OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

rln

Aktiv medlem
Idag kostar batterier ca 90 USD/kWh att tillverka. Ett batteri på 64 kWh kostar ca 50.000 kr för biltillverkarna. Kostnaden har sjunkit kontinuerligt med ökade volymer, det var inte många år sedan de kostade 150 USD/kWh. I de flesta elbilar sitter batteriet under bilen i ett platt paket, man kopplar ur, skruvar loss och tar emot på en vagn. Sedan lyfter man locket på paketet och felsöker. Ofta ser man direkt på diagnosen innan man skruvar isär var felet är. Sedan mätar man igenom de enskilda batterierna, de som är dåliga byter man helt enkelt. Finns gott om folk som inte vill ha elbilar, och det får man förstå. Svårt att tjäna pengar på regelbunden service och jäkligt jobbigt och dyrt att lära sig nytt.
Nu tror jag du bara räknar kostnaden för cellerna. Sedan ska cellerna monteras till ett paket, ofta med kylning.

rln

Aktiv medlem
Jag såg också det. Funderade lite mera vad det skulle kosta för en GDS så att säga.

Om det är sant så borde tillverkande lätt kunna lösa det med lite smartare designval.

Hade gärna sett en sprängskiss på hans bil för att kunna göra sig en egen uppfattning 🤔.
Det går att få det billigare, här är en som uppgraderat på en BMW i3. Batteri från skrotad i3.

CBrandel

Aktiv medlem
Det går att få det billigare, här är en som uppgraderat på en BMW i3. Batteri från skrotad i3.

Jättebra och informativ video. Tack så hemskt mycket för länken.

Låter ungefär som min första tanke var mitt i prick. Är inte en fråga om varken materialkostnad eller arbetstimmar.

BMW ser hellre att man köper en ny bil.

Jag skulle tro att en elbil har ruskigt bra marginal för tillverkarna om man jämför med en ICE.

NickPick

Aktiv medlem
Som jag tolkade det är det mycket arbetskostnad, de intervjuade nån motorjournalist/expert som sade att han inte var förvånad då batteriet är så integrerat i elbilar att de måste i princip tas isär för att byta.
Bultat underifrån på VW id som exempel. Nya tider nu gosse. Skivbroms och elbil!

Hasse#7

Aktiv medlem
En bil, batteriet är inte sönder, det är inte ens degraderat ned till garantinivå för byte. Nyhet på bästa sändningstid. Helt otroligt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tror främst att Förenade Bil inte alls är speciellt intresserade av att göra jobbet. Personalen där har säkert olika klassning / utbildning på vilka modeller de får jobba och I3 är nog inte kurs nummer 1.

Alla jobb som drar lite timmar blir hemska på en märkesverkstad. Men man kanske inte ska ringa bilverkstan utan elektrikern :)

rln

Aktiv medlem
Jag tror främst att Förenade Bil inte alls är speciellt intresserade av att göra jobbet. Personalen där har säkert olika klassning / utbildning på vilka modeller de får jobba och I3 är nog inte kurs nummer 1.

Alla jobb som drar lite timmar blir hemska på en märkesverkstad. Men man kanske inte ska ringa bilverkstan utan elektrikern :)
Bavaria Lilleström är det som gäller för BMW i3.

ooms

Aktiv medlem
En bil, batteriet är inte sönder, det är inte ens degraderat ned till garantinivå för byte. Nyhet på bästa sändningstid. Helt otroligt.
Hur mycket ska det degraderas för att bytas på garantin? Och hur länge gäller den garantin? Det lät ju ändå på killen som att det hade försämrats avsevärt på 7 år.
Det är ju isf nåt att ha benkoll på som begbil-köpare, då räckvidd även som ny fortf är relativt begränsad och säsongsberoende. Dels för att få en räckvidd som matchar ens behov, dels för att inte behöva räkna med ett batteribyte under tiden man äger bilen. Det var ju ett j-a liv ang DPF på dieselbilar ett tag, men det här kan ju bli ett avsevärt surare äpple.

CBrandel

Aktiv medlem
Hur mycket ska det degraderas för att bytas på garantin? Och hur länge gäller den garantin? Det lät ju ändå på killen som att det hade försämrats avsevärt på 7 år.
Det är ju isf nåt att ha benkoll på som begbil-köpare, då räckvidd även som ny fortf är relativt begränsad och säsongsberoende. Dels för att få en räckvidd som matchar ens behov, dels för att inte behöva räkna med ett batteribyte under tiden man äger bilen. Det var ju ett j-a liv ang DPF på dieselbilar ett tag, men det här kan ju bli ett avsevärt surare äpple.

Batteri 8 år/10 000 mil, till minst 70% av ursprungskapacitet.

I klippet ovan där killen uppgraderade sitt batteri så verkar det som hans gamla hade drygt 85% kvar och då hade bilen rullat 8500 mil.

Nu finns det säkert en massa parametrar men om vi leker med tanken att batterier degraderas linjärt så skulle det vara snudd på 20 000 mil.

toshiba

Aktiv medlem
Tesla har ju bra data på batterilivslängd, i genomsnitt minskar kapaciteten med 10% på 25,000 mil - och den mesta kapaciteten förlorar man de första 3 åren, sen går det långsammare och långsammare nedåt. Mycket möjligt att Tesla har bättre batterihantering (kylning / värmning) än vad en gammal i3a har, men i stort sett alla nya bilar idag har automatisk tempkontroll av batteriet. Men man ska ta höjd och köpa >20% längre räckvidd än vad man tror man behöver. Om man sen behöver byta så ska man självklart sälja bilen till nån som kan nöja sig med kortare räckvidd för en andrabil, inte skrota den...

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på I3 och det är andrahandsuppgift. Mindre än 70% kvar ger garantibyte, nån faktura i bild skall ha visat 73% kvar. Beträffande befintlig kapacitet och laddningsbarhet är det bäst att köra slut på en full laddcykel och se hur långt man kommer för att sen ladda. Jag tycker personligen att degraderingen i det nämnda fallet är väl stor och att BMW borde täckt för det. Ingen aning om hur man orsakar så mycket degradering. Möjligen snabbladdning med dålig kyla eller dåliga celler. Jag har ingen BMW I3
Batteri 8 år/10 000 mil, till minst 70% av ursprungskapacitet.

I klippet ovan där killen uppgraderade sitt batteri så verkar det som hans gamla hade drygt 85% kvar och då hade bilen rullat 8500 mil.

Nu finns det säkert en massa parametrar men om vi leker med tanken att batterier degraderas linjärt så skulle det vara snudd på 20 000 mil.
Tack då slapp jag halvgissa. Fast halvgissningen kom visst med ändå på något vis.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det börjar dyka upp duktiga elbilsverkstäder men än så länge är de drivna av entusiaster. En finne byter batterier på Nissan Leaf t.ex. till i stort sett självkostnadspris - och de batterierna är inte jättedyra på skroten. De flesta byter inte för att det gamla batteriet är dåligt utan för att de vill ha ett större, och eftersom det gamla också har ett värde så blir det inte jättedyrt.

I Sverige är det tunt med den här typen av verkstäder än så länge dock.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Låter som att biltillverkare kan ha smidigt batteribyte som en rätt bra USP då.

Just precis det som nio gör i kina. Du kör in på en ”batterimack” (i brist på bättre benämning), betalar en liten peng, och en robot monterar ut ditt tomma batteripack och monterar i ett nytt.

Samma UX som att tanka bilen, men med den stora fördelen att man även kan ”tanka” hemma mha en laddbox. (Edit: samt att du kan inta en holier than thou-image vid kaffeajtomaten på jobbet, såklart.)

ooms

Aktiv medlem
Norskt vintertest av fem nya elbilar, bl.a. folkvagn ID3 och BMW iX3. Tappar mellan 33% och 46% räckvidd jmf mot WLTP-siffrorna.

perzzon

Aktiv medlem
Den intressanta frågan är ju vad de tappat mot 15 grader. Eller vad nu optimal temp är.
Att körcyklerna är lite off vet vi ju.

skier

Aktiv medlem
Intressant med lite vintertest. Det var ju rätt (väldigt) låga snitthastigheter, så jag tror inte de hade tappat speciellt mkt mot körcykeln om det varit +15c. Vår Hyundai ligger nära uppgiven körsträcka om det är +15c, men tappar ungefär 35% verkar det som nu när det är -10c. Kallstart verkar dra väldigt mycket på vår bil, och motorväg över 120 km/h tycker den inte heller om alls, men det gäller nog de flesta elbilar.

Vi har monterat dragkrok på vår, cykelställ med två cyklar bakpå ökar förbrukningen med ungefär 20% i 110km/h, kan vara värt att tänka på om man vill ha dragkrok på sin elbil.

Spinx

Aktiv medlem
Själv har jag en Toyota Landcruiser 150 till cykel och båt transport och en Mercedes C450 AMG sport som andra bil..
Tycker dessa fungerar bättre än vilken elbil som helst !

izar

Aktiv medlem
Själv har jag en Toyota Landcruiser 150 till cykel och båt transport och en Mercedes C450 AMG sport som andra bil..
Tycker dessa fungerar bättre än vilken elbil som helst !

Känns som två riktigt billiga bilar att åka runt i, du skrattar säkert varje gång du ska tanka också.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

För att visa exakt hur dålig en Zoe är.
Bilen har alltså gått drygt 2600 mil. Båda länkarmarna fram är bytta, pga dåliga spindelleder och båda krägningshämmarna.

IMG_20210310_095936074_MP.jpg

IMG_20210310_095833774.jpg

IMG_20210310_095821922.jpg

Tog en film på länkarmarna, men lyckas inte bifoga den.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Eftersom den är såpass ny så har jag inte en susning. Men tittar man på Mazda på senare år så tycker jag dom verkar fungera bra.

Har en Outlander PHEV. Köpte en 1 år gammal med 2500mil på mätaren. Påtalade för verkstaden att jag tyckte räckvidden var dålig. Kom max 2,5mil på el. Upplyste dom att 2019 och 2020 modellerna har en uppdatering/balansering av cellerna som borde göras. Dom sa att det inte fanns nån kampanj på detta på min bil. Fick precis batteriet bytt på garanti av annan anledning. Nu kommer jag dryga 5mil en bra dag.... märkliga bilar det där

Lejon

Aktiv medlem
Försäljningen är jag inte insatt i alls, Megane F2 finns det väl bara typ 20 av.
Jaha du menade specialmodeller. Då kan jag hålla med om att Renault har några attraktiva (och tävlingsmässigt framgångsrika) modeller. En mittmotor-Clio eller en Sport Spider vore kul att ha som nöjesbil!
Men Renault som vardagsbil är för mig en gåta att någon köper.

Senast ändrad:

iMats

Aktiv medlem
OnTopic och Renault så har det åtminstone funnits en el-R4, numera skrotad. Vet inte om den ersätter xc70 (för att koppla till ämnet) direkt men ändå...
Skärmavbild 2021-03-10 kl. 16.28.48.png

G

Gano

Guest
Är inte så förvånad över problem med leder och bussningar, det brukar hänga ihop med ökad vikt. Batterier väger en del och tror tillverkaren att man kan använda samma delar som i ICE så....
Volvo 164 hade problem i framvagnen pga sin raka gjutjärnssexa, det var samma delar som i 142:an. Om nu någon minns dessa bilar...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer