OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Utter

Aktiv medlem
Jag har läst, och det är därför jag vidhåller att VW:s studie är mest trovärdig. LCA är ett väldigt trubbigt verktyg, små skillnader i antaganden eller kvalitet på indata kan ge stora skillnader på slutresultatet, bl.a. därför viktigt att använda standardiserade och certifierade metoder om man ska jämföra saker.
Problemet med VWs är att de verkar utgå från testcykelutsläpp istället för uppmätta utsläpp. Så brytpunkten i verkligheten kommer mycket tidigare än vad grafen visar.

ooms

Aktiv medlem
Problemet med VWs är att de verkar utgå från testcykelutsläpp istället för uppmätta utsläpp. Så brytpunkten i verkligheten kommer mycket tidigare än vad grafen visar.
Det går alltid att hitta svagheter om man vill i en studie. Men att utgå från en standard är en styrka, inte ett problem. Det är det enda rimliga om man ska jämföra. F.ö. är ju även elbilens förbrukning/räckvidd beräknad utifrån testcykeln. Även där brukar ju verklighetens siffror ofta skilja sig fr vad som uppges.

ooms

Aktiv medlem

Utter

Aktiv medlem
Det går alltid att hitta svagheter om man vill i en studie. Men att utgå från en standard är en styrka, inte ett problem. Det är det enda rimliga om man ska jämföra. F.ö. är ju även elbilens förbrukning/räckvidd beräknad utifrån testcykeln. Även där brukar ju verklighetens siffror ofta skilja sig fr vad som uppges.
Men då är skillnaden att en extremt stor del av förbränningsbilens utsläpp kommer från körningen och tvärtom för elbilen. Så det blir en exponentiell ökning av skillnaden. Så nej, i detta fallet är det inte en styrka. Skillnad på utsläpp/förbrukning på körcykel och verkliga värden är ju ofta så höga som 30-50%++ vilket gör att grafen skulle se helt annorlunda ut.

fiskarn

Aktiv medlem
Men då är skillnaden att en extremt stor del av förbränningsbilens utsläpp kommer från körningen och tvärtom för elbilen. Så det blir en exponentiell ökning av skillnaden. Så nej, i detta fallet är det inte en styrka. Skillnad på utsläpp/förbrukning på körcykel och verkliga värden är ju ofta så höga som 30-50%++ vilket gör att grafen skulle se helt annorlunda ut.

Håller med ooms i detta fall. På något sätt ska man ju räkna. Är väl mer rimligt att utgå från en standard (vet inte vilken det är exakt) än att höfta till med någon 30-50% ökning som kommer från vem? Mina bilar (med 30 000 plus mil på mätaren) brukar dra ungefär vad som anges tycker jag.

H.

Aktiv medlem
Håller med ooms i detta fall. På något sätt ska man ju räkna. Är väl mer rimligt att utgå från en standard (vet inte vilken det är exakt) än att höfta till med någon 30-50% ökning som kommer från vem? Mina bilar (med 30 000 plus mil på mätaren) brukar dra ungefär vad som anges tycker jag.
Rapporten som diskuterats använder ju dock en standard, men inte en europeisk som låter biltillverkarna trimma bilarna inför test, utan har baserat sin data på amerikanska EPAs data.

The new WLTP cycle should deviate less from reality but the underlying problem has not been addressed. This underlying problem is that in Europe car manufacturers initiate the test with vehicles, conditions, locations and institutions of their choosing and since they pay for the test they can demand that everything that is not expressly forbidden by law is done to skew the results.

This problem does not exist in the United States that made the decision decades ago to task an independent organisation - with independent finances - to conduct these tests: the Environmental Protection Agency or EPA for short. And, as is to be expected, their tests conform closely to reality. Another benefit of EPA numbers is that they measure the energy use of electric vehicles at the plug and thus they include charging losses. Finally, they conveniently display the measurements of all cars they have tested on the website fueleconomy.gov. For these reasons we use EPA numbers for the emissions of different cars. If measurements are not available from the EPA (which happens for some diesel cars not sold in the US) we recommend finding another independent source, preferably doing tests of many vehicles. A good option is spritmonitor.de where there are often thousands of measurements for popular diesel cars and one could argue that it is hard to come closer to real world use. However there is an overrepresentation of German drivers which means that the German Autobahn (with its unlimited maximum speed) could drive up the energy use slightly.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
För elbilarna så brukar EPA stämma ganska bra till skillnad från WLTP som inte alls stämmer med verkligheten. Det är synd, det vore bra om potentiella bilköpare inte blir besvikna - oavsett avgas- eller batteribil.

Vår VW Touran höll jag slavisk koll på. 5.4l/100 km enligt WLTP. Min förbrukning över 4500 mil var 6.8l/100 km. 25% mer än deklarerad förbrukning.

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
För elbilarna så brukar EPA stämma ganska bra till skillnad från WLTP som inte alls stämmer med verkligheten. Det är synd, det vore bra om potentiella bilköpare inte blir besvikna - oavsett avgas- eller batteribil.

Vår VW Touran höll jag slavisk koll på. 54l/100 km enligt WLTP. Min förbrukning över 4500 mil var 68l/100 km. 25% mer än deklarerad förbrukning.

68 liter på 10 mil!!!! Den gaspedalen måste tryckts hårt mot golvet 😂🍻

1888

Aktiv medlem
Du har rätt att sannolikheten blir mindre vid högre hastighet/mindre tid på vägen. Men konsekvensen vid olycka blir högre.

Ang de tre hålen så har vi inte möjligheten att laga hålen i Kina eller Indien. Så då är det väl lämpligast att laga det lilla hålet. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Jag vet att det kan kännas tröstlöst och orimligt att lilla Sverige ska ha hårdast krav i hela världen. Men jag tänker lite som såhär. Om vi har hårdast krav, kommer industrin i Sverige ligga i framkant när det kommer till åtgärder, och det i sin tur kommer leda till affärer utomlands. Tex rökgasrening. Om vi har hårdast regler, och lär oss att ta fram metoder för att nå de hårda målen, kommer vi ha en konkurrensfördel på en global marknad. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.

Jag har absolut inget emot att vi gör allt vi kan för att bättra miljön. Det jag är tokemot att det måste gå så fort så att vårt samhälle/infrastruktur inte hinner med.
Att problemen med utsläppen i bilköerna på Essingeleden skall påverka bilisten i Grums som inte sett en bilkö sedan han var på semester i Stockholm 2012 blir lite konstigt tycker jag.
Påbörja elbilsköret i storstäderna först o främst och låt "oss lantisar" fortsätta med våra fossilbilar tills dess att vi har el till att tillgodose samhället.
När Ssab och andra stora energiförbrukare går över till fossilfritt, ja då kan det nog bli lite glest med elektrisiteten i våra sladdar.
Trevlig helg!

H.

Aktiv medlem
Jag har absolut inget emot att vi gör allt vi kan för att bättra miljön. Det jag är tokemot att det måste gå så fort så att vårt samhälle/infrastruktur inte hinner med.
Att problemen med utsläppen i bilköerna på Essingeleden skall påverka bilisten i Grums som inte sett en bilkö sedan han var på semester i Stockholm 2012 blir lite konstigt tycker jag.
Påbörja elbilsköret i storstäderna först o främst och låt "oss lantisar" fortsätta med våra fossilbilar tills dess att vi har el till att tillgodose samhället.
När Ssab och andra stora energiförbrukare går över till fossilfritt, ja då kan det nog bli lite glest med elektrisiteten i våra sladdar.
Trevlig helg!
Vem tvingar dig att byta bil?

1888

Aktiv medlem
Jag har läst tråden igen. Oftast har jag svarat på frågor eller påståenden. Två gånger har jag försvarat ooms, några gånger har jag rekommenderat att behålla befintlig fossilbil och vänta. Flers gånger uppmanat till debatt och att uttrycka sin åsikt. Såg också att TS har ett senare med lite rescension av svaren. Peka gärna tydligare på ditt missnöje.

Jag har nu också läst igen det sista och ser att jag har blandat ihop lite och överreagerat på några saker som jag inte riktigt gillade.
Men jag ber om ursäkt för mina "påhopp" .

fiskarn

Aktiv medlem
Det är väl inget tvång på att köra elbil just nu. Jag har inte tänkt köpa någon på flera år men jag tycker ändå det är bra att minska fossilberoendet för transporter.

ooms

Aktiv medlem
Ja, min bil ska dra 0.56 blandat enligt NEDC. Den ligger stadigt på 0.57-0.58. Skulle den testas enligt WLTP skulle min verkliga förbrukning antagligen ligga under testvärdet. Men naturligtvis beror sånt här på var man kör, körstil, och hur väl man sköter om bilen också.
De oberoende tester av elbilar jag sett så kommer de ungefär 75-90% av utlovad räckvidd, detta under ”bra” förhållanden.

Utter

Aktiv medlem
Ja, min bil ska dra 0.56 blandat enligt NEDC. Den ligger stadigt på 0.57-0.58. Skulle den testas enligt WLTP skulle min verkliga förbrukning antagligen ligga under testvärdet. Men naturligtvis beror sånt här på var man kör, körstil, och hur väl man sköter om bilen också.
De oberoende tester av elbilar jag sett så kommer de ungefär 75-90% av utlovad räckvidd, detta under ”bra” förhållanden.
Saken är ju dock den att det inte är ”utlovad” räckvidd/förbrukning. Det är bara standardiserade test för att kunna jämföra bil A med bil B under exakt samma förutsättningar. Så fort du går ifrån dessa exakta parametrar så jag resultatet vara diametralt annorlunda. Beroende på luftmotstånd, friktion, utväxling etc. så kan bil A vara mycket mer effektiv i t ex hög fart än bil B, även om bil B ska dra mycket mindre enligt testet.

Utter

Aktiv medlem
Om sagda test inte visar faktiska utsläpp så blir ju dock resultatet allt annat än vetenskapligt och därmed oanvändbart, eller hur?

ooms

Aktiv medlem
Om sagda test inte visar faktiska utsläpp så blir ju dock resultatet allt annat än vetenskapligt och därmed oanvändbart, eller hur?
Det är väl när man använder kontrollerade testvärden det blir vetenskapligt och reproducerbart, något som är nödvändigt om man ska jämföra saker. Att höfta till med egna hitta-på-metoder blir godtyckligt, även om man tycker det är mer med verkligheten överensstämmande.

ooms

Aktiv medlem
Saken är ju dock den att det inte är ”utlovad” räckvidd/förbrukning. Det är bara standardiserade test för att kunna jämföra bil A med bil B under exakt samma förutsättningar. Så fort du går ifrån dessa exakta parametrar så jag resultatet vara diametralt annorlunda. Beroende på luftmotstånd, friktion, utväxling etc. så kan bil A vara mycket mer effektiv i t ex hög fart än bil B, även om bil B ska dra mycket mindre enligt testet.
Ja, visst är det så, men det är ju just därför man har ett standardiserat test. Det är enda sättet att på ett kontrollerat sätt jämföra saker. Då måste förutsättningarna så långt det är möjligt vara identiska, allt för att minimera ev felkällor och undvika godtycklighet.

izar

Aktiv medlem
För några månader sedan hörde jag på radion där man debatterade elbilar. En professor från Stockholm vidhöll att det var effektivare att köra oljeeldade kraftverk för att tillverka el till elbilar jämfört med att köra fossilbil. Tänker man lite på det så stämmer det.

Så nu har jag startat fredagstråden 😉

Hasse#7

Aktiv medlem
För några månader sedan hörde jag på radion där man debatterade elbilar. En professor från Stockholm vidhöll att det var effektivare att köra oljeeldade kraftverk för att tillverka el till elbilar jämfört med att köra fossilbil. Tänker man lite på det så stämmer det.

Det har jag sagt här för länge sen. Detta trots att jag saknar relevant utbildning.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Det är det väl ingen som motsätter? Det medför dock andra nackdelar vi varvat tre gånger här redan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Det är just det där med utlovad som är problemet. Det är inte tillverkarna som "lovar", det är vad testresultaten enligt norm säger. Och normen WLTP ger felvisande resultat.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har nu också läst igen det sista och ser att jag har blandat ihop lite och överreagerat på några saker som jag inte riktigt gillade.
Men jag ber om ursäkt för mina "påhopp" .
Jag känner mig inte påhoppad. Mest bara förbryllad över tolkningen. Men ingen fara, glöm det.

Hasse#7

Aktiv medlem
Hade en liten professorsidé till. Man kan ha vätetankar i stoppade kärnkraftverk. Producera på dagarna med solel och vind. Töm på nätter och när det inte blåser. Skyddsutrymmet, avståndet till folk, turbiner, generatorer och uppkoppling är redan klar. Bara att fylla på med allt överskott som finns plus kommande överskott från mer solenergi.

desmo

Aktiv medlem
Hade en liten professorsidé till. Man kan ha vätetankar i stoppade kärnkraftverk. Producera på dagarna med solel och vind. Töm på nätter och när det inte blåser. Skyddsutrymmet, avståndet till folk, turbiner, generatorer och uppkoppling är redan klar. Bara att fylla på med allt överskott som finns plus kommande överskott från mer solenergi.
Det jobbas på den ideén. Vid överskott av el produceras väte. Vid behov eldas den upp i gasturbin.
Förutom svårigheterna med att lagra väte så tror jag det kan vara ett bra sätt för att lagra energi.

Manurhin2

Aktiv medlem
Trevlig helg!
received_564146214253064.jpeg

desmo

Aktiv medlem
Trevlig helg!
Jag förstår vad du menar. Men någon kommer alltid i kläm vid förändringar. Glesbygdsbon eller den utan laddplats vid hyreslägenheten. Sådan är verkligheten. Tex så accepterar (de flesta av oss) att handla alkohol på systemet för att någon ska slippa våld i hemmet. Det jag ska skriva nu är ingen replik till dig, men det hamnar här i samma inlägg.

Något som förbryllar mig mycket är hur saker och ting styrs, och ordningen i samhället. De som faktiskt kan vara aktiva i en förändring, de som kan hitta lösningarna, det är de som är aktiva inom naturvetenskap/teknik/ingenjör etc. Det finns ingen politiker eller ekonom som kan berätta hur man på energieffektivast sätt transporterar människor med minsta möjliga utsläpp. Det är ingen på personalavdelningen som förstår elnätets uppbyggnad, svagheter och utmaningar i samband med en omställning till ett mer elektrifierat samhälle och industri.
Likväl är det dem som bestämmer utvecklingen i stort.
Hur kunde det bli så? Hur kan icke-tekniker besluta kring frågor som tekniker förstår? Som tekniker ska lösa? Hur kunde tekniker bli underordnade personalavdelningar, ekonomiavdelningar, pr-avdelningar etc? Det går inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Vad vi behöver är nytänkande och fokus på teknik. Inte ekonomi och yta. #rantover

ooms

Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar. Men någon kommer alltid i kläm vid förändringar. Glesbygdsbon eller den utan laddplats vid hyreslägenheten. Sådan är verkligheten. Tex så accepterar (de flesta av oss) att handla alkohol på systemet för att någon ska slippa våld i hemmet. Det jag ska skriva nu är ingen replik till dig, men det hamnar här i samma inlägg.

Något som förbryllar mig mycket är hur saker och ting styrs, och ordningen i samhället. De som faktiskt kan vara aktiva i en förändring, de som kan hitta lösningarna, det är de som är aktiva inom naturvetenskap/teknik/ingenjör etc. Det finns ingen politiker eller ekonom som kan berätta hur man på energieffektivast sätt transporterar människor med minsta möjliga utsläpp. Det är ingen på personalavdelningen som förstår elnätets uppbyggnad, svagheter och utmaningar i samband med en omställning till ett mer elektrifierat samhälle och industri.
Likväl är det dem som bestämmer utvecklingen i stort.
Hur kunde det bli så? Hur kan icke-tekniker besluta kring frågor som tekniker förstår? Som tekniker ska lösa? Hur kunde tekniker bli underordnade personalavdelningar, ekonomiavdelningar, pr-avdelningar etc? Det går inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Vad vi behöver är nytänkande och fokus på teknik. Inte ekonomi och yta. #rantover
Ja, det är en av galenskaperna som pågår nu. Politiken ska sätta mål, det är bra. Men nu är den även inne och styr vilken teknik som ska användas för att nå målet, och det är helt galet. Lämna det till teknikerna och marknaden istället, så blir lösningen bättre.
Men jag håller inte helt med dig, Ekonomer behövs, för de förstår vad som är ekonomiskt hållbart, det gör inte alltid ingenjörer. Och i bra företag förstår ledningen att de sätter mål, sedan låter de R&D hitta bästa lösningen utan att lägga sig i.

desmo

Aktiv medlem
Ja, det är en av galenskaperna som pågår nu. Politiken ska sätta mål, det är bra. Men nu är den även inne och styr vilken teknik som ska användas för att nå målet, och det är helt galet. Lämna det till teknikerna och marknaden istället, så blir lösningen bättre.
Men jag håller inte helt med dig, Ekonomer behövs, för de förstår vad som är ekonomiskt hållbart, det gör inte alltid ingenjörer. Och i bra företag förstår ledningen att de sätter mål, sedan låter de R&D hitta bästa lösningen utan att lägga sig i.
Ekonomer behövs på sitt sätt. Men ekonomer håller också tillbaka utvecklingen. Tänk om de tekniska lösningarna som krävs inte är ekonomiskt försvarbara (idag)? Men ändå krävs?
Jag tvivlar på att det var ekonomi som drev teknisk utveckling vid den industriella revolutionen, utan att det då var möjligheten till att skapa bättre livssituationer för människor. Borde det inte vara samma drivkrafter som tar oss framåt idag? Att skapa ett bättre samhälle? Höja levnadsstandard? Nyttja resurserna bättre? Och inte ett kvartalsbokslut? Marknaden har heller inget intresse av att ge fler ett drägligare liv. Marknaden vill maximera vinster. Men så länge vi mäter vår välfärd i BNP och inte livskvalitet så kommer ekonomerna få styra och ställa. Men det är blott min önskan om att tekniken ska användas till det goda, att förbättra. Snarare än att generera vinst i varje situation. Jag vet att verkligheten ser annorlunda ut. Men visst vore det fint om vi kunde använda all vårt kunnande för att skapa välfärd, trygghet, bättre miljö, livskvalitet åt många. Istället för pengar åt få? #flum

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tvek på att industriella revolutionen drevs av en vilja att förbättra livet för folk. Då hade man kanske undvikit att låta kavelleriet hugga in på arbetarrörelsen.

Ja den drevs av ett kvartalsbokslut.

I övrigt håller jag med om att det är ett tokigt sätt att styra det på. Framförallt när vi då byter var fjärde år som är för kort tid för att se resultat av besluten som tagits.

Man slår även ut vad som i sig självt kanske är ekonomiskt hållbart genom punktskatter, eller tvärtom. Vad ska man våga satsa på? Kanske bäst att inte göra det alls.

jonte987

Aktiv medlem
Historians have identified several causes for the Industrial Revolution, including: the emergence of capitalism, European imperialism, efforts to mine coal, and the effects of the Agricultural Revolution. Capitalism was a central component necessary for the rise of industrialization.

Drömma om framtiden kan ni hålla på med men förfalska historien är farliga grejor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer