OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Snuten

Aktiv medlem

Snuten

Aktiv medlem

Bengt-re

Aktiv medlem
Bra skrivet utan en massa buzz

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är väl bra man provar annat, el är knappast slutlösningen.

Fick provåkt Kia e-niro i veckan, rätt trevlig som vardagsbil. Synd den knappt får dra något.

weldion

Aktiv medlem
Det är väl bra man provar annat, el är knappast slutlösningen.

Fick provåkt Kia e-niro i veckan, rätt trevlig som vardagsbil. Synd den knappt får dra något.
Ja, det är en tillräckligt bra elbil. Fast man får absolut inte en bil som känns som en 0,5-miljonerkronorsbil, även fast den kostar så mycket. Snudd på en kvarts miljon mer än vad en sådan bil skall kosta tycker jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det går inte riktigt att titta på vad bilen kostar, man får titta på total ägandekostnad. Framför allt om man kör mycket så går det ju lätt att räkna hem ett par tusen extra i månaden i ägandekostnad om man slipper tanka.

ooms

Aktiv medlem
Jag gissar att weldion mer var inne på KÄNSLAN, dvs materialval, hur väl hopskruvad är den, skramlar och gnirkar det, känns det plastigt eller premium, osv.

izar

Aktiv medlem

mcperand

Aktiv medlem
Det går inte riktigt att titta på vad bilen kostar, man får titta på total ägandekostnad. Framför allt om man kör mycket så går det ju lätt att räkna hem ett par tusen extra i månaden i ägandekostnad om man slipper tanka.
Vi vet å andra sidan väldigt lite om andrahandsvärdet, framförallt på bilar som gått lite längre där batteriets livslängd är en stor fråga. Det finns mycket få, precisa uppgifter på vad ett batteribyte kostar inklusive arbete, men om den kostnaden drar iväg riskerar bilen att bli iskall på begagnatmarknaden. Kombinera det med teknikutvecklingen så risker 500tkr-bilen att bli lika efterfrågad som en åtta år gammal PC.

weldion

Aktiv medlem
Räknade på Peugeot 208 bensin och el nu.
Räknar man med inköp, skatt, bränsle och kör 3000 mil per år och behåller bilen i 3 år, då är kostnaden för att köra elbil 159942 SEK högre än bensin. Räknat på 16 kr per liter för bensin och 1,6 kr per kw/h.

Tomcat1

Aktiv medlem
Endel del av deras köpkrets kommer inte vilja ha elektrifierade fordon. Kan tänka mig att tex. GT3 kommer leva kvar med manuell låda som tillval samt förbränningsmotor så långt det är möjligt. Att sedan bränslet kommer kosta 20-30kr litern spelar nog mindre roll.

Troligen.

För hellre tar man en GT3 runt ringen än Tesla.

Det är väl ändå typ vad det vanliga fossila bränslet kostar i storbrittanien.

nisseson

Aktiv medlem
Räknar man med inköp, skatt, bränsle och kör 3000 mil per år och behåller bilen i 3 år, då är kostnaden för att köra elbil 159942 SEK högre än bensin. Räknat på 16 kr per liter för bensin och 1,6 kr per kw/h.
Vad räknade du på för restvärde på bilarna efter de tre åren?

weldion

Aktiv medlem
Vad räknade du på för restvärde på bilarna efter de tre åren?
Det räknades inte med. Tror dock inte att bensinvarianten har sjunkit till noll efter 3 år. Sedan som mcperand skriver, det är svårt att veta andrahandsvärdet på en beg. elbil nu när utvecklingen går framåt på det planet.
Du får helt enkelt mata in valfria siffror för att äta upp 160kkr på 3 år för att få vågskålen att tippa över.

perzzon

Aktiv medlem
Vi vet å andra sidan väldigt lite om andrahandsvärdet, framförallt på bilar som gått lite längre där batteriets livslängd är en stor fråga. Det finns mycket få, precisa uppgifter på vad ett batteribyte kostar inklusive arbete, men om den kostnaden drar iväg riskerar bilen att bli iskall på begagnatmarknaden. Kombinera det med teknikutvecklingen så risker 500tkr-bilen att bli lika efterfrågad som en åtta år gammal PC.
Just batteriets hållbarhet är väl iofs inte så mycket en fråga längre. Så länge tillverkaren inte klantat sig som Exvis leafs okylda batterier så verkar man ju ganska safe under rimliga billivslängder. Motorras i en ice-bil förekommer ju också och är ruskigt dyrt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hur beräknade du andrahandsvärdet? Att räkna med noll kronor slår förstås stenhårt mot den dyrare bilen. Och använde du verklig förbrukning av bensin/el från t.ex. Spritmonitor eller den deklarerade?

Men tre år är garanterat för lite för att spara in mellanskillnaden.

fhloston

Aktiv medlem
Jag tror att en viktig parameter för andrahandsvärdet på elbilar är hur många kW det går att ladda med. Min Kona tar max 74 kW, vilket nog kommer att dra ner andrahandsvärdet när den jämförs med nyare bilar som klarar 150-300 kW.

weldion

Aktiv medlem
Hur beräknade du andrahandsvärdet? Att räkna med noll kronor slår förstås stenhårt mot den dyrare bilen. Och använde du verklig förbrukning av bensin/el från t.ex. Spritmonitor eller den deklarerade?

Men tre år är garanterat för lite för att spara in mellanskillnaden.
Går bara på siffrorna som står i PDF:en från Peugeot. Har aldrig kört den bilen och absolut inte så att jag har mätt med GPS och mot kalibrerad mackpump.
Så både bensin- och elförbrukningen kan diffa mot angivna siffror.
Ja, det är kanske hårt att räkna med noll kronor, men det är även lätt att slänga ur sig att "man måste tänka på totalkostnaden" när inköpspriset är en kvarts miljon mer för att det sitter en elmotor i bilen.
Att det skall vara hur enkelt som helst att räkna hem en elbil bara för att det är billigare vid "pumpen".

Nu är jag helt fel målgrupp för elbil egentligen, för jag kör så väldigt få mil per år.
Har läst siffror om att det tar 20k mil för en elbil att komma ikapp en dieselbil när man räknar med utsläpp vid tillverkningen. Om mitt körmönster fortsätter som det gör nu, så är min bil 30-40 år gammal när den kilometerställningen tickar över i bilen.

ooms

Aktiv medlem
Jag tror att en viktig parameter för andrahandsvärdet på elbilar är hur många kW det går att ladda med. Min Kona tar max 74 kW, vilket nog kommer att dra ner andrahandsvärdet när den jämförs med nyare bilar som klarar 150-300 kW.
Jag tror också en viktig fråga är i vilken takt batteriets kapacitet försämras, och variansen på försämringen. Om variansen är stor, behövs en bra metod för att kunna testa detta.

Bengt-re

Aktiv medlem
Går bara på siffrorna som står i PDF:en från Peugeot. Har aldrig kört den bilen och absolut inte så att jag har mätt med GPS och mot kalibrerad mackpump.
Så både bensin- och elförbrukningen kan diffa mot angivna siffror.
Ja, det är kanske hårt att räkna med noll kronor, men det är även lätt att slänga ur sig att "man måste tänka på totalkostnaden" när inköpspriset är en kvarts miljon mer för att det sitter en elmotor i bilen.
Att det skall vara hur enkelt som helst att räkna hem en elbil bara för att det är billigare vid "pumpen".

Nu är jag helt fel målgrupp för elbil egentligen, för jag kör så väldigt få mil per år.
Har läst siffror om att det tar 20k mil för en elbil att komma ikapp en dieselbil när man räknar med utsläpp vid tillverkningen. Om mitt körmönster fortsätter som det gör nu, så är min bil 30-40 år gammal när den kilometerställningen tickar över i bilen.
Det där är påstående från samms människor som ifrågasätter månlandningen, växthusefeken och tror att 5G sprider covid på vår platts jord...

weldion

Aktiv medlem
Finns nog ett värde i appstyrning också. Nu så börjar de första Kia E-niro bli 2 år gamla och den första generationen har ingen appstyrning där du kan se hur mycket av batteriet är laddat osv. Tror de även har höjt snabbladdningskapaciteten på gen 2 och det har säkert en inverkan på hur het den bilen blir på andrahandsmarknaden.

weldion

Aktiv medlem
Det där är påstående från samms människor som ifrågasätter månlandningen, växthusefeken och tror att 5G sprider covid på vår platts jord...
Hur kan det vara det? Har inte prisskillnaden skett eller hur menar du?
Vilken del av mitt inlägg som kan jämföras med något så grovt som t.ex. "5G sprider Covid" menar du?

fhloston

Aktiv medlem
Finns nog ett värde i appstyrning också. Nu så börjar de första Kia E-niro bli 2 år gamla och den första generationen har ingen appstyrning där du kan se hur mycket av batteriet är laddat osv. Tror de även har höjt snabbladdningskapaciteten på gen 2 och det har säkert en inverkan på hur het den bilen blir på andrahandsmarknaden.

ja, och appstyrningen på Konan (som är släkt med Kia), är "trött" och långsam. Inget man skryter med när man jämför med Tesla eller Polestar 😄 Men den funkar.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror också en viktig fråga är i vilken takt batteriets kapacitet försämras, och variansen på försämringen. Om variansen är stor, behövs en bra metod för att kunna testa detta.

Ja. 74 kW (tex) räcker ju väldigt långt till vardagsbruk.

Så skulle nog tro batteriets kapacitet (och eventuella försämring av) ändå är den största grejen

NickPick

Aktiv medlem
Batteriet verkar ju hålla rätt bra om man kollar på tex teslaforumet. Bilarna går ju rätt långa tusen mil och jag vet inte om man kan jämföra med att en gammal ottomotor också slits? Miltal brukar kännas.

Däremot har jag haft två enklare bensinbilar som lånebil nyligt och båda är ju kass från början.

fiskarn

Aktiv medlem
Batteriet verkar ju hålla rätt bra om man kollar på tex teslaforumet. Bilarna går ju rätt långa tusen mil och jag vet inte om man kan jämföra med att en gammal ottomotor också slits? Miltal brukar kännas.

Däremot har jag haft två enklare bensinbilar som lånebil nyligt och båda är ju kass från början.

Kass från början. Det var illa :)

ooms

Aktiv medlem

Varför har du behövt lånebil? Har inte du en ny och fräsch elfolkvagn?

fhloston

Aktiv medlem
Ja. 74 kW (tex) räcker ju väldigt långt till vardagsbruk.

Så skulle nog tro batteriets kapacitet (och eventuella försämring av) ändå är den största grejen

Ja, till vardags klarar jag mig jättebra med 11 kW 🙂, När jag långkör tycker jag att 74 kW funkar, men om jag kom upp i 300 kW skulle nog laddtiden vara en ickefråga på långturerna. Laddtiden skulle då bli så kort att det inte blir någon vänttid.
Jag/vi stannar även när vi kör långt med fossilbilen, med skillnaden att då behöver vi bara ansluta en slang en gång. Och på ett sätt är det ju bättre att ansluta laddkabeln, kunna gå på muggen osv, jämfört med att dels behöva tanka, och sedan gå på muggen 🙂

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, till vardags klarar jag mig jättebra med 11 kW 🙂, När jag långkör tycker jag att 74 kW funkar, men om jag kom upp i 300 kW skulle nog laddtiden vara en ickefråga på långturerna. Laddtiden skulle då bli så kort att det inte blir någon vänttid.
Jag/vi stannar även när vi kör långt med fossilbilen, med skillnaden att då behöver vi bara ansluta en slang en gång. Och på ett sätt är det ju bättre att ansluta laddkabeln, kunna gå på muggen osv, jämfört med att dels behöva tanka, och sedan gå på muggen 🙂

Ja det kan jag tänka mig. Nu kan jag inte detta men känns lite rimligt att det blir en del dyrare med 300 kW-laddare jämfört med 74. Att man får betala en del för att få det så snabbt då. Jag vet inte, det kanske inte är några konstigheter. Sen kan man ju säkert leva med det för den delen om det är väldigt billigt att ladda annars.

fhloston

Aktiv medlem
Ja det kan jag tänka mig. Nu kan jag inte detta men känns lite rimligt att det blir en del dyrare med 300 kW-laddare jämfört med 74. Att man får betala en del för att få det så snabbt då. Jag vet inte, det kanske inte är några konstigheter. Sen kan man ju säkert leva med det för den delen om det är väldigt billigt att ladda annars.

Jag vet inte heller hur just laddeffekten påverkar priset, men gissningsvis är det dyrare hårdvara. Just nu iallafall.

Lejon

Aktiv medlem

Att fråga om Tesla har bra battterier på ett Teslaforum är väl lite som att fråga om Gud finns på ett pingstkyrkoforum?

NickPick

Aktiv medlem
Att fråga om Tesla har bra battterier på ett Teslaforum är väl lite som att fråga om Gud finns på ett pingstkyrkoforum?
Man kan ju få fram en procent på försämring...

Förstår att elbilar är ett laddat ämne för alla boomers, men jäklar så det skrivs flitigt här och det är ju kul... På ett cykelforum.

Oooh

Aktiv medlem
Jag förutsätter att en "elbil" är oftast tyngre än en "vanligbil".
Ser man på ex de tyska bilarna VW ID4, Skodan Enyaq, Mercan EQA/C eller Audin Q4 så är de ju bakhjulsdrivna. AWD kommer ju först i höst/vinter.
Men hur är de att köra på mindre vägar med mycket snö? Tänk oplogade vägar till sommarstugan? Hur påverkas bilens vikt dess köregenskaper? Nån som har erfarenhet?

weldion

Aktiv medlem
Jag förutsätter att en "elbil" är oftast tyngre än en "vanligbil".
Ser man på ex de tyska bilarna VW ID4, Skodan Enyaq, Mercan EQA/C eller Audin Q4 så är de ju bakhjulsdrivna. AWD kommer ju först i höst/vinter.
Men hur är de att köra på mindre vägar med mycket snö? Tänk oplogade vägar till sommarstugan? Hur påverkas bilens vikt dess köregenskaper? Nån som har erfarenhet?
Mycket har med markfrigången att göra. Har själv en fyrhjulsdriven bil (inte el) med ganska så hög markfrigång och där känner man att fyrhjulsdriften går in för fulla muggar när det är mycket snö och går ganska så mycket uppför.
En kompis kör en framhjulsdriven elbil (normalhög) och han tycker att den tar sig fram bättre på vanlig väg i vinterskrud än hans gamla Saab som han har kvar. En fördel för elbilen är att de ofta är väldigt släta under, så det är inte så mycket som bromsar mot snön.
Han skulle dock inte kunna ta sig fram på de vägar som jag tar med mig fram på med min bil oberoende el eller gammal Saab.
Finns behovet att köra på en väg oavsett snömängd, då skulle jag väntat på en fyrhjulsdriven variant av elbilen som man kikar på. Annars kika lite på markfrigången, så man kommer lite längre innan man kör fast.

Oooh

Aktiv medlem
Jag har en Honda Civic idag, framhjulsdriven & smala däck o förhållandevis lätt. De fungerar men man är inte så kaxig när man kommer eller skall åka "ibland" på vintern. Alla andra som kör på den vägen har 4wd...
Jag hade en större o tyngre framhjulsdrivbil (kombi) tidigare o upplevde att den gick mycket bättre både i snö/is men även upplevde jag mindre risk för vattenplaning. Självklart spelar ju däck, däckbredd mm roll oxå, men jag tänkte att tyngden borde väl va en fördel?
Kommer avvakta tills man kan köpa AWD

jomper

Forumpappa
Forumvärd
När vi bodde med nån kilometer grusväg hem som ofta var oplogad hade vi två fyrhjulsdrivna bilar med snarlika 4WD-system, permanent 50/50. Den ena var en låg personbil och den andra en SUV. SUVen tog sig fram klart bättre när det började bli mycket snö.

Oooh

Aktiv medlem

Om man är intresserad av leasing (nu har jag inte läst de finstilta utan ba en snabb googling och att man kör mindre än 3000mil/år, säg 1000 eller 1500mil som de bilarna Peugeot nämner på sin hemsida.)
Då kommer ju kalkylen och kostnaderna se betydligt bättre ut...

NYA 208 ACTIVE PureTech 75 kampanjpris 159.900 kr
Leasa 2 099 kr/mån inkl. service & 1 000 mil/år
Kommentar : Den billigaste modellen och OBS, 500 mil mindre per år än elbilen

NYA e-208 ACTIVE PACK Electric 2.699 kr/mån kampanjpris 384.900 kr
Leasa 2 699 kr/mån inkl. service & 1 500 mil/år
Kommentar : De här är väl elbilen? Den billigaste modellen

weldion

Aktiv medlem
Om man är intresserad av leasing (nu har jag inte läst de finstilta utan ba en snabb googling och att man kör mindre än 3000mil/år, säg 1000 eller 1500mil som de bilarna Peugeot nämner på sin hemsida.)
Då kommer ju kalkylen och kostnaderna se betydligt bättre ut...

NYA 208 ACTIVE PureTech 75 kampanjpris 159.900 kr
Leasa 2 099 kr/mån inkl. service & 1 000 mil/år
Kommentar : Den billigaste modellen och OBS, 500 mil mindre per år än elbilen

NYA e-208 ACTIVE PACK Electric 2.699 kr/mån kampanjpris 384.900 kr
Leasa 2 699 kr/mån inkl. service & 1 500 mil/år
Kommentar : De här är väl elbilen? Den billigaste modellen
Ja, det där måste man säga ett väldigt fördelaktigt erbjudande om leasing.
Peugeot måste även räkna med att få mer för elbilen efter avslutad leasing också. Det känns lite som de bara tar betalt för värdeminskningen med ett sådant attraktivt leasingerbjudande.

weldion

Aktiv medlem
Hur är det med diffspärr på elbil? Magiskt datastyrd så att man aldrig står med ett vilt spinnande hjul?
Med tanke på att det går mot att placera motorerna ute vid hjulen, så blir det helt datorstyrt.
Då går det styra hur man vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer