OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Hälsingland

Aktiv medlem
Min empiriska erfarenhet av många tusen mil på vägarna varje år, och många resor till Åre varje år de senaste 20 åren är att ju större SUV ju mindre hjärna. Allra minst verkar sitta bakom ratten på BMWs..

Jag kan helt utan belägg påstå att alla idiot-omkörningar du stöter på görs av män. Sen är det antagligen bara sant till 99,9% men det är inom marginalen.

Snuten

Aktiv medlem
Jag undrar vad en SUV egentligen är. Är det en kombi som är extra hög? Hur hög måste den vara i så fall?
Bara undrar. Har nog alltid undrat det.

ooms

Aktiv medlem
Min empiriska erfarenhet av många tusen mil på vägarna varje år, och många resor till Åre varje år de senaste 20 åren är att ju större SUV ju mindre hjärna. Allra minst verkar sitta bakom ratten på BMWs..

Jag kan helt utan belägg påstå att alla idiot-omkörningar du stöter på görs av män. Sen är det antagligen bara sant till 99,9% men det är inom marginalen.
Så är det säkert, men det är kvinnorna som fått dem att köpa suvar :-)

johan44

Aktiv medlem
Jag undrar vad en SUV egentligen är. Är det en kombi som är extra hög? Hur hög måste den vara i så fall?
Det finns länder som försökt skapa en definition för att kunna förbjuda suv i tex innerstäder (Italien eller Frankrike tror jag) Har för mig att de landade på hjuldimensioner men vet inte om det blev nåt i slutändan.

uandt

Aktiv medlem
Det beror på vem som sitter i bilen i de lägen ordet används som nedsättande term för att se ner på folk. Samma bil kan vara antingen SUV, Tattar-audi, smash-and-grab-audi, penisförlängare eller till och med sosse-container bara beroende på vem som kör den

Masjevel

Aktiv medlem

Dessa män.... alltid dessa jävla män!! Spelar ingen roll vad det gäller men är det nåt skit som hänt så nog fan är det en man som ligger bakom det. Va fan är det för fel på män??
Detta gäller antagligen bara till 99% av fallen men det är inom felmarginalen.

knaper

Aktiv medlem
Jag går 3 km till jobb varje dag och det är ett par övergångsställen jag passerar som bilar kan svänga in vänster över.
Ibland ser bilisterna inte mig och antingen jag eller de måste tvärnita. Enligt min statistik den här vintern vann kvinnorna över männen med 6-5. Då är alla fall där jag inte ser könet räknade som män (det var två sådana).
I övrigt så säger min statistik att dyr eller skrot- eller hantverkarbil ger ökad risk för påkörning om det är en man som kör, men kvinnorna verkar ha dålig uppsikt oavsett vilken biltyp de rattar. :)

AAverdal

Aktiv medlem
Var du med på den tiden? Var säkert en del prover på en vanlig S80 också, men de flesta gjordes på S80 kaross o XC90 chassie.
Ja, och S80 skulle jag skrivit.
Levererade hårdvara för visualisering och beräkningar. Hängde en hel med några på designavdelningen på den tiden.

Masjevel

Aktiv medlem
Kanske skulle satt ett [sic] bakom krengt så det framgick att jag menade kränkt.

Men det är ju inte alltid lätt att göra sig lustig på nätet, på samma sätt som jag kanske missar att du nu är ironisk..
Jag var varken ironisk i att jag inte förstod (vilket jag fortfarande inte gör) eller i mitt uttalande om män.

Masjevel

Aktiv medlem
Skönt ändå att man fortfarande får vara så generaliserande kring män. Byt ut det till invandrare, kvinnor eller nåt och se om det funkar... (ironi)
Som vit medelålders man uttrycker jag mig gärna lite provocerande om män. Majoriteten av alla män likväl som majoriteten av alla invandrare, kvinnor etc är fantastiska människor som försöker göra bra saker och leva fina liv men när det kommer till våld, dödande, maktmissbruk etc så är det i princip uteslutande män som står för den skiten. Bara att kolla på valfri nyhetsrapportering.
Fel tråd men iakttagelsen att det nästan bara är män som står för idiot-omkörningar är det väl ingen som höjer på ögonbrynen av förvåning för.
Förlåt för urspårningen.

Onemangang

Aktiv medlem
På tal om laddbar bil så körde jag en ID4 en halv dag . Positiv upplevelse, speciellt i stan. Trevlig bil. Skoda Enyaq såg jävla nice ut, den var inte demoklar.

Hälsingland

Aktiv medlem
På tal om laddbar bil så körde jag en ID4 en halv dag . Positiv upplevelse, speciellt i stan. Trevlig bil. Skoda Enyaq såg jävla nice ut, den var inte demoklar.

Kul, Enyaq skulle jag vilja ha istället för min passat. Enda problemet jag ser är räckvidd med skotersläp, min GTE går från 0,55l/mil till 0,95l/mil med det. Men det är så sällan jag kör det så då kan jag ta sambons bil om det var så.

AAverdal

Aktiv medlem
Det bär mig emot att säga det men efter att ha provkört båda ett dygn vardera så vinner Skodan matchen hos mig. Kändes som en mer välbyggd bil. Och fler smarta detaljer. tiden får utvisa om mitt första intryck stämmer.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har hört detsamma från många. Skodan verkar trevlig.

Synd att det bara är Tesla som förstått att laddning på långresa är en del av paketet. Utan kö och utan problem. De bygger fortfarande ut i en rasande fart medans Ionity tycks ha stannat av - och bara bygger två laddare per plats.

Eftersom minst 50% av mina mil är långa resor så kommer jag landa där när det blir helelektriskt trots att jag inte är så intresserad av t.ex prestandan och växtverksproblem som de dras med.

AAverdal

Aktiv medlem

Synd att det bara är Tesla som förstått att laddning på långresa är en del av paketet. Utan kö och utan problem. De bygger fortfarande ut i en rasande fart medans Ionity tycks ha stannat av - och bara bygger två laddare per plats.

Eftersom minst 50% av mina mil är långa resor så kommer jag landa där när det blir helelektriskt trots att jag inte är så intresserad av t.ex prestandan och växtverksproblem som de dras med.
Håller med dig om Tesla och laddning.
Det är inte bara en bil. Det är hela resan som räknas.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Ionity har rätt mycket i sin pipeline men det går inte så fort tyvärr. Nu ska det dubblas med laddare på flera stationer och med det förhoppningsvis även få ner antalet fall av misshandel som sker i kön..

Det är som med busshållplatser, de måste finnas först. Nu taktar inte infrastrukturen alls vilket kommer bli ett större och större problem.

Onemangang

Aktiv medlem
Ska provköra Enyaq och väntar på 80x, 265hk och awd. Den är jävla lockande med sportline.
Frågan är hur de lägger den prismässigt.

Onemangang

Aktiv medlem
Kör kodiaq sportline idag, gick från v90cc.
Frun var negativ pga märkesbyte. Men designmässigt så är Enyaq riktigt nice. Mindre bullig än Kodiaq.

Petrus

Medlem
Ska provköra Enyaq och väntar på 80x, 265hk och awd. Den är jävla lockande med sportline.
Frågan är hur de lägger den prismässigt.
Provkörde Enyaq i förra veckan, var en positiv upplevelse. Har 2 år kvar på leasingen på en Tiguan så lutar åt en Enyaq med 4WD när det blir dags för byte, men räknar med att det kommer hända en hel del på dessa 2 år :-)

VO2max

Aktiv medlem
Kört både id4 och enyaq. Båda med allt lull lull.
Enyaq vinner den matchen enligt mig. Design och upplägget på insidan tycker jag skoda gjort bättre än vw
Men tunga as båda två och lastutrymmet är inte mkt att hurra för. model 3an känns betydligt rappare(och lättare och laddnät...)
väntar fortfarande på en dragkroksförsedd elkombi med ”normala” hjul(typ passatklassen).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja det känns rätt knäppt med 19-22" som det är på många elbilar. Har inte fattat varför.

Hade en Model 3 LR AWD beställd, leveranstid och allt bokat. Men efter att ha provat lite insåg jag att den blir rätt bynglig med tre ungar och framför allt brevinkastet till bagage så jag bokade om till en Y. Den vet ju ingen när den börjar levereras i Europa så jag måste lösa något fram tills dess.

NickPick

Aktiv medlem
Ja det känns rätt knäppt med 19-22" som det är på många elbilar. Har inte fattat varför.

Hade en Model 3 LR AWD beställd, leveranstid och allt bokat. Men efter att ha provat lite insåg jag att den blir rätt bynglig med tre ungar och framför allt brevinkastet till bagage så jag bokade om till en Y. Den vet ju ingen när den börjar levereras i Europa så jag måste lösa något fram tills dess.
Bromsar plus dom där naven som regenererar tar lite plats tyvärr. Id3 och 4 har 18" som minst...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Regenereringen görs med samma motor som för framdriften. ID3 har trumbromsar bak men de är ju rätt stora iofs.

Lingon

Aktiv medlem

Kvinnor kan också. När jag körde hem från åre förra veckan var jag tvungen att nita för en idiot-omkörare. Det var en kvinna. I en bmw x6. 😁

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Trumbromsar, now we’re talking...

Rätt smart tror jag, det är ju inte fel ens på vanliga bilar bak även om det varit otrendigt länge.

Med regenerativ motorbroms så kan man i princip bromsa ner till noll utan att använda bromsarna annat än vid oförutsedda situationer och då är det lätt att de börjar kärva.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Rätt smart tror jag, det är ju inte fel ens på vanliga bilar bak även om det varit otrendigt länge.

Med regenerativ motorbroms så kan man i princip bromsa ner till noll utan att använda bromsarna annat än vid oförutsedda situationer och då är det lätt att de börjar kärva.

Ja trumbroms är en ypperlig broms bak för en vanlig bil.
De flesta skivbromsar bak som dör, de dör ickemotionsdöden.

VO2max

Aktiv medlem

en uppsättning eco däck av finaste sort till breda 21” går väl på drygt 15lax och elbilar har en tendens att nöta mer på gummit, speciellt tyngre modeller
Inte så ekologiskt och ekonomiskt!

trumbroms bak har väl även id4/enyaq? Inte helt fel tänkt då bromsar inte används lika mycket på elbil

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer