det allt svårare för kombimodellerna att överleva."

Finns det inga moderna kombi att köpa så är det inte konstigt att fler väljer suv, när det helt enkelt inte går att välja nåt annat.

1888

Aktiv medlem
Ännu så länge har väl alla biltillverkare kombimodeller
Ja, kanske inte Ferrari o liknande, men familjebilstillverkarna.
Ändå ökar suvarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp