OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Byggde altan med den där. Har också rivit större delen av huset ut till ytterpanel och byggt upp igen.
Men jag är begåvad med både tipp och brädgård inom 3 resp 5km

Mest ville jag bara skoja, klart släpvagnar har sin plats.
Släpvagn ser vi ju att du gillar, verkar ju vara bil du har agg mot.

x-country

Aktiv medlem
"Elkvalitet | Energimarknadsbyrån" https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/elkvalitet-och-stromavbrott/elkvalitet/ här kan ni se så statistik över strömavbrott i hela landet. Snacka om att överdriva allt.

Men visst vore det tråkigt om man gör sitt livs långresa just när man har strömavbrott! Hatar när det händer liksom.

Jag tror att det bästa nog är häst och vagn,men då gnälls det ju över annat istället .

Jag hör dig! Minns när jag gick i nian och Skivhörnan fick hem Fear of a black planet med Public Enemy, ja de va LP, och jag tog min Univega Alpina Team till Stortorget. Skyndade hem för att lyssna men det var strömavbrott. Så gammal är jag. Peace!

fiskarn

Aktiv medlem
Och sedan när började medelvärden säga nåt om hur individuella kunder drabbas?
Det var f.ö. inte långresor det gällde heller, utan att kunna lita på att bilen faktiskt är laddad när man ska åka iväg till jobbet på morgonen.

Det är f.ö. lite fascinerande hur det kan vara så provocerande att ifrågasätta och lyfta de problem som finns och som måste lösas för att elbilar ska fungera för alla. För fungera för alla måste det göra om ICE-bilen skall förbjudas. Tycker jag iaf, jag är fullt införstådd i att vissa här verkar tycka att det räcker om det fungerar just för dem själva.

Begreppet "fungera" har ju en otroligt stor gråzon. Jag ser en del problem med elbilar men också väldigt stora fördelar. Nu kommer inte jag köpa någon elbil på flera år, mest för att jag inte tycker det är vettigt att köpa bilar för 1/2 eller 1 miljon. Fungera behöver inte betyda att det ska fungera på exakt samma sätt som det gör idag?

fiskarn

Aktiv medlem
Angående släp med ved, byggmaterial och älgar som ska dras kors och tvärs tycker jag väl att sådan använding är mer rättfärdigad än daglig pendling egentligen.. Att alltid "va tvungen" att dra runt på 2 ton för att transportera en (ofta bara en) människa till jobb t.ex kan man ju ändå fundera på.. oavsett vilken energikälla som används.

ooms

Aktiv medlem
Angående släp med ved, byggmaterial och älgar som ska dras kors och tvärs tycker jag väl att sådan använding är mer rättfärdigad än daglig pendling egentligen.. Att alltid "va tvungen" att dra runt på 2 ton för att transportera en (ofta bara en) människa till jobb t.ex kan man ju ändå fundera på.. oavsett vilken energikälla som används.
Det beror ju på vilka alternativ som finns. Har du 5-10km håller jag med om att de flesta borde kunna cykla. Samma sak om du har väl utbyggd kollektivtrafik med bra turtäthet som i de flesta städer med omnejd. Men har du >20km och enda kollektivtrafiken är ett par bussar om dagen (vilket ofta är fallet för de som bor på landsbygden), så är bilen ofta enda alternativet.
För egen del är tåget bästa alternativet. 5 min promenad, därefter 60km tåg, och sedan 10 min promenad. För ex.vis min bror är det helt annorlunda, han bor på landsbygden, har ca 50 km till jobbet, jobbar skift, och enda kollektivtrafiken är en buss på morgonen och en på eftermiddagen. Om de mot förmodan ibland skulle passa hans arbetstider, måste han isf dessutom byta buss ungefär mitt på vägen. Så för honom är bilen enda alternativet om det skall fungera drägligt.

fiskarn

Aktiv medlem
Det beror ju på vilka alternativ som finns. Har du 5-10km håller jag med om att de flesta borde kunna cykla. Samma sak om du har väl utbyggd kollektivtrafik med bra turtäthet som i de flesta städer med omnejd. Men har du >20km och enda kollektivtrafiken är ett par bussar om dagen (vilket ofta är fallet för de som bor på landsbygden), så är bilen ofta enda alternativet.
För egen del är tåget bästa alternativet. 5 min promenad, därefter 60km tåg, och sedan 10 min promenad. För ex.vis min bror är det helt annorlunda, han bor på landsbygden, har ca 50 km till jobbet, jobbar skift, och enda kollektivtrafiken är en buss på morgonen och en på eftermiddagen. Om de mot förmodan ibland skulle passa hans arbetstider, måste han isf dessutom byta buss ungefär mitt på vägen. Så för honom är bilen enda alternativet om det skall fungera drägligt.

Så är det ju absolut. Det finns också extremt många som har bil som det kanske enklaste/smidigaste/bästa alternativet. Många av de som "måste " köra bil har andra alternativ som skulle fungera. "Det finns ingen kollektivtrafik". Nae.. kanske inte som hämtar dig utanför dörren. Man kanske får ta bilen eller cykeln eller liknande till en pendelparkering t.ex. Det kanske går att cykla 8 km t.ex (otänkbart för väldigt många). Med det sagt kör jag själv bil varje dag till jobbet nu och säger att det är pga av corona :)

weldion

Aktiv medlem
Så är det ju absolut. Det finns också extremt många som har bil som det kanske enklaste/smidigaste/bästa alternativet. Många av de som "måste " köra bil har andra alternativ som skulle fungera. "Det finns ingen kollektivtrafik". Nae.. kanske inte som hämtar dig utanför dörren. Man kanske får ta bilen eller cykeln eller liknande till en pendelparkering t.ex. Det kanske går att cykla 8 km t.ex (otänkbart för väldigt många). Med det sagt kör jag själv bil varje dag till jobbet nu och säger att det är pga av corona :)
Folk är bekväma av sig. Drar mitt favoritexempel med min fd granne som åker bil till jobbet, en sträcka på 400 m enkel väg.
Hon skulle kunna dra ursäkten "Det finns ingen kollektivtrafik!" och det stämmer.

Tomcat1

Aktiv medlem
Jag har inget jobb men lade ut 6000:-/mån i fjol sommar-halvåret på bilåkning för att det e kul.
Det ska vara kul att vara bakom ratten menar jag.

ooms

Aktiv medlem
Jag jobbar i Kista och ser ju hur det typiskt fungerar där. En liten andel cyklar, de som har kollektivtrafik ”raka spåret” (nord/sydlig riktning) åker ofta det, medan de som rör sig i öst/västlig riktning ofta åker bil. I öst/västlig riktning finns ingen spårbunden kollektivtrafik, utan du är hänvisad till bussar, som ofta tar lång tid pga konstiga omvägar, det kan krävas byten, etc. Alternativt måste de åka in mot stan med tåg/T-bana, byta, och sedan åka ut med annan gren. Jag förstår att de tar bil, då kollektivt ofta tar dubbla tiden eller mer. Sedan finns det en liten andel som trots bra kollektivtrafikförbindelse eller cykelavstånd åker bil, ibland misstänker jag att det t.o.m. tar längre tid för dem att åka bil än ex.vis T-banan. De är nog svåra att komma åt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

weldion

Aktiv medlem
Vad har det fallet med diskussionen att göra? Det är ju en bilhandlare som "mätarskruvat" en bil på ett riktigt fult sätt.

Leaf har stora problem med degradering i varmt klimat - det är en av få bilar som inte har någon som helst temperaturreglering av batteriet.
Det är väl ett bra tips? Att låna hem bilen en tillräckligt lång stund för att se hur räckvidden fungerar för sin körning?

ooms

Aktiv medlem
Folk är bekväma av sig. Drar mitt favoritexempel med min fd granne som åker bil till jobbet, en sträcka på 400 m enkel väg.
Hon skulle kunna dra ursäkten "Det finns ingen kollektivtrafik!" och det stämmer.
Äh, vadå, vi har ju miljöpartisten som åkte taxi till Riksdagen varje dag och hävdade att det var kollektivtrafik. Så kollektivtrafik finns överallt :sneaky:

weldion

Aktiv medlem
Äh, vadå, vi har ju miljöpartisten som åkte taxi till Riksdagen varje dag och hävdade att det var kollektivtrafik. Så kollektivtrafik finns överallt :sneaky:
Skulle min fd granne ringa och beställa taxi den sträckan så skulle nog växeln säga "Ursäkta, men det måste blivit något fel här. Adresserna som du har angivit ligger precis bredvid varandra.".

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skulle min fd granne ringa och beställa taxi den sträckan så skulle nog växeln säga "Ursäkta, men det måste blivit något fel här. Adresserna som du har angivit ligger precis bredvid varandra.".

Det har jag gjort i Malmö, tog taxi från centralen till jobbets kontor - som visade sig i princip ligga inom synhåll. Lätt pinsamt. Chauffören var nöjd ändå, det var en fastpriskörning..

ooms

Aktiv medlem
En polare tog taxi fr Stadshotellet i Motala hem till sitt boende natten efter Vätternrundan, en sträcka på ca 200m. Chauffören undrade om han visste att det bara var 200m bort, ”Ja, kör nu!” 😂

fiskarn

Aktiv medlem
Jag jobbar i Kista och ser ju hur det typiskt fungerar där. En liten andel cyklar, de som har kollektivtrafik ”raka spåret” (nord/sydlig riktning) åker ofta det, medan de som rör sig i öst/västlig riktning ofta åker bil. I öst/västlig riktning finns ingen spårbunden kollektivtrafik, utan du är hänvisad till bussar, som ofta tar lång tid pga konstiga omvägar, det kan krävas byten, etc. Alternativt måste de åka in mot stan med tåg/T-bana, byta, och sedan åka ut med annan gren. Jag förstår att de tar bil, då kollektivt ofta tar dubbla tiden eller mer. Sedan finns det en liten andel som trots bra kollektivtrafikförbindelse eller cykelavstånd åker bil, ibland misstänker jag att det t.o.m. tar längre tid för dem att åka bil än ex.vis T-banan. De är nog svåra att komma åt.

Ja det är väl inte alltid kollektivtrafiken fungerar bra ens i storstäder.

Tomcat1

Aktiv medlem

Inte bara, när det skulle flygas från Arlanda tog man regeringsplanet från Bromma dit.

Av såna skäl med andra hatar jag naiva miljö muppar.

JojjeM

Aktiv medlem
Inte bara, när det skulle flygas från Arlanda tog man regeringsplanet från Bromma dit.

Av såna skäl med andra hatar jag naiva miljö muppar.

Fast just det där är väl ett bra exempel på en en historia som förvanskats för att passa och förstärka budskapet i en viss filterbubbla.

Försenat underhåll på det regeringsplan som var stationerat på Bromma gjorde att försvarsmakten i sista sekund tog beslut att använda Arlandaplanet som fick flyga till Bromma som var den avtalade platsen för Fridolins resa till Bryssel.

https://www.svd.se/fridolin-i-fortsattningen-kommer-jag-att-fraga

Det tydligen har skett liknande ett antal gånger (2014-2015) men det är Försvarsmakten som tar beslutet och förhoppningsvis har beställarna blivit bättre på att kravställa.

/Johan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sen är det en rejäl utmaning att tänka om också. När behöver jag ladda snabbt, hur snabbt kommer en min bil ladda vid en specifik laddare, är det min bil eller laddaren som är begränsningen osv.. och hur snabbt man laddar mäts kanske bättre i km/h än i kWh rent pedagogiskt.

Laddar du en Model 3 hemma i 240v 10A får du ca 15 km. Laddar du 16A trefas får du 70 km på en timme. Alla tillverkare klarar dock inte 3-fas men Tesla gör det och jag tror även nyare VW gör det, ID3/4.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Och sedan när började medelvärden säga nåt om hur individuella kunder drabbas?
Det var f.ö. inte långresor det gällde heller, utan att kunna lita på att bilen faktiskt är laddad när man ska åka iväg till jobbet på morgonen.

Det är f.ö. lite fascinerande hur det kan vara så provocerande att ifrågasätta och lyfta de problem som finns och som måste lösas för att elbilar ska fungera för alla. För fungera för alla måste det göra om ICE-bilen skall förbjudas. Tycker jag iaf, jag är fullt införstådd i att vissa här verkar tycka att det räcker om det fungerar just för dem själva.
Allt blir ju fel för dig. Det är kass med elbil i staden för allas förening har minsann inte egna platser, nästa mening så är det bör du hälsar på i Hälsingland som ingen på landet kan ha elbil.
Exakt samma som när det gällde/gäller skivbroms. Ibland måste man omfamna förändring utan att sätta sig på tvären. Börjar bli tjatigt när du har resonerat exakt likadant i alla år på happy om exakt allt ifrån löner, parkeringsplats, skivbromsar till elbilar.

Jag tror det skulle vara bra med lite förändring.

Citat Carl Bildt "folk verkar tro att varenda bensinmack har en egen oljekälla under sig".

ooms

Aktiv medlem
Allt blir ju fel för dig. Det är kass med elbil i staden för allas förening har minsann inte egna platser, nästa mening så är det bör du hälsar på i Hälsingland som ingen på landet kan ha elbil.
Exakt samma som när det gällde/gäller skivbroms. Ibland måste man omfamna förändring utan att sätta sig på tvären. Börjar bli tjatigt när du har resonerat exakt likadant i alla år på happy om exakt allt ifrån löner, parkeringsplats, skivbromsar till elbilar.

Citat Carl Bildt "folk verkar tro att varenda bensinmack har en egen oljekälla under sig".
Som sagt, det är intressant hur det kan vara så provocerande…

Men nu blev jag intresserad, vad har jag sagt om löner och parkeringsplatser som uppenbarligen provocerat dig?

Snuten

Aktiv medlem
Funderar över om det någonsin kommer att bli aktuellt att äga/leasa mer än ett batteri till sin bil? Beror förmodligen på om det blir något av batteribytestekniken.

dalmin

Aktiv medlem
Får väl åka ut å cykla lite...

Bilagor

• 0DCAADB9-2C8B-43BC-A25F-9D74398DB1DE.jpeg
    0DCAADB9-2C8B-43BC-A25F-9D74398DB1DE.jpeg
    1.2 MB · Besök: 66

1888

Aktiv medlem

Vänd på det lite,
det är inte bra för alla med en elbil.
Framförallt inte om alla skall byta idag.

För miljöns skull är det säkert jättebra om dom med fälgbroms
inte byter till skivbroms om det inte behövs bara för sakens skull.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Alla behöver inte byta idag, men tillräckligt många för att det ska finnas begagnade icke-avgasbilar framöver. Det vore ju helt orimligt att skrota ut alla nästan nya bilar redan idag - och som sagt så finns det rätt många som det inte fungerar för ännu, speciellt inte med rimlig prislapp.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Elbil med fälgbroms, finns det?

Äh, skämt åsido, det är en rejäl halmdocka att argumentera emot elbilar just av anledningen att ingen boende i Korpilombolo kan ha en som förmånsbil, samt att elbil är kass om man bor i Knåckebröhult och behöver köra 60 mil dagligen med hästlass.

Elbilar är här, elbilar kommer ta över vare sig man vill det eller inte. Företag kommer ställa om, brfer och p-hus etc kommer ställa om. Det kommer komma infra för elbilar så att tjänstebilsmaffian kan köra Täby-Sälen på sportlovsveckan.

Mer intressant att diskutera är väl vilken infra som behövs, vilka behov (och affärsmöjligheter!) elbilsomställningen skapar, samt huruvida de statliga aktörerna typ svenska kraftnät har fattat att de kommer behöva projektera en jävla massa kabel nord/syd (samt hur lång tid det tar för de styrande i det här
landet att fatta att de behöver förenkla för elproduktion i södra Sverige).

* elbil = batteri-elbil

Jensen

Aktiv medlem
Det är ju ändå lite komiskt att om man ser och säger en baksida med elbil, så som de är nu och med laddmöjligheter nu och man nämner något negativt. Och att det inte passar en själv, just nu. Då är man i en dels ögon en bakåtsträvare. Och inget är omöjligt, bara för att det funkar för en själv och man själv inte ser saker som negativa, där andra uppfattar samma sak som negativt. Ibland får man lite ”sekt” vibbar :-)

vi kommer alla stå där med elbil i framtiden, det är nog få som argumenterar emot. Men man måste respektera att alla kan inte ha det nu, alla har inte råd att ha det nu och rent krasst, med nuvarande Infrastruktur kan inte alla ha det nu, just nu, direkt.

H.

Aktiv medlem
Jag tycker iofs att mycket av diskussionen mer har varit av karaktären "eftersom inte jag kan/vill ha elbil just nu så får elbil inte på något sätt uppmuntras eller premieras av stat och så få som möjligt bör skaffa elbil", och sen har folk som är positiva försökt förklara att det kan ju finnas poänger att de som kan skaffa elbil gör det, och gör det snart.

Men visst, det beror väl på vilka glasögon man har på.

Jensen

Aktiv medlem
Jag tycker iofs att mycket av diskussionen mer har varit av karaktären "eftersom inte jag kan/vill ha elbil just nu så får elbil inte på något sätt uppmuntras eller premieras av stat och så få som möjligt bör skaffa elbil", och sen har folk som är positiva försökt förklara att det kan ju finnas poänger att de som kan skaffa elbil gör det, och gör det snart.

Men visst, det beror väl på vilka glasögon man har på.
Jajo fast jag kan ju tycka mig se lite av en oförståelse att det kanske inte passar alla just nu, hos de som är positiva. Sen finns det ju de som är åt andra hållet med, självklart.
Men om jag tex säger att för mig är räckvidden fortfarande inte där för mig (då menar jag verkligen jag), dragvikten där eller priset där jag vill, så kommer jag ju få mothugg ”att det är inga problem, och räknat på allt är det billigare osv osv” utan att ta hänsyn till att jag ju kan vara av annan åsikt, kan ha en helt annan ekonomi, kravlista, you name it. Vilket jag tycker är en tråkig inställning. Funkar det för er, super!
Tycker själv rabatter och morötter ska användas. Förespråkar dock inte piskan för att få det åt rätt håll. Jag tror att det då lätt blir en klassfråga. De som har råd köper elbil. De som inte har råd med elbil (eller möjlighet) har inte råd med något alls. Men det är ju min högst personliga åsikt.

CBrandel

Aktiv medlem
Elbilar kommer ju onekligen att förbättra luftkvaliten, speciellt inom stadskärnorna men även generellt. Förutsätter självklart att elen produceras på ett miljövänligt sätt.

Såg någon forskning de gjort i UK där de beräknat att drygt 10% av landet bestod av väg, men att det påverkade luftkvaliten på 90% av landet negativt. Endast områden på hög höjd på landsbygden var opåverkade.

Dessutom läste jag nyligen en annan studie som visade att konditionsträning utomhus i friska luften ökar mängden BDNF (Brain derived neurotrophic factor). Men tränade man längs en trafikerad väg så uteblev den positiva effekten på BDNF.

Bra för oss cyklister med andra ord 😉.

Nästa steg hoppas jag blir att lyckas ersätta däcken med något miljövänligt, så vi slipper mikroplaster och massdöd av vissa fiskarter.

fiskarn

Aktiv medlem
Jajo fast jag kan ju tycka mig se lite av en oförståelse att det kanske inte passar alla just nu, hos de som är positiva. Sen finns det ju de som är åt andra hållet med, självklart.
Men om jag tex säger att för mig är räckvidden fortfarande inte där för mig (då menar jag verkligen jag), dragvikten där eller priset där jag vill, så kommer jag ju få mothugg ”att det är inga problem, och räknat på allt är det billigare osv osv” utan att ta hänsyn till att jag ju kan vara av annan åsikt, kan ha en helt annan ekonomi, kravlista, you name it. Vilket jag tycker är en tråkig inställning. Funkar det för er, super!
Tycker själv rabatter och morötter ska användas. Förespråkar dock inte piskan för att få det åt rätt håll. Jag tror att det då lätt blir en klassfråga. De som har råd köper elbil. De som inte har råd med elbil (eller möjlighet) har inte råd med något alls. Men det är ju min högst personliga åsikt.

Nu används väl morötter och rabatter? Visst är det höga skatter på fossilt bränsle och höga skatter på vissa nya bilar. Men det har väl alltid varit så att det är sjukt dyrt att hålla på och köpa och byta bilar hela tiden? Jag kör bensinbil varje dag (i princip), det funkar bra. Bara tanka och köra :)

fiskarn

Aktiv medlem
Är det någon som vet varför elbilar ofta inte får dra något (vettigt)? Jag har ju ändå svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få på ett drag som kan dra rimligt mycket. Är det så att det beror på att räckvidden blir pinsamt kort så fort man ska dra något ordentligt?

Jensen

Aktiv medlem
Nu används väl morötter och rabatter? Visst är det höga skatter på fossilt bränsle och höga skatter på vissa nya bilar. Men det har väl alltid varit så att det är sjukt dyrt att hålla på och köpa och byta bilar hela tiden? Jag kör bensinbil varje dag (i princip), det funkar bra. Bara tanka och köra :)
Rabatterna finns absolut. Morötter Vetefan. Oavsett är de bra. Men hela bonus malus är att försöka straffa. Enligt min åsikt då. Sen förstår även jag att den är där för att ha ”råd” att ge bonusen på elbil. Men blir ju lite märkligt att ha ett system som bygger lånat några måste straffas för att man ska kunna ge bonus till andra.

men väldigt intressant aspekt på det hela är vad man ska göra med alla miljarder man kommer förlora på att det säljs mindre fossilbränsle. Det kommer bli en intressant nöt att knäcka.

weldion

Aktiv medlem
Är det någon som vet varför elbilar ofta inte får dra något (vettigt)? Jag har ju ändå svårt att tänka mig att det skulle vara svårt att få på ett drag som kan dra rimligt mycket. Är det så att det beror på att räckvidden blir pinsamt kort så fort man ska dra något ordentligt?
Citerar från en hemsida:
En stor skillnad mellan en bensinmotor och en elmotor är att elmotorn är betydligt mer känslig för att bli överbelastad. Det är även av den anledning som många tillverkare anger att vissa av deras bilar inte får ha dragkrok. Som köpare av elbil bör man alltså fundera över sitt behov och se på vilka modeller som får ha dragkrok. Att, som på bensindriven bil, montera dragkrok i efterhand är alltså inte en självklar lösning.

De bilar med dragkrok har en mjukvara som kompenserar de krängningar som uppstår och som annars kan överbelasta motorn. Med Tesla X aktiveras ”Trailer Mode” när släp/husvagn kopplas på. Bland annat stängs möjligheten av att köra med autopilot. Detta eftersom ekipaget kan bete sig helt annorlunda i köregenskaper, bromssträcka m.m.

fiskarn

Aktiv medlem
Rabatterna finns absolut. Morötter Vetefan. Oavsett är de bra. Men hela bonus malus är att försöka straffa. Enligt min åsikt då. Sen förstår även jag att den är där för att ha ”råd” att ge bonusen på elbil. Men blir ju lite märkligt att ha ett system som bygger lånat några måste straffas för att man ska kunna ge bonus till andra.

men väldigt intressant aspekt på det hela är vad man ska göra med alla miljarder man kommer förlora på att det säljs mindre fossilbränsle. Det kommer bli en intressant nöt att knäcka.

Ja så kan man ju se det. Man straffar stora bränsletörstiga bilar och ger skattelättnader och även direkta bidrag till elbilar. Men det är väl så man "måste" göra tänker jag. Få nybilsköparna att välja el i stället om man vill åt det hållet. För oss som kör gamla bränslebilar händer ju inget speciellt.

fiskarn

Aktiv medlem
Citerar från en hemsida:
En stor skillnad mellan en bensinmotor och en elmotor är att elmotorn är betydligt mer känslig för att bli överbelastad. Det är även av den anledning som många tillverkare anger att vissa av deras bilar inte får ha dragkrok. Som köpare av elbil bör man alltså fundera över sitt behov och se på vilka modeller som får ha dragkrok. Att, som på bensindriven bil, montera dragkrok i efterhand är alltså inte en självklar lösning.

De bilar med dragkrok har en mjukvara som kompenserar de krängningar som uppstår och som annars kan överbelasta motorn. Med Tesla X aktiveras ”Trailer Mode” när släp/husvagn kopplas på. Bland annat stängs möjligheten av att köra med autopilot. Detta eftersom ekipaget kan bete sig helt annorlunda i köregenskaper, bromssträcka m.m.

Hmm. Låter ändå som något som skulle gå att lösa.. Kan jag tycka. Men jag kan inget om elmotorer. Tror det ligger något i min teori ändå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer