[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

NickPick

Aktiv medlem
Talet bör ligga på 500k tycker jag, men inte om man frågar elitisterna på Tesla club Sweden. Där är det ju inget konstigt att betala 500k kontant för sin nya Tesla, om 3 år gör man samma sak igen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det går inte att stirra sig blind på inköpspriset. Räkna total ägandekostnad så kostar det inte mer än en V60 om man kör 2000-2500 mil / år eller mer. De billigare Teslorna är långt från några lyxbilar ur de flesta aspekter.

• Gilla
Reactions: H.

weldion

Aktiv medlem
Det går inte att stirra sig blind på inköpspriset. Räkna total ägandekostnad så kostar det inte mer än en V60 om man kör 2000-2500 mil / år eller mer. De billigare Teslorna är långt från några lyxbilar ur de flesta aspekter.
Det där argumentet upprepas gång på gång, men det känns som det inte alltid stämmer.

Jolinwood

Aktiv medlem
Tittar jag snabbt så kan man få en Volvo C30 eller Polestar2 utan extrautrustning (de är helt ok specade som bas) för runt 530k. Ungefär samma för en ny hybrid V60.

Så tak på 600 låter väl som lägsta möjliga gräns. Vill man öppna ögonen för att många som köper/leasar nya bilar idag kanske vill ha lite komfort-säten, autopilot etc så får man lägga taket på 700 eller se hela den skaran människor köpa diesel/bensinhybrider istället för basutrustade elbilar

Raggamuffin

Aktiv medlem

Det är såklart en fråga om tycke, men jag kan tycka att alla bilar som kostar mer än 350 000 är "lyx". Nej det är inga Bugattis men det är mer bil än vad som täcker basbehov i form av säkerhet, komfort, miljö etc.

En V60 hybrid är ingen vanlig bil och det är inte en Model 3 heller. Men en Mazda 6 för strax över en knegar-årslön är en vanlig bil - imho. Men de är inte inbjudna på den här skatteutdelningen :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det där argumentet upprepas gång på gång, men det känns som det inte alltid stämmer.

Känsla slår excel alla dagar när det gäller ekonomiska kalkyler!

Jag har ju bara mina egna förutsättningar att räkna på men då kostar Model 3 några kronor mer per mil än vad Audi A6:an som var 10 år gammal när vi sålde den gjorde under de 6000 mil den rullade i vår ägo. Och då har bensinpriset gott upp rätt stadigt sen dess. Då inkluderar jag skatt, värdeminskning, däck, service, försäkring, reparationer och drivmedel. Ju mer vi kör desto större skillnad dessutom.

Men de flesta känner bara efter vad deras nuvarande bil kostar att äga och känner ofta för lågt.

H.

Aktiv medlem
Man kan tycka att det är galet med en bil för en halv miljon, men det är vad de kostar. Så ska man ha en subvention så kan man liksom inte lägga gränsen mycket lägre.

H.

Aktiv medlem
Det är såklart en fråga om tycke, men jag kan tycka att alla bilar som kostar mer än 350 000 är "lyx". Nej det är inga Bugattis men det är mer bil än vad som täcker basbehov i form av säkerhet, komfort, miljö etc.

En V60 hybrid är ingen vanlig bil och det är inte en Model 3 heller. Men en Mazda 6 för strax över en knegar-årslön är en vanlig bil - imho. Men de är inte inbjudna på den här skatteutdelningen :)
Vilka elbilar för en barnfamilj hittar du flr 350k?

weldion

Aktiv medlem
Känsla slår excel alla dagar när det gäller ekonomiska kalkyler!

Jag har ju bara mina egna förutsättningar att räkna på men då kostar Model 3 några kronor mer per mil än vad Audi A6:an som var 10 år gammal när vi sålde den gjorde under de 6000 mil den rullade i vår ägo. Och då har bensinpriset gott upp rätt stadigt sen dess. Då inkluderar jag skatt, värdeminskning, däck, service, försäkring, reparationer och drivmedel. Ju mer vi kör desto större skillnad dessutom.

Men de flesta känner bara efter vad deras nuvarande bil kostar att äga och känner ofta för lågt.
Man kan räkna på många olika sätt.
Där jag har kikat så har en elbil kostat runt 250kkr mer än motsvarande bränslebil från samma tillverkare. Det blir många mil innan den skillnaden är uppäten av bränslekostnaden.
Räknar man med att man skulle köpt en bränslebil för samma pris som vad en elbil kostar, då blir det en större utmaning.
Vi har jobbat på att dra ner på antal mil i bil i stället. Räknar man på en HVO100-kostnad på 25 kr per liter, då tar det i runda slängar 30 år innan en kvarts mille ätits upp av tankandet för oss.
Man kan ställa frågan om vi ens skall ha bil, men jag försvarar det med att det är bättre att vi kör få mil med vår bil än att sälja den till någon som vräker på med flera tusen mil per år.
Bilen är ju ändå tillverkad.

Snuten

Aktiv medlem
Man kan tycka att det är galet med en bil för en halv miljon, men det är vad de kostar. Så ska man ha en subvention så kan man liksom inte lägga gränsen mycket lägre.
Det kanske är galet att äga en bil själv? Det blir kanske det nya normala, tillbaka till hur det var en bra bit in på 1900-talet?

Det är väl klart att man blir hemmablind och inte tycker det är särskilt konstigt eller märkvärdigt att man kör omkring i en bil som kostar >500.000 kr. Det betyder ju dock inte att det inte är anmärkningsvärt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Absolut, det billigaste är ju att ha en gammal 240 som är veteranbil, inte behöver ha vinterdäck, är skattefri och kan repareras med slägga och spett. Speciellt om man inte kör den.

Men om man jämför nya bilar med nya bilar..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tänker så enkelt som att om man tankar för 4000 kr / mån, vilket många som har långt till jobbet gör, och ställer det i relation till att du kan leasa en elbil som fixar den pendlingen för 3000 kr / mån (finns flera alternativ i den prisklassen). Då är du ju hemma redan där - dessutom har leasingbilen garanti, låg skatt och behöver bara halvförsäkras så där kammar du också hem en peng.

Sen har ju alla olika behov och "behov" precis som du är inne på.

weldion

Aktiv medlem
Jag tänker så enkelt som att om man tankar för 4000 kr / mån, vilket många som har långt till jobbet gör, och ställer det i relation till att du kan leasa en elbil som fixar den pendlingen för 3000 kr / mån (finns flera alternativ i den prisklassen). Då är du ju hemma redan där - dessutom har leasingbilen garanti, låg skatt och behöver bara halvförsäkras så där kammar du också hem en peng.

Sen har ju alla olika behov och "behov" precis som du är inne på.
Hade vi haft vanliga pendeljobb längs saltad väg, då hade vi leasat en så liten elbil som möjligt att förbruka och bytt med 2-3 års mellanrum som en slit och släng-produkt.
Då hade det varit klockrent med att ha den nyladdad varje morgon innan avfärd. Men då är kanske inte miljön är det argumentet som lyser starkast längre.
En ny bränslebil är lika ny som en ny elbil, men 250000 kr billigare i inköp till fördel bränslebil.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är rimligt med en bil för 500 000 ändå är man där och tramsar. Det är lite att tänka på.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vilka elbilar för en barnfamilj hittar du flr 350k?

Nej det finns väl inte än. Jag vände mig mot att man tycker bilar för över en halv miljon är vanliga bilar.

Håller med Jomper om att man ofta kan räkna hem en dyrare bil per månad och det är faktiskt det som är relevant idag. Men det förutsätter att man kan klara av det första steget.

Och det blir svårare efter hand.

När jag sålde min trimmade Audi och gick till en tråkig Hyundai diesel så var det lätt att räkna hem inköpspriset mot löjligt låg skatt och förbrukning. Att gå från 1.3 till 0.48 gör onekligen skillnad, men vid nästa byte till en bil som kanske hade dragit 0.40 blir det väldigt liten skillnad.

Nu fick jag en hybrid tryckt ner i halsen som drar 0.7 så det blev pannkaka av allt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
.. och jag håller med om att det är helt bisarra pengar. Man får tänka bort det och se till löpande utlägg istället. Vi klarar oss med en bil.

Jonatan F

Aktiv medlem
Hade vi haft vanliga pendeljobb längs saltad väg, då hade vi leasat en så liten elbil som möjligt att förbruka och bytt med 2-3 års mellanrum som en slit och släng-produkt.
Då hade det varit klockrent med att ha den nyladdad varje morgon innan avfärd. Men då är kanske inte miljön är det argumentet som lyser starkast längre.
En ny bränslebil är lika ny som en ny elbil, men 250000 kr billigare i inköp till fördel bränslebil.

Obs att tillverkningen är en relativt liten del av bilens totala utsläpp. Bättre att skrota gamla bensinbilar och köpa nya elbilar (förutsatt såklart att ingen uppfinner eko-bensin gjord på havsvatten och kvickrot).

weldion

Aktiv medlem
Det finaste som skulle hända är att folk slutade köra bil, men det är en utopi. Det inser man snabbt när man ser min fd granne ta bilen till jobbet, trots att hon bara har 400 meter enkel väg mellan bostaden och arbetsplatsen.
Det är illa när promenaden till och från bilparkeringen är runt 10% av sträckan i bil mellan bostaden och arbetsplatsen.

hanek082

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är rimligt med en bil för 500 000 ändå är man där och tramsar. Det är lite att tänka på.
En bil för 500 000 kr är väl rätt billigt jämnför med en cykel för 50 000, då slipper man ju iaf trampa själv =D

När man jämnför bilar med det jag säljer via jobbet (transportband, kranar osv för pallar) känns de faktiskt rätt prisvärda bitvis..

weldion

Aktiv medlem
En bil för 500 000 kr är väl rätt billigt jämnför med en cykel för 50 000, då slipper man ju iaf trampa själv =D

När man jämnför bilar med det jag säljer via jobbet (transportband, kranar osv för pallar) känns de faktiskt rätt prisvärda bitvis..
Det är roligt med perspektiv. Jobbade förut med entreprenadmaskiner. Man drog sig ibland för att nämna kostnaden för någon reservdel eller tillbehör till kunden och jag blev lika förvånad varje gång kunden sa "men då tar vi två så jag har en på hyllan".
Fast ibland blev det lite löjligt, för till en maskin så fanns det en kaffetermos att köpa till för 2500 kr.

jonte987

Aktiv medlem

Det är klart, bara 10x för att slippa trampa och tak över huvudet

Det är bara frågan om det är en livsstil som dör med vår generation och om det i så fall är nåt man ska ta hänsyn när man uppfostrar sina barn.

hanek082

Aktiv medlem
Det är klart, bara 10x för att slippa trampa och tak över huvudet

Det är bara frågan om det är en livsstil som dör med vår generation och om det i så fall är nåt man ska ta hänsyn när man uppfostrar sina barn.
Jo, man får vara stolt över att jag köpte bil och cykel för samma summa i 2010, tyvärr har bilarna ökat i kostnad snabbare än min Saturn jag köpte då =D

SocialGimp

Aktiv medlem
Apropå perspektiv. Bodde i Spanien för några år sedan o där var bilar inte speciellt viktigt. De flesta av oss, oavsett förmögenhet/inkomst körde runt i bilar som kostade max 200', ofta mkt mindre. Det var annat som var viktigare där o bilar sågs enbart som transportmedel för att ta sig till alla roliga sociala aktiviteter.

Min Qashqai 1.2T var en av de lyxigaste. Här i Sverige verkar den vara ett helt ointressant alternativ för många. Jag är absolut för att man får ha en fin bil om man vill men att ingen brydde sig om status i Spanien eller bedömdes p g a vilken bil man körde, var befriande på ngt sätt.

nisseson

Aktiv medlem
Ett kostnadstak ska bland annat göra det svårare för välbärgade att nyttja systemet då bilar med en prislapp på mer än 700 000 kronor inte längre ska sponsras.

Visst är man gubbe när man stör sig mer på dåligt skriven text än själva nyheten?

jonte987

Aktiv medlem
Det är inte status för mig. Jag tror bara att jag behöver en bil som man hoppa in och köra ner genom europa i 200 knyck utan behov av planering.

Snuten

Aktiv medlem
Apropå perspektiv. Bodde i Spanien för några år sedan o där var bilar inte speciellt viktigt. De flesta av oss, oavsett förmögenhet/inkomst körde runt i bilar som kostade max 200', ofta mkt mindre. Det var annat som var viktigare där o bilar sågs enbart som transportmedel för att ta sig till alla roliga sociala aktiviteter.

Min Qashqai 1.2T var en av de lyxigaste. Här i Sverige verkar den vara ett helt ointressant alternativ för många. Jag är absolut för att man får ha en fin bil om man vill men att ingen brydde sig om status i Spanien eller bedömdes p g a vilken bil man körde, var befriande på ngt sätt.
Värt att tänka på!

Ibland är jag rädd för att mina barn skäms över att jag inte skjutsar dem hit och dit i familjens nya V60. Vi hade säkert haft råd (billån, leasing el dyl) men fan vad sura pengar.

Blir dock hoppfull om att jag åtminstone lyckats plantera ngn slags konsumtionsmedvetenhet hos dem när sonen helt ärligt föredrar att vi handlar en del kläder på second hand, och faktiskt kan ifrågasätta när man köper nytt. Han verkar inte skämmas över att gå i second hand prylar, tvärtom.

Humorn i allt är ju att det ibland tom kan bli dyrare med secobd hand. Vi skulle mkt väl kunna handla alla kläder nya, men varför det om det finns möjlighet att recycla?

Masjevel

Aktiv medlem
En bil för >500 000 är i stora delar av Sverige bra mycket mer än vad en normalstor villa kostar...

Spacekitty

Aktiv medlem
Hyundai Kona Electric finns från 379 000 kr, kan inte det vara nära nog?

Moderna barnfamiljer får inte plats i den med sig själva, hockeyväskan, fotbollarna, shoppingkassarna och hundburen.

När jag växte upp gick det förstås bra att köra hela familjen i en Renault 5 eller Peugeot 104.

fiskarn

Aktiv medlem
En vän köpte (ok leasade men det låter inte lika kul) ganska nyss en bil som kostade en del mer än mitt hus.

NickPick

Aktiv medlem
Tittar jag snabbt så kan man få en Volvo C30 eller Polestar2 utan extrautrustning (de är helt ok specade som bas) för runt 530k. Ungefär samma för en ny hybrid V60.

Så tak på 600 låter väl som lägsta möjliga gräns. Vill man öppna ögonen för att många som köper/leasar nya bilar idag kanske vill ha lite komfort-säten, autopilot etc så får man lägga taket på 700 eller se hela den skaran människor köpa diesel/bensinhybrider istället för basutrustade elbilar
En polestar 2 kostar från 489k vilket innebär att man förmodligen skulle få bra pris på övrig utrustning om man väljer en för 499k och får göra avdrag. Det finns andra bilar än Volvo och polestar också. Flertalet under 500.

Hälsingland

Aktiv medlem
Moderna barnfamiljer får inte plats i den med sig själva, hockeyväskan, fotbollarna, shoppingkassarna och hundburen.

När jag växte upp gick det förstås bra att köra hela familjen i en Renault 5 eller Peugeot 104.

Berodde ju på att man ansåg det ok att sitta 4 st i baksätet och 1-2 i bakluckan om det behövdes... :LOL:

GoranS

Aktiv medlem
En vän köpte (ok leasade men det låter inte lika kul) ganska nyss en bil som kostade en del mer än mitt hus.
Lite svårt att avgöra vad det uttalandet är värt. Bor du i ett enkelt hus i avfolkningsbygd eller i en större kåk i Djursholm blir det viss skillnad.

Snuten

Aktiv medlem
Det är lite som med lägenheter i storstan. Inköpspriset är liksom inte riktiga pengar.
Har vi en bilbubbla på gång? Allt leasande och avbetalande, till slut kan vi hamna nästan varsomhelst när det gäller priserna på nya bilar, ingen betalar mer än räntor ändå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp