OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Niklasberglund

Aktiv medlem
Beggad i3?
Ser vid en snabb sökning ut att gå att hitta ungefärligt inom budgeten även med 120 Ah.
Annars inga problem att hitta 94 Ah inom budget.

Men det hänger som tidigare påtalat på laddmöjligheterna.
Annars skulle jag välja en liten supersnål diesel, typ en clio eller liknande, bör ge ganska mycket av budgeten över till att tanka också.

IM

Aktiv medlem
👍 Nu slapp jag skriva det.

En VW id3 hade varit något, men har ju hört om diverse problem...
Vilka problem har du hört om? Jag har kört id3 sedan flera månader tillbaks utan att ha upplevt några problem.

Jag har även kört BMW i3 sedan nästan två år. Jag kan inte se någon anledning att köpa något annat än en ren elbil i dagsläget. Inre ens det, än så länge, högre inköpspriset. Och om det är ett problem är mitt stående förslag att vänta ett eller ett par år med att byta bil, då kommer det att finnas ett mycket större urval än idag, inklusive modeller med lägre pris.

Lejon

Aktiv medlem
Vilka problem har du hört om? Jag har kört id3 sedan flera månader tillbaks utan att ha upplevt några problem.

Jag har även kört BMW i3 sedan nästan två år. Jag kan inte se någon anledning att köpa något annat än en ren elbil i dagsläget. Inre ens det, än så länge, högre inköpspriset. Och om det är ett problem är mitt stående förslag att vänta ett eller ett par år med att byta bil, då kommer det att finnas ett mycket större urval än idag, inklusive modeller med lägre pris.
Något av de senaste numren av auto motor und sport hade en genomgång av problemen hos elbilar. Speciellt Polestar och id3.

Spinx

Aktiv medlem
Det låter som att du ska fortsätta med en bränsledriven bil men inte en Volvo där förbrukningen är högre än de flesta andra.
Hybrider i den storleken förbrukar mer än motsvarande bensin el diesel och dras också med kvalitetsbekymmer.
Du har egentligen bara Polestar, Merca EQC och Audi E tron att välja på som elbil. Alla tre med en verklig räckvidd ner mot 20 mil
Absolut biligast för dig kommer det va att hitta en fräsch euro 5 bil och köra den till den är slut. De drar tydligt mindre än euro 6or som lider av påtvingade avgasreningsystem.
Bmw använde under den eran en teknik i sina dieslar som gör dem snåla. Merca låg bra till också men inte lika bra.

Du kommer tröttna på att vänta på att laddkabeln .... tro mig , har provat. Du kommer trötttna på den korta körsträckan, som blir ännu kortare av last, släpkärra.
Det är enkelt att tanka i jämförelse med att försöka sig på en elbil.

Hälsingland

Aktiv medlem
Något av de senaste numren av auto motor und sport hade en genomgång av problemen hos elbilar. Speciellt Polestar och id3.

Jag har en GTE av 2020 modell, gått strax under 3000 mil, idag är den på verkstad för att en massa elektronik har gett upp. Appen är katastrof och bilen lika buggig som jag vet inte vad. ID3 borde ju rimligtvis vara lika kass..

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade mycket buggar och elektronikproblem på min diesel passat som var ~2016.
hade hoppats det var ett tidigt måndags ex

Hälsingland

Aktiv medlem
Ajdå. Denna stod på min förstaplats när vi ska byta bil nästa gång... 😔

Den är kanon när den får för sig att fungera, ungefär som en random PC. Har åkt två passater innan utan just några problem i cirka 15000 mil, men dessa hade just ingen uppkopplad teknik och det verkar vara det som är den svaga länken. Den känns inte färdig, men kan ju mycket väl vara det om ett år eller så..

jonte987

Aktiv medlem
Den är kanon när den får för sig att fungera, ungefär som en random PC. Har åkt två passater innan utan just några problem i cirka 15000 mil, men dessa hade just ingen uppkopplad teknik och det verkar vara det som är den svaga länken. Den känns inte färdig, men kan ju mycket väl vara det om ett år eller så..
Jag hade skit som att skärmen inte tändes men sen funkade nästa gång men det största problemet var att sensorn till bakluckan buggade så det inte gick att stänga. Jag använde våld men frugan fick vänta 10 min tills det funkade igen. Tror sensorns mjukvara patchades 10ggr eller nåt sånt.
Detta var nog första modellen med touch-skärm och lite sånt

H.

Aktiv medlem
Jag hade skit som att skärmen inte tändes men sen funkade nästa gång men det största problemet var att sensorn till bakluckan buggade så det inte gick att stänga. Jag använde våld men frugan fick vänta 10 min tills det funkade igen. Tror sensorns mjukvara patchades 10ggr eller nåt sånt.
Detta var nog första modellen med touch-skärm och lite sånt
Hur funkar sånt här strul när man leasar? Är det bara att glida in till VW och säga åt dem att fixa, eller får man själv stå för kalaset?

jonte987

Aktiv medlem
Hur funkar sånt här strul när man leasar? Är det bara att glida in till VW och säga åt dem att fixa, eller får man själv stå för kalaset?
Har aldrig privat leasat men garantijobb betalar man väl inte för oavsett.
Problemet är att åka in och att det ändå inte funkar sen. Gäller också att man har rätt till ersättningsbil. Verkar ha blivit snålt med sånt sen man slutade åka Audi.

jokamp

Medlem
Ingen som har nämt Nissan Leaf ännu, finns gott om begagnde, går att leasa till vettiga priser och har en verklig räckvidd på åtminstonde 20-25 mil vintertid med 40kWh batteri.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag har en passat GTE, nu kör jag rätt lite men det har varit någorlunda problemfritt i ett par år tycker jag. Personligen skulle jag inte välja en fossilbil för den här typen av pendling som TS tänkt sig. Det är rätt många mil och driftskostnaderna för en ren elbil borde vara mycket lägre, bara bilen inte säckar ihop och behöver dyra reparationer som inte täcks av garanti. Sen skulle miljösamvetet säga ifrån, men där tänker vi ju alla olika. Laddhybriderna håller inte hela sträckan än, så jag tror fortfarande att beggad elbil blir minst fel här.

1888

Aktiv medlem
Tjena!

E-Up har ju katastrofal komfort, framförallt bullermässigt. Ljudnivån i kupén i 90 (med sommardäck) är samma som min BMW i 120 (med dubbdäck). Vet inte hur fort jag behöver köra med BMWn för att det ska låta lite mycket som en E-Up i 110, men det måste vara bra fort. XC60 med bullriga mongobreda 20" sommarsulor på behöver upp i över 135 för att det ska låta lika mycket i kupén.
Nej jag kör inte en 7-serie, jag kör en 1-serie med sportchassi, det är ingen tyst bil.
Allt är mätt med en riktig dB-mätare, placerad en dm till höger om förarens huvud.

Skiljer det mellan E-Up o vanliga Upen?
Har en superpetig jobbarkompis som pendlar med en bensin Up och han är helnöjd.
Hade han inte varit det hade han bytt bil direkt och det är inget snack, han har gjort det förut.

skier

Aktiv medlem
Min sambo köpte en Hyundai Kona elbil på företaget i somras, har kört 1200 mil hittills och är mycket nöjd. Hon pendlar 2x6 mil om dagen. Lite högre däcksljud och sämre stolar än vår andra bil (Passat 2017) men pigg och trevlig att köra. Räckvidden stämmer rätt bra med uppgiven (40-45 mil beroende på hur tung gasfot man har).

Vi har laddbox hemma, hade vi inte haft det hade nog elbil inte känts lika problemfritt, tycker än så länge det är rätt rörigt med alla olika ladd-företag och sen tar det ju en del tid att ladda också. Sen har vi kvar passaten till att kunna dra tungt hästsläp, vi hade inte klarat oss på bara elbil pga det men behöver ändå två bilar, så passaten blir den som går minst mil.

Mitsubishi Outlander PHEV
Vi har en gen2 med batteri+"liten elmotor". Vår bil har gått 15000 och bedömer att batteriet nu är 85%
Sommartid går den strax under 5mil innan modern kickar igång. Laddar med 220v på ca 4h, snabbladdning tar 40min. Finns gott om laddplatser över hela Sverige när man väl letar. (finns massor av appar).
Stor bil med generösa utrymmen. Vi är 2vuxna och 2 tonåringar + en hund i en bur i bagaget.
Kör från Sthlm till stugan i Jämtland 7-8 ggr/år, pendling till jobb varannan dag samt stall och hockey varje dag.
Cyklar, surfskis eller sidor på taket så gott som alltid.
Önskar oss såklart en "Defender med Teslamotor" men idag är det som fler ovan skriver, dyrt att få allt i en bil...
Jag uppfattar att jag kan göra alla små "skit-körningar" på ren el och när vi åker längre så får jag iaf ner förbrukningen på en låg nivå.

Hitta en lite bil med ren el-drift till allt du gör i vardagen och komplettera med en fossildriven bil till det andra, hyr, låna eller köp en du gillar/har råd med för längre resor.

IM

Aktiv medlem
Jag har en GTE av 2020 modell, gått strax under 3000 mil, idag är den på verkstad för att en massa elektronik har gett upp. Appen är katastrof och bilen lika buggig som jag vet inte vad. ID3 borde ju rimligtvis vara lika kass..
Varför skulle id3 "vara lika kass"?

Hittills har jag, utan att ha lusläst tråden, funnit tre inlägg som påstår att den bil(modell) jag själv utan problem kört under du lätt månaders tid dras med problem och är en dålig bil. Jag har inte upplevt någondera. Tvärtom är min subjektiva upplevelse att det är en fantastisk bil. Och rent objektivt här jag inte haft några problem med den under den här tiden.

Ni för väldigt gärna konkretisera vilka problem nu talar om. Jag är genuint intresserad.

Kneecap

Aktiv medlem
Skiljer det mellan E-Up o vanliga Upen?
Har en superpetig jobbarkompis som pendlar med en bensin Up och han är helnöjd.
Hade han inte varit det hade han bytt bil direkt och det är inget snack, han har gjort det förut.

Tjena!

Ingen aning, har aldrig kört vanliga Up i mer än 45..

Kneecap

Aktiv medlem
Det låter som att du ska fortsätta med en bränsledriven bil men inte en Volvo där förbrukningen är högre än de flesta andra.
Hybrider i den storleken förbrukar mer än motsvarande bensin el diesel och dras också med kvalitetsbekymmer.
Du har egentligen bara Polestar, Merca EQC och Audi E tron att välja på som elbil. Alla tre med en verklig räckvidd ner mot 20 mil
Absolut biligast för dig kommer det va att hitta en fräsch euro 5 bil och köra den till den är slut. De drar tydligt mindre än euro 6or som lider av påtvingade avgasreningsystem.
Bmw använde under den eran en teknik i sina dieslar som gör dem snåla. Merca låg bra till också men inte lika bra.

Du kommer tröttna på att vänta på att laddkabeln .... tro mig , har provat. Du kommer trötttna på den korta körsträckan, som blir ännu kortare av last, släpkärra.
Det är enkelt att tanka i jämförelse med att försöka sig på en elbil.

Tjena!

Menar du att Euro6or drar betydligt mycket mer? Känner mig rätt tvivelaktig på det. Fruns XC60 drar 0,6 blandat med 265 breda aptunga 20" och inte allt för lätt gasfot. Visst det är klar mer än min BMW F20 som drar 0,43 men den är ju markant mindre, också en Euro6. Eller kollegans Golf Alltrack som ligger på beskedliga 0,51 blandad. X1 som jag hade som hyrbil några månader låg på 0,53 vilket är rätt hyfsat för en fyrhjulsdriven hög bil.
Jag är imponerad om du hittar Euro5or som drar betydligt mindre än så.

Sen vet jag inte vad du menar med att vänta på laddsladden.. Laddar man bilen hemma på natten och på jobbet på dagen så sparar man väldigt mycket tid på ett år jämfört med att åka in på bensinstationer. Planerar man långresorna rätt med laddning på rätt ställen så är inte tidsfördröjningen speciellt stor heller.

Laddhybrider håller jag med. Förutom Mercedes som är smarta och kombinerar laddhybrid med snål diesel..

Lejon

Aktiv medlem
Varför skulle id3 "vara lika kass"?

Hittills har jag, utan att ha lusläst tråden, funnit tre inlägg som påstår att den bil(modell) jag själv utan problem kört under du lätt månaders tid dras med problem och är en dålig bil. Jag har inte upplevt någondera. Tvärtom är min subjektiva upplevelse att det är en fantastisk bil. Och rent objektivt här jag inte haft några problem med den under den här tiden.

Ni för väldigt gärna konkretisera vilka problem nu talar om. Jag är genuint intresserad.
Med risk för att begå brottslig handling lägger jag upp skärmdump från delar av begagnatrapporten jag nämnde. Helt klart inte en pålitlig bilmodell som inte anses färdigutvecklad av många tidningar.
Men bilen kan förstås ändå vara bra om man inte har otur.
Exempel:
0D90339C-CBF9-48DC-83CC-B4E482B678DB.png
DCA25FE2-A4FD-4FE6-96E4-5BD850BF8CB1.png
Om en bilmodell är helt kass och 50 procent av bilarna får motorras så kan ju ändå de andra 50 procenten vara nöjda så att säga.

IM

Aktiv medlem
Med risk för att begå brottslig handling lägger jag upp skärmdump från delar av begagnatrapporten jag nämnde. Helt klart inte en pålitlig bilmodell som inte anses färdigutvecklad av många tidningar.
Men bilen kan förstås ändå vara bra om man inte har otur.
Exempel: Visa bilaga 458054Visa bilaga 458055Om en bilmodell är helt kass och 50 procent av bilarna får motorras så kan ju ändå de andra 50 procenten vara nöjda så att säga.
Sant. Samtidigt går det att vända på det - om 99% av alla bilar av en viss modell tickar på år efter år utan problem kan du fortfarande få ett måndagsexemplar.

Intressant läsning, om än lite mycket subjektiva parametrar för att tilltala mig.

Vari jämförelsen med GTE:n ligger blir jag dock inte helt klok på. Den här väl inte mycket mer gemensamt med id-bilarna än loggan, väl? Det är väl åtminstone två skilda plattformar, om jag förstår saken rätt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Sant. Samtidigt går det att vända på det - om 99% av alla bilar av en viss modell tickar på år efter år utan problem kan du fortfarande få ett måndagsexemplar.

Intressant läsning, om än lite mycket subjektiva parametrar för att tilltala mig.

Vari jämförelsen med GTE:n ligger blir jag dock inte helt klok på. Den här väl inte mycket mer gemensamt med id-bilarna än loggan, väl? Det är väl åtminstone två skilda plattformar, om jag förstår saken rätt.

Det är väl samma tillverkare vilket inte är helt olikt. Har man problem med mjukvaran i en bil är det förmodligen inget unikt just för den bilen. Sen har det skrivits rätt mycket ang just det och ID3 så det ligger förmodligen något i det. Sådant brukar ju inte tas helt ur luften.

IM

Aktiv medlem
Det är väl samma tillverkare vilket inte är helt olikt. Har man problem med mjukvaran i en bil är det förmodligen inget unikt just för den bilen. Sen har det skrivits rätt mycket ang just det och ID3 så det ligger förmodligen något i det. Sådant brukar ju inte tas helt ur luften.
Mjukvaran är en sak. Sen uppdateras ju dessutom till och från för att fixa de buggar som upptäcks. Det är ju, om jag förstått saken rätt, praxis inom IT-världen och således knappast något jag hänger upp mig på för egen del.

När det kommer till plattformen är det ju som sagt något annat. Till skillnad från många tidigare elbilar, exempelvis E-Golfen som ju var en vanlig Golf med elmotor och batteri istället för förbränningsmotor och bränsletank, är ju id-bilarna bygga på en helt ny plattform. En plattform som tagits fram enkom för att bygga elbilar på. Så att jämföra visar byggda på dessa två olika plattformar rakt av blir nog missvisande, gissar jag. Och i övrigt har väl knappast Volkswagen ett rykte om sig att tillverka dåliga bilar, eller? Det är första gången jag äger en folka så jag har inte tänkt på det tidigare men min uppfattning är att de kan det här med att göra bilar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Mjukvaran är en sak. Sen uppdateras ju dessutom till och från för att fixa de buggar som upptäcks. Det är ju, om jag förstått saken rätt, praxis inom IT-världen och således knappast något jag hänger upp mig på för egen del.

När det kommer till plattformen är det ju som sagt något annat. Till skillnad från många tidigare elbilar, exempelvis E-Golfen som ju var en vanlig Golf med elmotor och batteri istället för förbränningsmotor och bränsletank, är ju id-bilarna bygga på en helt ny plattform. En plattform som tagits fram enkom för att bygga elbilar på. Så att jämföra visar byggda på dessa två olika plattformar rakt av blir nog missvisande, gissar jag. Och i övrigt har väl knappast Volkswagen ett rykte om sig att tillverka dåliga bilar, eller? Det är första gången jag äger en folka så jag har inte tänkt på det tidigare men min uppfattning är att de kan det här med att göra bilar.

Bygga bilar är dom bra på, mjukvara verkar det sämre med och det är jag nog inte ensam om att tycka. Han på verkstaden bara suckade när jag beskrev vilka fel min led av. Kan man åtgärda felen är det väl inga problem, men min har inte blivit bättre på det året jag haft den. Mina kollegor har lika eller sämre erfarenheter av sina GTE.

Jag hoppas dock att dom får till den, jag gillar den när den fungerar. Det ser dock inte ut som det än iaf då jag inte kommer åt bilen via appen och den lämnades in 07 imorse. Känns ju lagom nödvändigt att betala extra för värmare etc. som inte går att starta pga kass mjukvara.

IM

Aktiv medlem
Bygga bilar är dom bra på, mjukvara verkar det sämre med och det är jag nog inte ensam om att tycka. Han på verkstaden bara suckade när jag beskrev vilka fel min led av. Kan man åtgärda felen är det väl inga problem, men min har inte blivit bättre på det året jag haft den. Mina kollegor har lika eller sämre erfarenheter av sina GTE.

Jag hoppas dock att dom får till den, jag gillar den när den fungerar. Det ser dock inte ut som det än iaf då jag inte kommer åt bilen via appen och den lämnades in 07 imorse. Känns ju lagom nödvändigt att betala extra för värmare etc. som inte går att starta pga kass mjukvara.
Vad jag har förstått så är även mjukvaran helt nyutvecklad i id-bilarna. Jag tror helt ärligt att det kan vara en god idé att ge den "nya generationens elbilar", som de facto är byggda för att rulla på el, en ärlig chans. Kompromisser blir sällan bra. Det är kompromisser av en anledning.

Jag vill även poängtera att det låter väldigt tråkigt att ha en bil som fungerar så illa som din verkar göra. Jag vill inte på något sätt ta ifrån dig det. Jag håller tummarna för att det rättar till sig.

hungrig

Aktiv medlem
Nissan Leaf, såklart!

Med en pendling på cirka 7 mil enkel väg, och förutsatt att du kan ladda både på jobbet och hemma, så klarar du ju dig med rätt kort räckvidd. Du skulle säkert klara dig på Leaf 24kWh så länge inte batteriet är dåligt (vissa äldre importbilar verkar ha problem).

Om det bara är 7 mil som du skall trycka i batteriet under natten, och pluggar in den hemma på kvällen, så behöver du ju inte ladda i dunderfart heller. Säg att du lågt räknat får i en mil per timme på ett ungefär vid laddning med 10A, så skulle det alltså räcka med 7 timmar. Ska man köra med laddning ur ett vanligt eluttag, och man inte är säker på att kablage och uttag är bra nog för att klara 10A kontinuerligt, så kan man ju köpa en laddkabel som går att ställa ner till 6A, och ladda lite långsammare. På jobbet med 3-fas kan du ju ladda med lite mer kräm, beroende på vad bilens ombordladdare kan ta emot.

Jag har själv haft en Leaf 30 kWh i lite över 3 år, och är toknöjd med den, behåller den något år till eftersom jag inte känner något behov av att byta. Den är inte för stor och klumpig vid vardagsbruk, men ändå stor nog för att för oss faktiskt funka till allt förutom campingsemestern (svårt att sova 4 pers i en Leaf, och man får inte in två SUP-brädor utan att släppa luften ur dem). Två vuxna och två barn har kört 50 mil med en cykel bakpå, och längdskidor och vinterkläder i bagage/kupé. Visst, den resan gick snabbare och kändes mer rymlig när vi hade en XC90, men jag är jäkligt glad att slippa XC90n under alla korta vardagsresor.

När det gäller räckvidd, så verkar det som att nöjda elbilister är de som klarar all vardagskörning utan att behöva stanna och snabbladda på vägen. De få missnöjda jag pratat med, har varit sådana som haft en bil som inte alltid når hela vägen hem från jobbet, och det är klart att det blir tråkigt i längden. Om jag hade kört resor på över 30 mil oftare, så hade jag nog velat ha en bil med större batteri. Som det är nu, så kommer jag väl 12-18 mil ungefär på en laddning, och det är inte många gånger om året jag kör längre än så på en dag. De få gånger jag suttit vid en snabbladdare och ätit en burgare, pratat i telefon, jobbat eller slösurfat, är ju långt mindre än all den tid jag spenderat väntande vid en bränslepump när jag kört fossilt. Med elbil har man ju alltid fulltankat på morgonen, medan det känns som att fossilbilarna alltid behöver tankas när man har skitbråttom ;-)

Vill man ha räckvidd, och är beredd att lägga mer pengar, så finns det ju gott om alternativ. Jag känner flera som har Kia e-Niro och är väldigt nöjda med den. Skitsnabb jämfört med Leafen, och man kommer mer än dubbelt så långt mellan laddningarna (eftersom man i praktiken inte kör ner till 0% och inte snabbladdar till 100% på långkörning). Jag tycker komforten känns lite högre i vår Leaf Tekna än i kompisens Niro, men det är ingen jätteskillnad.

Jag var ganska inställd på laddhybrid innan vi skaffade Leafen, men efter några provkörningar insåg jag att jag inte ville ha en sådan. Jag vill kunna köra helt på el, och gillar inte känslan av att behöva smyga med gaspedalen för att bensinmotorn inte skall starta. Gillade inte heller bilar som måste starta bensinmotorn för att få värme. I Leafen kör jag värme/AC på den temperatur som känns bekväm, och gasar på när jag kan utan att bry mig om förbrukningen.

Jag kan inte riktigt skaka känslan av att motorjournalister älskar att mala på om hur ”elbilar är ju en bra idé, men tekniken är inte mogen än, de är för dyra, funkar inte för gemene man, osv”. Mycket gubbgissande på samma tema på nätet också, ofta från folk som aldrig kört elbil.

Hälsingland

Aktiv medlem
Vad jag har förstått så är även mjukvaran helt nyutvecklad i id-bilarna. Jag tror helt ärligt att det kan vara en god idé att ge den "nya generationens elbilar", som de facto är byggda för att rulla på el, en ärlig chans. Kompromisser blir sällan bra. Det är kompromisser av en anledning.

Jag vill även poängtera att det låter väldigt tråkigt att ha en bil som fungerar så illa som din verkar göra. Jag vill inte på något sätt ta ifrån dig det. Jag håller tummarna för att det rättar till sig.

Visst är det så, jag hade om det fanns något vettigt alternativt när jag beställde min bil köpt en elbil. Jag har på inga sätt något emot det, har tänkt att nästa förmånsbil blir en elbil men om man nu har bort en del kostanslättnader som MP vill, kommer jag gå över till att köra fossilbil istället. Både i tjänsten och att köpa en till beg bil privat.

Resultatet blir således precis motsatt det MP vill men det borde dom förstå kan man tycka.

IM

Aktiv medlem
Visst är det så, jag hade om det fanns något vettigt alternativt när jag beställde min bil köpt en elbil. Jag har på inga sätt något emot det, har tänkt att nästa förmånsbil blir en elbil men om man nu har bort en del kostanslättnader som MP vill, kommer jag gå över till att köra fossilbil istället. Både i tjänsten och att köpa en till beg bil privat.

Resultatet blir således precis motsatt det MP vill men det borde dom förstå kan man tycka.
Vad är det MP vill, menar du?

Hälsingland

Aktiv medlem
Vad är det MP vill, menar du?

Ställa om till elbilar och sänka utsläppen, vilket jag stödjer men det blir ju bakvänt att genomföra det på detta vis. Då vill då inte jag betala hutlösa summor för att jag har ett arbete jag behöver bil till. Alternativet blir då att jag går över till produktionsbil och åker en annan privat.

Det här är ju OT för TS-tråd så jag ska väl inte drifta iväg åt detta håll egentligen..

fhloston

Aktiv medlem
Jag tycker det finns en tendens att klaga på fel som uppstår i elbilar, och samtidigt glömma att det inte heller är helt problemfritt med fossilbilar.
Att Polestar och ID.3 har mjukvaruproblem, är nog något man som early adopter kanske får acceptera, sen är det viktigt hur leverantörerna hanterar det. Polestar och ID.3 har funnits i några månader, fossilbilar har funnits i 100 år, och trots det går även ottomotorer sönder i bland.

Även hantering med laddning och räckviddsångest verkar drabba de som inte har elbil, mer än de som har en elbil. En kollega som är inbiten fosilbilsförare menar att elbil är helt omöjligt att använda, men vi är flera elbilsägare som har samma, eller "svårare" körmönster än vad han har, som inte ser de problemen han ser med elbil.

IM

Aktiv medlem
Ställa om till elbilar och sänka utsläppen, vilket jag stödjer men det blir ju bakvänt att genomföra det på detta vis. Då vill då inte jag betala hutlösa summor för att jag har ett arbete jag behöver bil till. Alternativet blir då att jag går över till produktionsbil och åker en annan privat.

Det här är ju OT för TS-tråd så jag ska väl inte drifta iväg åt detta håll egentligen..
Ok. Då är jag med på vad du menar.

Nej, det är sant. Jag vet heller inte riktigt var gränsen för prat om politik dras. Låt oss dra den här, den här gången?

IM

Aktiv medlem
Jag tycker det finns en tendens att klaga på fel som uppstår i elbilar, och samtidigt glömma att det inte heller är helt problemfritt med fossilbilar.
Att Polestar och ID.3 har mjukvaruproblem, är nog något man som early adopter kanske får acceptera, sen är det viktigt hur leverantörerna hanterar det. Polestar och ID.3 har funnits i några månader, fossilbilar har funnits i 100 år, och trots det går även ottomotorer sönder i bland.

Även hantering med laddning och räckviddsångest verkar drabba de som inte har elbil, mer än de som har en elbil. En kollega som är inbiten fosilbilsförare menar att elbil är helt omöjligt att använda, men vi är flera elbilsägare som har samma, eller "svårare" körmönster än vad han har, som inte ser de problemen han ser med elbil.

+En herrans massa på det där om laddningen. Det tog mig ett par långresor innan jag fick kläm på hur jag skall tänka kring laddning av elbil. Sedan var det en ickefråga.

Idag finns det ju dessutom laddare som kan ge 350 kWh längs vägarna. Givet att man har en bil som klarar att ta emot kraftig laddning är även tiden det tar att ladda en ickefråga. Och snabbare kommer det att gå.
Jag har full förståelse för att det är en fråga man ställer sig inför ett köp av elbil, men jag, precis som du, tror att det är en fråga för de som inte provat.

salle

Aktiv medlem
Norges tredje mest sålda bilmodell, MG ZS EV, ska snart lanseras i Sverige. Priset lär hamna strax över 300 000:-

MG ZS EV - Recharge yourself (mgmotor.eu)
Och om mina kontakter talar sanning så kommer den gå att leasa rätt billigt på 12 månader. Bra för att testa om elbil är grejen. Och med tanke på nya skatteregler from april som även omfattar laddhybrider nästa år så lär ju elbilsracet dra igång på riktigt.

Spinx

Aktiv medlem
Tjena!

Menar du att Euro6or drar betydligt mycket mer? Känner mig rätt tvivelaktig på det. Fruns XC60 drar 0,6 blandat med 265 breda aptunga 20" och inte allt för lätt gasfot. Visst det är klar mer än min BMW F20 som drar 0,43 men den är ju markant mindre, också en Euro6. Eller kollegans Golf Alltrack som ligger på beskedliga 0,51 blandad. X1 som jag hade som hyrbil några månader låg på 0,53 vilket är rätt hyfsat för en fyrhjulsdriven hög bil.

Sen vet jag inte vad du menar med att vänta på laddsladden.. Laddar man bilen hemma på natten och på jobbet på dagen så sparar man väldigt mycket tid på ett år jämfört med att åka in på bensinstationer. Planerar man långresorna rätt med laddning på rätt ställen så är inte tidsfördröjningen speciellt stor heller.

Laddhybrider håller jag med. Förutom Mercedes som är smarta och kombinerar laddhybrid med snål diesel..

De avgasreningsystem som Euro 6 reglerna tvingar in har ett tydligt större energi behov. Ett energibehov som inte bidrar till engergin som flyttar bilen framåt.
Största problemet är att Adblue kräver en annan mappning av förbränning för att vara effektivt. Man måste köra motorn på en fetare blandning för att reningen ska fungera.
Detta är ett känt fenomen bland tillverkare och ingenjörer som jobbar med motorutveckling. Med andra avgasregler hade man kunnat bygga motorer som är lngt mycket snålare än någon som funnits på marknaden.
Känner till prototypbilar som legat på 0.3 tomma och 0.45 med husvagn efter i motorvägs fart.

Snabb jämförelse. Bmw 520 d sista årmodellen av Euro 5. medel 0.48 liter mil. Samma bil och motor en årsmodell senare konverterad till Euro6 ger 0.62. Finns liknande resultat baserat på Volvo.
XC 60 du nämner hade legat under 0.5 med andra regler.
Tittar man på det rent tekniskt så är det uppenbart att Euro 6 har större internt energibehov.

Angående elbil så är det alldeles för ofta batteriet inte räcker och det tar för lång tid att ladda till man behöver åka.
Fram o tillbaka till ett kontorsjobb är väll kanske de enda som funkar men hur många använder sin bil så ? Behöver man dra en sväng på 10 -15 mil på kvällen så hinner man inte ladda. Ska man sticka o hämta ngt 20 mil bort o man har fyra timmar på sig så går inte det.
Kör man lite i jobbet på dan o sedan får en bit hem så hinner man inte ladda. Det hade vart en sak om man faktiskt fick ut 60 faktiska mil på en laddning oavsett last så som man får i en bränsle bil. Då hade det vart görbart med planering

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Jag tror det beror på. För 10-12 år sedan hade Bmw markant lägre dieselförbrukning än ex.vis Volvo och VAG för likvärdiga motorer och bilar. Dessa har senare fått ner sin förbrukning så deras euro6:or är nog definitivt bättre än motsvarande euro5:or. För Bmw är jag inte säker att det hänt så mycket mer, min 2009 drar ca 0.56 faktisk förbrukning (320d Xdrive Touring), (på landsväg strax under 0.5), de nyare ligger aningen lägre på pappret men när det nu börjar bli dags att byta och jag kollar runt så visar det sig att motsvarande euro6:or (2016-) inte ligger märkbart lägre i faktisk förbrukning. Något som även bekräftas av ett par vänner som kör motsvarande bil av 2017 resp 2018 års modell. Men, det är som sagt nog mer ett utslag av att Bmw var väldigt långt fram med sina dieslar för 10-12 år sedan.

Så rent ekonomiskt vore det bästa för mig att behålla den jag har, den går väldigt snålt med allt inräknat. Men man vill ju ha nytt också :-) Och det lutar nog åt en likadan fast av 2017 eller 2018 års modell (innan straffskatten infördes). Rena batteribilar är än så länge antingen för dyra, eller simpla plåtlådor utan komfort. Behöver nog några år till för mognad. Hybrid är som du säger hål i huvudet med bensinmotorer, jag fattar inte varför fler gör som Mercedes. Om ex.vis Bmw gjort sin 330e Xdrive Touring med dieselmotor hade jag slagit till direkt.

Senast ändrad:

Spinx

Aktiv medlem

MP och delar av EU vill ställa om till elbilar av politiska / ideologiska och ekonomiska anledningar.
Det blir helt enkelt väldigt mycket lättare att kontroller hur och när folk använder bilar och genom det topstyra samhället.
Elitsamhälle är på sätt och vis det främsta målet. Miljöfrågan mer ett sätt att på olika sätt skapa acceptans till förändring. Rädda människor är lättleda mäniskor .
Läs Agend 2030 och 2050 så får ni se ....

Spinx

Aktiv medlem
Ja
Jag tror det beror på. För 10-12 år sedan hade Bmw markant lägre dieselförbrukning än ex.vis Volvo och VAG för likvärdiga motorer och bilar. Dessa har senare fått ner sin förbrukning så deras euro6:or är nog definitivt bättre än motsvarande euro5:or. För Bmw är jag inte säker att det hänt så mycket mer, min 2009 drar ca 0.56 faktisk förbrukning (320d Xdrive Touring), (på landsväg strax under 0.5), de nyare ligger aningen lägre på pappret men när det nu börjar bli dags att byta och jag kollar runt så visar det sig att motsvarande euro6:or (2016-) inte ligger märkbart lägre i faktisk förbrukning. Något som även bekräftas av ett par vänner som kör motsvarande bil av 2017 resp 2018 års modell. Men, det är som sagt nog mer ett utslag av att Bmw var väldigt långt fram med sina dieslar för 10-12 år sedan.

Så rent ekonomiskt vore det bästa för mig att behålla den jag har, den går väldigt snålt med allt inräknat. Men man vill ju ha nytt också :-) Och det lutar nog åt en likadan fast av 2017 eller 2018 års modell (innan straffskatten infördes). Elbilar är än så länge antingen för dyra, eller simpla plåtlådor utan komfort. Behöver nog några år till för mognad. Hybrid är som du säger hål i huvudet med bensinmotorer, jag fattar inte varför fler gör som Mercedes. Om ex.vis Bmw gjort sin 330e Xdrive Touring med dieselmotor hade jag slagit till direkt.
Jag är ledsen men jag jobbar med uvecklingsprovning och vet att med den tekniska kunskap man har idag , hade samtliga tillverkare med andra regler kunnat ha betydligt snålare dieselmotorer.
Underleverantörerna som tillverkar motorstyrsystemen och skapar den reglertekniska basen har i demosyfte visat prototypbilar med extreamt bra siffror även om man kör dem på fullast /så fort det går.

NickPick

Aktiv medlem
Alternativet blir då att jag går över till produktionsbil och åker en annan privat.

Du får inte betala hutlöst för din "nya" företagsbil. Du får helt enkelt betala en skälig kostnad, istället för att du ska komma undan billigare på bekostnad av... Företaget och säkert någon mer som står för fiolerna.
En tjänstebil och en privatbil fixar ju biffen direkt.

PS. Vill inflika att VW, enligt min erfarenhet är bra i 3 år... Sedan har man problem.

Jag vill själv ha en elbil men just nu är jag för snål.

Hälsingland

Aktiv medlem
Du får inte betala hutlöst för din "nya" företagsbil. Du får helt enkelt betala en skälig kostnad, istället för att du ska komma undan billigare på bekostnad av... Företaget och säkert någon mer som står för fiolerna.
En tjänstebil och en privatbil fixar ju biffen direkt.

PS. Vill inflika att VW, enligt min erfarenhet är bra i 3 år... Sedan har man problem.

Jag vill själv ha en elbil men just nu är jag för snål.

Ja det är ju hemskt att företaget som är anledningen till att jag behöver bilen får betala för det. Men vi får se, man kanske ökar lättnaden för elbilar vilket borde vara det rimliga och då möjliggör för en vanlig dödlig att kunna åka tesla/polestar som förmånsbil. Nu efter årsskiftet kommer kostnaden för mig öka någonstans 6-800 sek netto per månad på min hybrid.

Att gå tillbaka till tjänstebil och privatbil måste vara raka motsatsen till syftet, men kommer givetvis vara bättre för min plånbok.

hungrig

Aktiv medlem
Angående elbil så är det alldeles för ofta batteriet inte räcker och det tar för lång tid att ladda till man behöver åka.
Fram o tillbaka till ett kontorsjobb är väll kanske de enda som funkar men hur många använder sin bil så ? Behöver man dra en sväng på 10 -15 mil på kvällen så hinner man inte ladda. Ska man sticka o hämta ngt 20 mil bort o man har fyra timmar på sig så går inte det.
Kör man lite i jobbet på dan o sedan får en bit hem så hinner man inte ladda. Det hade vart en sak om man faktiskt fick ut 60 faktiska mil på en laddning oavsett last så som man får i en bränsle bil. Då hade det vart görbart med planering

Är det verkligen så att de flesta ofta kör 10-15 och ibland 20 mil på kvällen, bara sådär? Jag kan verkligen inte komma på när jag senast hade det behovet. Om man kör så mycket, så har man ju även en hög bränslekostnad, och kan nog kosta på sig klart större batteri än jag själv har behov av. För egen del så händer det någon enstaka gång att jag kör runt en del under dagen och kommer hem med nästan tomt batteri. Hade jag då behövt ge mig av på en 15 mil lång resa på kvällen, så hade jag personligen inte haft något emot att smyga i mig en burgare medan bilen snabbladdar i 20 minuter.

Detta funkar såklart så länge man bor i de mer tätbefolkade delarna av landet (där de flesta bor). Sedan finns det ju de som bor i glesbefolkade delar, där det är längre mellan snabbladdarna, och då kanske inte en Leaf 30 kWh är rätt bil. Har de råd, så kanske det funkar med en bil med större batteri, eller så kanske de får fortsätta köra fossilt några år till. Alla måste inte köra på el, men för väldigt många så funkar det väldigt bra.

IM

Aktiv medlem
Är det verkligen så att de flesta ofta kör 10-15 och ibland 20 mil på kvällen, bara sådär? Jag kan verkligen inte komma på när jag senast hade det behovet. Om man kör så mycket, så har man ju även en hög bränslekostnad, och kan nog kosta på sig klart större batteri än jag själv har behov av. För egen del så händer det någon enstaka gång att jag kör runt en del under dagen och kommer hem med nästan tomt batteri. Hade jag då behövt ge mig av på en 15 mil lång resa på kvällen, så hade jag personligen inte haft något emot att smyga i mig en burgare medan bilen snabbladdar i 20 minuter.

Detta funkar såklart så länge man bor i de mer tätbefolkade delarna av landet (där de flesta bor). Sedan finns det ju de som bor i glesbefolkade delar, där det är längre mellan snabbladdarna, och då kanske inte en Leaf 30 kWh är rätt bil. Har de råd, så kanske det funkar med en bil med större batteri, eller så kanske de får fortsätta köra fossilt några år till. Alla måste inte köra på el, men för väldigt många så funkar det väldigt bra.

Jag ställer mig även frågande till hur många som verkligen behöver kunna köra 50-60-70 mil i sträck. Hur många av oss gör det? Och hur ofta?

De flesta klarar sig utmärkt på en elbil. Inte alla, i dagsläget, men den absoluta majoriteten. Och jag är övertygad om att alla (!) kan lära sig att hantera sina transportbehov med hjälp av en elbil.

jonte987

Aktiv medlem
10-20mil en kväll är väl helt normalt. Har man möte i GBG kör man upp på morgonen och hem på kvällen 2x30mil. Då är jag ändå skåning van vid korta avstånd. Jag vet inte riktigt i vilken värld 15mil är en lång körsträcka

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer