[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D

Deleted member 78355

Guest
Lite gamla siffror men ändå!

H.

Aktiv medlem
Hur många elektriska kombi finns det?
Måste erkänna att jag börjat snegla både på BMW 530e xdrive och Volvo V60/V90 T6 recharge som värdiga alternativ till Toyota Rav4 om mitt huvudspår inte går hem i familjen. Det är ju rätt trevligt med både Volvon och BMWn att de är kombis. Dock inte rena elbilar...

Nya drivlinan i Volvo-hybriderna känns ju faktiskt mkt bättre än den gamla. Och leasar man är det ju Volvos eget problem om kvalitén är kass. Sen tar det emot att köra Volvo sen det blev kinesiskt men det kanske går att svälja. Ändå svenskar bakom utvecklingen (hoppas jag).

Huvudspår:
Ioniq5 (AWD+drag) och behåll Avensis som andrabil

Sekundärspår:
Plugin-hybrid (AWD+drag) och skaffa mindre elbil som andrabil

Det största problemet jag ser med sekundärspåret är att det troligen landar i att båda bilarna ska leasas och det skulle kännas bättre att ha en bil som man äger och en som leasas. För lite riskspridning och större flexibilitet.

PS: Jag är sjukt långsam på detta med bilbyte men det är bara så det är. Vissa saker tar tid.

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Egentligen typ 1,5. Porsche Taycan ST och CT. MG 5 ska väl snart börja säljas också. Annars är det suvar/crossovers, sedaner, halvkombis och hatchbacks.

Precis vad jag menar. Det är i princip omöjligt att hitta en modern kombi, folk blir tvungna att köpa annat.

Hybrider med avgasmotorer är inte modernt, att folk väljer bort dessa nu är inte konstigt. Om biltillverkarna tror att dom väljs bort för att dom är kombi så är dom snett ute.

Mårten

Aktiv medlem
Precis vad jag menar. Det är i princip omöjligt att hitta en modern kombi, folk blir tvungna att köpa annat.

Hybrider med avgasmotorer är inte modernt, att folk väljer bort dessa nu är inte konstigt. Om biltillverkarna tror att dom väljs bort för att dom är kombi så är dom snett ute.

Tror du har delvis rätt, men trenden började innan elbil var mainstream. Då valde folk ändå typ XC60 framför V60 eller V90, eller Kodiaq istället för Superb.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Blir ett elände framöver. Jag som sällan ens har baksätet uppfällt. Livet med en sedan länge avlägset och suvar är ännu sämre bak. 😔

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har totalt kört fast i mitt bilbytande. Just eftersom jag är en riktig kombi-kille. Jag har nu kört en Passat GTE i tre-och-ett-halvt år och nästa, helt självklara, steg är att gå till hel el. Men de finns ju f-n inte i rätt format som påpekats. Jag försöker vänja mig vid tanken och kompromissa, men det är svårt. Jag köper att gamla och handikappade behöver höga insteg och sällan kör en jordfräs i skuffen, men vi andra då?

Jag ger snart upp och kör GTEn tills den blir förbjuden.

1888

Aktiv medlem
Jag har totalt kört fast i mitt bilbytande. Just eftersom jag är en riktig kombi-kille. Jag har nu kört en Passat GTE i tre-och-ett-halvt år och nästa, helt självklara, steg är att gå till hel el. Men de finns ju f-n inte i rätt format som påpekats. Jag försöker vänja mig vid tanken och kompromissa, men det är svårt. Jag köper att gamla och handikappade behöver höga insteg och sällan kör en jordfräs i skuffen, men vi andra då?

Man behöver inte vara handikappad för att gilla en SUV.
Säger som jag sa förut,
Try it, you will like it!

Freddie L

Aktiv medlem
Man behöver inte vara handikappad för att gilla en SUV.
Säger som jag sa förut,
Gammal då? ;-)
Jag har kört några suvar och några crossovers. Jag har också provkört en del andra. Om man inte tycker om känslan av att sitta högt och värdesätter en rejäl skuff är inte suv ett alternativ. Ledsen, alla kan inte tycka som du.

1888

Aktiv medlem
Gammal då? ;-)
Jag har kört några suvar och några crossovers. Jag har också provkört en del andra. Om man inte tycker om känslan av att sitta högt och värdesätter en rejäl skuff är inte suv ett alternativ. Ledsen, alla kan inte tycka som du.

Absolut så får man ju tycka om det man själv gillar!
Det är ju lite det jag "predikar" över i tråden.
Det jag är emot är ju "hatet" mot suvarna.
Jag har ju jobbat med bilkörning i 40 år nu så jag känner
att jag har en del rutin vad gäller bilkörning.
Sen finns det ju Suvar med stort bagageutrymme oxå 🍻

weldion

Aktiv medlem
Gammal då? ;-)
Kan förstå många argument mot SUV, men inte att de generellt skulle ha små bagageutrymmen.

kontorsråttan

Aktiv medlem

Vår förra bil var en Passat GTE, nu kör vi ID4. Jag har aldrig gillat SUV'ar, jag förstår inte fascinationen med breda, höga och korta bilar. Men kupéutrymmet i ID4'an är bättre och jag tror banne mig inte att bagageutrymmet är mycket mindre heller. I det stora hela känns den mer som en udda utformad kombi än som en SUV. Hade det funnits en el-kombi typ Passat hade vi gått på det, men ID4 funkar bra. Kör dock sällan jordfräsar i skuffen, där är ju passaten oerhört mycket enklare att lasta.

H.

Aktiv medlem
Är en Subaru Outback av nyare årsmodell en SUV? Det känns som så när man kör den och jag gillar det inte. Känns som när man körde LT-31 i jobbet för länge sen.

Freddie L

Aktiv medlem
Absolut så får man ju tycka om det man själv gillar!
Det är ju lite det jag "predikar" över i tråden.
Det jag är emot är ju "hatet" mot suvarna.
Jag har ju jobbat med bilkörning i 40 år nu så jag känner
att jag har en del rutin vad gäller bilkörning.
Sen finns det ju Suvar med stort bagageutrymme oxå 🍻
Kan förstå många argument mot SUV, men inte att de generellt skulle ha små bagageutrymmen.
Jag tror nog att ni förstår vad jag menar, egentligen. Återigen, formfaktor. Visst finns det säkert suvar som har en skaplig volym (och kombis som har dålig volym, eller trösklar och elände) men nu menar jag en stor lastyta (gärna med säten som fäller helt plant) med anor från 740. Typ.

Freddie L

Aktiv medlem
Vår förra bil var en Passat GTE, nu kör vi ID4. Jag har aldrig gillat SUV'ar, jag förstår inte fascinationen med breda, höga och korta bilar. Men kupéutrymmet i ID4'an är bättre och jag tror banne mig inte att bagageutrymmet är mycket mindre heller. I det stora hela känns den mer som en udda utformad kombi än som en SUV. Hade det funnits en el-kombi typ Passat hade vi gått på det, men ID4 funkar bra. Kör dock sällan jordfräsar i skuffen, där är ju passaten oerhört mycket enklare att lasta.
Jag håller med om kupéutrymme. En del av elcrossarna får man ju nästan torgskräck av när man sätter sig, Ionic5 leder nog där. Och det är nog en känsla jag kan vänja mig vid.

weldion

Aktiv medlem
Jag tror nog att ni förstår vad jag menar, egentligen. Återigen, formfaktor. Visst finns det säkert suvar som har en skaplig volym (och kombis som har dålig volym, eller trösklar och elände) men nu menar jag en stor lastyta (gärna med säten som fäller helt plant) med anor från 740. Typ.
745 saknar konkurrens.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 med sätet nerfällt.
Lista topp fem rymligaste kombibilarna
(bakom baksätet/fällda baksäten)

1. Mercedes-Benz E-klass Kombi – 695 liter / 1 950 liter
2. Skoda Superb Combi – 633 liter / 1 865 liter
3. Honda Civic Tourer – 624 liter /1 688 liter
4. Skoda Octavia Combi – 610 liter / 1 740 liter
5. Golf Sportscombi – 605 liter /1 620 liter

Utter

Aktiv medlem
745 saknar konkurrens.
745 svalde 992 liter med baksätet i passagerarläge och 2.123 med sätet nerfällt.

Hur mätte dom på den tiden? Nu mäter man ju under insynsskyddet.
Förövrigt så sväljer Tesla Model S typ 700-750 liter har jag för mig. Halvkombi funkar fint så länge man inte ska köra kylskåp.

knaper

Aktiv medlem
Var inte 940 större? Har för mig att jag hört det nånstans.

Till en annan: Outbacken är nog kombin med högst markfrigång av alla. Dessutom högre än många suvar. Så det går väl inte komma ifrån att den känns hög. Jag har en Forester 2017 och min kompis har en Outback 2016, det är definitivt en skillnad i körkänsla mellan dem.
Jag har väldigt lust på en 2021 Outback men den kommer inte säljas här Norge på grund av alla hemska avgifter. Den skulle förmodligen kosta +700k så Subaru så såg inte nyttan i att sälja den här.

745 saknar konkurrens.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Liter är inte allt, en SUV har kanske stort bagage men oftast på höjden.

Vi har en Outback, bra awd men bilen är hemsk att köra. Kort högt bagage med.

Aktiv medlem
745 saknar konkurrens.
Peugeot 505 kombi hade med 1120/2240 liter ännu större lastutrymme än Volvo 745.
Det var bättre förr.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Köp en Citroën CX Break. Höj den om man vill ha upp stolen lite när man skall kliva in. Fäller man alla säten så kanske man får med sig ett biljardbord?

Lejon

Aktiv medlem
Fyrhjulsdrift som kanske duger vid start efter rödljus? Verkar inte vara skogsvägsdrift i alla fall.
”Nollfriktionsrullar”. Det låter som något extra!
Peugeot 505 kombi hade ännu större lastutrymme än Volvo 745.
Det var bättre förr.
en sån är jag uppvuxen med/i… Var en stor uppgradering för de i familjen som hamnade på tredje sätesraden och som slapp åka baklänges och kräkas som i 245an som byttes bort.

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Peugeot 505 kombi hade ännu större lastutrymme än Volvo 745.
Det var bättre förr.
405:an var också grym. Byggd som en pansarvagn. Tjock redig plåt. Ordentliga dimensioner på balkar och annat.
Farsan har en 76:a i gott skick som han tyvärr aldrig kommer att få riktigt klar och köra igen, även om han ibland verkar tro att han på ngt magiskt sätt skall fixa det. Dock ej en kombi. Hoppas att ngn entusiast skall få ta hand om den när gubben släpper taget till slut.
hqdefault.jpg

Jolinwood

Aktiv medlem
Måste erkänna att jag börjat snegla både på BMW 530e xdrive och Volvo V60/V90 T6 recharge som värdiga alternativ till Toyota Rav4 om mitt huvudspår inte går hem i familjen. Det är ju rätt trevligt med både Volvon och BMWn att de är kombis. Dock inte rena elbilar...

Nya drivlinan i Volvo-hybriderna känns ju faktiskt mkt bättre än den gamla. Och leasar man är det ju Volvos eget problem om kvalitén är kass. Sen tar det emot att köra Volvo sen det blev kinesiskt men det kanske går att svälja. Ändå svenskar bakom utvecklingen (hoppas jag).

Huvudspår:
Ioniq5 (AWD+drag) och behåll Avensis som andrabil

Sekundärspår:
Plugin-hybrid (AWD+drag) och skaffa mindre elbil som andrabil

Det största problemet jag ser med sekundärspåret är att det troligen landar i att båda bilarna ska leasas och det skulle kännas bättre att ha en bil som man äger och en som leasas. För lite riskspridning och större flexibilitet.

PS: Jag är sjukt långsam på detta med bilbyte men det är bara så det är. Vissa saker tar tid.

Förstår att det är ett svårt beslut, blir ju nästan en chansning hur man än gör med tanke på alla osäkra faktorer idag 🤷‍♂

Lejon

Aktiv medlem
405:an var också grym. Byggd som en pansarvagn. Tjock redig plåt. Ordentliga dimensioner på balkar och annat.
Farsan har en 76:a i gott skick som han tyvärr aldrig kommer att få riktigt klar och köra igen, även om han ibland verkar tro att han på ngt magiskt sätt skall fixa det. Dock ej en kombi. Hoppas att ngn entusiast skall få ta hand om den när gubben släpper taget till slut.
Visa bilaga 536044
504 väl?

Aktiv medlem
”Nollfriktionsrullar”. Det låter som något extra!

en sån är jag uppvuxen med/i… Var en stor uppgradering för de i familjen som hamnade på tredje sätesraden och som slapp åka baklänges och kräkas som i 245an som byttes bort.
Jag hade det stundtals ännu värre under uppväxten. När någon av oss tre syskon hade med en kompis på en av familjens bilfärder förpassades jag till det bakvända extrasätet i familjens Saab 95. Illamåendes av att åka baklänges förstärktes av avgaslukten. Bilar förr luktade fruktansvärt illa. Tänk om det funnits elbilar redan då.

jonte987

Aktiv medlem
SmåSUV ska kanske inte jämföras med storkombi? XC90 är väl inte kortare än v90?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp