[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Var inte DeSoto ett budgetmärke? Lite som Dacia?

45C15218-119C-478C-A485-5FA69E1E0C6F.jpeg
 

biffsorken

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Apropå Peugeot så är det ju en e-308 SW på ingång. Knappast enorma utrymmen, supersnabb laddning eller liknande, men trots allt en kombi och sannolikt till ett överkomligt pris för oss som nöjer oss med måttlig räckvidd och tycker att mindre tunga fordon är en bra idé.
 

discovery

Medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Hej, tänkte flika in med en fråga relaterad till ämnet.


Sitter med lite bilfunderingar gällande förmånsbil.

Kommer kanske att bli aktuellt med ny tjänst framöver och funderar kring det här med bilförmån osv.
Tjänsten kommer att innebära en del resor, ca 1000-1500mil.


Har aldrig haft tjänstebil så vill förstå vad det innebär och vilka ekonomiska effekter det blir med tanke på nettolön och pension.


Förmånsvärdet är ungefärligt, tanken är kanske en rav4 plug in eller liknande.


Har pulat ihop en liten excel snurra enligt bild.
Övre fälten är utan bilförmån, undre är med.


IMG_2803.jpg



Jag har lite olika lönelägen med och skatten kommer från en aktuell skattetabell.

Är det rätt uppfattat att bilförmånen drar ner bruttolönen motsvarande men skatten baseras på det högre beloppet?

Och itp inbetalning, baseras på det lön-bilförmån?

Hjälp mig reda ut detta! 😂
 

Utter

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Hej, tänkte flika in med en fråga relaterad till ämnet.


Sitter med lite bilfunderingar gällande förmånsbil.

Kommer kanske att bli aktuellt med ny tjänst framöver och funderar kring det här med bilförmån osv.
Tjänsten kommer att innebära en del resor, ca 1000-1500mil.


Har aldrig haft tjänstebil så vill förstå vad det innebär och vilka ekonomiska effekter det blir med tanke på nettolön och pension.


Förmånsvärdet är ungefärligt, tanken är kanske en rav4 plug in eller liknande.


Har pulat ihop en liten excel snurra enligt bild.
Övre fälten är utan bilförmån, undre är med.


Visa bilaga 536295


Jag har lite olika lönelägen med och skatten kommer från en aktuell skattetabell.

Är det rätt uppfattat att bilförmånen drar ner bruttolönen motsvarande men skatten baseras på det högre beloppet?

Och itp inbetalning, baseras på det lön-bilförmån?

Hjälp mig reda ut detta! 😂
Är det tjänstebil eller förmånsbil?
Det man brukar mena med tjänstebil är en ”gratis” bil där företaget tar leasingkostnad etc och den anställde får ett förmånsvärde som läggs på lönen i skatteverkets ögon. Det du betalar är alltså skatten på förmånsvärdet.
Förmånsbil brukar kunna innebär ett löneavdrag för företagets kostnad gällande leasing. Då kommer du ha antingen ett netto- eller bruttolöneavdrag plus förmånsvärde.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Är det tjänstebil eller förmånsbil?
Det man brukar mena med tjänstebil är en ”gratis” bil där företaget tar leasingkostnad etc och den anställde får ett förmånsvärde som läggs på lönen i skatteverkets ögon. Det du betalar är alltså skatten på förmånsvärdet.
Förmånsbil brukar kunna innebär ett löneavdrag för företagets kostnad gällande leasing. Då kommer du ha antingen ett netto- eller bruttolöneavdrag plus förmånsvärde.
En tjänstebil får du köra gratis i jobbet, en förmånsbil får du åka med hem efter jobbet och även åka till Lindvallen med.
Man får ta tjänstebilen hem om man "utgår från hemmet" också
 

****

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nja, tjänstebilen kan du även få använda privat, men då blir du förmånsbeskattad. En bil du bara använder i jobbet påverkar inte din ekonomi alls. Vore konstigt om du fick betala för något du gör på jobbet.

Discovery använder den brukliga definitionen av tjänstebil resp. förmånsbil. Tjänstebil är då något som ingår i tjänsten/lönen och som inte kan väljas bort. Förmånsbil är något som är valbart, medför löneavdrag och är kostnadsneutralt för arbetsgivaren.
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Poängen med förmånsbil har väl helt raderats numer?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Poängen med förmånsbil har väl helt raderats numer?

Ekonomiskt så är det inte så bra längre, men man slipper ta någon risk själv och ägandet i sig är bekymmersfritt.

Och för oss som behöver det är alla andra alternativ ändå sämre.
 
Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det finns ingen av behörig myndighet utfärdad exakt definition av begreppet ”tjänstebil”, så ni behöver inte käbbla om vem som har rätt och fel.
 

discovery

Medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Bra respons!
Jag blir bara lite förvånad att det ändå skiljer typ hela förmånsvärdet på nettolönen. Typ 5000kr. Och dessutom ska man räkna med pensionsavsättningarna utöver det.
Kan jag ha räknat fel där eller låter det rimligt?

För 60000kr/år + rimlig milpeng känns det ju möjligt att rulla runt med 3år begagna bilar? Om man nu nöjer sig med det?
Smidigt med nytt, visst, men begränsat med val, alltid åka runt med reklampelare med allt den innebär, skäms inte för bolaget men ändå.
 

Utter

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Bra respons!
Jag blir bara lite förvånad att det ändå skiljer typ hela förmånsvärdet på nettolönen. Typ 5000kr. Och dessutom ska man räkna med pensionsavsättningarna utöver det.
Kan jag ha räknat fel där eller låter det rimligt?

För 60000kr/år + rimlig milpeng känns det ju möjligt att rulla runt med 3år begagna bilar? Om man nu nöjer sig med det?
Smidigt med nytt, visst, men begränsat med val, alltid åka runt med reklampelare med allt den innebär, skäms inte för bolaget men ändå.
Då betalar du mer än förmånsvärdet och företaget gör förmodligen nån form av tco som du betalar för också.
Jag har tjänstebil och betalar endast skatten på förmånsvärdet så länge jag håller mig till 7,5 prisbasbelopp, eller 15 om jag väljer ren elbil. Tar jag en dyrare bil så blir det ett nettolöneavdrag.
 

Utter

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
En tjänstebil får du köra gratis i jobbet, en förmånsbil får du åka med hem efter jobbet och även åka till Lindvallen med.
Man får ta tjänstebilen hem om man "utgår från hemmet" också
Jag har tjänstebil (som det står i mitt kontrakt) som jag får använda privat och därmed måste betala förmånsvärde för. Detta är det man brukar kalla tjänstebil som jag skrev innan.
 

discovery

Medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Då betalar du mer än förmånsvärdet och företaget gör förmodligen nån form av tco som du betalar för också.
Jag har tjänstebil och betalar endast skatten på förmånsvärdet så länge jag håller mig till 7,5 prisbasbelopp, eller 15 om jag väljer ren elbil. Tar jag en dyrare bil så blir det ett nettolöneavdrag.
nja, jag bara spekulerar men har nog fått beräkningen tokig uppenbarligen.
 

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
En del avtal är skrivna så att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren om man tar bil eller cash. Det gör kalkylen knepig eftersom man måste återlägga pensionsbetalningar, arbetsgivaravgifter, m.m. som beräknas på bruttolönen .
Sen har vi det där med momsavdrag och inkomstskatten för individen att ta hänsyn till också.

Men det innebär att man kan frigöra pengar för att få en dyrare bil än man skulle ha haft om man betalat privat. Sen kan det visa sig vara lite som att kissa i byxan när man räknar på avkastningen av den pension man missar… Bilen man tar ut som 30-åring kan visa sig väldigt dyr 40 år senare.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
En del avtal är skrivna så att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren om man tar bil eller cash. Det gör kalkylen knepig eftersom man måste återlägga pensionsbetalningar, arbetsgivaravgifter, m.m. som beräknas på bruttolönen .
Sen har vi det där med momsavdrag och inkomstskatten för individen att ta hänsyn till också.

Men det innebär att man kan frigöra pengar för att få en dyrare bil än man skulle ha haft om man betalat privat. Sen kan det visa sig vara lite som att kissa i byxan när man räknar på avkastningen av den pension man missar… Bilen man tar ut som 30-åring kan visa sig väldigt dyr 40 år senare.
Det låter som du beskriver att leva över sina tillgångar. Förr eller senare.
 

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det låter som du beskriver att leva över sina tillgångar. Förr eller senare.

Nej det skulle jag inte säga. Men det skadar inte att vara medveten om vad man ger sig in i.

Jag är on the fence, men just utebliven pensionsavsättning känns lite trist eftersom det är typ 35 års avkastning jag skulle gå miste om. Men jag har inte räknat på om det skulle bli netto plus att ta bilen som förmån så att det finns utrymme för individuellt sparande… Som sagt, lite lurigt.
 

Jolinwood

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det var smidigt med förmånsbil, riskfritt. Men det gick typ jämt ut jmf att ta det privat… Om du vill få ner kostnaden på förmånsbil så kolla om du kan leasa en 1-2 år gammal bil som redan leasats av någon annan. Man kan dock ej leasa beg bilar som ägts av privatpersoner. Nån skattegrej.
 

Putteman

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.

Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.

Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.

Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.

Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.

Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......

Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.

Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.

Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.

Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.

Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
En grej som är lite intressant med SUV-trenden är att de blir mer och mer lika vanliga kombibilar. Förr var det självklart fyrhjulsdrift, hög markfrigång och ordentlig fjädringsväg. Så är det inte längre, nu är de inte högre än vanliga bilar allt som oftast och väldigt ofta tvåhjulsdrift.
 
  • Gilla
Reactions: H.

Jolinwood

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.

Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.

Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.

Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.

Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.

Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......

Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.

Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.

Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.

Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.

Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
Problemet just nu är ju att det är så många okända faktorer framöver..
bensinpris, dieselpris, skatter, ev förbud mot vissa drivmedel/utsläpp/motorer, milskatt på elbil, elpriser etc etc så det går liksom inte att sia om hur andrahandspriserna blir på nånting 😬

Jag tror V60 hybrid med nya längre räckvidden är en bra kompromiss
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Bra respons!
Jag blir bara lite förvånad att det ändå skiljer typ hela förmånsvärdet på nettolönen. Typ 5000kr. Och dessutom ska man räkna med pensionsavsättningarna utöver det.
Kan jag ha räknat fel där eller låter det rimligt?

För 60000kr/år + rimlig milpeng känns det ju möjligt att rulla runt med 3år begagna bilar? Om man nu nöjer sig med det?
Smidigt med nytt, visst, men begränsat med val, alltid åka runt med reklampelare med allt den innebär, skäms inte för bolaget men ändå.

Har du förmånsbil åker du inte runt med företagets logga, då får det vara en tjänstebil.
 
  • Gilla
Reactions: H.

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
En grej som är lite intressant med SUV-trenden är att de blir mer och mer lika vanliga kombibilar. Förr var det självklart fyrhjulsdrift, hög markfrigång och ordentlig fjädringsväg. Så är det inte längre, nu är de inte högre än vanliga bilar allt som oftast och väldigt ofta tvåhjulsdrift.
För åtminstone ngt decennium sedan var det en gubbe i Gbg som åkte runt i en Subaru Forester 2,5XT som han hade sänkt. En brutalt cool kombibil! 😎
 

rln

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nej det skulle jag inte säga. Men det skadar inte att vara medveten om vad man ger sig in i.

Jag är on the fence, men just utebliven pensionsavsättning känns lite trist eftersom det är typ 35 års avkastning jag skulle gå miste om. Men jag har inte räknat på om det skulle bli netto plus att ta bilen som förmån så att det finns utrymme för individuellt sparande… Som sagt, lite lurigt.
Slappna av, ett rejält börsfall kommer.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
För åtminstone ngt decennium sedan var det en gubbe i Gbg som åkte runt i en Subaru Forester 2,5XT som han hade sänkt. En brutalt cool kombibil! 😎

Ja den var ball! Hade en Forester Turbo-S från 99 den var kul den med men inte lika udda. Sjukt bra fart i dem!
 
D

Deleted member 78355

Guest
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Det är alltid någon annan som ska lösa problemet. Staten, storbolagen, boomers, den nya generationen, alltid någon annan.

Själv drömmer jag om en eldriven pickup i europeisk storlek men de som finns är dyra och har kort räckvidd. Typ Renault kangoo och Fiats lilla.
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nu utökar Tesla sin pilot med att öppna sitt laddnätverk för andra märken. 15 superchargerplatser i Norge bland annat. Blir intressant att följa utvecklingen.

Teslabjörn är förstås snabbt på plats


/Johan
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Potentiellt stökigt bara med alla bilar som har laddportarna på fel ställe. Antingen kommer de byta ut kablarna mot längre eller så kommer de inte öppna stationer med periodvis hög belastning så att det inte spelar så stor roll om man står lite tokigt till.

Tror inte stämningen blir på topp om det står ett gäng bilar och blockerar oanvända laddplatser och det är kö :-)
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Långa kablar vill dom nog inte ha. Se på Mers laddare där kablarna ligger ut på marken och blir överkörda och trampade på, dom är leriga och allmänt skitiga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp