Ännu så länge har väl alla biltillverkare kombimodeller
Ja, kanske inte Ferrari o liknande, men familjebilstillverkarna.
Ändå ökar suvarna.
Måste erkänna att jag börjat snegla både på BMW 530e xdrive och Volvo V60/V90 T6 recharge som värdiga alternativ till Toyota Rav4 om mitt huvudspår inte går hem i familjen. Det är ju rätt trevligt med både Volvon och BMWn att de är kombis. Dock inte rena elbilar...Hur många elektriska kombi finns det?
Egentligen typ 1,5. Porsche Taycan ST och CT. MG 5 ska väl snart börja säljas också. Annars är det suvar/crossovers, sedaner, halvkombis och hatchbacks.Hur många elektriska kombi finns det?
Hur många elektriska kombi finns det?
Jäfla gubbsuvar!
Egentligen typ 1,5. Porsche Taycan ST och CT. MG 5 ska väl snart börja säljas också. Annars är det suvar/crossovers, sedaner, halvkombis och hatchbacks.
Precis vad jag menar. Det är i princip omöjligt att hitta en modern kombi, folk blir tvungna att köpa annat.
Hybrider med avgasmotorer är inte modernt, att folk väljer bort dessa nu är inte konstigt. Om biltillverkarna tror att dom väljs bort för att dom är kombi så är dom snett ute.
Jag har totalt kört fast i mitt bilbytande. Just eftersom jag är en riktig kombi-kille. Jag har nu kört en Passat GTE i tre-och-ett-halvt år och nästa, helt självklara, steg är att gå till hel el. Men de finns ju f-n inte i rätt format som påpekats. Jag försöker vänja mig vid tanken och kompromissa, men det är svårt. Jag köper att gamla och handikappade behöver höga insteg och sällan kör en jordfräs i skuffen, men vi andra då?
Jag ger snart upp och kör GTEn tills den blir förbjuden.
GTC4 Lusso.Ännu så länge har väl alla biltillverkare kombimodeller
Ja, kanske inte Ferrari o liknande, men familjebilstillverkarna.
Ändå ökar suvarna.
Gammal då? ;-)Man behöver inte vara handikappad för att gilla en SUV.
Säger som jag sa förut,
Try it, you will like it!
GTC4 Lusso.
Gammal då? ;-)
Jag har kört några suvar och några crossovers. Jag har också provkört en del andra. Om man inte tycker om känslan av att sitta högt och värdesätter en rejäl skuff är inte suv ett alternativ. Ledsen, alla kan inte tycka som du.
Kan förstå många argument mot SUV, men inte att de generellt skulle ha små bagageutrymmen.Gammal då? ;-)
Jag har kört några suvar och några crossovers. Jag har också provkört en del andra. Om man inte tycker om känslan av att sitta högt och värdesätter en rejäl skuff är inte suv ett alternativ. Ledsen, alla kan inte tycka som du.
Vår förra bil var en Passat GTE, nu kör vi ID4. Jag har aldrig gillat SUV'ar, jag förstår inte fascinationen med breda, höga och korta bilar. Men kupéutrymmet i ID4'an är bättre och jag tror banne mig inte att bagageutrymmet är mycket mindre heller. I det stora hela känns den mer som en udda utformad kombi än som en SUV. Hade det funnits en el-kombi typ Passat hade vi gått på det, men ID4 funkar bra. Kör dock sällan jordfräsar i skuffen, där är ju passaten oerhört mycket enklare att lasta.Jag har totalt kört fast i mitt bilbytande. Just eftersom jag är en riktig kombi-kille. Jag har nu kört en Passat GTE i tre-och-ett-halvt år och nästa, helt självklara, steg är att gå till hel el. Men de finns ju f-n inte i rätt format som påpekats. Jag försöker vänja mig vid tanken och kompromissa, men det är svårt. Jag köper att gamla och handikappade behöver höga insteg och sällan kör en jordfräs i skuffen, men vi andra då?
Jag ger snart upp och kör GTEn tills den blir förbjuden.
Är en Subaru Outback av nyare årsmodell en SUV? Det känns som så när man kör den och jag gillar det inte. Känns som när man körde LT-31 i jobbet för länge sen.Try it, you will like it!
Absolut så får man ju tycka om det man själv gillar!
Det är ju lite det jag "predikar" över i tråden.
Det jag är emot är ju "hatet" mot suvarna.
Jag har ju jobbat med bilkörning i 40 år nu så jag känner
att jag har en del rutin vad gäller bilkörning.
Sen finns det ju Suvar med stort bagageutrymme oxå 🍻
Jag tror nog att ni förstår vad jag menar, egentligen. Återigen, formfaktor. Visst finns det säkert suvar som har en skaplig volym (och kombis som har dålig volym, eller trösklar och elände) men nu menar jag en stor lastyta (gärna med säten som fäller helt plant) med anor från 740. Typ.Kan förstå många argument mot SUV, men inte att de generellt skulle ha små bagageutrymmen.
Jag håller med om kupéutrymme. En del av elcrossarna får man ju nästan torgskräck av när man sätter sig, Ionic5 leder nog där. Och det är nog en känsla jag kan vänja mig vid.Vår förra bil var en Passat GTE, nu kör vi ID4. Jag har aldrig gillat SUV'ar, jag förstår inte fascinationen med breda, höga och korta bilar. Men kupéutrymmet i ID4'an är bättre och jag tror banne mig inte att bagageutrymmet är mycket mindre heller. I det stora hela känns den mer som en udda utformad kombi än som en SUV. Hade det funnits en el-kombi typ Passat hade vi gått på det, men ID4 funkar bra. Kör dock sällan jordfräsar i skuffen, där är ju passaten oerhört mycket enklare att lasta.
745 saknar konkurrens.Jag tror nog att ni förstår vad jag menar, egentligen. Återigen, formfaktor. Visst finns det säkert suvar som har en skaplig volym (och kombis som har dålig volym, eller trösklar och elände) men nu menar jag en stor lastyta (gärna med säten som fäller helt plant) med anor från 740. Typ.
1987Tror det. Men har inte riktigt koll på Audi sen de gjorde sig irrelevanta ~97 :)
Nä, men de flesta är feta, rörelsehindrade eller lider av andra problem i rörelseapparaten. Det är permobiler.Man behöver inte vara handikappad för att gilla en SUV.
Säger som jag sa förut,
Try it, you will like it!
Hur mätte dom på den tiden? Nu mäter man ju under insynsskyddet.745 saknar konkurrens.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 med sätet nerfällt.
Lista topp fem rymligaste kombibilarna
(bakom baksätet/fällda baksäten)
1. Mercedes-Benz E-klass Kombi – 695 liter / 1 950 liter
2. Skoda Superb Combi – 633 liter / 1 865 liter
3. Honda Civic Tourer – 624 liter /1 688 liter
4. Skoda Octavia Combi – 610 liter / 1 740 liter
5. Golf Sportscombi – 605 liter /1 620 liter
Hur många elektriska kombi finns det?
745 saknar konkurrens.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 med sätet nerfällt.
Lista topp fem rymligaste kombibilarna
(bakom baksätet/fällda baksäten)
1. Mercedes-Benz E-klass Kombi – 695 liter / 1 950 liter
2. Skoda Superb Combi – 633 liter / 1 865 liter
3. Honda Civic Tourer – 624 liter /1 688 liter
4. Skoda Octavia Combi – 610 liter / 1 740 liter
5. Golf Sportscombi – 605 liter /1 620 liter
…och på längden.Liter är inte allt, en SUV har kanske stort bagage men oftast på höjden.
Vi har en Outback, bra awd men bilen är hemsk att köra. Kort högt bagage med.
Peugeot 505 kombi hade med 1120/2240 liter ännu större lastutrymme än Volvo 745.745 saknar konkurrens.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 med sätet nerfällt.
”Nollfriktionsrullar”. Det låter som något extra!Fyrhjulsdrift som kanske duger vid start efter rödljus? Verkar inte vara skogsvägsdrift i alla fall.
![]()
MG ber om ursäkt för miss med fyrhjulsdriften
Spinner loss även på en vanlig, snötäckt parkeringsplats.www.vibilagare.se
en sån är jag uppvuxen med/i… Var en stor uppgradering för de i familjen som hamnade på tredje sätesraden och som slapp åka baklänges och kräkas som i 245an som byttes bort.Peugeot 505 kombi hade ännu större lastutrymme än Volvo 745.
Det var bättre förr.
405:an var också grym. Byggd som en pansarvagn. Tjock redig plåt. Ordentliga dimensioner på balkar och annat.Peugeot 505 kombi hade ännu större lastutrymme än Volvo 745.
Det var bättre förr.
Måste erkänna att jag börjat snegla både på BMW 530e xdrive och Volvo V60/V90 T6 recharge som värdiga alternativ till Toyota Rav4 om mitt huvudspår inte går hem i familjen. Det är ju rätt trevligt med både Volvon och BMWn att de är kombis. Dock inte rena elbilar...
Nya drivlinan i Volvo-hybriderna känns ju faktiskt mkt bättre än den gamla. Och leasar man är det ju Volvos eget problem om kvalitén är kass. Sen tar det emot att köra Volvo sen det blev kinesiskt men det kanske går att svälja. Ändå svenskar bakom utvecklingen (hoppas jag).
Huvudspår:
Ioniq5 (AWD+drag) och behåll Avensis som andrabil
Sekundärspår:
Plugin-hybrid (AWD+drag) och skaffa mindre elbil som andrabil
Det största problemet jag ser med sekundärspåret är att det troligen landar i att båda bilarna ska leasas och det skulle kännas bättre att ha en bil som man äger och en som leasas. För lite riskspridning och större flexibilitet.
PS: Jag är sjukt långsam på detta med bilbyte men det är bara så det är. Vissa saker tar tid.
504 väl?405:an var också grym. Byggd som en pansarvagn. Tjock redig plåt. Ordentliga dimensioner på balkar och annat.
Farsan har en 76:a i gott skick som han tyvärr aldrig kommer att få riktigt klar och köra igen, även om han ibland verkar tro att han på ngt magiskt sätt skall fixa det. Dock ej en kombi. Hoppas att ngn entusiast skall få ta hand om den när gubben släpper taget till slut.
Visa bilaga 536044
…och på längden.
Jag hade det stundtals ännu värre under uppväxten. När någon av oss tre syskon hade med en kompis på en av familjens bilfärder förpassades jag till det bakvända extrasätet i familjens Saab 95. Illamåendes av att åka baklänges förstärktes av avgaslukten. Bilar förr luktade fruktansvärt illa. Tänk om det funnits elbilar redan då.”Nollfriktionsrullar”. Det låter som något extra!
en sån är jag uppvuxen med/i… Var en stor uppgradering för de i familjen som hamnade på tredje sätesraden och som slapp åka baklänges och kräkas som i 245an som byttes bort.
504 tillverkades på flera håll runt om i världen. I Nigera ända fram till 2006!504 väl?
Vilka? Jämfört med kombi då.
Nej, fast de flesta väljer nog mellan xc60 och v90 då de ligger nära i pris, samma motor och utrustning i en xc90 kostar en hel del merSmåSUV ska kanske inte jämföras med storkombi? XC90 är väl inte kortare än v90?
Var även med i olika rallytävlingar på 70-talet bl.a. Safari-rallyt.504 tillverkades på flera håll runt om i världen. I Nigera ända fram till 2006!
Javisst!504 väl?
Ja, per krona är SUV kortare än kombi.Nej, fast de flesta väljer nog mellan xc60 och v90 då de ligger nära i pris, samma motor och utrustning i en xc90 kostar en hel del mer