[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Spacekitty

Aktiv medlem
Långa kablar vill dom nog inte ha. Se på Mers laddare där kablarna ligger ut på marken och blir överkörda och trampade på, dom är leriga och allmänt skitiga.

NickPick

Aktiv medlem
Potentiellt stökigt bara med alla bilar som har laddportarna på fel ställe. Antingen kommer de byta ut kablarna mot längre eller så kommer de inte öppna stationer med periodvis hög belastning så att det inte spelar så stor roll om man står lite tokigt till.

Tror inte stämningen blir på topp om det står ett gäng bilar och blockerar oanvända laddplatser och det är kö :-)
Förstår att det svider att bli av med ensamrätten till Supercharger. Snart får du köa med pöbeln i Kia och VW 😁👍

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har inga problem med det faktiskt, rätt löjligt i Enköping t.ex. att ha 7-8 lediga laddplatser på ett ställe och sen kö till den enda andra laddaren. Frågan är bara om de är såpass dominerande att det istället för att främja utbyggnaden av laddstationer kommer bromsa den.

Å andra sidan, att placera sig när en superchargerstation och sedan ligga lite under den i pris borde nästan garantera dig en väldigt hög beläggning vilket kanske gör investeringen lättare att räkna hem. Vi får se!

Tesla har "lovat" att det inte ska påverka upplevelsen negativt för de som kör deras bilar, om det nu är värt något. De öppnar ju inte alla stationer.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har inga problem med det faktiskt, rätt löjligt i Enköping t.ex. att ha 7-8 lediga laddplatser på ett ställe och sen kö till den enda andra laddaren. Frågan är bara om de är såpass dominerande att det istället för att främja utbyggnaden av laddstationer kommer bromsa den.

Å andra sidan, att placera sig när en superchargerstation och sedan ligga lite under den i pris borde nästan garantera dig en väldigt hög beläggning vilket kanske gör investeringen lättare att räkna hem. Vi får se!

Tesla har "lovat" att det inte ska påverka upplevelsen negativt för de som kör deras bilar, om det nu är värt något. De öppnar ju inte alla stationer.
Går det inte att ha själva uttaget längre bort? Betala i laddstationen och öppna laddning på uttaget med ett visst nummer. Alltså en alternativ laddplats för de som inte stämmer med Teslastrukturen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Man aktiverar stolpe i deras app. Men absolut, de kommer nog bygga annorlunda framåt om det här ska bli det nya normala.

JojjeM

Aktiv medlem
Eller så kommer biltillverkarna att standardisera på att ha kontakten vänster bak 🙂.

/Johan

Jolinwood

Aktiv medlem
Enda anledningen att jag skulle överväga välja en tesla över hisings-engineerat är laddnätverket. Trevligt för oss i pöbeln om de öppnar några laddare här och där såklart🙏 men de skulle aldrig ge upp den rådande gräddfilen till pålitlig tillgång på ladd, den säljer bilar👌

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Enda anledningen att jag skulle överväga välja en tesla över hisings-engineerat är laddnätverket. Trevligt för oss i pöbeln om de öppnar några laddare här och där såklart🙏 men de skulle aldrig ge upp den rådande gräddfilen till pålitlig tillgång på ladd, den säljer bilar👌

Definitivt +1 på den. Men Musk är inte riktigt som andra företagsledare. Exvis är The Mission of Tesla: "to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible". I detta kan man verkligen tolka att Musk snarare vill låta Tesla vara ett företag som drar de där sega gammelfossilbilsdirektörerna in i 2000-talet (jag gör det i a f).

Nu låter jag lite som en Tesla-apoleget här, men mycket av det Musk gör är fan coolt. Har man några kvällar över kan man läsa den här serien. Jäkla läsvärt.

johan44

Aktiv medlem
Språkmissbruk. Att kalla såna där klumpar Coupé. En kupé ska vara smäcker och snygg.
1643701179129.png

izar

Aktiv medlem
Förstår att det svider att bli av med ensamrätten till Supercharger. Snart får du köa med pöbeln i Kia och VW 😁👍
Blir det sämre för Tesla ägarna så skjuter sig Tesla själva i foten, laddnätverket är deras USP.
V3 laddarna har extremt kort kabel vilket kommer innebära att många bilar inte kommer kunna ladda där utan att blockera hälften av laddarna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
För att vara ärlig så är det inte alla Teslaförare som lyckas parkera utan att blockera mer än en laddplats heller, vet inte om skillnaden blir så stor :-)

fhloston

Aktiv medlem
Blir det sämre för Tesla ägarna så skjuter sig Tesla själva i foten, laddnätverket är deras USP.
V3 laddarna har extremt kort kabel vilket kommer innebära att många bilar inte kommer kunna ladda där utan att blockera hälften av laddarna.

Men så kommer väl inte folk att göra? Blockera platser alltså?

😉

weldion

Aktiv medlem
Vill dom sälja inom eu får dom nog anpassa sig iaf.
Måste ändå säga att det är betydligt bättre nu än vad det kunde vara på 00-talet.
Man köpte ny telefon och fick köpa ny mobilladdare för bilen osv varje gång ungefär.
Apple har i alla fall hoppat in på Usb C-spåret när det gäller iPad, så det kanske inte är så långt borta på iPhone?

Snuten

Aktiv medlem
Språkmissbruk. Att kalla såna där klumpar Coupé. En kupé ska vara smäcker och snygg. Visa bilaga 536676
Ja alltså de där "coupesuvarna", BMW och Mercedes har väl sådana också, ser ju ut som leksaksbilar. Designade för den nu vuxna TV-spelgenerationen. En lite tramsig stil för oss som är lite äldre.
Men säljer det så...

weldion

Aktiv medlem
Ja alltså de där "coupesuvarna", BMW och Mercedes har väl sådana också, ser ju ut som leksaksbilar. Designade för den nu vuxna TV-spelgenerationen. En lite tramsig stil för oss som är lite äldre.
Men säljer det så...
Nu har jag inte sett så många sådana "CUV:ar", men de har framförts av 50+ när jag tänkt på det.
Så modellen verkar locka ett brett åldersspann.

johan44

Aktiv medlem
Nu har jag inte sett så många sådana "CUV:ar", men de har framförts av 50+ när jag tänkt på det.
50+ är tv-spelsgenerationen. Om man är tex 54 (helt taget ur luften...) så gick man i mellanstadiet när Atari kopplades upp mot tjocktv:n i folkhemmet.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Idag får man köpa det som finns, inte det man vill ha, för det finns inte. Man får hitta det som den minst kassa kompromissen, det kanske blir en cuv för vissa. 🤷‍♂️

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En granne har kört BMW X5 i kupeversion i evigheter, byter till ny likadan hela tiden. Han är snart 80 nu.

Snuten

Aktiv medlem
50+ är tv-spelsgenerationen. Om man är tex 54 (helt taget ur luften...) så gick man i mellanstadiet när Atari kopplades upp mot tjocktv:n i folkhemmet.
Inser att jag är TVspelsgeneration! Hyrde först Nintendo 8 bit och köpte sen ett Nintendo 16 bit när det var hett, men tröttnade snabbt. Hakade aldrig på den vidare utvecklingen sen. Först nu när man (iofs sent i livet) skaffat barn som man tvingats ge sig in i matchen igen.

Snuten

Aktiv medlem
Det jag menar med "sämsta av två världar" är en hög och klumpig suv där man ändå inte får så högt och lastvänligt bagageutrymme. Det handlar nog mest om en vurm för leksaksbilsestetik. Stora hjul och hög midja men liten "skalle". Lite amerikanskt på ngt sätt. Muskulöst och barnsligt. Allt annat än elegant.

Snuten

Aktiv medlem
Läste förresten ngt om detta med cupesuv och elbil. Handlar väl mycket om att förbätta aerodynamiken men ändå behålla den höga och egentligen inte särskilt aerodynamiska suvigheten. Allt för att göra räckvidden mera acceptabel.

jonte987

Aktiv medlem
Konstigt nog drar ju inte de höga Tesla så mycket mer än de låga. Tråkigt för mig som vill fördömma. Fejk siffror?
jag tycker mig märka att en crosscountry öka mer i förbrukning vid högre hastighet än en R-Design men allt annat skiljer också mellan de bilarna. Inte minst D3 mot D5.

42Hz

Aktiv medlem
Bara en mor kan älska något så fugly!

1643711379095.png

1643711461061.png

Jag är tack o lov fel målgrupp för jag fattar inte att något ens kan tänka sig köpa något så groteskt!

uandt

Aktiv medlem
Det var alltså min poäng.
micro-usb blev aldrig en lagstadgad standard så den gills inte.

Själv går jag och hoppas på att alla batteripack på mellan 12 och 35 V skall standardiseras på usb-c. Att ha en laddare till alla verktygs och cykelbatterier vore skönt. Sen drm förbu på batterier på det vore skönt

Snuten

Aktiv medlem
Konstigt nog drar ju inte de höga Tesla så mycket mer än de låga. Tråkigt för mig som vill fördömma. Fejk siffror?
jag tycker mig märka att en crosscountry öka mer i förbrukning vid högre hastighet än en R-Design men allt annat skiljer också mellan de bilarna. Inte minst D3 mot D5.
Men Tesla har väl drivit detta med att slutta aktern ganska hårt på suvarna, ganska långt. Deras suv modeller slutar ju inte tvärt och högt. Bra för aero, dåligt för lastförmågan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, hoppas det blir något av Sono Motors till slut! De har många rätt!

NickPick

Aktiv medlem
Läste förresten ngt om detta med cupesuv och elbil. Handlar väl mycket om att förbätta aerodynamiken men ändå behålla den höga och egentligen inte särskilt aerodynamiska suvigheten. Allt för att göra räckvidden mera acceptabel.
Vad ska man åka som snut då? Du pratar ju om allt utom elbilar 😁

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp