OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är orättvist men en stor andel av tjänstebils milen är folk i tätort som åker till sitt eget fasta kontor, ICA Maxi eller sommarstugan. För att det ska bli rättvist är det antingen tur-rapportering detaljerat till skatteverket eller samma pris som privat bil. Folk i tätort kommer alltid rösta mot alternativ ett så bor du inte där får du acceptera att du subventionerar deras bilåkande.

Det är ju gps i de flesta bilar så det är ju egentligen ett litet problem rent praktiskt. Att skapa den lättnaden för folk som faktiskt kör sin bil i tjänsten borde inte vara något större problem med tanke på vad man vill driva igenom 2021. Jag har inte kollat upp det men man kanske höjer nivån på lättnaden efter 3000 mil/år. Det skulle ju iaf vara väldigt rimligt.

Jag bor ju som mitt nick antyder i Hälsingland men även där är det ju gott om tätorter det krävs ju bara >200 pers, så visst tillhör jag den skaran.

Utter

Aktiv medlem
Min Kia e-Niro (elbil) gick upp från 2554 till 3393/mån i förmånsvärde nu i årsskiftet. Den kostade 520 med v-däck och full utrustning. Minus 60 för elbilspremie = 460.
Ja det var ju den temporära nedsättningen på 40% (max 10kkr/år) som togs bort. Så det var samma för alla med elbil/laddhybrid. Så Hälsinglands GTE och min Cupra Leon blev också dyrare.

Utter

Aktiv medlem
Nej så grundligt har jag inte kollat, jämförde med min GTE 2020 som ligger på typ 4200:- efter höjningen vid årsskiftet. Den kostade 550"

Slog på SKV på en GTE 2021, kostar 4200:-/mån med utrustning för 50 000:-. ID3 är ju iaf billigare, fast nu får jag nog faktiskt rätta mig själv på SKV får jag 4200:- på en enyaq 80 med 30 000:- i utrustning. Kanske stod fel i artikeln eller så var det en extra dyr modell
Elbilar och laddhybrider är lite speciella när det kommer till fmv. De räknar inte på faktiskt pris utan det ska vara ”teknikneutralt”. Så bilmärkets importör får presentera vilken av deras andra modeller (eller andras modeller om man inte tillverkar förbränningsbilar, t ex Tesla) som den är motsvarande. Så Passat GTE räknas som en Passat 1.4 TSI prismässigt. Förmodligen räknas Enyaq som en Kodiaq 190 TSI. Sedan kan det bli tillägg pga ökad standardutrustning.
Därför kan det bli stora skillnader mellan märkena och modellerna.
Se Tesla M3 t ex. Inte speciellt stor skillnad i pris på en Long Range och en Performance. Men skatteverket jämför en LR med en typ BMW 320 och Performance med en BMW M3, så skillnaden i fmv är jättestor.

johan44

Aktiv medlem
Är Indien verkligen bättre än Kina? På min lista så klassar jag ändå Kina som bättre länder än Indien, Pakistan och Bangladesh på nästan samtliga punkter 🤔.
Vad har din lista för kriterier? Indien styrs av nationalistiska hinduistiska tankar osv, visst, men i grunden jämför vi världens största demokrati och världens största diktatur...(indien/kina)

Snuten

Aktiv medlem
Är Indien verkligen bättre än Kina? På min lista så klassar jag ändå Kina som bättre länder än Indien, Pakistan och Bangladesh på nästan samtliga punkter 🤔.

Sett ur ett svenskt säkerhetsperspektiv borde väl Indien ändå vara mindre dåligt än Kina, åtminstone just nu?
Se är det ju andra saker att ta hänsyn till också så som tex miljöpåverkan och resursförstörelse. Där är kanske Indien tom sämre än Kina.

Snuten

Aktiv medlem
Sett ur ett svenskt säkerhetsperspektiv borde väl Indien ändå vara mindre dåligt än Kina, åtminstone just nu?
Se är det ju andra saker att ta hänsyn till också så som tex miljöpåverkan och resursförstörelse. Där är kanske Indien tom sämre än Kina.

Bara för att vara tydlig och inte fastna i politikträsket: Man bör försöka gynna de bra alternativen när det gäller hur man konsumerar. Även om en del säger att det inte gör så stor skillnad, så tycker jag det är värt det. Har man inte de glasögonen på hamnar man snart i den destruktiva nihilismens stinkande träskmarker.

Snuten

Aktiv medlem
Det är alltså inte bara räckvidd och inköpspris som bör väga in då man skall köpa ny bil. Åtminstone bör det inte vara så.

Oskar

Aktiv medlem

clnr

Aktiv medlem
Lynk & Co får högsta betyg i test. ”Bättre än Volvo” säger Collin. Kineserna kan!
Du är medveten om att den är utvecklad i Sverige, va? Mestadels av ingenjörer med bakgrund på VolvoCars.
(edit: rättade ordöljd)

Senast ändrad:

Audioholic

Aktiv medlem
Är en beg passat GTE ett bra alternativ för en 2-barnsfamilj? Bor i hus i Gbg, kör mest kortare utflykter samt handlar mat, 12km enkel väg till jobb, samt lite semesterkörning.

Några problem med GTE som man borde passa sig för? Funderar på att leasa beg bil via kvd.se.

Freddie L

Aktiv medlem
Är en beg passat GTE ett bra alternativ för en 2-barnsfamilj? Bor i hus i Gbg, kör mest kortare utflykter samt handlar mat, 12km enkel väg till jobb, samt lite semesterkörning.

Några problem med GTE som man borde passa sig för? Funderar på att leasa beg bil via kvd.se.
Du låter som målgruppen, den borde passa väldigt bra.
Jag har haft en beg gaspassat och nu en ny GTE. Gasen fick jag byta skivor och bromsar på vid ”för många” tillfällen kändes det som, GTEn har varit helt felfri (om man bortser från att fjärrstyrning via app aldrig funkar). Hälsingland verkar ha haft sämre tur.
Jag skulle våga köpa en igen. (Men lär inte göra det av andra skäl).

Audioholic

Aktiv medlem
Jag har haft en beg gaspassat och nu en ny GTE. Gasen fick jag byta skivor och bromsar på vid ”för många” tillfällen kändes det som, GTEn har varit helt felfri (om man bortser från att fjärrstyrning via app aldrig funkar). Hälsingland verkar ha haft sämre tur.
Tack för svar. Egentligen gillar jag inte hybridkonceptet med dubbla drivlinor.. Men jag inser också att vi nog ändå är målgruppen för en sån här.
Full-el är för dyra för oss i dagsläget (med en storlek som funkar).

Freddie L

Aktiv medlem
Tack för svar. Egentligen gillar jag inte hybridkonceptet med dubbla drivlinor.. Men jag inser också att vi nog ändå är målgruppen för en sån här.
Full-el är för dyra för oss i dagsläget (med en storlek som funkar).
Nej, visst. Två drivlinor som kan strula. Just VW är bra på integrationen, du märker inte mycket av ”hybrid-driften” i jämn körning, tex landsväg. För ojämn körning (läs barnslig) är eldrift jätteroligt!

kontorsråttan

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Vi har haft vår GTE i snart tre år nu och det har inte varit mer strul med den än någon annan ny bil... 12km till jobbet är perfekt för den typen av bil.

Audioholic

Aktiv medlem
Jag hade väntat på ny MG5 som kommer i höst och leasat den ist. Speciellt om jag hade villa och kunde ladda smidigt. Kommer prisas in under 300tkr när den lanseras. https://mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5
Där är den ju! Hade missat den helt tidigare, endast sett MG ZS. Nuvarande leasing går ut 1/6, så något måste till redan då. Kanske blir passaten en ok bil i ett år, så kan elbilsklivet tas nästa år.

Hälsingland

Aktiv medlem

Min fortsätter strula, har ju inte blivit stående än tack och lov men det är något mest hela tiden. Jag kör ju mycket också så jämfört med någon som bara åker till jobbet avverkar ju jag mer mil och får antagligen fler fel under en kortare period.

Utifrån att vi har massor av passater på jobbet som tjänstebilar i bilpool skulle jag säga att GTE strular betydligt mer än en vanlig passat. Min är inkallad på åtgärd för fel på batteriet, tid och hyrbil bokad, dagen innan blir åtgärden avblåst så VW har väl insett att dom är ute och cyklar någonstans och måste klia sig i huvudet en stund till.

AAverdal

Aktiv medlem

Vi var i samma läge som dig för fyra år sedan och köpte privat en ett år gammal GTE. Bästa bil vi haft och jag hoppas att nästa blir en elbil men det är väl mest troligt att det blir en GTE till innan vi har råd att köpa en elbil som funkar för en familj.

johan44

Aktiv medlem
Vi var i samma läge som dig för fyra år sedan och köpte privat en ett år gammal GTE. Bästa bil vi haft och jag hoppas att nästa blir en elbil men det är väl mest troligt att det blir en GTE till innan vi har råd att köpa en elbil som funkar för en familj.
Folka är väl ok så länge det funkar men i typ 20 år så har de hamnat konsekvent i botten när man mäter hur nöjda kunderna är med verkstäderna... https://www.vibilagare.se/autoindex/basta-bilverkstaderna-nar-agarna-far-saga-sitt

ooms

Aktiv medlem

AAverdal

Aktiv medlem
Folka är väl ok så länge det funkar men i typ 20 år så har de hamnat konsekvent i botten när man mäter hur nöjda kunderna är med verkstäderna... https://www.vibilagare.se/autoindex/basta-bilverkstaderna-nar-agarna-far-saga-sitt
Länken är bakom en betalvägg...

Förr i tiden när jag servade Audi på märkesverkstad var jag inte nöjd. VWs service har jag inte haft skäl att klaga på. Sen behöver inte verkstaden begränsa bilval då man kan serva hos vilken auktoriserad som helst.
Däremot passar jag mig för Volvo. Kamrensras var ingen billig historia. En vecka på fel sida garantistrecket. Volvo hänvisade bara till att garantin gått ut.

Med WV har jag inte behövt göra dyra reparationer. Den bara går...

AAverdal

Aktiv medlem
Som av en händelse såg jag en till synes oskadd ID3 på en bärgare på väg i riktning mot Möller bil i uppsala igår... Ägaren till den var förmodligen inte helt nöjd :sneaky:
En kompis fick sin ID3 bärgad förra veckan. Men det var för att han chansade på att komma hem utan laddning. Den chansningen gick inte...

NickPick

Aktiv medlem
Som av en händelse såg jag en till synes oskadd ID3 på en bärgare på väg i riktning mot Möller bil i uppsala igår... Ägaren till den var förmodligen inte helt nöjd :sneaky:
Troligen bara urladdat batteri, eller kanske slut på batteri / punktering? Assistansen är frikostig.
Tydligen är flertal drabbade av bugg att 12vbatteriet laddar ur med gamla mjukvaran.

Jag är kanonnöjd med min id3! Känns nog ungefär som att sluta röka att gå till en tyst och ej stinkande bil. Som alla andra: I've never looked back. Efter 300 mil har jag börjat betala för elen själv dock 🤓.

Nackdel: billigt med en tio år gammal dieselbil om man jämför.

johan44

Aktiv medlem

Förr i tiden när jag servade Audi på märkesverkstad var jag inte nöjd. VWs service har jag inte haft skäl att klaga på. Sen behöver inte verkstaden begränsa bilval då man kan serva hos vilken auktoriserad som helst.
Däremot passar jag mig för Volvo. Kamrensras var ingen billig historia. En vecka på fel sida garantistrecket. Volvo hänvisade bara till att garantin gått ut.

Sorry, har inte heller prenumeration men google-träffen var mer informativ: "

AutoIndex | Vi Bilägare​

https://www.vibilagare.se › autoindex

Stor genomgång: Verkstäderna som hyllas av ägarna · AutoIndex. Japanskt märke i topp – VW-koncernen halkar efter ordentligt. 10 september 2020. "

Hälsingland

Aktiv medlem

Största problemet med att serva en Audi är ju priset. Passat är ju billig att serva i jämförelse, sen är det ju samma verkstad iaf här (bilmetro). Men priset skiljer ju sig rejält, sambons Q3 servar vi inte på märkesverkstad längre då det är orimligt dyrt.

När det uppstår ett riktigt problem är kanske det extra priset värt. Jag hade en A3 som den billigare verkstaden inte hittade problemet på. Bilmetro löste det på samma dag dom fick in den, givetvis till ett hutlöst pris men ändå..

AAverdal

Aktiv medlem
Ja, det låter ju verkligen som nåt som ger nöjda kunde

Största problemet med att serva en Audi är ju priset. Passat är ju billig att serva i jämförelse, sen är det ju samma verkstad iaf här (bilmetro). Men priset skiljer ju sig rejält, sambons Q3 servar vi inte på märkesverkstad längre då det är orimligt dyrt.

När det uppstår ett riktigt problem är kanske det extra priset värt. Jag hade en A3 som den billigare verkstaden inte hittade problemet på. Bilmetro löste det på samma dag dom fick in den, givetvis till ett hutlöst pris men ändå..
Vet inte om jag håller med. Gick från Audi till Volvo (gått från Volvo igen) Och blev chockad över hur mycket dyrare servicen blev när jag skaffade Volvo.
Passaten är också relativt dyr (laddhybrid) i jämförelse men mina två dieselvolvos jag haft har varit de i särklass dyraste att serva och mest problemfyllda bilarna jag någonsin ägt. (Och då har jag ägt både Opel och Ford..)

perzzon

Aktiv medlem
Inga av dessa erfarenheter är så klart något annat än enstaka datapunkter, även om en ägt 10 bilar.
Bra att hålla i minnet.

NickPick

Aktiv medlem
Ja, det låter ju verkligen som nåt som ger nöjda kunder!
Hade det varit 1910 hade du suttit på din hästdragna vagn och gnällt, nu sitter du i din (världens bästa bil!) fossilbil och gnäller över framtiden. Att köpa olja från arabländerna med allt från slaveri till förtryck är inte direkt modernt.
Ta en provtur vettja. Gillar man att köra bil är det trevligt med el.
Jag känner igen din typ och ja jag har en cykel med fälgbroms.

Audioholic

Aktiv medlem
Inga av dessa erfarenheter är så klart något annat än enstaka datapunkter, även om en ägt 10 bilar.
Bra att hålla i minnet.

En av de sämsta sakerna med att bli vuxen är att behöva ta såna här beslut. Dvs att skaffa bil för några hundra tusen. Valmöjligheterna är enorma och det är svårt att förstå vilka punkter man ska välja att basera sitt beslut på. Jag har inte ens lyckats sätta en budget.. Allt jag vill ha är dyrare än vad jag vill betala. Det verkar som att jag måste förändra den budgeten eller önskemålen, men är inte så sugen på det... fastnat här ungefär.

För mig verkar den stora nackdelen med privatleasing vara att inte själv bestämma tidpunkten för bilbyte. Hade vi ägt denna hade vi aldrig bytt nu.

perzzon

Aktiv medlem
En av de sämsta sakerna med att bli vuxen är att behöva ta såna här beslut. Dvs att skaffa bil för några hundra tusen. Valmöjligheterna är enorma och det är svårt att förstå vilka punkter man ska välja att basera sitt beslut på. Jag har inte ens lyckats sätta en budget.. Allt jag vill ha är dyrare än vad jag vill betala. Det verkar som att jag måste förändra den budgeten eller önskemålen, men är inte så sugen på det... fastnat här ungefär.

För mig verkar den stora nackdelen med privatleasing vara att inte själv bestämma tidpunkten för bilbyte. Hade vi ägt denna hade vi aldrig bytt nu.
Inte avundsjuk!

H.

Aktiv medlem
Det känns som mycket händer i bilbranschen nu och det som är sant idag är inte säkert det är sant imorgon. Med det perspektivet är iaf jag inte intresserad av att köpa en ny bil, utan antingen privatleasa till en känd kostnad och låta leasingbolaget stå för risken, eller köpa något som redan haft större delen av sin värdeminskning, dvs kanske en 3-5 år gammal bil. Detta oavsett om det gäller en elbil eller en bensin.

Snuten

Aktiv medlem
Det känns som mycket händer i bilbranschen nu och det som är sant idag är inte säkert det är sant imorgon. Med det perspektivet är iaf jag inte intresserad av att köpa en ny bil, utan antingen privatleasa till en känd kostnad och låta leasingbolaget stå för risken, eller köpa något som redan haft större delen av sin värdeminskning, dvs kanske en 3-5 år gammal bil. Detta oavsett om det gäller en elbil eller en bensin.

Nu är laddhybriderna på väg att hamna i skamvrån också. Många som satsat på det och trott att det var the future.
Skall bli intressant att se om seriehybriden får ett uppsving. I väntan på vettigare batterier.

ooms

Aktiv medlem
Nu är laddhybriderna på väg att hamna i skamvrån också. Många som satsat på det och trott att det var the future.
Skall bli intressant att se om seriehybriden får ett uppsving. I väntan på vettigare batterier.
Nja, nu var det väl vad MP ville driva i EU. Förbud att sälja nya bensinbilar 2025, medan diesel (=HVO100) och laddhybrider skulle vara ok fram till 2030, sedan stopp även för dem.
Men visst, det svänger snabbt, jobbigt om man vill vara ”duktig” och köpa ”rätt”. Först var det etanol, sedan diesel, sedan hybrid, etc.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer