OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Jensen

Aktiv medlem
Man får en känsla av att alla vill ha ”tesla nätverk” men ingen vill betala för det själv (vilket de inte heller borde utan borde göras gemensamt eller med hjälp av stat), så då köper man in sig hos någon och det slutar det med att några har där, några på annat ställe osv och dessa leverantörer bumpar priset för att ändå ta en bra summa för de som får rabatt med något kort.
Hade varit så mycket bättre om de bara kunde enas.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man får en känsla av att alla vill ha ”tesla nätverk” men ingen vill betala för det själv (vilket de inte heller borde utan borde göras gemensamt eller med hjälp av stat), så då köper man in sig hos någon och det slutar det med att några har där, några på annat ställe osv och dessa leverantörer bumpar priset för att ändå ta en bra summa för de som får rabatt med något kort.
Hade varit så mycket bättre om de bara kunde enas.

Det är väl egentligen inte märkligare än vi har det med bensin idag? Q8 är billigare med Q8:kort etc, tankar man hos en annan är det dyrare.

Skillnaden är väl att man med el bara säljer tjänsten i de flesta fall och då behöver man kanske ha fasta avgifter för att få ihop det.

Ett statligt nätverk kan väl locka men staten äger inte elnäten (lokalnäten som är det man kopplar in sig på) så de kan inte göra som de vill heller.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast skillnaderna i pris och debiteringsmodell är ju brutala. Med fossila bränslen kan man inte råka betala det dubbla för att man körde med Mastercard istället för kedjans egna kort, så är det i praktiken idag om man t.ex. betalar med en plugsurfingtagg på en del andra kedjor och får betala 13 kr /kWh.

fhloston

Aktiv medlem
Eller som i fallet InCharge (vattenfall), tar betalt 2,40 kr/minut.

Svårt att jämföra med Eons 3,95 kr/kWh de första 45 minuterna (sen ett högt minutpris för att jaga bort de som bara står)

InCharge
Screenshot_20210630-222744~2.png

Eon
Screenshot_20210630-223026~2.png

arcamone

Aktiv medlem
Eller som i fallet InCharge (vattenfall), tar betalt 2,40 kr/minut.

Svårt att jämföra med Eons 3,95 kr/kWh de första 45 minuterna (sen ett högt minutpris för att jaga bort de som bara står)

InCharge
Visa bilaga 498509

Eon
Visa bilaga 498510

Då är det billigare på Sveriges framsida! Men visst är det på gång med gemensam betallösning för all laddinfra som krav från riksdagen, eller har jag drömt det? Men lär säkert ta lite tid. OnT: Har precis skrivit på leasing på en MG ZS EV som andrabil - räknar kallt med att klara/göra 80-90 % av alla resor med den.
/David

Bilagor

• D84231C8-98D2-40DE-B188-40CE99E6FDBC.png
    D84231C8-98D2-40DE-B188-40CE99E6FDBC.png
    67.4 KB · Besök: 19

fhloston

Aktiv medlem
Då är det billigare på Sveriges framsida! Men visst är det på gång med gemensam betallösning för all laddinfra som krav från riksdagen, eller har jag drömt det? Men lär säkert ta lite tid. OnT: Har precis skrivit på leasing på en MG ZS EV som andrabil - räknar kallt med att klara/göra 80-90 % av alla resor med den.
/David

2,50 är det snabbladdning?

Priserna spretar, att det skiljer beroende på effekt kan jag dock förstå.

Tex fortum
Screenshot_20210701-072305~2.png

Men snart slipper vi det där. Allt om elbil har lösningen på alla Laddproblem

Screenshot_20210701-060414.png

Jensen

Aktiv medlem
Det är väl egentligen inte märkligare än vi har det med bensin idag? Q8 är billigare med Q8:kort etc, tankar man hos en annan är det dyrare.

Skillnaden är väl att man med el bara säljer tjänsten i de flesta fall och då behöver man kanske ha fasta avgifter för att få ihop det.

Ett statligt nätverk kan väl locka men staten äger inte elnäten (lokalnäten som är det man kopplar in sig på) så de kan inte göra som de vill heller.
Nä det är sant. Rent praktiskt är statligt svårt. Men jag tycker det är märkligt att det inte samarbetas mer, utan alla försöker bygga egna nät. Vilket egentligen inte är negativt för de som bygger näten, men det är negativt för bilindustrin.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
22kW AC är inte snabbladdning. Det är dessutom försvinnande få bilar som fixar det, typ Zoe och en del gamla Teslor med dubbel laddare.

Vissa fixar 11kW AC men långt från alla. Många klarar bara en fas och i Sverige är det sällan mer än 16A även om bilarna kan klara 32A enfas.

50kW DC är väl skamgränsen för att få kalla det snabbt.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Lite troll över dig men jag hugger ändå, du är medveten om att laddtiderna för modernare bilars 10%-80% med snabbladdare ligger ganska långt under timmen? Id.3, Id.4, Enyaq osv. För ett specifikt exempel: Enyaq laddar 10-80% på 35 minuter och det tar dig cirka 35 mil. Faktum är att denna bil förmodligen skulle ladda ännu snabbare 0-70% för att den är laddar ovanligt snabbt vid låg batterinivå.

Laddar du hemma är det en annan femma, men med ytterst lite planering kommer det ju vara grymt ovanligt att man helt laddar ur batterier lagom till att man kommer hem, samtidigt som man direkt måste åka långt igen! Det normala är ju att du har hemmet som basstation och därför håller man laddningen på en nivå man är komfortabel med.

95% av all laddning sker hemma. Annars blir det väldigt surt ägande. Men man behöver snabb laddning på långresor, men försök med det sportlovsveckan till Åre. Men flera har förklarat hur de använder sina elbilar. Beroende på hur man använder bilen kan den vara praktisk.

ooms

Aktiv medlem
I framtiden...
Nu funkar ju inte betongvägar i Sverige. Test har ju gjorts på E4 norr om Uppsala och det blev ju fiasko…
Sedan har vi ju snart ingen betong i Sverige heller, men det går ju att importera som så mycket annat.

Lejon

Aktiv medlem
Nu funkar ju inte betongvägar i Sverige. Test har ju gjorts på E4 norr om Uppsala och det blev ju fiasko…
Sedan har vi ju snart ingen betong i Sverige heller, men det går ju att importera som så mycket annat.
Sidospår, men vad blev/är det för fel på betongen på E4an norr om Uppsala? Lite spårig om jag minns rätt, men det kan man väl åtgärda utan att lägga om hela beläggningen som om det vore asfalt?

ooms

Aktiv medlem
Sidospår, men vad blev/är det för fel på betongen på E4an norr om Uppsala? Lite spårig om jag minns rätt, men det kan man väl åtgärda utan att lägga om hela beläggningen som om det vore asfalt?
Betong är så mycket dyrare än asfalt så det motiveras med att det ska hålla så många år istället. Tror det talades om 20-25 år innan nåt underhåll skulle behövas. Så blev det inte, redan efter 5 år började det spricka, och sedan har de fått reparera och laga stup i kvarten. Blev väldigt spårig också, som du säger.

SthlmJ

Aktiv medlem
Ställer mig tveksam till att den trådlösa laddningen skulle vara lika effektiva som de med sladd som "Magment" hävdar. Bara att testa att ladda en mobil på platta istället för kabel.

Har dom inte testat att ladda bussar vid hållplatserna? Tyckte jag läst om det men var väl troligtvis nån test/utvärdering. Oklart hur effektivt det är

Källis

Aktiv medlem
Ställer mig tveksam till att den trådlösa laddningen skulle vara lika effektiva som de med sladd som "Magment" hävdar. Bara att testa att ladda en mobil på platta istället för kabel.

Har dom inte testat att ladda bussar vid hållplatserna? Tyckte jag läst om det men var väl troligtvis nån test/utvärdering. Oklart hur effektivt det är

Tror det var i Göteborg man testade att snabbladda bussen vid vissa hållplatser och sedan en längre(5-15 minuter) snabbladdning vid start och vändpunkt på bussens linje.

CBrandel

Aktiv medlem
Betong är så mycket dyrare än asfalt så det motiveras med att det ska hålla så många år istället. Tror det talades om 20-25 år innan nåt underhåll skulle behövas. Så blev det inte, redan efter 5 år började det spricka, och sedan har de fått reparera och laga stup i kvarten. Blev väldigt spårig också, som du säger.

Synd, det som var så trevligt med längre bränsleförbrukning. Flera meter längre enligt min färddator!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Induktiv laddning är än så länge förenat med stora förluster. Det finns säkert lägen där det är vettigt men att ha det som generell lösning vore att kasta bort en femtedel av energin för att man inte orkar koppla in en sladd. Fel väg om det inte utvecklas.

mcperand

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är vinterkylan som ställer till det för betongen i Sverige. Det fungerar ju längre söderut i europa.
Uppsala är en notorisk is-stad. Temperaturen brukar (brukade?) ligga runt nollan på vintrarna med omväxlande tö och återfrysning vilket gör gator och cykelbanor till isgator och äter upp betong på nolltid. Samma problem med broar och vanlig vägbeläggning. Isen spränger sönder skrämmande snabbt, i alla fall i väghållarnas ögon.

Bengt-re

Aktiv medlem
Uppsala är en notorisk is-stad. Temperaturen brukar (brukade?) ligga runt nollan på vintrarna med omväxlande tö och återfrysning vilket gör gator och cykelbanor till isgator och äter upp betong på nolltid. Samma problem med broar och vanlig vägbeläggning. Isen spränger sönder skrämmande snabbt, i alla fall i väghållarnas ögon.
Det är nog bäst att hålla sig till asfalt då.

CBrandel

Aktiv medlem
Jag misstänker att det är vinterkylan som ställer till det för betongen i Sverige. Det fungerar ju längre söderut i europa.

Jag försökte skämta lite, de hade stavat fel i artikeln 😂.

Direkt eller indirekt? För byggs det rätt borde det inte påverka per se väl? Tjälskott mm tänker jag på då.

Men dubbdäck kanske går hårt åt betongen? De kör ju inte med dubb söderut.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag försökte skämta lite, de hade stavat fel i artikeln 😂.

Direkt eller indirekt? För byggs det rätt borde det inte påverka per se väl? Tjälskott mm tänker jag på då.

Men dubbdäck kanske går hårt åt betongen? De kör ju inte med dubb söderut.
Tja, jag vet ärligt talat inte. Clueless gubbe.

ooms

Aktiv medlem
All saltlake som formligen vräks ut av både kommun och Trafikverket lär ju också bidra till smältning/återfrysning.

Boromir

Aktiv medlem
Dubbdäck sliter hårdare på betong, asfalten går bra att fräsa av ojämnheter och sen lägga på några centimeter ny topp. Betongen kräver avsevärt mycket tjockare lager. Sen påverkar ju vårt klimat både asfalt- och betongvägar mer än i södra Europa. Vi behöver beläggningar som klarar både värme och kyla utan att spricka. Betongen är ju inte flexibel som asfalt så där gäller det ju att göra det tillräckligt styvt så att det inte spricker och då blir den tjock = dyr att ersätta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Gillar de gamla betongvägarna med skarv annars.
Det var katastrof när man gick över från freestyle till bärbar CD, de hade inget minne så hackade till i varannan "kadonk".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer