OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

ooms

Aktiv medlem
Klart det ska i någon bemärkelse. Om du värderar tiden det tar att vänta i kön för paketulämning på ikea högre än att vara ute och cykla då är det ju det du ska göra. Är förhållandet omvänt blir det lönsamt att betala nån annan att göra det så du kan få cykla istället
Nja, i Uppsala är det sällan sådana köer. Jag tror jag får lägga mer tid på att ordna fram nån som kan hämta grejerna åt mig, än vad det tar att hämta dem själv. Men visst, det kan vara annorlunda på andra håll. Tror dock jag skulle överväga att flytta isf om såna enkla vardagsysslor var omgärdade av sånt krångel.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ganska precis så. Jag tror du underskattar hur sega vanligt folk är i sina byggprojekt. Sen är jag väl bortskämd med att ha en brädgård bara 4 km bort också

Och jag tror du underskattar hur många som inte är så sega i sina byggprojekt =)
Men jag som knegare ute på landet har väl sannolikt har en umgängeskrets som snarare använder handskar än tangentbord. Bor man i stan t ex ser det kanske annorlunda ut.

jonte987

Aktiv medlem
Är man riktigt jävla långsam så kan man ta tegelstenarna på bussen också.

Har ni testat om det möjligen går snabbare om ni har material nog hemma?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är man riktigt jävla långsam så kan man ta tegelstenarna på bussen också.

Har ni testat om det möjligen går snabbare om ni har material nog hemma?

Man får ändå vänta på att det ska bränna mellan skiftena, hinner med att sitta lite på bussen då.
Eller så kapar man munka-stenarna i mellantiden.

fiskarn

Aktiv medlem
De e väl lite poängen, jag kan frakta 0.1 - 0.2 kubik virke på cykeln på en timme. Sen tar det kanske en dags hobbyskruvade att få ihop ngt vettigt av det. Någon som kan förbrukar mer virke per timme och då lönar det sig med bil/släp. Jag tror det är ganska ovanligt att det lönar sig för hobbyister annars.

Hmm det här var en ny teori för mig måste jag säga.. Gjorde en stenläggning förra sommaren, inte så stor men 2 pallar marksten är ju halvdrygt att cykla med tänker jag. Men jag har inte så långt heller, kunde kört skottkärra fram och tillbaka såklart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
På Model 3 så är dragkroken riktigt smidig. Westfalia eller vad det heter, tror det är tyskt.

Smidig och smidig, det går ju inte att jämföra med en modern utfällbar krok. Och eluttagets placering.. doh.

Med det sagt så har jag - tada! - dragit släp med elbil idag. Och med lite flyt ska jag även sjösätta en båt (med avgasmotor). Det släpet har f.ö. en totalvikt på 1500 kg. Men det är obromsat och oreggat så då är det inte så noga.

uandt

Aktiv medlem
Hmm det här var en ny teori för mig måste jag säga.. Gjorde en stenläggning förra sommaren, inte så stor men 2 pallar marksten är ju halvdrygt att cykla med tänker jag. Men jag har inte så långt heller, kunde kört skottkärra fram och tillbaka såklart.
Har krt marksten i lastcykeln med! Funkar fint. Nu var det bara lite kant till rabatt och det är trögt cykla med ~ 100 kg last. De som behöver pallvis tar väl hemkörning ändå i 99 fall av hundra. Hur många har eget släp och kan dra över 1500 kg?

fiskarn

Aktiv medlem
Har krt marksten i lastcykeln med! Funkar fint. Nu var det bara lite kant till rabatt och det är trögt cykla med ~ 100 kg last. De som behöver pallvis tar väl hemkörning ändå i 99 fall av hundra. Hur många har eget släp och kan dra över 1500 kg?

Nej där har du en poäng, det kan man förstås göra.

jonte987

Aktiv medlem
Precis. Man kan låta någon annan köra hem grejorna med diesellastbil. Om någon nu till äventyrs bygger så fort.

Fast man behöver inte bygga med tegelsten. Måste väl finnas något som kan transporteras med el?

I varje fall inom 45 minuter från Estrella

uandt

Aktiv medlem
Poängen är väl snarare att ska du lägga mycket mer än va som fårplats på cykeln så måste du ha sand och stenmjöl, och en bonka-bonka maskin och säkert lite annat. Då hyr i alla fall nån som gör jobbet åt dig.

Sen för att återgå till orginalämnet. Det finns såklart en massa människor som har som hobby att gjuta bottenplatta till friggeboden, och som inte kompromissar på bärlagret på den stenlagda uteplatsen och som gillar att göra att själv så det blir rätt och som vill ha elbil. För dem verkar den dr nya Forden skitbra ju!

H.

Aktiv medlem
Poängen är väl snarare att ska du lägga mycket mer än va som fårplats på cykeln så måste du ha sand och stenmjöl, och en bonka-bonka maskin och säkert lite annat. Då hyr i alla fall nån som gör jobbet åt dig.

Sen för att återgå till orginalämnet. Det finns såklart en massa människor som har som hobby att gjuta bottenplatta till friggeboden, och som inte kompromissar på bärlagret på den stenlagda uteplatsen och som gillar att göra att själv så det blir rätt och som vill ha elbil. För dem verkar den dr nya Forden skitbra ju!
Jag ser inte riktigt problemet. Elbilar med vettig dragvikt börjar nu ploppa upp och att räckvidden blir begränsad om man drar tungt släp är väl sällan ett problem? Jag har iaf aldrig dragit ett släp längre än 10 mil och oftast så handlar det mest om ett par mil. Typ till bygghandeln och tillbaka, eller till soptippen. För de som kör långt med hästar eller snöskootrar är det väl annorlunda förstås.

fiskarn

Aktiv medlem

Jag drog hem alla dessa grejer förra året på ett släp, lånade en vält av en jag känner. Var väl inte så himla jobbigt.. Jag är inte helt säker på var du vill komma. Att det är meningslöst att ha drag på bilen eller meningslöst att ha bil öht ? Jag kan ju känna att ska man transportera endast sig själv några km eller nån mil finns andra bra alternativ som cykel eller kollektivtrafik. Tills just detta vi snackar om är väl bil totalt överlägset ändå. Även om man ska köpa 3 st 4 m långa reglar eller vad som helst är ju bil en rätt bra grej??

uandt

Aktiv medlem
Jag drog hem alla dessa grejer förra året på ett släp, lånade en vält av en jag känner. Var väl inte så himla jobbigt.. Jag är inte helt säker på var du vill komma. Att det är meningslöst att ha drag på bilen eller meningslöst att ha bil öht ? Jag kan ju känna att ska man transportera endast sig själv några km eller nån mil finns andra bra alternativ som cykel eller kollektivtrafik. Tills just detta vi snackar om är väl bil totalt överlägset ändå. Även om man ska köpa 3 st 4 m långa reglar eller vad som helst är ju bil en rätt bra grej??
Det spårade väl ut lite på allt byggsnack men poängen från början var väl annars att cykeln ofta är helt totalt överlägsen (i stockholm) sen när du ska till tippen och slänga all skit som blir över + att den funkar bra att frakta stora tunga saker med. Folk som ojjar sig om dragvikter för något ospecificerat problem i framtiden, som dessutom kan lösas enkelt av någon som inte tar speciellt mycket betalt för det, det är väl dit jag vill komma kanske?

fiskarn

Aktiv medlem
Det spårade väl ut lite på allt byggsnack men poängen från början var väl annars att cykeln ofta är helt totalt överlägsen (i stockholm) sen när du ska till tippen och slänga all skit som blir över + att den funkar bra att frakta stora tunga saker med. Folk som ojjar sig om dragvikter för något ospecificerat problem i framtiden, som dessutom kan lösas enkelt av någon som inte tar speciellt mycket betalt för det, det är väl dit jag vill komma kanske?

Förstår nog :). Personligen drar jag t.ex båt rätt ofta och andra släp då och då. Det är väl som sagt just då jag "måste" ha bil. Och då verkar en bil som knappt kan dra något rätt kass. Cykel är ju ofta bra annars.

Snuten

Aktiv medlem
Senast jag byggde uteplats tog jag 7 brädor åt gången på biltaket. Löste det oftast genom att svepa förbi på väg hem från jobbet. Det funkade. Gillar ändå inte att planera för långt framåt. En sjuplanksplan är lagom.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Senast jag byggde uteplats tog jag 7 brädor åt gången på biltaket. Löste det oftast genom att svepa förbi på väg hem från jobbet. Det funkade. Gillar ändå inte att planera för långt framåt. En sjuplanksplan är lagom.

Man får ju ta en öl efter bygget, det är sedan gammalt. Om du sprider ut byggandet över många dagar pga bara 7 plank per dag, så får du dricka öl många dagar i rad! ✌️

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det var sjukt svårt att backa med släp med elbilen. Det har jag inte haft problem med förut, jag är en sån som brukar le i smyg åt de som har svårt att komma backa in mellan de andra bilarna på tippen - det fick jag igen med råge idag. Lånar nog grannens avgasbil för att sjösätta båten!

fiskarn

Aktiv medlem
Det var sjukt svårt att backa med släp med elbilen. Det har jag inte haft problem med förut, jag är en sån som brukar le i smyg åt de som har svårt att komma backa in mellan de andra bilarna på tippen - det fick jag igen med råge idag. Lånar nog grannens avgasbil för att sjösätta båten!

Jasså? Varför detta tror du?

H.

Aktiv medlem
Jag har fått förklarat för mig att släp blir svårare att backa om man har kort överhäng eftersom det kräver mycket större utslag i fronten för att ge ändring där bak. Därför är tex en fyrhjuling supertrixig att backa med släp.

Många elbilar verkar ju flytta isär hjulaxlarna för att få in större batteripack i golvet och då blir ju överhänget kortare. Kan det spelat roll?

Freddie L

Aktiv medlem
Min laddhybrid, som jag kör släp med lite då och då, har släp-back-assist. Styr med backspegeljusteringen. Kung på återvinningen. Men bävar för den dagen jag ska backa släp utan den assistenten… Eller parkera rakt utan area-view. Tekniken gör mig till en sämre bilförare tror jag. Eller?

(Tycker tråden går lite på halvfart, vi närmar oss fredag jue.)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Många elbilar verkar ju flytta isär hjulaxlarna för att få in större batteripack i golvet och då blir ju överhänget kortare. Kan det spelat roll?

Kanske - det är 8 cm längre avstånd än på gamla bilen som också var 16 cm kortare totalt. Sen är speglarna mindre också.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har inte koll på vändradie på Tesla, men en del elbilar har gott om plats för att vrida framhjulen och då kanske man har en annorlunda utväxling för rattutslag?

Jensen

Aktiv medlem
Precis, när etanol hetsen kom för 10-15 år sedan fick alla skatte-lättnader för etanol/bio-flex bilar men det gick ändå att köra de på vanlig bensin bara.

Men det är dock inte en bra lösning för de fattigaste länderna som behöver producera den minns jag.
Märkliga är jublat när det kom syntetisk diesel så hette det ”nä ni får det inte för ni kommer ändå tanka vanlig diesel”, men sanningen med etanol bilar är nog att de flesta tankar mest bensin i dem

uandt

Aktiv medlem
De får göra om och göra rätt:

Hälsingland

Aktiv medlem
Bara som kuriosa, min GTE betedde ju sig en aning märkligt ett tag för att sedermera helt ge upp. Mekatronikenheten byttes ut och sedan gick den bra. Träffade en från firman som bytte idag och pratade lite lätt om det, han sa att ett sådant byte kostar ca 100 tkr om du betalar själv.

Skål och grattis om det händer någon som äger sin bil privat efter garantin gått ut, iofs kanske försäkringen tar det.. :poop: 😂

Hasse#7

Aktiv medlem
Bara som kuriosa, min GTE betedde ju sig en aning märkligt ett tag för att sedermera helt ge upp. Mekatronikenheten byttes ut och sedan gick den bra. Träffade en från firman som bytte idag och pratade lite lätt om det, han sa att ett sådant byte kostar ca 100 tkr om du betalar själv.

Skål och grattis om det händer någon som äger sin bil privat efter garantin gått ut, iofs kanske försäkringen tar det.. :poop: 😂
Förstärker ovilja mot VAG. Känslan för elbilar och laddhybrider opåverkad.

Oooh

Aktiv medlem
Kanske lite OT nu, men om man nördat sig ner i elbilar o har en halvtimme över.
Är de nån av er som följer "Munro Live" på youtube?
Jag tyckte de ändå var intressant att se när de plockade isär en ID.4 motor och jämförde o analyserade med ex Tesla.
Hoppas på mer likande klipp på nätet

tobiascyklar

Aktiv medlem
I dagsläget kan man återvinna runt 90-99% av råmaterialet.
i dagsläget återvinns ytterst litet av batterier pga icke återbruksvänlig design. Iofs åtyervinns ytterst litet batterier öht idag, dels för att det finns väldigt få bilar som är 5 år gamla, dels för att många väljer att fortsätta köra på battterier trots att de tappat kapacitet.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Varför köpa en elbil? Verkar väldigt opraktiskt, timmar att ladda, inte lämplig för långresor, speciellt inte på vintern. Möjligen som andrabil för kortdistans, eller om man bara kör i stan (men då är väl frågan om bil öht?) eller om staten har subventionerat den, men varför i hela friden annars?

weldion

Aktiv medlem
Varför köpa en elbil? Verkar väldigt opraktiskt, timmar att ladda, inte lämplig för långresor, speciellt inte på vintern. Möjligen som andrabil för kortdistans, eller om man bara kör i stan (men då är väl frågan om bil öht?) eller om staten har subventionerat den, men varför i hela friden annars?
Det beror helt på ens behov. Åker du till jobbet varje dag 2+2 mil och laddar hemma över natten när det behövs, då tycker man att det är skönt att slippa svänga förbi en mack på vägen hem med jämna mellanrum.
Åka till stugan på helgerna 15+15 mil och kunna ladda där vid stugan alternativt vid Ica Maxi när man fyller upp med matvaror till kylen i stugan, då fungerar det också utmärkt.
Bor du i lägenhet och inte har några laddmöjligheter och kanske måste köra längre sträckor där det är lågt utbyggt laddnätverk, då kanske det inte är lika roligt.
Kostnaden är väl vad man tycker det är värt att lägga ut på en bil. Vill man bara ha en liten småbil, så får man väga skillnaden mellan en bensinvariant för 150kkr eller elbilsvarianten för 350kkr.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Det beror helt på ens behov. Åker du till jobbet varje dag 2+2 mil och laddar hemma över natten när det behövs, då tycker man att det är skönt att slippa svänga förbi en mack på vägen hem med jämna mellanrum.
Åka till stugan på helgerna 15+15 mil och kunna ladda där vid stugan alternativt vid Ica Maxi när man fyller upp med matvaror till kylen i stugan, då fungerar det också utmärkt.
Bor du i lägenhet och inte har några laddmöjligheter och kanske måste köra längre sträckor där det är lågt utbyggt laddnätverk, då kanske det inte är lika roligt.
Kostnaden är väl vad man tycker det är värt att lägga ut på en bil. Vill man bara ha en liten småbil, så får man väga skillnaden mellan en bensinvariant för 150kkr eller elbilsvarianten för 350kkr.
ja det är det enda rimliga scenariot jag kan se (om inte jag får subventionera via skattsedeln - vilket jag inte är pigg på). Nu är väl väl inte prisskillnaden rimlig att jämföra som 150 vs 350 utan totalkostnaden skiljer sig betydligt mindre eftersom elbilen potentiellt har mycket lägre driftskostnader.
Även i det scenariot så har man dock tappat möjligheten att ha en bil som skulle kunna göra en långresa, låtit batterier ta en massa plats från bagage, och även i det scenariot så betalar man extra (även om inte investeringskostnaden är rimlig att jämföra) för att köra elbil.
Låter fortfarande som en rutten deal.

weldion

Aktiv medlem
ja det är det enda rimliga scenariot jag kan se (om inte jag får subventionera via skattsedeln - vilket jag inte är pigg på). Nu är väl väl inte prisskillnaden rimlig att jämföra som 150 vs 350 utan totalkostnaden skiljer sig betydligt mindre eftersom elbilen potentiellt har mycket lägre driftskostnader.
Även i det scenariot så har man dock tappat möjligheten att ha en bil som skulle kunna göra en långresa, låtit batterier ta en massa plats från bagage, och även i det scenariot så betalar man extra (även om inte investeringskostnaden är rimlig att jämföra) för att köra elbil.
Låter fortfarande som en rutten deal.
Du måste köra brutalt mycket (beror väldigt mycket på hur många år du tänkt att behålla bilen) innan den högre inköpskostnaden äts upp av bensinkostnaden.
Du får spekulera på egen hand vad andrahandsvärdet på respektive bil landar på vid eventuell försäljning.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Du måste köra brutalt mycket (beror väldigt mycket på hur många år du tänkt att behålla bilen) innan den högre inköpskostnaden äts upp av bensinkostnaden.
Du får spekulera på egen hand andrahandsvärdet på respektive bil landar på vid eventuell försäljning.
japp har redan spekulerat och köpt en dieselbil ;-)
men egentligen inte därför, utan för att den är mycket mer praktisk och för att den är mer miljövänlig.

tmalm

Aktiv medlem
Får man kapa tråden lite och fråga om tips på pendlarelbil?
Ska gå tolv mil per arbetsdag med anständig komfort och räckviddsmarginal, tror leasing är rätt ägandeform. Vi har en Nissan Primastar med som täcker allt vad som behövs vad gälker utrymme och övrig räckvidd.
Vad sägs om Fiat 500? Renault Zoe?

/T

David_J

Medlem

Detta är precis varför jag aldrig skulle våga köpa en hybrid privat om inte det finns försäkring som täcker maskinskadefel. (Hade Trygg Hansa med 15000 mils maskinskada på en V70 Bi-fuel back in the days, den försäkringen nyttjades flitigt)
Vi köpte på jobbet en ny Passat GTE och gjorde en egen Tear Down. Trots att vi nyttjade duktiga mekaniker fick vi inte ihop den så att den fungerade igen. Skickade upp den till GBG till nån specialistfirma som också gick bet... Oerhört invecklat med hybridtekniken.
Har beställt en MG ZS EV (privatleasing) som är tänkt att bli vår 2a bil/vardagsbil och den bil vi skall använda så mycket det går. Har bara testkört i 10min och den kändes riktigt fin för ändamålet. På pappret också en vettig deal ekonomiskt. Återstår att se hur bra/dåligt det blir... ;)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer