APK på bolaget; LPK i bilhallen. 👍
Desotos är inte billiga.Därför jag kör DeSoto.
SmåSUV ska kanske inte jämföras med storkombi? XC90 är väl inte kortare än v90?
Desotos är inte billiga.
Där har du helt rätt. Här är en Fireflite för 27600 kr/m, ett fynd.
Är det tjänstebil eller förmånsbil?Hej, tänkte flika in med en fråga relaterad till ämnet.
Sitter med lite bilfunderingar gällande förmånsbil.
Kommer kanske att bli aktuellt med ny tjänst framöver och funderar kring det här med bilförmån osv.
Tjänsten kommer att innebära en del resor, ca 1000-1500mil.
Har aldrig haft tjänstebil så vill förstå vad det innebär och vilka ekonomiska effekter det blir med tanke på nettolön och pension.
Förmånsvärdet är ungefärligt, tanken är kanske en rav4 plug in eller liknande.
Har pulat ihop en liten excel snurra enligt bild.
Övre fälten är utan bilförmån, undre är med.
Visa bilaga 536295
Jag har lite olika lönelägen med och skatten kommer från en aktuell skattetabell.
Är det rätt uppfattat att bilförmånen drar ner bruttolönen motsvarande men skatten baseras på det högre beloppet?
Och itp inbetalning, baseras på det lön-bilförmån?
Hjälp mig reda ut detta! 😂
En tjänstebil får du köra gratis i jobbet, en förmånsbil får du åka med hem efter jobbet och även åka till Lindvallen med.Är det tjänstebil eller förmånsbil?
Det man brukar mena med tjänstebil är en ”gratis” bil där företaget tar leasingkostnad etc och den anställde får ett förmånsvärde som läggs på lönen i skatteverkets ögon. Det du betalar är alltså skatten på förmånsvärdet.
Förmånsbil brukar kunna innebär ett löneavdrag för företagets kostnad gällande leasing. Då kommer du ha antingen ett netto- eller bruttolöneavdrag plus förmånsvärde.
Poängen med förmånsbil har väl helt raderats numer?
Till stor del ja.Poängen med förmånsbil har väl helt raderats numer?
Då betalar du mer än förmånsvärdet och företaget gör förmodligen nån form av tco som du betalar för också.Bra respons!
Jag blir bara lite förvånad att det ändå skiljer typ hela förmånsvärdet på nettolönen. Typ 5000kr. Och dessutom ska man räkna med pensionsavsättningarna utöver det.
Kan jag ha räknat fel där eller låter det rimligt?
För 60000kr/år + rimlig milpeng känns det ju möjligt att rulla runt med 3år begagna bilar? Om man nu nöjer sig med det?
Smidigt med nytt, visst, men begränsat med val, alltid åka runt med reklampelare med allt den innebär, skäms inte för bolaget men ändå.
Jag har tjänstebil (som det står i mitt kontrakt) som jag får använda privat och därmed måste betala förmånsvärde för. Detta är det man brukar kalla tjänstebil som jag skrev innan.En tjänstebil får du köra gratis i jobbet, en förmånsbil får du åka med hem efter jobbet och även åka till Lindvallen med.
Man får ta tjänstebilen hem om man "utgår från hemmet" också
nja, jag bara spekulerar men har nog fått beräkningen tokig uppenbarligen.Då betalar du mer än förmånsvärdet och företaget gör förmodligen nån form av tco som du betalar för också.
Jag har tjänstebil och betalar endast skatten på förmånsvärdet så länge jag håller mig till 7,5 prisbasbelopp, eller 15 om jag väljer ren elbil. Tar jag en dyrare bil så blir det ett nettolöneavdrag.
Det låter som du beskriver att leva över sina tillgångar. Förr eller senare.En del avtal är skrivna så att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren om man tar bil eller cash. Det gör kalkylen knepig eftersom man måste återlägga pensionsbetalningar, arbetsgivaravgifter, m.m. som beräknas på bruttolönen .
Sen har vi det där med momsavdrag och inkomstskatten för individen att ta hänsyn till också.
Men det innebär att man kan frigöra pengar för att få en dyrare bil än man skulle ha haft om man betalat privat. Sen kan det visa sig vara lite som att kissa i byxan när man räknar på avkastningen av den pension man missar… Bilen man tar ut som 30-åring kan visa sig väldigt dyr 40 år senare.
Det låter som du beskriver att leva över sina tillgångar. Förr eller senare.
Problemet just nu är ju att det är så många okända faktorer framöver..Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.
Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.
Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.
Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.
Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.
Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......
Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.
Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.
Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.
Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.
Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
Bra respons!
Jag blir bara lite förvånad att det ändå skiljer typ hela förmånsvärdet på nettolönen. Typ 5000kr. Och dessutom ska man räkna med pensionsavsättningarna utöver det.
Kan jag ha räknat fel där eller låter det rimligt?
För 60000kr/år + rimlig milpeng känns det ju möjligt att rulla runt med 3år begagna bilar? Om man nu nöjer sig med det?
Smidigt med nytt, visst, men begränsat med val, alltid åka runt med reklampelare med allt den innebär, skäms inte för bolaget men ändå.
För åtminstone ngt decennium sedan var det en gubbe i Gbg som åkte runt i en Subaru Forester 2,5XT som han hade sänkt. En brutalt cool kombibil! 😎En grej som är lite intressant med SUV-trenden är att de blir mer och mer lika vanliga kombibilar. Förr var det självklart fyrhjulsdrift, hög markfrigång och ordentlig fjädringsväg. Så är det inte längre, nu är de inte högre än vanliga bilar allt som oftast och väldigt ofta tvåhjulsdrift.
Slappna av, ett rejält börsfall kommer.Nej det skulle jag inte säga. Men det skadar inte att vara medveten om vad man ger sig in i.
Jag är on the fence, men just utebliven pensionsavsättning känns lite trist eftersom det är typ 35 års avkastning jag skulle gå miste om. Men jag har inte räknat på om det skulle bli netto plus att ta bilen som förmån så att det finns utrymme för individuellt sparande… Som sagt, lite lurigt.
Och höga räntor -> sjunkande bostadspriser.Slappna av, ett rejält börsfall kommer.
För åtminstone ngt decennium sedan var det en gubbe i Gbg som åkte runt i en Subaru Forester 2,5XT som han hade sänkt. En brutalt cool kombibil! 😎
Bara för priserna är sjuka. Det finns en fin gräns.Och höga räntor -> sjunkande bostadspriser.
Yepp, det finns mekanismer som oftast hindrar totalkrasher. Men är nog några magra år framöver nu....Bara för priserna är sjuka. Det finns en fin gräns.
Slappna av, ett rejält börsfall kommer.
Japan 1989.Ja, det gör ju det med ca 10 års mellanrum vad det verkar. Så jag räknar med tre krascher till före pension. Men efter krasch kommer rally.
![]()
Det är inte lätt att vara norrman – eller människa
Den är lite lustigt fördelad, den där klimatskammen. Tonåringar som inte bidragit en nanodels promille till problemet bär runt på bulldozer-tunga skuldkänslor medan andra visslar glatt när de bordar sitt privatjet. Men visst är en del mer ansvarstagande än genomsnittet. Ta bara våra grannar i Norge.www.aftonbladet.se