OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Tomcat1

Aktiv medlem

Spelar på bägge sidor.

Kostar fyr-siffrigt att fylla upp men man kommer ganska långt ändå.

20180729_190211[1].jpg

jonte987

Aktiv medlem
Tycker inte att det handlar så mycket om att man inte kan stanna och ladda utan om att bokstavstroende hävdar att det inte blir någon skillnad för man stannar ju ändå var 45e minute för att äta eller vad det var.
Och att det verkar som man gör en jävla solidaritetshandling om man konsumerar en bil för en miljon när sanning är att det är lyxkonsumption.

ooms

Aktiv medlem
Är det bara att ändra användarnamn hux flux nu? Tidigare stod väl det gamla kvar inom parantes under en övergångsperiod.

rln

Aktiv medlem
Ni kör på klimatspåret men tror att ni kommer åka elbil till sälen? För att komma undan det stigande havet i så fall.....

Nej då, allt blir bra. Laddnätet är det största problemet vi har. Inte kolkraft på kontinenten.
Snabbt stigande hav var 8 000 år sedan vi hade och det kommer nog dröja tusentals år innan vi når det igen.

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
Till Hasse#7 synd att du bara svarar på dina inlägg som du har svar på...
Fakta är ändå fakta även om dom inte passar sina egna intressen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Att förhindra elbilarnas intåg tror jag. Samt värna friheten att köra i något dygn utan att stanna och gå på muggen. Frihet och integritet är viktiga saker.

Är vi inte fler som är positivt inställda till elbilar än emot? Antal inlägg är kanske samma på både sidor men emot verkar vara ett färre antal individer.

Vi har haft Tesla men för oss fungerar det tyvärr inte - än. Om 5 år kanske, helst 4 när det är dags att byta bil igen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag tror nog att om du kollar så svarar jag så gott det går på direkts frågor eller tankar från andra. Svarade tex på frågan om batteriers åldrande. Jag har ingen lust att vara tyst när folk ojar sig över något i grunden bra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Är vi inte fler som är positivt inställda till elbilar än emot? Antal inlägg är kanske samma på både sidor men emot verkar vara ett färre antal individer.

Vi har haft Tesla men för oss fungerar det tyvärr inte - än. Om 5 år kanske, helst 4 när det är dags att byta bil igen.
Detta kallas ironi och är jättesvårt.

1888

Aktiv medlem
Jag tror nog att om du kollar så svarar jag så gott det går på direkts frågor eller tankar från andra. Svarade tex på frågan om batteriers åldrande. Jag har ingen lust att vara tyst när folk ojar sig över något i grunden bra.

Men har jag rätt om de tre hålen i båten eller om tiden på vägen?

Lejon

Aktiv medlem
Tycker att tråden varit intressant. Kvalificerade och halvkorkade spekulationer blandat med killgissningar, fakta, rena lögner, oavsiktliga dumheter, intressanta reflektioner mm, det är givande!
Sagt helt utan ironi.
Håller med! 45 sidor på ett halvår är riktigt bra! Men sista 10 sidorna känns mest som upprepning faktiskt. Börjar bli dags att låta tråden självdö. Den lär väl återuppstå inom 6 månader ändå....

Snuten

Aktiv medlem
Håller med! 45 sidor på ett halvår är riktigt bra! Men sista 10 sidorna känns mest som upprepning faktiskt. Börjar bli dags att låta tråden självdö. Den lär väl återuppstå inom 6 månader ändå....
Kan hålla med på ett sätt. Samtidigt tycker jag det verkar som att jag snubblar över fler och fler intressanta artiklar gällande eldrift för varje vecka som går. Känns som att spelplanen ändras snabbt. Eller så är det bara jag som håller på att komma ifatt.

desmo

Aktiv medlem
Men har jag rätt om de tre hålen i båten eller om tiden på vägen?
Du har rätt att sannolikheten blir mindre vid högre hastighet/mindre tid på vägen. Men konsekvensen vid olycka blir högre.

Ang de tre hålen så har vi inte möjligheten att laga hålen i Kina eller Indien. Så då är det väl lämpligast att laga det lilla hålet. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Jag vet att det kan kännas tröstlöst och orimligt att lilla Sverige ska ha hårdast krav i hela världen. Men jag tänker lite som såhär. Om vi har hårdast krav, kommer industrin i Sverige ligga i framkant när det kommer till åtgärder, och det i sin tur kommer leda till affärer utomlands. Tex rökgasrening. Om vi har hårdast regler, och lär oss att ta fram metoder för att nå de hårda målen, kommer vi ha en konkurrensfördel på en global marknad. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.

jonte987

Aktiv medlem
Ooms lär köpa en Tesla när det är dags, eller om dess prime är över hålla sig till BMW.

Jag får väl visa vem som bestämmer hemma och köpa en Skoda

Edit. Eller gud förbjude en Kia om det inte jag som bestämmer

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har cyklat lite SSMTB och tränat f*tb*ll om ni saknat mig och undrat var jag tog vägen. 😀👍 Skönt att äntligen få röra sig lite efter sex månaders hälsenevila. Dra inte av era, man får för mycket tid att krångla på happy.

sandos

Medlem
Kian snyggast och Hyundai:in någon funktion extra samt lägre pris.
Jag älskar moderna och/eller kantiga bilar och ibland lite udda design. Men Ioniqs 5 design är något jag mår mycket illa av. Eller ja, inte hela desigen men vissa konstiga streck/veck de lagt till hjulhusen tex.

uandt

Aktiv medlem
Uh? Den ser väl ut som allt annat i bilväg där man bett catia eller vad de nu använder för att simulera, optimera för räckvidd.

Om det är det köparna bryr sig om, och sen, så ser alla bilar ut som priusar för att det är en bra kompromiss, vad är problemet?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag gillar Ioniq 5. Den ser ut som en jättegolv i någon slags retromod-stuk. Sen är den lite märkligheter för sig runt hjulhusen osv. Kommer definitivt hålla ett öga på den framåt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har läst tråden igen. Oftast har jag svarat på frågor eller påståenden. Två gånger har jag försvarat ooms, några gånger har jag rekommenderat att behålla befintlig fossilbil och vänta. Flers gånger uppmanat till debatt och att uttrycka sin åsikt. Såg också att TS har ett senare med lite rescension av svaren. Peka gärna tydligare på ditt missnöje.

Allroad

Aktiv medlem
Går bara på siffrorna som står i PDF:en från Peugeot. Har aldrig kört den bilen och absolut inte så att jag har mätt med GPS och mot kalibrerad mackpump.
Så både bensin- och elförbrukningen kan diffa mot angivna siffror.
Ja, det är kanske hårt att räkna med noll kronor, men det är även lätt att slänga ur sig att "man måste tänka på totalkostnaden" när inköpspriset är en kvarts miljon mer för att det sitter en elmotor i bilen.
Att det skall vara hur enkelt som helst att räkna hem en elbil bara för att det är billigare vid "pumpen".

Nu är jag helt fel målgrupp för elbil egentligen, för jag kör så väldigt få mil per år.
Har läst siffror om att det tar 20k mil för en elbil att komma ikapp en dieselbil när man räknar med utsläpp vid tillverkningen. Om mitt körmönster fortsätter som det gör nu, så är min bil 30-40 år gammal när den kilometerställningen tickar över i bilen.
Då har du nog läst någon väldigt gammal eller missvisande studie kring break even för elbilar.

Kika här istället så ser du att man är nere vid 3-4000 mil, beräknat på Tysk brunmixad el.

Tomcat1

Aktiv medlem
autowp-ru_mercedes-benz_c320_cdi_16.1200.jpg

Den här fina grädd-bullen rekommenderar jag, pendlade 34 mil nästan dagligen förut(flygplats)

Gick så snålt som 0,4 i 100 med lite 2-takts olja inblandad i tanken=)

W203(6-spd,CDI)

ooms

Aktiv medlem
Jag har läst tråden igen. Oftast har jag svarat på frågor eller påståenden. Två gånger har jag försvarat ooms, några gånger har jag rekommenderat att behålla befintlig fossilbil och vänta. Flers gånger uppmanat till debatt och att uttrycka sin åsikt. Såg också att TS har ett senare med lite rescension av svaren. Peka gärna tydligare på ditt missnöje.
Jag tycker Hasse#7 skött sig, har inget att anmärka på.

jonte987

Aktiv medlem
Jahopp. Tar det det som en rekommendation att för miljöns skull köra Mercedes på tvåtaktsolja. 2nd best är inte illa.

Slutsats #2, som inte är ny, är att om min nuvarande bil vägde som en Taunus så skulle den vara mer miljövänlig än en Tesla. (Väger dubbla +100)

ooms

Aktiv medlem
Då har du nog läst någon väldigt gammal eller missvisande studie kring break even för elbilar.

Kika här istället så ser du att man är nere vid 3-4000 mil, beräknat på Tysk brunmixad el.

Och de där sajterna har ingen agenda?
VW:s studie är nog den mest trovärdiga hittills, där indata rimligtvis är jämförbart och av likvärdig kvalitet, utförd enligt en certifierad LCA-metod istf nåt hemma-snickrat hitte-på, redovisar elmixernas betydelse, osv.

Allroad

Aktiv medlem
Och de där sajterna har ingen agenda?
VW:s studie är nog den mest trovärdiga hittills, där indata rimligtvis är jämförbart och av likvärdig kvalitet, utförd enligt en certifierad LCA-metod istf nåt hemma-snickrat hitte-på, redovisar elmixernas betydelse, osv.
Nog för att de kan ha en agenda men du kan väl ta dig 5 min och läsa igenom vad de grundar sin fakta på, det finns även källhänvisningar till studierna på sidorna.

ooms

Aktiv medlem
Nog för att de kan ha en agenda men du kan väl ta dig 5 min och läsa igenom vad de grundar sin fakta på, det finns även källhänvisningar till studierna på sidorna.
Jag har läst, och det är därför jag vidhåller att VW:s studie är mest trovärdig. LCA är ett väldigt trubbigt verktyg, små skillnader i antaganden eller kvalitet på indata kan ge stora skillnader på slutresultatet, bl.a. därför viktigt att använda standardiserade och certifierade metoder om man ska jämföra saker.

Tomcat1

Aktiv medlem
Jahopp. Tar det det som en rekommendation att för miljöns skull köra Mercedes på tvåtaktsolja. 2nd best är inte illa.

Slutsats #2, som inte är ny, är att om min nuvarande bil vägde som en Taunus så skulle den vara mer miljövänlig än en Tesla. (Väger dubbla +100)

Hade inte dieseln varit så jävla torr i det här landet så hade inte spridartätningar spruckit.
Den där gnuttan extra olja ger den smörjning som motorn vill ha.

VO2max

Aktiv medlem
TS kan köpa en mg zs för drygt 350000 alternativt leasa från 2000
För övrigt så är elbil bättre för miljön än fossilbil. I vilken grad beror mycket på vilken sorts el man tankar och om bilen återvinns. Återvinner man som gasellförrtaget thinkpink och dumpar grejerna på hög i botkyrka eller skickar till afrika så är det mindre bra. Återvinning av batterier har bla northvolt en plan för
-mindre oljeslabb med borr/transport/raffinering etc=bättre för miljö
-färre avgaspartiklar i citymiljön= Mindre sjukdomar
-Däckslitage kan öka men beror mycket på körstil och fordonsvikt

weldion

Aktiv medlem
-Däckslitage kan öka men beror mycket på körstil och fordonsvikt
Byta från vinterdäck till sommardito i tid är också en grej. Är helt fascinerad av hur många som fortfarande åker runt på dubbdäck med sina bilar här i Dalarna. Inte många veckor sedan som jag räknade till 5 st bilar på bara ett par kilometer längs landsvägen.
Är i alla fall minst en bil per cykeltur och nu så är vi ganska så långt in i juni med tvåsiffriga nattemperaturer.
Knasigt!

VO2max

Aktiv medlem
”Byta från vinterdäck till sommardito i tid är också en grej. Är helt fascinerad av hur många som fortfarande åker runt på dubbdäck med sina bilar här i Dalarna. Inte många veckor sedan som jag räknade till 5 st bilar på bara ett par kilometer längs landsvägen.”
Är i alla fall minst en bil per cykeltur och nu så är vi ganska så långt in i juni med tvåsiffriga nattemperaturer.
Knasigt!
Som pendelcyklist hörs det väldigt väl vilka som kör dubbat, påfallande vanligt i västernorrland. Sen verkar det finns en växande skara som vill vara så långt från miljöbil som möjligt.
Rykande dubbdäcksdieslar med glapp i avgassystemet har en ljus framtid i norrland iaf!

Senast ändrad:

DoolsFimpiel

Aktiv medlem
”Byta från vinterdäck till sommardito i tid är också en grej. Är helt fascinerad av hur många som fortfarande åker runt på dubbdäck med sina bilar här i Dalarna. Inte många veckor sedan som jag räknade till 5 st bilar på bara ett par kilometer längs landsvägen.”

Som pendelcyklist hörs det väldigt väl vilka som kör dubbat, påfallande vanligt i västernorrland. Sen verkar det finns en växande skara som vill vara så långt från miljöbil som möjligt.
Rykande dubbdäcksdieslar med glapp i avgassystemet har en ljus framtid i norrland iaf!
Samma i Malmö! Där ingen behövde dubbdäck någon gång under vintern (jag körde mc hela vintern, det gick bra). Senast igår hörde jag rasslet framför mig. Men visst, det var ju bara 22 grader igår. 😂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer