OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Raggamuffin

Aktiv medlem
10-20mil en kväll är väl helt normalt. Har man möte i GBG kör man upp på morgonen och hem på kvällen 2x30mil. Då är jag ändå skåning van vid korta avstånd. Jag vet inte riktigt i vilken värld 15mil är en lång körsträcka

Innanför tullarna?

Funderar själv skarpt på en elbil som nästa men behöver då en bil till för att klara våra transportbehov och hur jag än trollar med kalkylen blir det för dyrt totalt sätt.

hungrig

Aktiv medlem
10-20mil en kväll är väl helt normalt. Har man möte i GBG kör man upp på morgonen och hem på kvällen 2x30mil. Då är jag ändå skåning van vid korta avstånd. Jag vet inte riktigt i vilken värld 15mil är en lång körsträcka

Det beror nog helt på vilken sorts jobb man har. Hade jag haft ett jobb där jag ofta körde till möten 30 mil bort, då hade jag nog valt en annan bil. Antingen en med större batteri, eller en fossilbil. Jag kan bara komma på en i bekantskapskretsen som regelbundet kör så pass långt, och han är skitnöjd med att ha bytt sin Mercedes-kombi mot en e-Niro. I min värld är 5-10 mil på en dag väldigt vanligt, och mer än 15 händer ett fåtal gånger om året.

implor

Aktiv medlem
Innanför tullarna?

Funderar själv skarpt på en elbil som nästa men behöver då en bil till för att klara våra transportbehov och hur jag än trollar med kalkylen blir det för dyrt totalt sätt.
Vad är transport behoven?

med nya Skoda elbilen får du ju dra 1.4 ton. Så länge du inte har hästfinka eller stor husvagn att dra runt räcker det ju långt!

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Innanför tullarna?

För att inte tala om miljö- och klimatmässigt. Om inköpet av batteribil (ofta motiverat av klimat- eller miljöskäl) innebär att man ändå måste behålla eller skaffa en bil m förbränningsmotor för att klara alla sina behov (ex.vis dra släp, eller längre resor), så går ju hela miljö- klimatargumentet i putten direkt.
Ytterligare en anledning till att batteribilarna har en bra bit kvar innan de är mogna.

IM

Aktiv medlem
För att inte tala om miljö- och klimatmässigt. Om inköpet av batteribil (ofta motiverat av klimat- eller miljöskäl) innebär att man ändå måste behålla eller skaffa en bil m förbränningsmotor för att klara alla sina behov (ex.vis dra släp, eller längre resor), så går ju hela miljö- klimatargumentet i putten direkt.
Ytterligare en anledning till att batteribilarna har en bra bit kvar innan de är mogna.
Nu kommer det ju elbilar med såväl dragkrok som riktigt lång räckvidd. De flesta av oss klarar oss nog dessutom med att exempelvis hyra en bil med dragkrok, eller en skåpbil, de få gånger det faktiskt är aktuellt.

ooms

Aktiv medlem
Nu kommer det ju elbilar med såväl dragkrok som riktigt lång räckvidd. De flesta av oss klarar oss nog dessutom med att exempelvis hyra en bil med dragkrok, eller en skåpbil, de få gånger det faktiskt är aktuellt.
Må så vara, men det återstår ju att se vad den faktiska räckvidden är, ex.vis med tungt släp vintertid. Argument av typen ”de flesta av oss” ger jag inte så mycket för, det är lätt att sitta och hitta på sådana utan att ha en aning om hur andra använder bilen. För egen del skulle jag antagligen klara mig utmärkt utan bil, och hyra de gånger jag behöver. Men jag har bil för friheten att spontant kunna bestämma vad jag vill göra. Jag vill inte hålla på och planera, boka bil, hämta upp bil, etc, så fort jag skall göra nåt. Jag vill kunna bestämma på fredag kväll eller lördag morgon om jag skall dra iväg till sommarstället, eller åka upp till Högbo eller Harsa för att åka skidor.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad är transport behoven?

med nya Skoda elbilen får du ju dra 1.4 ton. Så länge du inte har hästfinka eller stor husvagn att dra runt räcker det ju långt!

Tjejen drar sin hästtransport med två pre-lasagner i och jag ska kunna dra min biltransport med rallybilen. Ofta samtidigt och hon kasar oftast runt i en Tesla redan. De andra helgerna kör jag iväg och cyklar ESS t ex. Skåne - Åre och hem igen på en helg är inget märkligt för mig.

1.4 ton är ju rät bra, räcker för mig i alla fall, frågan är väl vad räckvidden blir. Och om den finns valbar för mig.

implor

Aktiv medlem
Må så vara, men det återstår ju att se vad den faktiska räckvidden är, ex.vis med tungt släp vintertid. Argument av typen ”de flesta av oss” ger jag inte så mycket för, det är lätt att sitta och hitta på sådana utan att ha en aning om hur andra använder bilen. För egen del skulle jag antagligen klara mig utmärkt utan bil, och hyra de gånger jag behöver. Men jag har bil för friheten att spontant kunna bestämma vad jag vill göra. Jag vill inte hålla på och planera, boka bil, hämta upp bil, etc, så fort jag skall göra nåt. Jag vill kunna bestämma på fredag kväll eller lördag morgon om jag skall dra iväg till sommarstället, eller åka upp till Högbo eller Harsa för att åka skidor.

finns inget att ”återstå och se”. Google rätt på Bjørn nyland på youtube.

implor

Aktiv medlem
Tjejen drar sin hästtransport med två pre-lasagner i och jag ska kunna dra min biltransport med rallybilen. Ofta samtidigt och hon kasar oftast runt i en Tesla redan. De andra helgerna kör jag iväg och cyklar ESS t ex. Skåne - Åre och hem igen på en helg är inget märkligt för mig.

1.4 ton är ju rät bra, räcker för mig i alla fall, frågan är väl vad räckvidden blir. Och om den finns valbar för mig.
Gissar 25-30
Ser inte att han kör med nån Skoda?
Vad jag vet är inte Skoda släppt men jag syftar på elbilar i allmänhet.

IM

Aktiv medlem

Jag gillar inte att gissa. Så det är tur att det finns statistik, för den som orkar leta upp den. En tumregel, som torde vara allmängods, är att hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer.

I övrigt har jag de senaste åren pratat om elbilar med väldigt många människor. Jag har inte träffat en enda som de facto inte skulle klara de behov de ger uttryck för med någon av de elbilar som finns på marknaden idag. Givet att de har råd med inköpet.

Nej, jag vet inte hur varje enskild individ brukar sin bil. Jag känner mig ändå bekväm med att påstå att de flesta av oss skulle klara oss med någon av de elbilar som finns på marknaden idag. Givet att vi har råd med inköpet, för jag är också medveten om att priset är en viktig faktor.

Jag har, för egen del, också krav på en bil som inte täcks av någon av elbilarna. Men Taycanen ser mycket lovande ut. 😉

Freddie L

Aktiv medlem
Angående Passat GTE, som iofs är helt OT eftersom det verkligen blir helt fel för TS, så har jag haft en i strax tre år och jag är hyfsat nöjd. Det är en riktigt bra bil med en (då för tre år sedan) överlägsen funktion och integrering av hybrid-linan och funktioner. När jag köpte den kom jag från en gas-Passat (som också var lika smooth och ”sömlös” i integreringen) som jag gillade, men ville verkligen köra nåt annat. Jag försökte verkligen gilla V90 men det gick inte (och då kostade hybriden nästan som en Tesla), BMW och Merca blev billigare än en väl utrustad Passat men var rena skämten funktionellt (räckvidd på el😂, batterier som stal plats i backluckan, mm). Outlander var nästan lika trist att köra som V90n.

Passaten har fungerat mycket bra förutom däckslitaget som varit skrattretande (ok, mitt eget fel delvis/mycket) och anslutningen. Även mina servicetekniker har bara skakat på huvudet urskuldrande, jag har aldrig fått Wi-Fi-accessen eller fjärruppkopplingen att fungera tillförlitligt. Jag orkar inte bry mig eftersom säljaren lurade på mig vanlig separat fjärr-värmare, och barnen får surfa på/via telefon.

Nu är det dags att byta igen, och jag ska återigen försöka komma ifrån Passaten. Bara för att. Jag tror att det har hänt massor och att flera konkurrenter är ifatt och jag hoppas förbi. Har inte bestämt mig för hel-el eller hybrid riktigt.

Men Passaten kan rekommenderas förutom fjärranslutningen. Se dessutom till att få en hjulinställning efter några mil.

IM

Aktiv medlem
Angående Passat GTE, som iofs är helt OT eftersom det verkligen blir helt fel för TS, så har jag haft en i strax tre år och jag är hyfsat nöjd. Det är en riktigt bra bil med en (då för tre år sedan) överlägsen funktion och integrering av hybrid-linan och funktioner. När jag köpte den kom jag från en gas-Passat (som också var lika smooth och ”sömlös” i integreringen) som jag gillade, men ville verkligen köra nåt annat. Jag försökte verkligen gilla V90 men det gick inte (och då kostade hybriden nästan som en Tesla), BMW och Merca blev billigare än en väl utrustad Passat men var rena skämten funktionellt (räckvidd på el😂, batterier som stal plats i backluckan, mm). Outlander var nästan lika trist att köra som V90n.

Passaten har fungerat mycket bra förutom däckslitaget som varit skrattretande (ok, mitt eget fel delvis/mycket) och anslutningen. Även mina servicetekniker har bara skakat på huvudet urskuldrande, jag har aldrig fått Wi-Fi-accessen eller fjärruppkopplingen att fungera tillförlitligt. Jag orkar inte bry mig eftersom säljaren lurade på mig vanlig separat fjärr-värmare, och barnen får surfa på/via telefon.

Nu är det dags att byta igen, och jag ska återigen försöka komma ifrån Passaten. Bara för att. Jag tror att det har hänt massor och att flera konkurrenter är ifatt och jag hoppas förbi. Har inte bestämt mig för hel-el eller hybrid riktigt.

Men Passaten kan rekommenderas förutom fjärranslutningen. Se dessutom till att få en hjulinställning efter några mil.
Köp en riktig elbil. Gör rätt från början. 😁

NickPick

Aktiv medlem
Ja det är ju hemskt att företaget som är anledningen till att jag behöver bilen får betala för det. Men vi får se, man kanske ökar lättnaden för elbilar vilket borde vara det rimliga och då möjliggör för en vanlig dödlig att kunna åka tesla/polestar som förmånsbil. Nu efter årsskiftet kommer kostnaden för mig öka någonstans 6-800 sek netto per månad på min hybrid.

Att gå tillbaka till tjänstebil och privatbil måste vara raka motsatsen till syftet, men kommer givetvis vara bättre för min plånbok.
Om du parkerar bilen på ditt jobb och inte använder den privat så får du ju ha kvar den!
Då kan du köpa vilken bil du vill för provat bruk sen 🙂. Alla gnäller när dom blir av med, eller i detta fall får betala mer för sin alldeles för billiga bil. Som allt annat i förmånsväg var det bara en tidsfråga innan priset skulle komma ifatt värdet.

Det svider för många att ta ett lån på 200-500k istället för att skatta en inte så stor del av lönen varje månad, såklart.

IM

Aktiv medlem
Då fanns det inte så mycket att välja på. Lätt att komma här och vara kaxig nu! 😉
När jag för en gångs skull i livet har möjlighet att få ge uttryck för lite kaxighet så... 😁
Du har givetvis helt rätt, det har ju verkligen hänt väldigt mycket på väldigt kort tid.

jonte987

Aktiv medlem
Det är frivilligt att ha anställda men vill man ha några så får man kanske se till att det finns någon uppsida. Försvinner förmånsbilen så lär man nog lösa det på annat sätt.
Samma sak gäller i det långa loppet skattebetalare fast det går nog fortare att bli av med regeringsmakten än med skattebetalarna.

Låter förövrigt väldigt miljövänligt att ha en GTE stående på firman på natten medan den anställde pendlar i en GTS. Dessutom finns det folk, utanför tullarna, vars arbete utgår ifrån bostaden.

JojjeM

Aktiv medlem
Intressant tråd.

Vi skulle garanterat klara 95 procent av bilbehovet med enklare elbil typ Leaf eller Zoe men mecket med de återstående fem procenten avskräcker lite (mycket).

Dum fråga, men brukar hyrbilar ha dragkrok? Behöver det några gånger per år men vill inte behöva ha stor SUV bara för den skull.

Plus att elbil känns lite svårare som boende i lägenhet. Men det kanske bara är okunskap 🙂.

/Johan

marr

Moderator
Forumvärd
Undra när mitt jobb ska anpassa bilpolicyn så man kan ha hybrid. Det börjar nog närma sig att man skulle kunna ha en avsett körsträcka och så. För dyra än bara.

jonte987

Aktiv medlem
Intressant tråd.

Vi skulle garanterat klara 95 procent av bilbehovet med enklare elbil typ Leaf eller Zoe men mecket med de återstående fem procenten avskräcker lite (mycket).

Dum fråga, men brukar hyrbilar ha dragkrok? Behöver det några gånger per år men vill inte behöva ha stor SUV bara för den skull.

Plus att elbil känns lite svårare som boende i lägenhet. Men det kanske bara är okunskap 🙂.

/Johan
De jag hyr har sällan eller aldrig drag. Mest utomlands iofs.

Den ekonomiska brytpunkten kommer säkert tidigare än den känslomässiga för de flesta. Jag vet inte hur många gånger per år som är gränsen för när det inte längre går att motivera.
Över 60 mil om dagen är tex inte jätteofta jag kör. 15 mil eller släp är definitivt hittom gränsen.
Om jag ska vara i GBG 8.30 är jag inte supersugen på att ta vägen om Sturup eller kronprinsen för att byta bil. Två ggr.

johnboy

Medlem
Mitsubishi Outlander PHEV
Vi har en gen2 med batteri+"liten elmotor". Vår bil har gått 15000 och bedömer att batteriet nu är 85%
Sommartid går den strax under 5mil innan modern kickar igång. Laddar med 220v på ca 4h, snabbladdning tar 40min. Finns gott om laddplatser över hela Sverige när man väl letar. (finns massor av appar).
Stor bil med generösa utrymmen. Vi är 2vuxna och 2 tonåringar + en hund i en bur i bagaget.
Kör från Sthlm till stugan i Jämtland 7-8 ggr/år, pendling till jobb varannan dag samt stall och hockey varje dag.
Cyklar, surfskis eller sidor på taket så gott som alltid.
Önskar oss såklart en "Defender med Teslamotor" men idag är det som fler ovan skriver, dyrt att få allt i en bil...
Jag uppfattar att jag kan göra alla små "skit-körningar" på ren el och när vi åker längre så får jag iaf ner förbrukningen på en låg nivå.

Hitta en lite bil med ren el-drift till allt du gör i vardagen och komplettera med en fossildriven bil till det andra, hyr, låna eller köp en du gillar/har råd med för längre resor.
Bra tips. Funderar på en sådan beg. Vad drar den blandad körning och när ni kör till Jämtland?

lundatok

Aktiv medlem
Intressant tråd.

/Johan
Det brukar bara vara att bocka i dragkrok på Europcar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Innanför tullarna?

Man får ju ha två bilar, det har vi ändå oavsett elbil så det går på ett ut här.
Om du parkerar bilen på ditt jobb och inte använder den privat så får du ju ha kvar den!
Då kan du köpa vilken bil du vill för provat bruk sen 🙂. Alla gnäller när dom blir av med, eller i detta fall får betala mer för sin alldeles för billiga bil. Som allt annat i förmånsväg var det bara en tidsfråga innan priset skulle komma ifatt värdet.

Det svider för många att ta ett lån på 200-500k istället för att skatta en inte så stor del av lönen varje månad, såklart.

Alldeles för billiga bil? Så du vet alltså vad jag betalar för min "förmånsbil"? Jag behöver resa kors och tvärs över landet i tjänsten, det är inte orimligt någonstans att jag har en någotsånär billig bil subventionerad av företaget. Att jag ska pungslås på ännu mera skatt än jag redan betalar är värdelöst. Beskatta folk som inte behöver bilarna i tjänsten istället och bara har det som en förmån.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja tänkte kanske inte främst på rabatten, mer att det är framtiden med hybrid eller hel-el.

Blir dyrare för företaget också så viljan där kanske minskar om de inte redan släpper till på hybrid/el tänkte jag. Hos oss är det tvärtom, vi är tvingade att ha hybrid/ren el. Först var det på tapeten att alla skulle ha rena elbilar inget annat, men som tur var det någon som kom på att kärnverksamheten där vi tjänar pengar ligger utanför storstäderna och infrastrukturen med laddare inte är så väl utbyggd överallt. Men med en portabel trefasladdare klarar man ju sig hyfsat ändå, men ska du ladda i Ånge på väg till ett möte och den laddaren som finns är ur funktion blir det ju lite jobbigt.

HR hos oss har ju försökt göra rätt men som så många ggr blir ju resultatet det motsatta, de tvingar oss att köra laddhybrid men förbjuder oss att ladda på resmålen som företaget äger. Vilket leder till törstiga bilar som drar mer än vad dieseln som vi körde förut gör. Hade de istället satt upp laddare på alla destinationer så hade ju faktiskt det sänkt förbrukningen, effekt är det ingen brist på i min bransch..

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Tjena!

Alla BMW jag hyrt via MABI har haft det iallafall. Annars kan man ju hyra en lätt lastbil?

Aha, då kanske det inte är nån större showstopper. Skåpbil funkar ju när man ska hjälpa ungarna att flytta men behöver dra båttrailer en sväng på våren och en på hösten :)

Ska kolla om det finns intresse i vår BRF att fixa laddboxar.

/Johan

Raggamuffin

Aktiv medlem
Blir dyrare för företaget också så viljan där kanske minskar om de inte redan släpper till på hybrid/el tänkte jag. Hos oss är det tvärtom, vi är tvingade att ha hybrid/ren el. Först var det på tapeten att alla skulle ha rena elbilar inget annat, men som tur var för det någon som kom på att kärnverksamheten där vi tjänar pengar ligger utanför storstäderna och infrastrukturen med laddare inte är så väl utbyggd överallt. Men en portabel trefasladdare klarar man ju sig hyfsat ändå, men ska du ladda i Ånge på väg till ett möte och den laddaren som finns är ur funktion blir det ju lite jobbigt.

HR hos oss har ju försökt göra rätt men som så många ggr blir ju resultatet det motsatta, de tvingar oss att köra laddhybrid men förbjuder oss att ladda på resmålen som företaget äger. Vilket leder till törstiga bilar som drar mer än vad dieseln som vi körde förut gör. Hade de istället satt upp laddare på alla destinationer så hade ju faktiskt det sänkt förbrukningen, effekt är det ingen brist på i min bransch..

Det blir vi personligen som ska betala för firmans PK-poäng, yey 🙄.

marr

Moderator
Forumvärd
Får se, ska köra min octavia ett år till. Gissar på att det blir minst en diesel till sen..

Men nu är vi långt ifrån TS fråga :p

Hälsingland

Aktiv medlem
Det blir vi personligen som ska betala för firmans PK-poäng, yey 🙄.

Ja det blir ju så, nu laddar vi ju ändå såklart men ändå. Våra tjänstebilar är på väg över till GTE också nu, det finns ingenstans att ladda dem på kontoren så vad vitsen är, är väl lite oklart mer än att det ser bra ut för de som inte vet att de inte laddas.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ja det blir ju så, nu laddar vi ju ändå såklart men ändå. Våra tjänstebilar är på väg över till GTE också nu, det finns ingenstans att ladda dem på kontoren så vad vitsen är, är väl lite oklart mer än att det ser bra ut för de som inte vet att de inte laddas.

Det blir som miljö-etanolbilarna som alla kördes på bensin.

Luzen

Aktiv medlem
E-golf. Som en helt vanlig golf: lättanvänd, vettiga innerutrymmen, bra utrustning, fast elektrisk.

Eller om du är lite mer äventyrlig: VW ID-3. Billig leasing. Bättre utrymmen och räckvidd än e-golfen. Men du får nog räkna med en hel del verkstadsbesök. Mycket mjukvaruproblem m.m.
Med runt 3000 mil/år blir det ingen billig leasing men det är en trevlig bil.

Snuten

Aktiv medlem
Nu blir det lite ot, men jag tycker ändå frågan är relevant: Hur har det egentligen gått med utvecklingen då det gäller bränsleförbrukning för bensin- och dieselbilar. Jag sitter inte och lusläser de nya modellernas förbrukningsdata, men det jag tar del av känns inte jätteimponerande. Är det säkerheten som väger mycket och hindrar låg bränsleförbrukning? Är det kravet på styrka och snabbhet? Eller?

IM

Aktiv medlem
Nu blir det lite ot, men jag tycker ändå frågan är relevant: Hur har det egentligen gått med utvecklingen då det gäller bränsleförbrukning för bensin- och dieselbilar. Jag sitter inte och lusläser de nya modellernas förbrukningsdata, men det jag tar del av känns inte jätteimponerande. Är det säkerheten som väger mycket och hindrar låg bränsleförbrukning? Är det kravet på styrka och snabbhet? Eller?
Har vet att bland andra Dagens ETC vid några tillfällen har rapporterat om att trenden hos bilköpare går mot allt större bilar, framförallt SUV:är. Det valet har påverkat bränsleförbrukningen.

Edit: adderad länk.

Lejon

Aktiv medlem
Jag vägrar tro att det det inte skulle gå att bygga en lätt och hyfsat stor familjebil med tillräckligt bra säkerhet för under 250’. Kruxet är att den då kanske skulle bli lite bullrig och sakna en del komfort och lyx.
Jag tänker att man kan ungefär halvera alla siffror från en av dagens överviktiga lyxhybridsuvar: 1200kg, 80 hästar, hybridteknik med batteri som fixar 40 km körning och en verklig fossil förbrukning på under 0,4l/mil. Det BORDE inte vara en teknisk omöjlighet men det skulle vara en bra och överkomlig produkt för många människor (däremot blir det väl en produkt tillverkaren inte har så bra marginal på). /Gubbe

weldion

Aktiv medlem
WLTP mot NEDC har en del att göra med det också.

rln

Aktiv medlem
Jag vägrar tro att det det inte skulle gå att bygga en lätt och hyfsat stor familjebil med tillräckligt bra säkerhet för under 250’. Kruxet är att den då kanske skulle bli lite bullrig och sakna en del komfort och lyx.
Jag tänker att man kan ungefär halvera alla siffror från en av dagens överviktiga lyxhybridsuvar: 1200kg, 80 hästar, hybridteknik med batteri som fixar 40 km körning och en verklig fossil förbrukning på under 0,4l/mil. Det BORDE inte vara en teknisk omöjlighet men det skulle vara en bra och överkomlig produkt för många människor (däremot blir det väl en produkt tillverkaren inte har så bra marginal på). /Gubbe
Och med lättare bil så kan man ha smala däck med hög profil som sänker både ljudnivå och luftmotstånd. Samt minskar väg- och däckslitage.

fhloston

Aktiv medlem
Angående hybrid... Jag antar att det finns någon anledning till att man inte har en lösning med 100% eldrift och en fossil motor som kickar in och laddar (det lilla) batteriet när det behövs. Då skulle motorn kunna optimeras för ett varvtal, och alltid köras "varm".?

H.

Aktiv medlem
Angående hybrid... Jag antar att det finns någon anledning till att man inte har en lösning med 100% eldrift och en fossil motor som kickar in och laddar (det lilla) batteriet när det behövs. Då skulle motorn kunna optimeras för ett varvtal, och alltid köras "varm".?
Du beskriver en seriehybrid. Men jag vet inte heller varför det inte är populärare. En liten förbränningsmotor utan växellåda och drivlina borde inte vara mkt dyrare än ett stort batteri?

Hälsingland

Aktiv medlem

izar

Aktiv medlem

Misstänker att mycket av nya bilars vikt sitter i säkerhetsburen runt personerna i bilen. Att göra en lätt bil idag så får man nog ta till dyra material för att få den godkänd.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

BMW i3 med REX är precis så.

fhloston

Aktiv medlem
Tjena!

BMW i3 med REX är precis så.

Ja, den har den tekniken, men den marknadsfördes väl inte som hybrid egentligen? Och hade väl ganska kort räckvidd på bensin? (Rex säljs väl inte ny längre?)

Jag tänker mer på det segmentet som PHEV plugin parallell hybriderna täcker. 5-6 mil på batteri, och sedan "långt" på ICE fossila bränslen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer