OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är inte så förvånad över problem med leder och bussningar, det brukar hänga ihop med ökad vikt. Batterier väger en del och tror tillverkaren att man kan använda samma delar som i ICE så....
Volvo 164 hade problem i framvagnen pga sin raka gjutjärnssexa, det var samma delar som i 142:an. Om nu någon minns dessa bilar...

Fantastiskt ljud stumt på trean och styrsnäckan maxad på valfritt håll.

Men en riktigt byggd B230 är ju roligare ändå.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Är inte så förvånad över problem med leder och bussningar, det brukar hänga ihop med ökad vikt. Batterier väger en del och tror tillverkaren att man kan använda samma delar som i ICE så....
Volvo 164 hade problem i framvagnen pga sin raka gjutjärnssexa, det var samma delar som i 142:an. Om nu någon minns dessa bilar...

Tjena!

Fast nu delar Zoe framvagn med Clio som har precis lika mycket problem. Så det har inte med ökad vikt att göra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Renault är väl kända för elfel. Att köpa en eldriven Renault verkar inte vara så bra.

Det har med Frankrike att göra, helt enkelt.
Det handlar nog mest om var framvagnsdelarna kommer ifrån och vad man gör för kvalitetskontroller innan de går in i produktion. Min jumpy fick också byta spindelleder efter 5000 mil. De som ersatte var felfria/godkända efter 30000 mil.

Oskar

Aktiv medlem
Äh, sanningen är väl att fransmännen kunnat ligga på latsidan i 22 år: https://teknikensvarld.se/algtest/

D0BFE647-22A0-4536-BE05-75C24245F0DA.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Sidospår kanske. Får en massa reklam om Lync & CO på mitt internet. Fattar inte riktigt konceptet men 5 500 kr/mån för en bil som man delar med andra? Någon som nappat, det är ju ändå en laddhybrid o inte en XC70? 😁

Hasse#7

Aktiv medlem
Sidospår kanske. Får en massa reklam om Lync & CO på mitt internet. Fattar inte riktigt konceptet men 5 500 kr/mån för en bil som man delar med andra? Någon som nappat, det är ju ändå en laddhybrid o inte en XC70? 😁
Bildelning känns inte särskilt svenskt. Så länge man nämner det i teorin är alla tyst accepterande, men när det kommer till kritan tror jag bara att det är de med bra kollektivtrafik och bekvämligheter på nära håll, samtidigt som parkering är ett mindre helvete, som är positiva. Övriga anser nog att min bil är min borg. Blir intressant att se om det är ett felaktigt antagande.

ooms

Aktiv medlem
5500kr/mån låter ju rätt saftigt för bildelning. Det privatleasar man väl en hyfsad egen bil för? Då ska det nog vara som Hasse säger att man sitter pyrt till P-mässigt, ex.vis att det kostar 2000kr/mån el liknande.

Har en gammal kollega som är med i en bilpool/delning, men han bor på Kungsholmen och är en typisk tummen-mittihanden-människa, dvs utmärkt för honom att bara gå ner och använda bil när han behöver och sen strunta i allt annat. Vet inte vad han betalar för det.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag har inte satt mig in i konceptet men jag tror inte man delar bilen med andra som med en pool-bil. Mer som privatleasing kanske? Postade här för jag orkade inte ta mig igenom marknadsföringen o försöka förstå konceptet. Tänkte att andra kunde göra jobbet åt mig... Hur som helst så är ju 5 500 kr/mån ohemult mkt pengar för en bil när annan privatleasing ser ut att vara ganska mkt billigare.

EDIT: Verkar ingå ngn delnings-app som gör att du kan dela/hyra ut bilen med andra när du inte använder den själv och därmed sänka månadskostnaden. Har jag fattat det rätt?

EDIT 2: Och man verkar kunna "leasa" bilen månadsvis, d v s om man bara vill ha den 1 mån så går det bra att avsluta medlemsskapet. Jämför man med att hyra en bil för t ex en 4 veckors semester så är det ju ett bra pris trots allt.

EDIT 3: Delningsappen kan skicka ut en nyckel digitalt så man slipper träffa människan man hyr ut bilen till. Bilen låses upp med den digitala nyckeln.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
EDIT: Verkar ingå ngn delnings-app som gör att du kan dela/hyra ut bilen med andra när du inte använder den själv och därmed sänka månadskostnaden. Har jag fattat det rätt?
Ja, det är min förståelse också nu när jag kollat. Man äger sin bil själv men kan erbjuda den för uthyrning till ”communityt”.
Man kan också vara med i communityt utan bil, dvs bara hyra.

SocialGimp

Aktiv medlem
Då återstår bara allt krångel med att få tillbaka en uppskrapad o nedskräpad bil som har en massa böter på sig. Antar att dom måste ha tänkt igenom detta oxå.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En del av Volvos bilar som säljs på svenska marknaden är, eller var i alla fall tidigare, tillverkade i Kina. De svensktillverkade gick till USA eftersom de infört strafftullar för saker tillverkade i Kina.

simson

Aktiv medlem
Inte en Ford iallafall, vi har ett par stycken på jobbet olika modeller , de verkar gå mest med förbränningsmotorn, en helel som har typ 60%av utlovad räckvidd. Nu är de 1-3 år gamla men iallafall.

ooms

Aktiv medlem
Inte en Ford iallafall, vi har ett par stycken på jobbet olika modeller , de verkar gå mest med förbränningsmotorn, en helel som har typ 60%av utlovad räckvidd. Nu är de 1-3 år gamla men iallafall.
”Ingen Ford på min gård” är ju ett motto som gällt sedan slutet 80-taket iaf, och finns väl ingen anledning att ändra det.

1888

Aktiv medlem
”Ingen Ford på min gård” är ju ett motto som gällt sedan slutet 80-taket iaf, och finns väl ingen anledning att ändra det.

Fast min Ka är en av dom bästa bilarna jag ägt om man räknar med allt.
Pendlade 10 mil / dag i 7 år. Årsmodell 2011 så inte den "orginalfule".
Startade alltid, billig i drift och komforten var helt Ok. Körde ändå Volvos alla modeller på arbetstid,
så har lite att jämföra med.
Men efter 17000 mil så började den ge sej, så nu är det Volvo på leasing som gäller.
Lite bekvämare men mkt dyrare.

PS! Ka:n lever nu ett gott pensionärsliv i Kroatien då en jobbarkompis köpte den :giggle:

Kneecap

Aktiv medlem
Fast min Ka är en av dom bästa bilarna jag ägt om man räknar med allt.
Pendlade 10 mil / dag i 7 år. Årsmodell 2011 så inte den "orginalfule".
Startade alltid, billig i drift och komforten var helt Ok. Körde ändå Volvos alla modeller på arbetstid,
så har lite att jämföra med.
Men efter 17000 mil så började den ge sej, så nu är det Volvo på leasing som gäller.
Lite bekvämare men mkt dyrare.

PS! Ka:n lever nu ett gott pensionärsliv i Kroatien då en jobbarkompis köpte den :giggle:

Tjena!

Dock väldigt lite Ford i den modellen av Ka. Det är en Fiat 500 egentligen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Kollade lite på nätet nu på elbilar för kul, har ju flera år kvar på min bil innan jag får byta. Men förmånsvärdet har ju skjutit i taket även på elbilar, en blank enyaq har ett förmånsvärde på 5500:-/mån. Vet inte riktigt hur dom tänker sig att locka någon att byta till elbil med det upplägget, elbil borde ju vara billig och diesel/bensin dyr om logiken ska hålla.

Kan du inte ladda hemma finns ju inget ekonomiskt incitament alls att åka elbil mer eller mindre. Det är ju vad som krävs för att locka oss som inte är elbilsfrälst.

HåkanC

Aktiv medlem
Försöker undvika det mesta från Kina, förutom drönare.
Har du mobiltelefon? Var är den tillverkad?
Har du surfplatta/padda? Var är den tillverkad?
Har du dator? Var är den tillverkad?
Har du kolfiberram på din cykel? Var är den tillverkad?
Har du ngn annan del av kolfiber? Var är den tillverkad? Alt var kommer kolfibern ifrån?
Osv, osv

Som du (och alla andra, förhoppningsvis) förstår är det svårt. Så gott som omöjligt i många fall

SocialGimp

Aktiv medlem
Har du mobiltelefon? Var är den tillverkad?
Har du surfplatta/padda? Var är den tillverkad?
Har du dator? Var är den tillverkad?
Har du kolfiberram på din cykel? Var är den tillverkad?
Har du ngn annan del av kolfiber? Var är den tillverkad? Alt var kommer kolfibern ifrån?
Osv, osv

Som du (och alla andra, förhoppningsvis) förstår är det svårt. Så gott som omöjligt i många fall
Min Samsung är faktiskt tillverkad i Vietnam o iPad kommer snart börja tillverkas i Indien och/eller Taiwan. Men visst, man får kämpa lite för att hitta alternativ till Kina-produkter.

Utter

Aktiv medlem
Kollade lite på nätet nu på elbilar för kul, har ju flera år kvar på min bil innan jag får byta. Men förmånsvärdet har ju skjutit i taket även på elbilar, en blank enyaq har ett förmånsvärde på 5500:-/mån. Vet inte riktigt hur dom tänker sig att locka någon att byta till elbil med det upplägget, elbil borde ju vara billig och diesel/bensin dyr om logiken ska hålla.

Kan du inte ladda hemma finns ju inget ekonomiskt incitament alls att åka elbil mer eller mindre. Det är ju vad som krävs för att locka oss som inte är elbilsfrälst.
Har du kollat vad det är på en förbrännningsbil nu? Skatten läggs på och den blir dessutom högre 1:a April.
Just nu så ligger en helt naken Skoda Kodiaq på samma förmånsvärde, högre om en månad. Så det är väl rätt rimligt iom att Enyaq är mycket dyrare.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har du kollat vad det är på en förbrännningsbil nu? Skatten läggs på och den blir dessutom högre 1:a April.
Just nu så ligger en helt naken Skoda Kodiaq på samma förmånsvärde, högre om en månad. Så det är väl rätt rimligt iom att Enyaq är mycket dyrare.

Nej så grundligt har jag inte kollat, jämförde med min GTE 2020 som ligger på typ 4200:- efter höjningen vid årsskiftet. Den kostade 550"

Slog på SKV på en GTE 2021, kostar 4200:-/mån med utrustning för 50 000:-. ID3 är ju iaf billigare, fast nu får jag nog faktiskt rätta mig själv på SKV får jag 4200:- på en enyaq 80 med 30 000:- i utrustning. Kanske stod fel i artikeln eller så var det en extra dyr modell

Senast ändrad:
G

Gano

Guest
Min Kia e-Niro (elbil) gick upp från 2554 till 3393/mån i förmånsvärde nu i årsskiftet. Den kostade 520 med v-däck och full utrustning. Minus 60 för elbilspremie = 460.

Hälsingland

Aktiv medlem
Min Kia e-Niro (elbil) gick upp från 2554 till 3393/mån i förmånsvärde nu i årsskiftet. Den kostade 520 med v-däck och full utrustning. Minus 60 för elbilspremie = 460.
Är ca tre år kvar tills jag ska byta så det lär ha hänt mycket tills dess. Blir det fortsatt mindre privatkörning som följd av corona vill jag nog inte ha en förmånsbil, som det är idag betalar jag ju för att ha en bil i tjänsten mer eller mindre. Kör alldeles för lite privat sen coronan.

marr

Moderator
Forumvärd
Är ca tre år kvar tills jag ska byta så det lär ha hänt mycket tills dess. Blir det fortsatt mindre privatkörning som följd av corona vill jag nog inte ha en förmånsbil, som det är idag betalar jag ju för att ha en bil i tjänsten mer eller mindre. Kör alldeles för lite privat sen coronan.
Känner samma. Man betalar väldigt mycket för en bil för tjänsten. Jag ska byta om ett år ungefär. Nya reglerna som träder i kraft i juli blir inte kul.

Hälsingland

Aktiv medlem
Känner samma. Man betalar väldigt mycket för en bil för tjänsten. Jag ska byta om ett år ungefär. Nya reglerna som träder i kraft i juli blir inte kul.

Nej det suger, vi har ju tillgång till tjänstebil normalt och jag bråkade mig till en förmånsbil. Får väl krypa till korset och be om att få byta tillbaka..

G

Gano

Guest
Det är dit de vill, att det ska vara lika dyrt att ha en förmånsbil som att äga den privat. Jag börjar faktiskt fundera på att behålla min gamla Octavia 1,6 diesel 2010 som står avställd. Lär ju vara det billigaste man kan ha.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är dit de vill, att det ska vara lika dyrt att ha en förmånsbil som att äga den privat. Jag börjar faktiskt fundera på att behålla min gamla Octavia 1,6 diesel 2010 som står avställd. Lär ju vara det billigaste man kan ha.

Jo jag kan ju förstå resonemanget för dom som har det som en ren förmån. Men för oss som reser mycket och ofta i tjänsten, borde inte bli straffade på samma sätt. Visst det blir en reducering vid 3000 mil/år men även vid 2600 mil/år är det en ansenlig mängd resor du gör, och att då alltid åka till kontoret och byta bil innan du ska iväg blir ett värdelöst moment.

Det var en sak jag ville komma ifrån då jag ofta åker tidigt. Att bli hemstationerad för att kunna ha firmabilen hemma och slippa risken att bli upptaxerad är jag nog inte heller så sugen på..

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Men för oss som reser mycket och ofta i tjänsten, borde inte bli straffade på samma sätt.

Det är orättvist men en stor andel av tjänstebils milen är folk i tätort som åker till sitt eget fasta kontor, ICA Maxi eller sommarstugan. För att det ska bli rättvist är det antingen tur-rapportering detaljerat till skatteverket eller samma pris som privat bil. Folk i tätort kommer alltid rösta mot alternativ ett så bor du inte där får du acceptera att du subventionerar deras bilåkande.

CBrandel

Aktiv medlem
Min Samsung är faktiskt tillverkad i Vietnam o iPad kommer snart börja tillverkas i Indien och/eller Taiwan. Men visst, man får kämpa lite för att hitta alternativ till Kina-produkter.

Är Indien verkligen bättre än Kina? På min lista så klassar jag ändå Kina som bättre länder än Indien, Pakistan och Bangladesh på nästan samtliga punkter 🤔.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer