OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

lundatok

Aktiv medlem
Om jag köper en bil med 120 kW batteri och DC snabbladdning, kan jag ladda den någonstans i Jönköping snabbt eller hur funkar det?

Lejon

Aktiv medlem
Man kan ju få fram en procent på försämring...

Förstår att elbilar är ett laddat ämne för alla boomers, men jäklar så det skrivs flitigt här och det är ju kul... På ett cykelforum.
Att fråga om Tesla har bra battterier på ett Teslaforum är väl lite som att fråga om Gud finns på ett pingstkyrkoforum?
Ursäkta mig. Jag ville bara skoja lite. Visste inte att det var olämpligt att skämta.

Utter

Aktiv medlem
Hur kan det vara det? Har inte prisskillnaden skett eller hur menar du?
Vilken del av mitt inlägg som kan jämföras med något så grovt som t.ex. "5G sprider Covid" menar du?
Han syftar på antalet mil som krävs. Det är en myt baserad på en extremt felaktig studie som en tog hänsyn till tillverkning av dieselbilen eller tillverkning/frakt av olja/diesel utan endast utsläpp enligt NEDC när bilen kördes. Medans på elbilen räknades allt med från tillverkning av bil till tillverkning av el som sedan användes. Man använde också data som var gammal gällande elbilstillverkningen och förutsatte ett extremt smutsigt elnät. Etc etc.

Oooh

Aktiv medlem
Om jag köper en bil med 120 kW batteri och DC snabbladdning, kan jag ladda den någonstans i Jönköping snabbt eller hur funkar det?
De är flera faktorer som kan påverka.
Olika bilar laddar med olika hastigheter o oftast skiljer sig hastigheten hur mycket batteriet är laddat.
Men du har ex i McD Hagaleden (?) finns 4st laddare (3 av de laddare lediga just nu) med 150kW kapacitet. Ska även finnas en 150kW vid Audi.

ooms

Aktiv medlem
Han syftar på antalet mil som krävs. Det är en myt baserad på en extremt felaktig studie som en tog hänsyn till tillverkning av dieselbilen eller tillverkning/frakt av olja/diesel utan endast utsläpp enligt NEDC när bilen kördes. Medans på elbilen räknades allt med från tillverkning av bil till tillverkning av el som sedan användes. Man använde också data som var gammal gällande elbilstillverkningen och förutsatte ett extremt smutsigt elnät. Etc etc.
Nu var det väl elbilslobbyn som påstod att den var felaktig, såvitt jag minns gjordes väl studien av ett tyskt välrenommerat forskningsinstitut. När det gäller embodied energy kollade man väl skillnaden på att bygga en dieselbil och en elbil, där naturligtvis batteriet ligger elbilen i fatet. Sedan räknade man på de förbrukningssiffror som finns, antog tysk elmix (vilket är ganska rimligt i Tyskland). Visst kan man alltid hitta brister i en studie, men så felaktig som elbilslobbyn ville få den till var den definitivt inte.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu var det väl elbilslobbyn som påstod att den var felaktig, såvitt jag minns gjordes väl studien av ett tyskt välrenommerat forskningsinstitut. När det gäller embodied energy kollade man väl skillnaden på att bygga en dieselbil och en elbil, där naturligtvis batteriet ligger elbilen i fatet. Sedan räknade man på de förbrukningssiffror som finns, antog tysk elmix (vilket är ganska rimligt i Tyskland). Visst kan man alltid hitta brister i en studie, men så felaktig som elbilslobbyn ville få den till var den definitivt inte.
Studien var helt åt helvete. Man kan älska bensin och diesel och ändå förstå att den är fel när man går igenom den.

ooms

Aktiv medlem
Studien var helt åt helvete. Man kan älska bensin och diesel och ändå förstå att den är fel när man går igenom den.
Pss som man kunde se att elbilslobbyns ”sågning” av den också är fel när man går igenom den, åtminstone vi som jobbar inom ecodesign-området. Så sanningen ligger väl nånstans mittemellan.

Här har f.ö. DN gjort en jämförelse, tyvärr bakom betalvägg.

Hasse#7

Aktiv medlem
Pss som man kunde se att elbilslobbyns ”sågning” av den också är fel när man går igenom den, åtminstone vi som jobbar inom ecodesign-området. Så sanningen ligger väl nånstans mittemellan.

Här har f.ö. DN gjort en jämförelse, tyvärr bakom betalvägg.
Jag jobbar inte inom ecodesignområdet. Antar att jag inte är kvalificerad att fortsätta diskussionen.

NickPick

Aktiv medlem
Man får
Ursäkta mig. Jag ville bara skoja lite. Visste inte att det var olämpligt att skämta.
Det är väl ändå rätt kul att skämta om Tesla, det får du ha.

Ang billig leasing så är ju 70k miljöbonus inräknat... Därför månadskostnaden kan vara låg.

Däremot så är det ju billigare att åka fälgbromsad Canyon än en ny ... Tarmac sl7. Ibland är inte milkostnad allt.
Jag har dock fälgbromsad fulcanyon och ny bil så man kan ju ändra sig också.

Allt nytt är inte skit, utom 5g-vaccinet då

weldion

Aktiv medlem
original.jpg

Säger man att linjerna möts vid 12000 mil, så har jag i alla fall 20 år kvar dit med nuvarande bil och körmönster.

ooms

Aktiv medlem
original.jpg

Säger man att linjerna möts vid 12000 mil, så har jag i alla fall 20 år kvar dit med nuvarande bil och körmönster.
Ja, det där är väl en av de bättre studier som gjorts, med jämförbara bilar (förutom räckvidd då) och kvalitet på indata som bör bara likvärdig. Men även där är dieselbilen bättre över 20.000 mil med tysk elmix. Allt beror på elmixen. Och om batteribyte blir nödvändigt i elbilen.

ooms

Aktiv medlem
Förutsatt att du laddar med EU energimix. Med svensk vatten/kärn/vind-kraft så går det förstås mycket snabbare.
Vårt elnät sitter ju ihop med Europas så... likaså atmosfären. Men om man vill kan man ju även blanda in biodiesel i ekvationen, vilket vi har rätt mycket inblandat i vår svenska diesel.

Utter

Aktiv medlem
Ja, det där är väl en av de bättre studier som gjorts, med jämförbara bilar (förutom räckvidd då) och kvalitet på indata som bör bara likvärdig. Men även där är dieselbilen bättre över 20.000 mil med tysk elmix. Allt beror på elmixen. Och om batteribyte blir nödvändigt i elbilen.
Varför ska man räkna med ett batteribyte på 20k mil, dummaste jag hört.

Utter

Aktiv medlem
Det var svenska IVL som gjorde ”studien” och den passerade inte peer review iom alla felaktigheter, så det blev aldrig publicerad utanför deras egna kanal.
Edit: De rättade även sig själva med en ny rapport där de själva sänkte co2-utsläppen med drygt hälften för batteritillverkningen. https://www.ivl.se/download/18.14d7b12e16e3c5c36271070/1574923989017/C444.pdf

Senast ändrad:

Utter

Aktiv medlem
Om stod det. Dock är ju erfarenheterna än så länge begränsade. Garantierna brukar ju vara 8 år eller 16.000 mil, och då 70%. Ger väl en fingervisning.
Men nu finns det ju dock ett ganska stort antal elbilar som passerat detta miltal och för t ex Tesla så har degraderingen inte varit i närheten av några 30%.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
https://chargefinder.com/se är en bättre karta för laddare tycker jag.

Vill man jämföra CO2-utsläpp (som inte är det enda som släpps ut ur avgasröret) så är https://www.carboncounter.com en intressant sida. MIT ligger bakom. Där kan du jämföra olika avgas- och batteribilar avseende CO2.

Glöm inte bort att fossila bränslen gör slut på energi under flera delar av sin framställning också, precis som ett batteri. Det räknas inte med alla gånger.

Utter

Aktiv medlem
Då är det olika studier vi sett, den jag hört det var ett j-a liv kring var tysk.
Gissningsvis är det samma då en tysk lobbygrupp plockade upp IVL-studien och sprang med den. Jobbat med detta ganska länge nu så jag har god koll på just denna uppståndelsen. Allt kommer tillbaka till IVL-studien med data från (om jag kommer ihåg rätt) 2012.

Utter

Aktiv medlem
https://chargefinder.com/se är en bättre karta för laddare tycker jag.

Vill man jämföra CO2-utsläpp (som inte är det enda som släpps ut ur avgasröret) så är https://www.carboncounter.com en intressant sida. MIT ligger bakom. Där kan du jämföra olika avgas- och batteribilar avseende CO2.

Glöm inte bort att fossila bränslen gör slut på energi under flera delar av sin framställning också, precis som ett batteri. Det räknas inte med alla gånger.
Svårt att hitta tillförlitliga siffror gällande framställning iom att oljebolagen inte är så sugna på att redovisa det. Men jag hittade denna som verkat grävt bra i det https://innovationorigins.com/en/producing-gasoline-and-diesel-emits-more-co2-than-we-thought/ så då får man lägga till 24-30%.

ooms

Aktiv medlem
Gissningsvis är det samma då en tysk lobbygrupp plockade upp IVL-studien och sprang med den. Jobbat med detta ganska länge nu så jag har god koll på just denna uppståndelsen. Allt kommer tillbaka till IVL-studien med data från (om jag kommer ihåg rätt) 2012.
Det var Ifo Institut (forskningsinstitut) som gjorde den tyska studien, den tittade på en Tesla Model 3 (fanns de 2012?) och en Mercedes nånting. Men oavsett, det blev ett jävla liv på elbilslobbyn iaf, bl.a. på Teslas lobbysajt vad-den-nu-heter.

Edit: Ser nu att artiklar om båda studierna (Ifo resp IVL) länkas i TV-artikeln här ovan.

Utter

Aktiv medlem
Det var Ifo Institut (forskningsinstitut) som gjorde den tyska studien, den tittade på en Tesla Model 3 (fanns de 2012?) och en Mercedes nånting. Men oavsett, det blev ett jävla liv på elbilslobbyn iaf, bl.a. på Teslas lobbysajt vad-den-nu-heter.

Edit: Ser nu att artiklar om båda studierna (Ifo resp IVL) länkas i TV-artikeln här ovan.
Ska kika på den tyska också. Ser direkt ett problem med siffrorna gällande Golfarna. De lägger endast till 10% för hela produktionskedjan gällande bränslet. Sedan misstänker jag att de utgått ifrån NEDC-körcykeln när de räknat på co2/km iom att detta var från 2017. Så den siffran är i princip omöjlig att nå i verkligheten utan den är i realiteten mycket högre.

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Garantin på Volvon och BMWn som står på min uppfart är markant kortare än 8 år. Men en motor som havererar är ju billigt att byta.. Eller?
Nu är det ju inte så vanligt att varken batterier eller motorer havererar, däremot vet vi att alla batterier försämras över tid och förr eller senare måste bytas. Jag tycker att 70% är ganska kasst, och det av en idag redan kort räckvidd från början.

Utter

Aktiv medlem
Nu är det ju inte så vanligt att varken batterier eller motorer havererar, däremot vet vi att alla batterier försämras över tid och förr eller senare måste bytas. Jag tycker att 70% är ganska kasst, och det av en idag redan kort räckvidd från början.
Du förutsätter att det tappar 30%, med en vettig temperering så kommer det dröja, förmodligen längre än bilens livslängd i övrigt.
Här är t ex Teslas snittdegradering för MS/X till 32 000 mil.
1623274162200.jpeg

perzzon

Aktiv medlem
Strax över 10% på 32k mil.
Känns acceptabelt helt klart.

Kanske inte riktigt jämförbart men säg den förbränningsmotor som har kvar 90% av hk efter 30k mil.

EDIT: Har sett den där grafen flera gånger innan men blir fortf lite chockad över hur bra de presterar. Har planer på att elektrifiera en båt i framtiden och att köpa begagnade bilceller är den klart rimligaste vägen att få många kwh till rimligt pris.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Strax över 10% på 32k mil.
Känns acceptabelt helt klart.

Kanske inte riktigt jämförbart men säg den förbränningsmotor som har kvar 90% av hk efter 30k mil.

Alla post-92. Om de inte misskötts såklart. Det säljs inte B20 idag längre.

10% är rätt mycket ändå men man är väl nere på runt fjärde ägaren då. Och då lär det avspegla sig på prisbilden.
Motsvarande bil för fjärde ägaren idag är nog totalt sett sämre maskinellt med de reparationer som oftast följer. Slipper byta avgassystem i alla fall.

ooms

Aktiv medlem
Du förutsätter att det tappar 30%, med en vettig temperering så kommer det dröja, förmodligen längre än bilens livslängd i övrigt.
Här är t ex Teslas snittdegradering för MS/X till 32 000 mil.
Visa bilaga 494574
Hur ser det ut på ex.vis M3 då, den har ju av nån anledning sämre garanti än MS/MX? Och framförallt, hur ser det ut för elbilar för medelsvensson, t.ex. koreanerna eller folkvagn? 70% tog jag fr garantivillkoren.

rln

Aktiv medlem
Om stod det. Dock är ju erfarenheterna än så länge begränsade. Garantierna brukar ju vara 8 år eller 16.000 mil, och då 70%. Ger väl en fingervisning.
Framför allt är tidens tand ett osäkert kort angående batterier, lång sträcka under kort tid verkar gå rätt bra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Batteritekniken är ganska lika för alla kommersiellt gångbara bilar. BMS, vattenkylning/värmning och kontrollerade villkor för laddning. Undantaget är Leaf som har eller har haft luftkylning och därmed löper större risk. Enligt min uppfattning kommer alla rätt konstruerade batteripack ha en liknande kurva som Tesla. Dvs de kommer hålla väldigt länge och inte vara ett dimensionerande problem.

ooms

Aktiv medlem
Framför allt är tidens tand ett osäkert kort angående batterier, lång sträcka under kort tid verkar gå rätt bra.
Ja, väldigt osäkert. Men leasing- och förmånsbilsfolket behöver ju inte bry sig om det, utan det blir ju ett problem för de verkliga miljöhjältarna, dvs de som håller bilarna rullande länge. Det vore ju en riktig miljömässig backlash om bilars livslängd faller till 10-12 år eller liknande pga uttjänta batterier som är för dyra att byta. Eller så nöjer sig dessa miljöhjältar om batteriet håller till/från jobbet, laddar hemma över natten, och undviker långresor. Sådant återstår att se.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja, väldigt osäkert. Men leasing- och förmånsbilsfolket behöver ju inte bry sig om det, utan det blir ju ett problem för de verkliga miljöhjältarna, dvs de som håller bilarna rullande länge. Det vore ju en riktig miljömässig backlash om bilars livslängd faller till 10-12 år eller liknande pga uttjänta batterier som är för dyra att byta. Eller så nöjer sig dessa miljöhjältar om batteriet håller till/från jobbet, laddar hemma över natten, och undviker långresor. Sådant återstår att se.
Elbilslobby, miljöhjältar.... Det finns en krass ekonomisk sida som talar för elbilar även om de ha begränsad räckvidd osv. Man har helt enkelt redan nu stora fördelar som inte påverkar någon annan negativt. Utöver det slipper man en stinkande relik de flesta dagarna per år. Körde manuell Saab i måndags, ett straff jämfört med elbil.

rln

Aktiv medlem
Elbilslobby, miljöhjältar.... Det finns en krass ekonomisk sida som talar för elbilar även om de ha begränsad räckvidd osv. Man har helt enkelt redan nu stora fördelar som inte påverkar någon annan negativt. Utöver det slipper man en stinkande relik de flesta dagarna per år. Körde manuell Saab i måndags, ett straff jämfört med elbil.
Menar du att bonus malus och höga skatter på bränsle och fordon inte påverkar någon negativt?

ooms

Aktiv medlem
Köra Saab är alltid ett straff, oavsett vad man jämför med :-)

fiskarn

Aktiv medlem
Alla post-92. Om de inte misskötts såklart. Det säljs inte B20 idag längre.

10% är rätt mycket ändå men man är väl nere på runt fjärde ägaren då. Och då lär det avspegla sig på prisbilden.
Motsvarande bil för fjärde ägaren idag är nog totalt sett sämre maskinellt med de reparationer som oftast följer. Slipper byta avgassystem i alla fall.

Det här med att motorer skulle tappa massa effekt känns inte som en grej.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer