OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

ooms

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Min uppfattning är snarare att det allmänna rent generellt verkligen inte vill att det ska åkas mer bil.
Precis. Det är ju bara att titta på hur mycket det försvåras att ha bil ex.vis i städer, och även vid byggandet av nya bostadsområden så räknar man med och dimensionerar för långt under en bil per hushåll, vissa bostadsområden ska bilar inte ens få köra in i, osv.

Men om man lyckas med den visionen, är ju frågan var man då ska få in de skattepengarna ifrån...
 

lundatok

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Bilrealterad vård som olyckor och luftkvalitetsrelaterade skador borde vara ett ställe man sänker kostnaderna vilket borde ge lägre behov av skatter, även minskat underhåll av vägnät. Men det kanske är en droppe i havet mot vad fordonsskatten drar in. Min tanke är mer att ett minskat bilåkande borde minska andra kostnader, inte bara sänka intäkterna för staten.
 

uandt

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Min uppfattning är snarare att det allmänna rent generellt verkligen inte vill att det ska åkas mer bil.
De har du nog rätt i men med 'alla de' hänvisade jag till de som tjänar pengar på att bygga infrastruktur och de som tjänar pengar på bilar. De vill att det ska åkas mer tror jag
Men om man lyckas med den visionen, är ju frågan var man då ska få in de skattepengarna ifrån...
Den biten har mer att göra med att kommuner som planerar byggandet inte tjänar några pengar på bilism eftersom markanvänding blir så inneffektiv + att vägar är dyrt. Sen finns det många modeller som visar att bilanvändandet leder till mindre ekonomisk tillväxt än att satsa på te.x kollektivtrafik.

Vi kommer inte få något konkret rätt svar på hur det egentligen ligger till förrän vi privatiserar vägnätet och slutar socialisera de kostnaderna.
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
OK?
Så en Suv med högprofil är stötigare än en "normalbil" med lågprofil? Obekväm generellt av grundläggande fordonsdynamiska skäl...kan du utveckla?
Nu vet jag inte om jag eller nån annan nämnt suv med högprofil och vanlig bil med lågprofil. Om du förklarar var fick du det ifrån så kommer en kort förklaring här: en bil måste ha grundläggade "ok" köregenskaper i tex undanmanöver. Om tyngdpunkten är högre så måste fjädringen vara fastare för att bilen inte ska kränga och inte klara av att väja när det behövs. (källa: bekanta som jobbar på AVL MTC) Om du kollar hur SUVar kör över fartgupp och jämför med vanliga bilar så kommer du efter en tid se en tendens att suvarna kör långsammare, eftersom det är lite obekvämt i bilen när det är guppigt underlag. Bekvämaste biltypen generellt är enligt granne och biljournalist på Sveriges näst största kvällstidning bilar av typen V60 XC där man får vanliga bilens chassi och (om man väljer rätt) hjul med hög profil.
 

uandt

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ujuj, då blir det dyrt att cykla!
Allemansrätten ger dig rätt cykla på privat mark så de e lungt :) Däremot kanske det kommer kosta 1000 spänn att ta bilen till kungens kurva en lördag-eftermiddag. Nyttjandet kommer bli mer effektivt, väg konsortiet vw-tesla-ncc-peab kommer tjäna massor av pengar men i den totala samhällsvinsten kommer ändå bli stor
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Hybrider var dött från början. Heja Toyota som inte trodde på el eller plug-in i tid. Nu tappar dom andelar...

Plug-in däremot tycker jag var vettigt och ett steg i rätt riktning. Säkert därför det har varit så lågt förmånsvärde.
För några år sedan kunde man inte cykla i skogen med 29, nu gör "alla" det.

Fast plug in, dubbla drivlinor där den komplicerade, dyra och känsliga förbränningsmotorn bara körs ibland och då kan få jobba under mkt varierande effektuttag, är det så smart?
Kanske hellre seriehybrid med en liten, enkel förbränningsmotor som körs oftare under optimala förhållanden. Åtminstone tills man får ordning på batterierna.
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Min uppfattning är snarare att det allmänna rent generellt verkligen inte vill att det ska åkas mer bil.
Lite intressant, stadsplanerarna börjar inse att bilen inte får plats när vi blir många (och elbilar gör rörliga kostnaden väldigt låg - har potential att öka trafiken rejält) samtidigt som trafikverket bygger tex förbifarten och annat som driver stora trafikökningar. Några intressen gasar, andra bromsar...
 

mtbkr

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Favorit i repris
05667548-9684-421B-9570-6C6907DCE2DC.jpeg
 

Erik O

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
1618918607096.png

Om man ser historiskt i Sverige har man ju låtit privatbilismen ta oerhört mkt plats i städerna.

Men det är ändå skönt att det finns andra som är värre.

1618918844319.png
 

1888

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nu vet jag inte om jag eller nån annan nämnt suv med högprofil och vanlig bil med lågprofil. Om du förklarar var fick du det ifrån så kommer en kort förklaring här: en bil måste ha grundläggade "ok" köregenskaper i tex undanmanöver. Om tyngdpunkten är högre så måste fjädringen vara fastare för att bilen inte ska kränga och inte klara av att väja när det behövs. (källa: bekanta som jobbar på AVL MTC) Om du kollar hur SUVar kör över fartgupp och jämför med vanliga bilar så kommer du efter en tid se en tendens att suvarna kör långsammare, eftersom det är lite obekvämt i bilen när det är guppigt underlag. Bekvämaste biltypen generellt är enligt granne och biljournalist på Sveriges näst största kvällstidning bilar av typen V60 XC där man får vanliga bilens chassi och (om man väljer rätt) hjul med hög profil.

Jag behöver inte kolla med grannar o bekanta för att bedömma bilarna, jag jobbar med att provköra bilar dagligen sedan snart 40 år. Att du bedömmer genom andra gör att jag inte ser att våran disakussion ger mej något.

PS!
Just chassiet är det som skiljer mellan en "vanlig" V60 och en V60CC (som du troligen menar).
Karossen är dock lika.
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

AAverdal

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag behöver inte kolla med grannar o bekanta för att bedömma bilarna, jag jobbar med att provköra bilar dagligen sedan snart 40 år. Att du bedömmer genom andra gör att jag inte ser att våran disakussion ger mej något.

PS!
Just chassiet är det som skiljer mellan en "vanlig" V60 och en V60CC (som du troligen menar).
Karossen är dock lika.
Som komplement till det så kan jag berätta att när de utvecklade första generationen XC90 så för att simulera tyngd, tyngdpunkt och höjd för att testa chassie så tog man en S90 och lastade på en takbox som vägde ca 100 kg. Så SUV det gör underverk för köregenskaperna! (Ironi) Tänk då på en SUV med takbox...
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Jag behöver inte kolla med grannar o bekanta för att bedömma bilarna, jag jobbar med att provköra bilar dagligen sedan snart 40 år. Att du bedömmer genom andra gör att jag inte ser att våran disakussion ger mej något.

PS!
Just chassiet är det som skiljer mellan en "vanlig" V60 och en V60CC (som du troligen menar).
Karossen är dock lika.
Fint, då kan vi skippa diskussionen om att "en Suv med högprofil är stötigare än en "normalbil" med lågprofil" ;-)
 

Erik O

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fast det grundläggande problemet, nämligen överbefolkning, löser vi inte genom att ta bort privatbilismen. Vi köper oss bara några års extra andrum. Bilen är en fantastisk uppfinning, fast den är än så länge alltför primitivt utformad.
Fast det där går väl att applicera på i princip alla problem rörande miljö och resursutnyttjande. Och bilen är såklart en fantastisk uppfinning men det är också väldigt ineffektivt att behöva transportera två ton plåt för att transportera 75 kilo människa.
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nu vet jag inte om jag eller nån annan nämnt suv med högprofil och vanlig bil med lågprofil. Om du förklarar var fick du det ifrån så kommer en kort förklaring här: en bil måste ha grundläggade "ok" köregenskaper i tex undanmanöver. Om tyngdpunkten är högre så måste fjädringen vara fastare för att bilen inte ska kränga och inte klara av att väja när det behövs. (källa: bekanta som jobbar på AVL MTC) Om du kollar hur SUVar kör över fartgupp och jämför med vanliga bilar så kommer du efter en tid se en tendens att suvarna kör långsammare, eftersom det är lite obekvämt i bilen när det är guppigt underlag. Bekvämaste biltypen generellt är enligt granne och biljournalist på Sveriges näst största kvällstidning bilar av typen V60 XC där man får vanliga bilens chassi och (om man väljer rätt) hjul med hög profil.

Tjena!

Märkligt att jag kan köra fortare med fruns XC60 än min BMW 1-serie. XC60n är klart mjukare.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fast det där går väl att applicera på i princip alla problem rörande miljö och resursutnyttjande. Och bilen är såklart en fantastisk uppfinning men det är också väldigt ineffektivt att behöva transportera två ton plåt för att transportera 75 kilo människa.
Just det, den behöver utvecklas inte avvecklas. Gamla intressen och förlegade ideer får inte stoppa detta.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fast det där går väl att applicera på i princip alla problem rörande miljö och resursutnyttjande. Och bilen är såklart en fantastisk uppfinning men det är också väldigt ineffektivt att behöva transportera två ton plåt för att transportera 75 kilo människa.
Förresten vägen min bil <1000 kg och vi brukar lasta den med 250-300 kg till vardags. Alla bränner inte omkring i överdimensionerade tjänstebilar.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fast våra vanor behöver förändras också. På landet där det är lite avstånd och sämre förhållanden (inga trottoarer, cykelbanor, avsaknad av belysning osv) finns det ju ett reellt behov.

I småstäder är läget ett annat tycker jag, där jag bor åker i princip alla bil även om det bara är 1-2 km resa.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Fast våra vanor behöver förändras också. På landet där det är lite avstånd och sämre förhållanden (inga trottoarer, cykelbanor, avsaknad av belysning osv) finns det ju ett reellt behov.

I småstäder är läget ett annat tycker jag, där jag bor åker i princip alla bil även om det bara är 1-2 km resa.
Småstadsbilsyndromet har jag också observerat, särskilt hos mig själv. När jag bodde i Malmö var det helt klart mera gång och cykling. Den mindre orten jag bor på nu är det lite för lätt hänt ibland att man tar bilen trots att man bara skall förflytta sig 1 km.

Men jag vill inte moralisera för mkt kring detta. Ibland finns det helt vettiga skäl till att man tar bilen även korta sträckor, och jag tror inte att smogen i den skånska småstaden är så stor pga av det. Värre då i de större städerna. Mycket ljudföroreningar också där, inte bara utsläpp.
 

fiskarn

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Småstadsbilsyndromet har jag också observerat, särskilt hos mig själv. När jag bodde i Malmö var det helt klart mera gång och cykling. Den mindre orten jag bor på nu är det lite för lätt hänt ibland att man tar bilen trots att man bara skall förflytta sig 1 km.

Men jag vill inte moralisera för mkt kring detta. Ibland finns det helt vettiga skäl till att man tar bilen även korta sträckor, och jag tror inte att smogen i den skånska småstaden är så stor pga av det. Värre då i de större städerna. Mycket ljudföroreningar också där, inte bara utsläpp.

I småstäder och på mindre orter är väl bilen oftast klart snabbast. Det brukar heta att det inte finns alternativ. Tror nog att det ofta finns men bilen är det snabbaste och smidigaste alternativet. I större städer finns ju inga sätt som är bra att ta sig fram på, men bilen kanske sämst i många fall.
 

Berk

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
I småstäder och på mindre orter är väl bilen oftast klart snabbast. Det brukar heta att det inte finns alternativ. Tror nog att det ofta finns men bilen är det snabbaste och smidigaste alternativet. I större städer finns ju inga sätt som är bra att ta sig fram på, men bilen kanske sämst i många fall.

I Stockholm går det förvånansvärt snabbt med bil, förutom i rusningstrafiken. Stockholm prioriterar helt klart biltrafik framför allt annat och gatorna är breda. I resten av Europa har dom insett många decennier innan att det inte går att ha många bil i innerstan (men gatorna är smalare i de flesta städerna). Cykling är inte jättedåligt i Stockholm, men det är frustrerande att känna hela tiden att man måste vänta så länge för att cykel har lägsta prioritet.

Bil ger inte bara miljö och ljudföroreningar, men också blickföroreningar. Det är inte vackert att alla gatorna är helt fyllda med bilar på både sidor, och ofta i mitten, och många av dom är fula stora SUVs.
 
Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Småstadsbilsyndromet har jag också observerat, särskilt hos mig själv. När jag bodde i Malmö var det helt klart mera gång och cykling. Den mindre orten jag bor på nu är det lite för lätt hänt ibland att man tar bilen trots att man bara skall förflytta sig 1 km.

Men jag vill inte moralisera för mkt kring detta. Ibland finns det helt vettiga skäl till att man tar bilen även korta sträckor, och jag tror inte att smogen i den skånska småstaden är så stor pga av det. Värre då i de större städerna. Mycket ljudföroreningar också där, inte bara utsläpp.
Jag tror att en del av lösningen på svenssons kortkörande kan vara den happyinkorrekta elcykeln.
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
I Stockholm går det förvånansvärt snabbt med bil, förutom i rusningstrafiken. Stockholm prioriterar helt klart biltrafik framför allt annat och gatorna är breda. I resten av Europa har dom insett många decennier innan att det inte går att ha många bil i innerstan (men gatorna är smalare i de flesta städerna). Cykling är inte jättedåligt i Stockholm, men det är frustrerande att känna hela tiden att man måste vänta så länge för att cykel har lägsta prioritet.

Bil ger inte bara miljö och ljudföroreningar, men också blickföroreningar. Det är inte vackert att alla gatorna är helt fyllda med bilar på både sidor, och ofta i mitten, och många av dom är fula stora SUVs.
Helt sjukt med utvecklingen mot SUV, och "Svenska" Volvo leder utvecklingen mot tunga högbyggda bilar. Vi Bilägare: "men Volvos vd Håkan Samuelsson tror att de kommer att bli ännu fler. Snart kan de utgöra så mycket som 75 procent av märkets försäljning" AMS: "Med en snittvikt på 1.796 kilo är Volvo det tyngsta märket i Europa" Men även generellt ökar vikten, gröna bilister idag: "Bilar i Sverige blir allt tyngre och den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2009. Det visar statistik från Trafikanalys som i dag lyfts fram av organisationen Gröna Bilister. Gröna Bilister konstaterar också att trenden med tyngre bilar eskalerar snarare än mattas av då viktökningen tycks gå allt snabbare. Mellan 2008 och 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kilo, från 1 548 till 1 588 kg. Under åren 2014 till 2020 ökade medelvikten med hela 156 kilo, från 1 588 till 1 744 kilo. Samtidigt skriver Gröna Bilister att viktuppgången på den svenska fordonsflottan startade långt före 2008."
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Helt sjukt med utvecklingen mot SUV, och "Svenska" Volvo leder utvecklingen mot tunga högbyggda bilar. Vi Bilägare: "men Volvos vd Håkan Samuelsson tror att de kommer att bli ännu fler. Snart kan de utgöra så mycket som 75 procent av märkets försäljning" AMS: "Med en snittvikt på 1.796 kilo är Volvo det tyngsta märket i Europa" Men även generellt ökar vikten, gröna bilister idag: "Bilar i Sverige blir allt tyngre och den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2009. Det visar statistik från Trafikanalys som i dag lyfts fram av organisationen Gröna Bilister. Gröna Bilister konstaterar också att trenden med tyngre bilar eskalerar snarare än mattas av då viktökningen tycks gå allt snabbare. Mellan 2008 och 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kilo, från 1 548 till 1 588 kg. Under åren 2014 till 2020 ökade medelvikten med hela 156 kilo, från 1 588 till 1 744 kilo. Samtidigt skriver Gröna Bilister att viktuppgången på den svenska fordonsflottan startade långt före 2008."
Sinnesjukt! Är det de nordamerikanska influenserna som ligger bakom denna överviktstrend?
 

johan44

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Sinnesjukt! Är det de nordamerikanska influenserna som ligger bakom denna överviktstrend?
Ja, det är inte elektrifiering utan större bilar som driver
Som hundägare (modell större) har vi märkt att bagageutrymmet krymper i kombibilarna och att det blir först i vissa suvar utrymmet finns. Tyvärr.
Men fortfarande är väl en vanlig kombi, tänk V90, A6, Superb... rymligare än de allra flesta suvar och väl så stor som en gammelkombi? Eller är de mindre än en 245:a?
 

fiskarn

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Sinnesjukt! Är det de nordamerikanska influenserna som ligger bakom denna överviktstrend?

Beror nog på en hel massa. Bekvämlighet, krocksäkerhet, utrymmeskrav osv osv. Förr kunde man ju tänka sig nåt barn sitta obältat och allt möjligt. Jämför en Golf2a mot en modern golf. Eller en Corolla. Eller vad som helst. Bilar har väl blivit bra mycket tyngre från 1980 till 2010 tex.
 

1888

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Som komplement till det så kan jag berätta att när de utvecklade första generationen XC90 så för att simulera tyngd, tyngdpunkt och höjd för att testa chassie så tog man en S90 och lastade på en takbox som vägde ca 100 kg. Så SUV det gör underverk för köregenskaperna! (Ironi) Tänk då på en SUV med takbox...

Var du med på den tiden? Var säkert en del prover på en vanlig S80 också, men de flesta gjordes på S80 kaross o XC90 chassie.
 

1888

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Helt sjukt med utvecklingen mot SUV, och "Svenska" Volvo leder utvecklingen mot tunga högbyggda bilar. Vi Bilägare: "men Volvos vd Håkan Samuelsson tror att de kommer att bli ännu fler. Snart kan de utgöra så mycket som 75 procent av märkets försäljning" AMS: "Med en snittvikt på 1.796 kilo är Volvo det tyngsta märket i Europa" Men även generellt ökar vikten, gröna bilister idag: "Bilar i Sverige blir allt tyngre och den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2009. Det visar statistik från Trafikanalys som i dag lyfts fram av organisationen Gröna Bilister. Gröna Bilister konstaterar också att trenden med tyngre bilar eskalerar snarare än mattas av då viktökningen tycks gå allt snabbare. Mellan 2008 och 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kilo, från 1 548 till 1 588 kg. Under åren 2014 till 2020 ökade medelvikten med hela 156 kilo, från 1 588 till 1 744 kilo. Samtidigt skriver Gröna Bilister att viktuppgången på den svenska fordonsflottan startade långt före 2008."

Du vet, vi bygger vad folk vill ha, så enkelt är det.
 

C-dale

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
7300 för ett oljebyte!!?? Det är ju sinnessjukt. Hur mkt var mtrlkostnad och hur mkt arbetskostnad.
Byter olja på någon av mina bilar för en tiondel. Fast då gör jag det ju själv. Å andra sidan kanske jag byter lite oftare, bara för att det är så kul och billigt:)
Det är väl oljebytet i Haldexen som kostar. Runt 6.000 på en VW.
 

mtbkr

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ja, det är inte elektrifiering utan större bilar som driver

Men fortfarande är väl en vanlig kombi, tänk V90, A6, Superb... rymligare än de allra flesta suvar och väl så stor som en gammelkombi? Eller är de mindre än en 245:a?
Låg takhöjd och sluttande bakluckor gör att dom flesta kombin går bort. V90 är tex mindre än gamla V70. Superben är nog en av dom större men inte tillräcklig för oss. Hos VW är tex Golf Sportkombi större bak än Passaten.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer