[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Så dumt så klockorna stannarCopenhagen wheel! Blev ingen succé... :) https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Wheel
Så dumt så klockorna stannarCopenhagen wheel! Blev ingen succé... :) https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Wheel
Finns:
Familj på 5 pers, 1 (snart 2) hundar i liten/mellanklassen.
Dragkroksbehov/önskemål (har de ej på andra mindre vardagsbilen)
Takräcke/möjlighet till box (pga frekventa skidåkare och hundar tar mkt plats i bagage)
Åker till Sälen 2-5 ggr/år vilket är ca 35 mil enkel resa.
Två normalinkomsttagare med väldigt (läs ingen) lust eller möjlighet att köpa senaste 2023 elbilen för 1,4 milj, utan söker en "bra" affär och ersättare till en pensionerad saab 9-5 (vilken jag älskade komfort och storlek på)
Sökes:
Bil som fyller vårat behov baserat på vad som angetts ovan.
Hur jag än vrider och vänder på så faller jag tillbaka till en välskött begagnad Passat GTE.
Några andra tips?
Vet ej något om pris, men det måste ju slå hårt på happy att få en custom kolram. Pengarna verkar ju folk ha!Sprang på firman när jag letade nån att reparera kajak men det fanns andra som var billigare. Men duktiga är de nog! Tror de varit/är underlev. till Koenigsegg också. https://www.jpc.se/sv
Vad är fördelen med hjulmotorer? Man slipper lite drivaxlar men i övrigt?
Pinsam lösning av MG ändå. Iaf om man vill ha awd för framkomlighet. Nu känns det ju mer som ett sätt att pressa 0-100-siffran eller bara som ett säljtrick.
VW ID4 och Ioniq5/Kia EV6 gissar jag har riktig awd iaf?
Och jag hade turen att få ett bra exemplar. På tre år hade jag väldigt lite problem, å andra sidan körde jag väl inte mer än 1000 mil per år heller. Det är väl tyvärr så med många bilar, att vissa exemplar krånglar kontinuerligt och andra inte alls. Skulle jag lagt mina egna surt förvärvade slantar på en begagnad bil idag hade jag dock troligtvis köpt något mindre komplext och mer beprövat, t ex den där Toyotan...Jag läser det sista som, miljonärer med extremt mycket pengar att lägga på svindyra bilreparationer söker VW GTE att lägga dom på.
Men ja ä int bitter!..........
Hittar ni en som funkar är det en bra bil, jag har dock fått ett riktigt skitexemplar som reparationerna antagligen kostat minst 200 tkr på. Min är ny och leasing så det har täckts av garantin men det skulle ju rent utsagt varit en mardröm att äga den begagnad privat.
Åkgräsklippare har det :) Går på hydralik på alla hjulen. De riktigt fina ser till att hjulen aldrig spinner, drar eller slirar för då blir ju gräsmattan ful....Riktig awd finns väl inte utanför Pickis-världen idag? Beror klart på vad man menar med riktig.
Med fyra elmotorer finns möjligheten för en fantastisk styrning av "diffarna".
Tror det var mindre problem på modellen innan 2020. Ja att ha två drivlinor som kan strula istället för en är väl inte det optimala sett ur det perspektivet!Och jag hade turen att få ett bra exemplar. På tre år hade jag väldigt lite problem, å andra sidan körde jag väl inte mer än 1000 mil per år heller. Det är väl tyvärr så med många bilar, att vissa exemplar krånglar kontinuerligt och andra inte alls. Skulle jag lagt mina egna surt förvärvade slantar på en begagnad bil idag hade jag dock troligtvis köpt något mindre komplext och mer beprövat, t ex den där Toyotan...
Fast du kan aldrig plocka ut max effekt om något hjul börjar spinna. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp.Riktig awd finns väl inte utanför Pickis-världen idag? Beror klart på vad man menar med riktig.
Borde vara så men jag tror att tex Prius är extremt tillförlitliga så det beror nog mest på hur man gör det...Tror det var mindre problem på modellen innan 2020. Ja att ha två drivlinor som kan strula istället för en är väl inte det optimala sett ur det perspektivet!
Fast prius har väl bara en drivlina? Men med två motorer så att säga...Borde vara så men jag tror att tex Prius är extremt tillförlitliga så det beror nog mest på hur man gör det...
Fast du kan aldrig plocka ut max effekt om något hjul börjar spinna. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp.
Jag kan formulera mig annorlunda:Varför skulle något hjul spinna?
Ah, sant. Tänkte mest på antalet prylar som behövs, elmotor med styrning, förbränningsmotor, nåt system för att det ska lira... Men gte har bensingrejorna i fram och elen i bak, separerat förstås...Fast prius har väl bara en drivlina? Men med två motorer så att säga...
Edit: så var det iaf förr, toyota verlar ha gjort om drivlinan och nu vet jag inte längre hur den funkar...
Jag kan formulera mig annorlunda:
"Med fyra hjulmotorer kan du aldrig plocka ut maxeffekt om något av hjulen inte klarar att överföra effekten till underlaget. Med mittmonterade motorer kan man ju styra effekten till hjul som har grepp."
Iaf om det är motorernas effekt som är begränsande.
Jo, det kan nog stämma. Jag är nog färgad av en analys av framkomlighet i terräng med tunga fordon som jag gjorde för skrämmande länge sen. (Shit vad tiden går fort!)Aha, du tänker så.
Om greppet mot vägbanan är något så när lika stort tror jag att vinsten med snabb, individuell möjlighet att reglera effekten ger större fördelar än den nackdel du framför.
Har haft min GTE i 3.5år, nyss fölängt leasingen så den blir totalt 5år (förmånsbil). Enda strulet jag haft är att reseladdaren gick sönder efter 2.5år, fick den på ”goodwill” efter jag lovat att jag inte alls använder den varje dag🤫 ser nu att bromsskivorna börjar va rätt rostiga (kör i princip all vardagskörning på el). Så ska du köp laddhybrid/elbil så är tipset att kolla över bromsar. Blir ju svindyrt med bromsbyte om man inte kan köpa från tyskland och göra det själv. Har för mej reseladdaren kostade 12500kr, så den är inte heller gratis. Men utöver de har min funkat kanon, med mitt körmönster kör ja väldigt billigt. Går billigt när man kör med familjen till inlandet. 1-1.2l/mil med kåpsläp och tvår skotrar beroende på om man har bråttom eller mer bråttom 0.9 med kåpsläp om man ligger 80-90. Gått 7300mil, är en2018Finns:
Familj på 5 pers, 1 (snart 2) hundar i liten/mellanklassen.
Dragkroksbehov/önskemål (har de ej på andra mindre vardagsbilen)
Takräcke/möjlighet till box (pga frekventa skidåkare och hundar tar mkt plats i bagage)
Åker till Sälen 2-5 ggr/år vilket är ca 35 mil enkel resa.
Två normalinkomsttagare med väldigt (läs ingen) lust eller möjlighet att köpa senaste 2023 elbilen för 1,4 milj, utan söker en "bra" affär och ersättare till en pensionerad saab 9-5 (vilken jag älskade komfort och storlek på)
Sökes:
Bil som fyller vårat behov baserat på vad som angetts ovan.
Hur jag än vrider och vänder på så faller jag tillbaka till en välskött begagnad Passat GTE.
Några andra tips?
torsendrift,är det riktig eller "fejk"? :DRiktig awd finns väl inte utanför Pickis-världen idag? Beror klart på vad man menar med riktig.
torsendrift,är det riktig eller "fejk"? :D
har Audi slutat med det? tidigare hade de ju Haldex upp till a4, medans a6 och uppåt hade torsen och alltid driver på alla hjulRiktig imho :)
Lämpar sig väl i mitten. Gärna låsbar.
har Audi slutat med det? tidigare hade de ju Haldex upp till a4, medans a6 och uppåt hade torsen och alltid driver på alla hjul
A6 har väll alltid haft, oavsett?Det är väl blandat beroende om motor är monterad rätt eller på tvären.
Fast prius har väl bara en drivlina? Men med två motorer så att säga...
Edit: så var det iaf förr, toyota verlar ha gjort om drivlinan och nu vet jag inte längre hur den funkar...
A6 har väll alltid haft, oavsett?
Tänkte bara på kommentaren om var pickisar har riktig fyrkrafs :-) Subaru skulle jag med bli förvånad om de inte kör riktig. I alla fall på någon modell.Tror det. Men har inte riktigt koll på Audi sen de gjorde sig irrelevanta ~97 :)
Tänkte bara på kommentaren om var pickisar har riktig fyrkrafs :-) Subaru skulle jag med bli förvånad om de inte kör riktig. I alla fall på någon modell.
Angående motorer på varje hjul. Kör inte rivian det? De skippade dock tydligen läget där man kunde backa ena sidan medans andra drev framåt eller något annat liknande i den skarpa versionen av bilen, riskerade tydligen att riva upp underlaget onödigt mycket vid offroad :-) eller det var vad de sa i ett test jag såg nyligen. Annars rätt kul ide och möjlighet med fyra motorer
Det blir för dyrt. I alla fall Teslan har bara den enklaste av diffar, antispinn är bara att bilen applicerar broms på ett av hjulen. Verkar ändå fungera rätt bra och för de som kräver mer finns redan riktiga terrängfordon. En bra traktor klarar tex det här galantDet borde ju vara guldläge då det gäller möjligheten att fördela kraft individuellt till alla hjulen då man jobbar med eldrift tänker jag. Har man inte på Polestar 1 (visserligen hybrid) utnyttjat detta till max för att förbättra kurvtagningen på den annars mkt tunga bilen? Tror jag läst ngt om det.
Jag tänkte inte främst på terrängkörning, utan mera på sportig körning på grus och asfalt.Det blir för dyrt. I alla fall Teslan har bara den enklaste av diffar, antispinn är bara att bilen applicerar broms på ett av hjulen. Verkar ändå fungera rätt bra och för de som kräver mer finns redan riktiga terrängfordon. En bra traktor klarar tex det här galant
Tror nuvarande system är tillräckligt bra där. Försökte tex hitta info om hur den där el-folkan som har rekordet på Pikes-Peak funkar. Verkar bara ha dubbla motorer med vanliga öppna diffar.Jag tänkte inte främst på terrängkörning, utan mera på sportig körning på grus och asfalt.
Men som du säger, det blir nog dyrt. Premiumdyrt!
Tror nuvarande system är tillräckligt bra där. Försökte tex hitta info om hur den där el-folkan som har rekordet på Pikes-Peak funkar. Verkar bara ha dubbla motorer med vanliga öppna diffar.
Jag gissar att det inte behövs på personbilar eftersom det är helt enkelt är annat som sätter begränsningar.
Det går bra för Tesla minsann, visste dock inte att dollarkursen blivit så usel, köpläge? 😁
Kraftig vinstökning för Tesla
www.msn.com
”Tesla redovisar en nettovinst för förra året på 5,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 51 miljoner kronor.”
Kvalitetsjournalistik👌
Nu är jag ingen aktiemänniska men vad jag hört i media varnar man snarare för vissa högt värderade tech-företag då deras värde väntas sjunka när räntorna går upp? Visst är el framtiden och Tesla var snabba på bollen men det här luktar bubbla:
Visa bilaga 535638
Ahh! Vafan!?Dom är ju inte ensamma om det vad jag förstår, själv har jag mest haft kombibilar genom åren, otroligt praktiskt.![]()
Uppgifter: Mercedes ska slopa kombimodeller helt
Fortfarande populär i Sverige – nu är biltypen utrotningshotad.www.vibilagare.se
Suven tar allt.Ahh! Vafan!?
Är inte Mercedes kombin helig?