OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Audioholic

Aktiv medlem
Det känns som mycket händer i bilbranschen nu och det som är sant idag är inte säkert det är sant imorgon. Med det perspektivet är iaf jag inte intresserad av att köpa en ny bil, utan antingen privatleasa till en känd kostnad och låta leasingbolaget stå för risken, eller köpa något som redan haft större delen av sin värdeminskning, dvs kanske en 3-5 år gammal bil. Detta oavsett om det gäller en elbil eller en bensin.

Exakt! Risken man tar som bilköpare just nu känns helt oöverblickbar. Den har nog sällan varit större än nu. Privatleasa en Kia Ceed plugin för 3000kr/mån kanske ändå är det vettigaste ur den aspekten. (så ses vi här igen om tre år)

Snuten

Aktiv medlem
Nja, nu var det väl vad MP ville driva i EU. Förbud att sälja nya bensinbilar 2025, medan diesel (=HVO100) och laddhybrider skulle vara ok fram till 2030, sedan stopp även för dem.
Men visst, det svänger snabbt, jobbigt om man vill vara ”duktig” och köpa ”rätt”. Först var det etanol, sedan diesel, sedan hybrid, etc.
Väljer att köra en väldigt snål liten bensinbil till vardags och har nyligen skaffat en lite större (och törstigare) bensinbil med större bagageutrymme, dragkrok och möjlighet till tyngre last på taket, som skall användas när behov finns (typ byggmaterial till huset och annat). Båda bilarna gamla och betalda. Får se hur det upplägget känns efter ett par år.

ooms

Aktiv medlem
Väljer att köra en väldigt snål liten bensinbil till vardags och har nyligen skaffat en lite större (och törstigare) bensinbil med större bagageutrymme, dragkrok och möjlighet till tyngre last på taket, som skall användas när behov finns (typ byggmaterial till huset och annat). Båda bilarna gamla och betalda. Får se hur det upplägget känns efter ett par år.
Jag tror det är först framåt 2025-2026 det börjar sätta sig vad som är värt att satsa på. Fram tills dess är det nog bäst att säkra upp sig, antingen genom att köra bilar man har råd tappar värde (vilket du verkar göra), eller leasa så att nån annan tar risken (men i slutändan bli väl den ändå pushad på kunden). Den stora risken är nog om man köper nåt nytt idag, som om 4-5 år är helt off. Köper man 3-4 år beg bil så är den största värdeminskningen redan tagen.
Sedan får man ju ha i åtanke att det som ev förbjuds är nyförsäljning. De beg bilarna kommer ju fortsatt leva vidare tills de är ”slut”, allt annat vore ju vansinne.

Hälsingland

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med. Gick från Audi till Volvo (gått från Volvo igen) Och blev chockad över hur mycket dyrare servicen blev när jag skaffade Volvo.
Passaten är också relativt dyr (laddhybrid) i jämförelse men mina två dieselvolvos jag haft har varit de i särklass dyraste att serva och mest problemfyllda bilarna jag någonsin ägt. (Och då har jag ägt både Opel och Ford..)

Jag har haft Audi a6 3.0 med automat, svindyr att serva. Inte konstigt och inget jag inte visste vid köp. Men vi hade samtidigt Passat 2.0 tdi aut som var billig att serva. Audi a3, svindyr att serva trots gammal bil, Q3 svindyr att serva osv. Sist skulle dom ha 7300:- för en vanlig oljeservice på Q3:an, det är ju snudd på löjligt (iofs byte i haldexen också men ändå). Volvo kan säkert vara dyrare, kompisen har haft många olika nya Volvos de senaste 10 åren som förmånsbil och jag skulle utifrån hans erfarenhet aldrig köpa en Volvo faktiskt, att han envisas med att fortsätta har jag svårt att förstå. Men det är ju svårt att ta ränderna ur en Volvoraggare även om han numer är vuxen och åker V60/90..

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tror det är först framåt 2025-2026 det börjar sätta sig vad som är värt att satsa på. Fram tills dess är det nog bäst att säkra upp sig, antingen genom att köra bilar man har råd tappar värde (vilket du verkar göra), eller leasa så att nån annan tar risken (men i slutändan bli väl den ändå pushad på kunden). Den stora risken är nog om man köper nåt nytt idag, som om 4-5 år är helt off. Köper man 3-4 år beg bil så är den största värdeminskningen redan tagen.
Sedan får man ju ha i åtanke att det som ev förbjuds är nyförsäljning. De beg bilarna kommer ju fortsatt leva vidare tills de är ”slut”, allt annat vore ju vansinne.

Vansinne är väl inget som historiskt har hindrat politiska beslut?

H.

Aktiv medlem
Vansinne är väl inget som historiskt har hindrat politiska beslut?
Jag tror största risken är brutala värdeminskningar på begagnatmarknaden kopplat till ny reglering, beskattning eller teknikskiften. Och såna förändringar kan ske fort och kanske är nödvändiga. Så köper man en bil ska man nog också räkna med att man inte måste byta ut den om tre år, utan att man tittar på längre horisont.

1888

Aktiv medlem
Hade det varit 1910 hade du suttit på din hästdragna vagn och gnällt, nu sitter du i din (världens bästa bil!) fossilbil och gnäller över framtiden. Att köpa olja från arabländerna med allt från slaveri till förtryck är inte direkt modernt.
Ta en provtur vettja. Gillar man att köra bil är det trevligt med el.
Jag känner igen din typ och ja jag har en cykel med fälgbroms.

Hoppsan! Helt plötsligt ok att kasta skit på Araber?

Snuten

Aktiv medlem
Jag har haft Audi a6 3.0 med automat, svindyr att serva. Inte konstigt och inget jag inte visste vid köp. Men vi hade samtidigt Passat 2.0 tdi aut som var billig att serva. Audi a3, svindyr att serva trots gammal bil, Q3 svindyr att serva osv. Sist skulle dom ha 7300:- för en vanlig oljeservice på Q3:an, det är ju snudd på löjligt (iofs byte i haldexen också men ändå). Volvo kan säkert vara dyrare, kompisen har haft många olika nya Volvos de senaste 10 åren som förmånsbil och jag skulle utifrån hans erfarenhet aldrig köpa en Volvo faktiskt, att han envisas med att fortsätta har jag svårt att förstå. Men det är ju svårt att ta ränderna ur en Volvoraggare även om han numer är vuxen och åker V60/90..
7300 för ett oljebyte!!?? Det är ju sinnessjukt. Hur mkt var mtrlkostnad och hur mkt arbetskostnad.
Byter olja på någon av mina bilar för en tiondel. Fast då gör jag det ju själv. Å andra sidan kanske jag byter lite oftare, bara för att det är så kul och billigt:)

lundatok

Aktiv medlem
Jag fick betala något sånt för oljebytet på vår merca, det var 5000-mila byte på automatlådan som sprang iväg.

Snuten

Aktiv medlem
Jag fick betala något sånt för oljebytet på vår merca, det var 5000-mila byte på automatlådan som sprang iväg.
Det har sagts förut, men jag tjatar lite: vilka servicepunkter skall verstäderna mjölka svennebananbilägarna på när det gäller elbilar. En massa elektronik med sensorer, kameror och annan skit som ballar ur och måste bytas på ett mycket speciellt sätt med mycket speciella ersättningsdelar? Eller mjukvaruuppdateringar som kostar skjortan?

zodah

Aktiv medlem
Det verkar i alla fall som en del elbilstillverkare tänker sig att man skall prenumerera på tjänster till bilen. Vet inte var jag läste det eller om det var spekulation men som ex togs olika mjukvarupaket som ägaren betalar för och när man sedan säljer bilen så följer inte preumerationen med bilen utan antingen avslutas eller flyttas till en ny bil.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det verkar i alla fall som en del elbilstillverkare tänker sig att man skall prenumerera på tjänster till bilen. Vet inte var jag läste det eller om det var spekulation men som ex togs olika mjukvarupaket som ägaren betalar för och när man sedan säljer bilen så följer inte preumerationen med bilen utan antingen avslutas eller flyttas till en ny bil.
Förhoppningvis finns det tillräckligt med tillverkare som inte ingår i en kartell och som säljer bilar man vill köpa. Onödiga idéer skall motverkas.

Lejon

Aktiv medlem
Nå, pengarna måste in så nåt behöver de komma på. Precis som med statens intäkter oavsett bränsle.
Så är det. Jag tror kostnaderna för bilar kommer vara ungefär desamma och långsamt ökande även i framtiden. Skatten ska in och biltillverkarna ska ha sitt. Oavsett vilket bränsle som ”vinner” i slutändan.

rln

Aktiv medlem
Så är det. Jag tror kostnaderna för bilar kommer vara ungefär desamma och långsamt ökande även i framtiden. Skatten ska in och biltillverkarna ska ha sitt. Oavsett vilket bränsle som ”vinner” i slutändan.
Med lånen samt garantier till EU som staten ordnat med det senaste året så tror jag skatten från bilismen kommer öka rejält de kommande trettio åren. Att Sverige tar ut förhållandevis låg skatt från bilism vid en nordisk jämförelse kommer underlätta angående opinionen.

Snuten

Aktiv medlem
Nå, pengarna måste in så nåt behöver de komma på. Precis som med statens intäkter oavsett bränsle.
Nja, nu är väl bilverkstäderna inte något som måste finnas. De är väl mera som ett nödvändigt ont. Man har sett en möjlighet att tjäna pengar och tagit den.
Om någon ser en möjlighet att erbjuda en produkt där verkstadskostnaderna radikalt minskar, så vore det väl ett fantastiskt säljargument, åtminstone i en någorlunda fri ekonomi.

Även om jag inte kan komma på ngt bra exempel just nu, så finns det väl exempel i historien där arbeten inom stora och väletablerade inom har försvunnit pga ny teknik och ett nytt sätt att konsumera.

fhloston

Aktiv medlem
Nja, nu är väl bilverkstäderna inte något som måste finnas. De är väl mera som ett nödvändigt ont. Man har sett en möjlighet att tjäna pengar och tagit den.
Om någon ser en möjlighet att erbjuda en produkt där verkstadskostnaderna radikalt minskar, så vore det väl ett fantastiskt säljargument, åtminstone i en någorlunda fri ekonomi.

Även om jag inte kan komma på ngt bra exempel just nu, så finns det väl exempel i historien där arbeten inom stora och väletablerade inom har försvunnit pga ny teknik och ett nytt sätt att konsumera.

Tryckerier: blysättning - > desktop publishing -> websidor
Frakt: lasta båtar med lösgods - > containers

Hälsingland

Aktiv medlem
7300 för ett oljebyte!!?? Det är ju sinnessjukt. Hur mkt var mtrlkostnad och hur mkt arbetskostnad.
Byter olja på någon av mina bilar för en tiondel. Fast då gör jag det ju själv. Å andra sidan kanske jag byter lite oftare, bara för att det är så kul och billigt:)

Japp, det var inget byte i lådan heller då hade det varit dyrare. Gjorde den servicen på 3.0 tdi det kostade 10 000:- på en okq8 verkstad, frågade inte ens märkesverkstaden.. Spolning av lådan tar dom bra betalt för.

Vi servade q3 på autoexperten istället då gick det på 4000:-. Går ju att jämföra cykel/skoter helservice på en dps 2000:-, skoterdämpare med piggyback brukar kosta 800:-.

NickPick

Aktiv medlem
Roligt ändå att VW råkar kosta ungefär lika överallt, men i Sverige är det ett påslag på ungefär miljöbonusen 🤷. Pengarna ska in...

Kommer bli kul att se hur konkurrensen blir. Polestar till rätt bra pris online, VW id4 billigare än Skoda enyaq i flera fall osv.
Opel har någon elbil som ska vara riktigt billig också. Tror också finansieringsmodellen privatleasing är säkrast just nu...

Kan man se statistik på hur många elbilar det finns i en viss kommun typ?

Raggamuffin

Aktiv medlem

Gamla televäxlarna är väl ett utmärkt exempel :)
Men det där händer hela tiden.

De som har dessa jobb och de som tjänar pengarna kommer streta i mot så länge det bara går. Och för bolagen som säljer bilarna så räknar man nog även in verkstadsförtjänsten för att få det att gå ihop. Utan service så blir bilarna kanske dyrare i inköp - för pengarna måste in.

Att minska volymen till hälften på alla verkstäder över en natt i Sverige hade gett rätt stora konsekvenser, detta behöver justeras över tid. Det är mycket skatt som försvinner, skatt som behövs och behöver tas på något annat sätt mm.

Vad som är ekonomiskt fördelaktigt har sällan med vad som egentligen är den bästa tekniken att göra, det är politiska beslut och har man tur i taktiken så kan man pricka bra.

AAverdal

Aktiv medlem
Fast här pratar vi om byte i fyrhjulsdriften förutom den vanliga oljeservicen. Går säkert att göra själv men är svårare samt att den oljan kostar en bra slant (även på Biltema)
Men dyrt med 4WD och automat är det!

johan44

Aktiv medlem
Shit vad det kostar med nyare bil. Tack till er som betalar så en annan kan köpa beggat. Anekdotiskt kostnadsexempel, kör en tyst, bekväm, rymlig och helt statuslös avensis kombi som kostar ca 350 kr/år/1000 mil i oljebyte, kräver då 20 minuters jobb en solig dag. Sen är det bara att åka, 0,67 liter bensin/mil uppmätt helår. Eftersom det är en toyota så går den inte sönder. Eftersom det är en töntbil så kostar 4 nya premiumdäck (205 60 R16) under 4500 osv...

Skärmklipp.JPG

Raggamuffin

Aktiv medlem
Shit vad det kostar med nyare bil. Tack till er som betalar så en annan kan köpa beggat. Anekdotiskt kostnadsexempel, kör en tyst, bekväm, rymlig och helt statuslös avensis kombi som kostar ca 350 kr/år/1000 mil i oljebyte, kräver då 20 minuters jobb en solig dag. Sen är det bara att åka, 0,67 liter bensin/mil uppmätt helår. Eftersom det är en toyota så går den inte sönder. Eftersom det är en töntbil så kostar 4 nya premiumdäck (205 60 R16) under 4500 osv...

Och en Biltema-cykel är billigare att cykla på än en racer med Dura-Ace. Vi har alla olika smak och krav.

Vår i40 är nog den bil jag ekonomiskt är mest nöjd med. Drar 0.4 som lägst, miljöbilsskatt, servar själv, har inte krävt en enda reservdel.
Men en ny bil på leasing är bekymmerslöst på flera plan vilket också kan uppskattas, om man väljer rätt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Förstår, men jämförelsen haltar. En biltemacykel är dålig. En statuslös bil behöver egentligen inte vara sämre på att göra det den ska på nåt objektivt sätt.

Fast jag anser inte en Biltemacykel vara dålig på att ta mig från A-B, men jag håller med om att den absolut är statuslös. Jag tänkte dock inte alls på status.

Snuten

Aktiv medlem
Fast jag anser inte en Biltemacykel vara dålig på att ta mig från A-B, men jag håller med om att den absolut är statuslös. Jag tänkte dock inte alls på status.

Jag kan inte hålla med där. Den erfarenhet jag har av biltemacyklar säger mig att det mkt väl kan vara så att det plötsligt går väldigt dåligt att ta sig från a till b. Det har varit skit helt enkelt.

Sen råkar det vara så att även jag kör Toyotabilar, en från -99 och en från 2009. Båda är i hyfsat gott skick och fungerar än så länge bra. Väldigt osexiga dock men man prioriterar ju olika. Helt osannolikt att jag skulle lägga mina surt förvärvade arbetarpengar på en ny Audi även om det skulle funka rent praktiskt.

zodah

Aktiv medlem

Visa bilaga 483429
Har en Passat -14 som inte är lika billig som din och irriterar mig på att jag behöver köpa dyra 215 55 R16 däck. Dyra och dyra...stackars "sportpaket" ägare som måste ha 225 profil.

Snuten

Aktiv medlem
Å andra sidan så blir bilarna mekaniskt sett enklare - kolla antal rörliga delar i en elmotor vs en förbränningsmotor, vilket bör ge lägre utvecklings- och produktionskostnader = billigare bilar över tid.
Det borde väl bli så, åtminstone utifrån mitt lekmannaperspektiv.
Men frågan är nu om det finns intressen som verkar för att det inte skall bli så. Alltså grupper som ser sin kaka hotad och istället för att söka nya jaktmarker vill fortsätta i sin gamla roll.

Snuten

Aktiv medlem
Minns inte om det var i denna tråd det diskuterades vad leasingkulturen kanske kommer att innebära då det gäller kvalitet och hållbarhet för framtidens produkter. Man har väl sett tendenser som tyder på att det lönar sig bättre för företagen att sluta bygga saker med beräknad kort hållbarhet, när kunden hyr istället för att köpa. Detta måste ju vara positivt.

johan44

Aktiv medlem
Har en Passat -14 som inte är lika billig som din och irriterar mig på att jag behöver köpa dyra 215 55 R16 däck. Dyra och dyra...stackars "sportpaket" ägare som måste ha 225 profil.
haha, kör en del hyrbil och sämsta bilen jag någonsin kört var en Tiguan med "R-paket". Maken till bullrig och spårkänslig bil... men den såg bra ut på Willys parkering med sina breda låga profiler. (sen är suvar stötigare och obekvämare generellt av grundläggande fordonsdynamiska skäl men det lär få bilsäljare prata om eller ens känna till)

uandt

Aktiv medlem
Det borde väl bli så, åtminstone utifrån mitt lekmannaperspektiv.
Men frågan är nu om det finns intressen som verkar för att det inte skall bli så. Alltså grupper som ser sin kaka hotad och istället för att söka nya jaktmarker vill fortsätta i sin gamla roll.
Bilmek och bilhandlare har inte mycket att säga till om idag så om deras branch krymper blir det så. De som gör bilarna och de som bygger vägarna däremot! Alla de vill att folk ska åka mer bil men vem ska bygga vägarna när vi inte får in pengar på bensinskatten längre? Fordonsskatt på 10'-20' per år? Tror inte det? Höja inkomstskatten så vi kan bygga motorvägar? njae...Halvprivatisera vägnätet kanske? Leasar du bilen får du 100 fria mil i månaden, sen kostar det extra. Har du en egen bil får du köpa ett abonnemang anpassat efter hur mycket du åker.

ooms

Aktiv medlem
haha, kör en del hyrbil och sämsta bilen jag någonsin kört var en Tiguan med "R-paket". Maken till bullrig och spårkänslig bil... men den såg bra ut på Willys parkering med sina breda låga profiler. (sen är suvar stötigare och obekvämare generellt av grundläggande fordonsdynamiska skäl men det lär få bilsäljare prata om eller ens känna till)
Det beror ju på vad man föredrar också. Vissa vill ha en ”komfortabel” bil som går mjukt, men de brukar å andra sidan vara vingliga och krängiga när de körs mer inspirerat. Andra vill ha en bil med bättre stabilitet och väghållning, och då blir priset ofta ”stötigt och obekvämt” (upplever de som föredrar mjukt och ”komfortabelt”).
Så allt kokar ju ner till vad man föredrar, inget fel i det. Inget konstigare än att vi här föredrar olika typer av och egenskaper på våra cyklar.

fiskarn

Aktiv medlem

Ja tur det. Det är nog väldigt svårt att förbjuda saker som finns. Diskuteras ju då och då förbud mot tvåtaks utombordare men det blir ju t.ex aldrig något med.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tesla har ingen tvingande service alls på sina bilar för att garantierna ska gälla. Men de har ju inte heller arvet med massa verkstäder som ska gå runt.

VW med DSG ska ha oljebyte i växellådan var 6000:e mil, den servicen (inkl vanliga oljebytet etc) brukar gå på 12000 kr. VW Laddhybriderna ska ha oljebyte i motorn var 1500 mil/1 ggr per år (ca 3500) - eftersom avgasmotorn riskerar att gå så lite så är risken stor för kondens i oljan.

Dvs, om man kör 1500 mil om året, så landar de fyra första åren / 6000 milen på drygt 20 000 i service. Mer än tre spänn milen. Verkar ju vara en jättebra ide med laddhybrid - för verkstäderna :-)

Audioholic

Aktiv medlem
Tesla har ingen tvingande service alls på sina bilar för att garantierna ska gälla. Men de har ju inte heller arvet med massa verkstäder som ska gå runt.

VW med DSG ska ha oljebyte i växellådan var 6000:e mil, den servicen (inkl vanliga oljebytet etc) brukar gå på 12000 kr. VW Laddhybriderna ska ha oljebyte i motorn var 1500 mil/1 ggr per år (ca 3500) - eftersom avgasmotorn riskerar att gå så lite så är risken stor för kondens i oljan.

Dvs, om man kör 1500 mil om året, så landar de fyra första åren / 6000 milen på drygt 20 000 i service. Mer än tre spänn milen. Verkar ju vara en jättebra ide med laddhybrid - för verkstäderna :-)
Brrr. Man borde cykla egentligen...

Snuten

Aktiv medlem

Känns som att hybrider och laddhybrider är på väg att bli nya skämsbilarna, efter dieslarna. Var det en teknisk återvändsgränd? En total felsatsning som många nu sitter med?

uandt

Aktiv medlem
Känns som att hybrider och laddhybrider är på väg att bli nya skämsbilarna, efter dieslarna. Var det en teknisk återvändsgränd? En total felsatsning som många nu sitter med?
Äh, det finns ju massor av 20 år gamla priusar som rullar fortfarande. Det intressanta är väl om det kommer rulla runt en massa av-fossiliserade laddhybrider som rena elbilar med kort räckvidd i framtiden. Antar att tillverkarna kommer kämpa emot att man reggar om dem men många skulle nog vara nöjda med att åka runt i en några år gammal vw som bara når till ikea och hem igen

1888

Aktiv medlem

OK?
Så en Suv med högprofil är stötigare än en "normalbil" med lågprofil? Obekväm generellt av grundläggande fordonsdynamiska skäl...kan du utveckla?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Fyra nya Good Year Eagle F1 A5 kostade mig 4200. Det ser jag inte som dyrt.
Däremot frugans 265/45-20 för 3100 styck var lite mer svettigt. Men bilen är fan okörbar med mindre än 19" och vi sparar knappt något på att byta till 19" heller.

NickPick

Aktiv medlem
Det har nog de flesta med lite insikt räknat ut. Men som nämnts, helelkonvertering kanske blir vanligt DIY framöver! Att montera större batteri i Prius var populärt tidigare!
Hybrider var dött från början. Heja Toyota som inte trodde på el eller plug-in i tid. Nu tappar dom andelar...

Plug-in däremot tycker jag var vettigt och ett steg i rätt riktning. Säkert därför det har varit så lågt förmånsvärde.
För några år sedan kunde man inte cykla i skogen med 29, nu gör "alla" det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer