OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

fiskarn

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Angående räckvidd, laddstolpar och allt sånt är ju räckvidden onödigt bra på fossilbilar egentligen? Man behöver inte kunna köra 100 mil utan stanna en enda gång.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
De flesta går inte 100 mil. Brukar bli lagom mellan kisspauserna om man kör längre och lite lagom fort. Det är väl skillnad för dem som ändå äter var 15e mil som redan varit uppe.

Edit. På tal om SAAB så visade min gamla 9-3 38mils range när vi tankade efter Kassel på roadtrip AD 2003.
 

fiskarn

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
De flesta går inte 100 mil. Brukar bli lagom mellan kisspauserna om man kör längre och lite lagom fort. Det är väl skillnad för dem som ändå äter var 15e mil som redan varit uppe.

Kanske inte riktigt. Jag gillar ju att man kan stanna och tanka en gång när man ska till Norrland. Men när man snackar med folk om hur ofta och hur länge det stannas så skulle ju elbilar funka rätt bra för många efter som de ändå ska fika varannan timme.
 

Utter

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Utter

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Hur ser det ut på ex.vis M3 då, den har ju av nån anledning sämre garanti än MS/MX? Och framförallt, hur ser det ut för elbilar för medelsvensson, t.ex. koreanerna eller folkvagn? 70% tog jag fr garantivillkoren.
De har nog inte riktigt den mängden data än antar jag. Den har en annan battericell (större) och dessutom två olika kemiska sammansättningar (LR och nyare SR). Skulle tro att den nyare SRs järnfostfatsbatterier kan få en större degradering men det är bara en gissning.
Man kan inte dra några större växlar på garantier, det handlar bara om hängslen och livrem samtidigt som att det är en ekonomisk kalkylering. Ju längre garanti, ju större ekonomisk risk. På en bil med mer marginal för tillverkaren kan de ha en längre/bättre garanti och ändå ha en sund ekonomisk kalkyl.
 

NickPick

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det här med att motorer skulle tappa massa effekt känns inte som en grej.
Det är ju exakt samma som med ett batteri, degradering... Däremot kanske inte förbrukning påverkas nämnvärt, men en tio år gammal Audi som man för övrigt får fylla på olja i väldigt ofta känns ju inte som en pigg och fräsch bil efter.... 20k mil? Det är ju exakt därför många företag byter bilar efter 3 år. Man vill slippa bekymmer helt enkelt (som givetvis uppkommer på fler ställen än motorer och batterier, men du fattar).

När jag var ung brukade det finnas skräckexempel på bänkade gamla bilar och hur få hästkrafter som kom ner i marken.
Apropå batterier så har väl Tesla gjort det väldigt svårt att byta, för att det inte behövs särskilt ofta?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Angående räckvidd, laddstolpar och allt sånt är ju räckvidden onödigt bra på fossilbilar egentligen? Man behöver inte kunna köra 100 mil utan stanna en enda gång.

Nej men helst 80 och ett tank och kiss-stopp tar 6 minuter om man tar det lugnt och 3 om det är mer brått. En bra av och på via en t ex McDrive går på 2,5 min, snittet ligger väl på det dubbla. Hur snabbt vi än laddar och då äter samtidigt så kostar det typ 4-5 mil mot en fossilare.

Sen får var och en bedöma vad det är värt för en själv.
 

Utter

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det är ju exakt samma som med ett batteri, degradering... Däremot kanske inte förbrukning påverkas nämnvärt, men en tio år gammal Audi som man för övrigt får fylla på olja i väldigt ofta känns ju inte som en pigg och fräsch bil efter.... 20k mil? Det är ju exakt därför många företag byter bilar efter 3 år. Man vill slippa bekymmer helt enkelt (som givetvis uppkommer på fler ställen än motorer och batterier, men du fattar).

När jag var ung brukade det finnas skräckexempel på bänkade gamla bilar och hur få hästkrafter som kom ner i marken.
Apropå batterier så har väl Tesla gjort det väldigt svårt att byta, för att det inte behövs särskilt ofta?
Friktionen ökar med slitage vilket innebär mindre kraft, går att lösa men innebär helrenovering av motor i princip.

Teslas batterier är superenkla att byta, bara fastskruvat underifrån. Sen är det klart att du behöver en lyftbänk som klarar vikten då.
 

fiskarn

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det är ju exakt samma som med ett batteri, degradering... Däremot kanske inte förbrukning påverkas nämnvärt, men en tio år gammal Audi som man för övrigt får fylla på olja i väldigt ofta känns ju inte som en pigg och fräsch bil efter.... 20k mil? Det är ju exakt därför många företag byter bilar efter 3 år. Man vill slippa bekymmer helt enkelt (som givetvis uppkommer på fler ställen än motorer och batterier, men du fattar).

När jag var ung brukade det finnas skräckexempel på bänkade gamla bilar och hur få hästkrafter som kom ner i marken.
Apropå batterier så har väl Tesla gjort det väldigt svårt att byta, för att det inte behövs särskilt ofta?

Jag tror varken att förbrukning eller effekt påverkas nämnvärt sätt på bilar som gått säg under 30k mil eller nåt. Sen kan det bli fel på saker men de "centrala" delarna av motorn eller vad man ska säga verkar hålla otroligt bra. Alltså typ kolvar, kolvringar, cylindrar osv.

Sen att det är smidigt och kul att byta bil hela tiden fattar jag med. Och hur det är med batterier vet jag inte. Men det är andra grejer som gör att folk byter bil än att motorerna "degraderas"
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det är ju exakt samma som med ett batteri, degradering... Däremot kanske inte förbrukning påverkas nämnvärt, men en tio år gammal Audi som man för övrigt får fylla på olja i väldigt ofta känns ju inte som en pigg och fräsch bil efter.... 20k mil? Det är ju exakt därför många företag byter bilar efter 3 år. Man vill slippa bekymmer helt enkelt (som givetvis uppkommer på fler ställen än motorer och batterier, men du fattar).

När jag var ung brukade det finnas skräckexempel på bänkade gamla bilar och hur få hästkrafter som kom ner i marken.
Apropå batterier så har väl Tesla gjort det väldigt svårt att byta, för att det inte behövs särskilt ofta?

Gamla bilar var ju helt annat. Där var inte en motor som levererades likadan heller.

Vi ser när vi bänkar våra tävlingsbilar ser vi före och efter renoveringar och det handlar om runt 5%. Detta är såklart tävlingsmotorer och inte rakt av jämförbart med en vanlig bil.
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Nej men helst 80 och ett tank och kiss-stopp tar 6 minuter om man tar det lugnt och 3 om det är mer brått. En bra av och på via en t ex McDrive går på 2,5 min, snittet ligger väl på det dubbla. Hur snabbt vi än laddar och då äter samtidigt så kostar det typ 4-5 mil mot en fossilare.

Sen får var och en bedöma vad det är värt för en själv.

Tjena!

1. Totalt trafikfarligt att köra så långt utan ett längre stopp.

2. Har man så ont om tid att man inte kan lägga en timme till på restiden på en sträcka på 100 mil så bör man kanske ompriotera andra saker. Typ hur många timmar man lägger på Happy.
 

Tomcat1

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Tjena!

1. Totalt trafikfarligt att köra så långt utan ett längre stopp.

2. Har man så ont om tid att man inte kan lägga en timme till på restiden på en sträcka på 100 mil så bör man kanske ompriotera andra saker. Typ hur många timmar man lägger på Happy.

Stor skillnad på person till person hur pass mycket mil man klarar av. Men ja kör-kvaliteten minskar med milen och när man är uppe i 50 mil så blir det tydligare.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Det som kan göra mig skärrad när jag tänker på det, är hur vissa politiker skall ha något att säga till om då det väljer vägvalet. Visserligen med hjälp av experter, men ändå. Positioneringar och symbolhandlingar lär komma att spela stor roll, som alltid.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ta nu inte mitt senaste inlägg som ett försök att göra politik av denna intressanta tråd!
Det jag vill uppmärksamma är en faktor som inte får glömmas bort när vi gör våra framtidsval vare sig det gäller bilköp, vilken utbildnkng man skall satsa på, hur man skall spara, vilket uppvärmningssystem man skall köpa till huset osv. Den måste vägas in i ekvationen eftersom den kommer att påverka.
 

uandt

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ta nu inte mitt senaste inlägg som ett försök att göra politik av denna intressanta tråd!
Det jag vill uppmärksamma är en faktor som inte får glömmas bort när vi gör våra framtidsval vare sig det gäller bilköp, vilken utbildnkng man skall satsa på, hur man skall spara, vilket uppvärmningssystem man skall köpa till huset osv. Den måste vägas in i ekvationen eftersom den kommer att påverka.
Allt det där utom utom vägar finns det privata leverantörer för. Klarar du inte av att staten styr ditt bilåkande med socialismens hårda arm är bil inget för dig. Du har 2 alternativ. bygg ditt eget privata vägnät eller flyg med helikopter dit du ska.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Allt det där utom utom vägar finns det privata leverantörer för. Klarar du inte av att staten styr ditt bilåkande med socialismens hårda arm är bil inget för dig. Du har 2 alternativ. bygg ditt eget privata vägnät eller flyg med helikopter dit du ska.
Du kanske missförstår mig. Jag har ingenting emot samordning och central styrning med gemensamma spelregler när det är nödvändigt. Det är hål i huvudet att tro att ngt annat skulle funka.
Det som gör min panna lite fuktig är att det är människor som skall styra detta. Den mänskliga faktorn är inte bara ett problem då det gäller bilkörning som bekant.
 

uandt

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Men vad är alternativet til människor? Då blir det att "marknaden" styr. Först betalar du en fast vägavgift och sen en fast eller rörlig kilometertaxa til ditt privata vägbolag.
 

Snuten

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Hade du frågat mig för 10-15 år sedan hade jag sett det som ett mardrömsscenario. Nu tänker jag, att får man bara ordning på tekniken (vilket ju har visat sig vara svårare än man först trodde) så vore det inte så dumt.
 

uandt

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Vänta bara tills försäkringsbolagen kommer på att det blir billigare med självkörande bilar över gasglada gubbar.
Ett erbjudande kommer snart i din brevlåda! De flesta taxibilar i stockholm kör redan med gps-boxar som ringer "hem". Snart finns underlag nog att erbjuda privatpersoner försäkring till km-taxa. Jag gissar att försäkringen inte gäller + går upp när du kör för fort
 

lundatok

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ett erbjudande kommer snart i din brevlåda! De flesta taxibilar i stockholm kör redan med gps-boxar som ringer "hem". Snart finns underlag nog att erbjuda privatpersoner försäkring till km-taxa. Jag gissar att försäkringen inte gäller + går upp när du kör för fort
Precis, i framtiden kanske vi inte vill betala för onödiga olyckor för att pappa är stressad på väg hem från Sälen, så han kan titta på fotbolls-VM.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ni kör på klimatspåret men tror att ni kommer åka elbil till sälen? För att komma undan det stigande havet i så fall.....

Nej då, allt blir bra. Laddnätet är det största problemet vi har. Inte kolkraft på kontinenten.
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ett erbjudande kommer snart i din brevlåda! De flesta taxibilar i stockholm kör redan med gps-boxar som ringer "hem". Snart finns underlag nog att erbjuda privatpersoner försäkring till km-taxa. Jag gissar att försäkringen inte gäller + går upp när du kör för fort
Finns redan för privat också:
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Ju snabbare man kör, desto mindre tid tillbringar man ju ute i trafiken, så borde ju definitivt ge bonus.
 

Tomcat1

Aktiv medlem
OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Att förhindra elbilarnas intåg tror jag. Samt värna friheten att köra i något dygn utan att stanna och gå på muggen. Frihet och integritet är viktiga saker.

Men jag håller själv på.

310162.jpg
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer