[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Motorjournalisten Robert Collin var skeptisk till Volvo på nyheterna igår. Finns en artikel också:

Förresten, är Collin väldigt kort eller var nyhetsreportern som intervjuade honom väldigt lång? Såg ju ut som Gandalf möter Bilbo!
Eller måste jag ändå skaffa nya glasögon?
Han är inte lång, men nya glasögon är ju alltid trevligt ändå!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Robert Collin är väl ansedd som rätt oseriös.

Ja det är ett riktigt kålhuvud.

Det är nog övergående.

”Volvo är förbisprungna av koreaner och tyskar”
UPPDATERAD IGÅR 22:10PUBLICERAD IGÅR 22:03
Göteborg blir platsen för en ny batterifabrik som ska gynna Volvo Cars satsning på elbilar. Men om fabriken ska sätta skjuts på Volvo Cars för att hinna i kapp konkurrenterna är osäkert, enligt motorjournalisten Robert Collin.

– De kom i gång alldeles för sent och med för lite pengar, säger han i Aktuellt.

Så koreanerna och tyskarna kommer anställa och försörja en stor mängd underleverantörer i Sverige? Så bra.

Snuten

Aktiv medlem
Volvos mfls stora utmaning i Sverige:

"Flera hundra elbilsingenjörer ska lockas till Göteborg, vilket huvudsakligen behöver ske från utlandet, eller från ”internationella elbilskluster” som chefen för Northvolt uttryckte saken idag."

Sveriges Television: Volvo sladdar in på upploppet.

Jolinwood

Aktiv medlem
Det är nog övergående.

Göteborg blir platsen för en ny batterifabrik som ska gynna Volvo Cars satsning på elbilar. Men om fabriken ska sätta skjuts på Volvo Cars för att hinna i kapp konkurrenterna är osäkert, enligt motorjournalisten Robert Collin.

– De kom i gång alldeles för sent och med för lite pengar, säger han i Aktuellt.
lol volvo har startart polestar. Polestar 1 är en S90, polestar 2 är en utveckling av Thomas Ingenlaths konceptbil V40. Ta bort vilken plastkåpa som helst så ser du volvologgor överallt. De behöver bygga nya fabriker men att tro att volvo skulle sakna den kompetensen säger mer om den motorjournalisten än om volvo

1888

Aktiv medlem
Det är nog övergående.

Du verkar vara en "antiVolvoare"
Visst, kinaägda men ändå betydligt mer självständigt nu
än under Fordtiden.

Hasse#7

Aktiv medlem
Känns bra med ny Volvo/Northvoltfabrik i Göteborg. Jag tar en burk och börjar samla till en elektrisk retromodell av Duett. Hög och superpraktisk men inte fläskiga yttermått.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du verkar vara en "antiVolvoare"
Visst, kinaägda men ändå betydligt mer självständigt nu
än under Fordtiden.
En firma som myglar och driver fram politiska eftergifter för att kunna fortsätta producera dieselsuvar...

Nä, de gör nog en Nokia nu eftersom de missade tåget. Häpp.

jonte987

Aktiv medlem
Jag förstod aldrig varför GM ville döda nåt som "egentligen" gjorde enorma vinster.

1888

Aktiv medlem
Jag är ingen Saab fanboy. Äger visserligen en gammal 9-3 från 2007 men det är mer slump än kärlek.

Tror sista meningen var ämnad åt Bengt-re.

Skulle va kul att veta vad Bengt-re jobbar med som är så anti mot Volvo.
Kanske nåt inom det kommunala som lever helt på bidrag...
Men vad vet jag 🍻

D

Deleted member 78355

Guest
Med samma komfort som originalet?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag förstod aldrig varför GM ville döda nåt som "egentligen" gjorde enorma vinster.
Saab gick aldrig med vinst... jo, ett år på 40 år eller vad det var.... men det berodde nog mest på att de var för små och hade för få sålda bilar att slå ut utvecklingskostnaderna på.

CCS

Aktiv medlem
Saab gick aldrig med vinst... jo, ett år på 40 år eller vad det var.... men det berodde nog mest på att de var för små och hade för få sålda bilar att slå ut utvecklingskostnaderna på.
Den gröna gamla "fabriksnya" 96:an som var på auktion nyligen gick med vinst iallafall.

1888

Aktiv medlem
SAAB hade en otroligt duktig ingenjör med många nytänkande ideer, kommer
tyvärr inte ihåg vad han hette.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jo, jag har haft saab. Trevliga bilar, men nog märktes det att budgeten för utveckling kunde varit högre. Modellerna fick leva lite för länge.

Tycker snarare att man utvecklade för mycket, i onödan till ingen nytta. Det absolut viktigaste var att det var unikt, inte är det faktiskt vvar bra.

Kört många Saabar, inga var trevliga. Men alla har vi olika smak och krav på bilar.

julgus

Aktiv medlem
Tycker snarare att man utvecklade för mycket, i onödan till ingen nytta. Det absolut viktigaste var att det var unikt, inte är det faktiskt vvar bra.

Kört många Saabar, inga var trevliga. Men alla har vi olika smak och krav på bilar.
Jag har haft flera SAAB, inget fel på dem iaf - fina bilar.. en SAAB 9000 Aero gjorde inte alls bort sig mot dåtida bilar. Men de sista bilarna 95 o 93 var verkligen inget att ha, kanske undantaget den absolut sista 95:an - men det vet jag inget om - den körde jag aldrig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har haft flera SAAB, inget fel på dem iaf - fina bilar.. en SAAB 9000 Aero gjorde inte alls bort sig mot dåtida bilar. Men de sista bilarna 95 o 93 var verkligen inget att ha, kanske undantaget den absolut sista 95:an - men det vet jag inget om - den körde jag aldrig.

Tycke och smak helt enkelt.
Haha, nä det var det väl inte många som gjorde det 😅. Men den hade säkert hemsk instrumentering och motorn baklänges upp&ner med växellådan under bensintanken och en transaxel fram till under motorn där bromsskivorna sitter inne i bilen så man kunde kyla dem med en avancerad vattenkylning istället för att använda den luft som annars är tillgänglig.

Oooh

Aktiv medlem
Om man ser på de billigare&mindre elbilarna och jämför Peugeot:n, Citroen C4, Renault DS 3 Crossback och Opel E-Mokka.
De ägs ju av samma koncern o byggs ju på samma plattform, teknik (batterielösning samt laddning) mm

Är de nån skillnad överhuvudtaget (körning, känlsa, utrymme) mellan dessa eller är de bara loggan/utseendet som skiljer? Eller vilken tycker ni har lyckats bättre av de?

Min favorit utseende mässigt måste väl ändå vara Opel:n.

Bengt-re

Aktiv medlem

De gamla. 96 och 99 var härliga vinterbilar 900 turbo var cool på sin tid. 9000 var en bra bil för sin tid. Nog tycker jag att det är bilar att minnas med viss värme!

Och alla 99or på rallycross och folkrace banorna roade oss i många år.

fzoAHQ9OI0S6pL1gty2d2vBlMKPyvYdi90Y4rEEqQ_g.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem
Om man ser på de billigare&mindre elbilarna och jämför Peugeot:n, Citroen C4, Renault DS 3 Crossback och Opel E-Mokka.
De ägs ju av samma koncern o byggs ju på samma plattform, teknik (batterielösning samt laddning) mm

Är de nån skillnad överhuvudtaget (körning, känlsa, utrymme) mellan dessa eller är de bara loggan/utseendet som skiljer? Eller vilken tycker ni har lyckats bättre av de?

Då tycker jag att du skall satsa på opeln. Lite som med cyklar, man skall helst gilla det man köper!

Lejon

Aktiv medlem

DS3an har jag kört - jag tyckte den var mycket trevlig och mysig! Känslan inuti är betydligt mer ombonad och trivsam jmft med Peugeot 2008e (jag har ej provat de andra). Dock kanske utseendet kan klassas som säreget så alla kanske inte gillar det....

GoranS

Aktiv medlem
De gamla. 96 och 99 var härliga vinterbilar 900 turbo var cool på sin tid. 9000 var en bra bil för sin tid. Nog tycker jag att det är bilar att minnas med viss värme!

Och alla 99or på rallycross och folkrace banorna roade oss i många år.

Visa bilaga 537687
Det är inte all reklam som åldras med värdighet. Eller rättare sagt, mycket lite reklam åldras med värdighet men viss reklam gör det i än mindre grad än annan.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är inte all reklam som åldras med värdighet. Eller rättare sagt, mycket lite reklam åldras med värdighet men viss reklam gör det i än mindre grad än annan.
Det är sant, men saab var faktist bättre än samtida volvo på värmen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Spjutspetsteknik om man får tro bilden.
De var bara inte så pk - det är ju några år sedan.

Värmen i pv544, amazon och liknande var usel jämnfört med gamla saab 96.

Sen var väl volvon bättre på att dra släpvagn och hade bättre vändradie, men men.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag minns varken B18 eller saab V4 som överdrivet snåla....
B18 har väl hur många vandringssägner som helst om allt möjligt fantastiskt. V4:an har jag för mig är en Fordspis vilket kan förklara avsaknaden an motsvarande hallelujarop.

Bengt-re

Aktiv medlem
B18 har väl hur många vandringssägner som helst om allt möjligt fantastiskt. V4:an har jag för mig är en Fordspis vilket kan förklara avsaknaden an motsvarande hallelujarop.
Jo, det stämmer nog. Inget fel på någon av dem, men snåla..... nä

jansson99

Moderator
Forumvärd
Städat, varnat och låter tråden att förbli låst. Vi har några få regler som inte har kommit till utav en slump. De finns för att de behövs. Politik är en sån regel, ta den på allvar och ge fan i att posta sånt som har med politik eller ens snuddar vid ämnet! Vi vet av erfarenhet att det barkar förr eller senare precis som i den här tråden som för länge sedan förvrängts till något annat än vad ursprungsförfattaren frågade om.
----------------------------
Tidigare på kvällen den 5 februari: Låser här ett tag. Ni verkar ha gått bananas för vi har 11 anmälningar att reda ut. Vad är det med er, fattar ni inte? Tillräckligt många varningar från oss moderatorer så kan ni ägna er åt annat än att bajsa här! Prova cykling kanske?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp