OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Jensen

Aktiv medlem
Tesla har extremt lågt luftmotstånd, och det är ju verkligen deras filosofi, titta bara på de Aero-fälgar som kommer standard på Model 3. Lightyear One har ju batteripack på runt 60kWh, vilket är 15 kWh mindre än Tesla Model 3 Long range, så visst den har bättre effektivitet, å andra sidan så ser Lightyear One väldigt speciell ut, så pass speciell att den kanske kan bli svårsåld eller att det tar ett tag för marknaden att vänja sig. Att täcka hjulsidorna är inte direkt nytt, men det är ju inte speciellt snyggt, även om alla kan tycka olika så klart, och ingen tillverkar ju bilar med täckta hjul idag.

Teslas senaste Model S har ett cd värde på 0,208, vilket är det lägsta värdet för en bil idag i produktion. Så nog är det viktigt för dom.
Mercedes eqs har väll 0,2? I o för sig har väll inte försäljning startat

ooms

Aktiv medlem
Tesla har väl funnits sedan 2013 nu, och det som verkligen avgör om det är nån hit för miljömässig hållbarhet är ju hur lång livslängden är och hur kvaliteten är. Även service- och reparationskostnader efter garantin gått ut och det blir ägaren som får stå för dem är ju intressant. Är det nån som har erfarenhet av det? (jag får intryck att de som hittills lovordar Tesla här i tråden är såna som har den som tjänstebil eller hyrbil de första 3 åren och därmed inte behöver bry sig om sånt). Amerikanska bilar brukar ju generellt sett inte direkt vara några föredömen kvalitetsmässigt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De tidiga bilarna har definitivt sin beskärda del av problemen och när miljon+-bilar börjar närma sig 10 år så är de sällan bra köp oavsett drivlina skulle jag gissa på. Luftfjädring som strular (det är ju samma leverantörer som på avgasbilar), en hel del problem med drivaxlar på X men förekommer även på S. Gissar på något som är dåligt konstruerat.

Handtagen på S verkar "alltid" gå sönder fram till någon viss årsmodell. Framlampor vars varsel-LED pajar och kostar en förmögenhet att laga. Falkvingedörrarna känns som en potentiell mardröm. Så visst finns det vanliga fel. Jag valde bort beg s/x för att slippa deras första konstruktion och Model 3/Y verkar vara i stort problemfria även efter många mil. Är du ärligt intresserad så finns det videos på Youtube som går igenom bilar som gått 25000-30000 mil.

Kondens i lampor, gnissel i nån bussning i övre länkarmar fram verkar vara vanligt på Model 3 men går på garanti.

Än finns det knappt några bilar som inte har garanti på drivlina/batteri. Svårt att sia där, Tesla själva byter ju alltid hela motorn eller hela batteriet oavsett hur litet felet är (säkring eller lager t.ex.) och lagar sedan det de plockat ur. Finns potentiellt stor marknad för tredjepartsverkstäder helt klart.

Edit: Bilarna som inte är byggda i Fremont-fabriken, dvs i Shanghai, verkar ha klart högre nivå på ihopsättningen - även om jag inte haft något att klaga på än.

Svårt att sia förstås men jag tror att Model 3/Y kommer hålla klart bättre i längden, det är massproducerade bilar på en annan nivå. Eftermarknaden kommer också vara större.

Snuten

Aktiv medlem
De har ju funnits sen Model 3 släpptes... Fula tycker jag, men om det är högt prioriterad med låg aerodynamik så finns det iaf.
Artikeln var från 2019:

"Eftersom det inte längre går att köpa Teslas aerodynamiska fälg, designad för att sänka energiförbrukningen, bestämde de sig för att ta fram en egen variant."

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja, det är definitivt en av orsakerna till att omställningen går segt. Allt som är investerat i förbränningsmotorer, transmission, eftermarknad i form av service för att inte tala om oljeindustrin.

Nu är deras halmstrå vätgasen, så att åka-och-tanka-beteendet kan vidmakthållas. Men det verkar tack och lov misslyckas. Där kan vi snacka investering i infrastruktur..
Vätgas har varit, är och kommer att förbli framtidens drivmedel....

Verkningsgraden i processen är för låg och tekniken är för farlig för att bli the next big thing. Tåget har gått för vätgasen - möjligen till nishapplikationer, men som motorbränsle till personbilar? Nä.

fhloston

Aktiv medlem

Verkningsgraden i processen är för låg och tekniken är för farlig för att bli the next big thing. Tåget har gått för vätgasen - möjligen till nishapplikationer, men som motorbränsle till personbilar? Nä.

Nja, det finns två fördelar med vätgas. Vid bilbrand blir restprodukterna (från själva energikällan) inte farlig.
Det brinner inte så länge.

Hasse#7

Aktiv medlem

Energilagring av solel är det enda jag tror på gällande vätgas, förutom då att lagra upp långsamt och ha stora uttag för att driva/starta lokala energikrävande processer.

Bengt-re

Aktiv medlem
Nja, det finns två fördelar med vätgas. Vid bilbrand blir restprodukterna (från själva energikällan) inte farlig.
Det brinner inte så länge.
Det är en klen tröst. Problemet är att det exploderar gärna när det läcker och vätgas går knappt göra täta system repeterbart för då det inte går att läckindikera med någon ofarlig gas eftersom vätgasen är den svåraste gasen som finns att stänga in.

Jag vill inte se 20 år gamla vätgasanläggningar underhållna av rörbenny....

fhloston

Aktiv medlem
Det är en klen tröst. Problemet är att det exploderar gärna när det läcker och vätgas går knappt göra täta system repeterbart för då det inte går att läckindikera med någon ofarlig gas eftersom vätgasen är den svåraste gasen som finns att stänga in.

Jag vill inte se 20 år gamla vätgasanläggningar underhållna av rörbenny....

Hehe, jag var ironisk gällande brinntiden för fri vätgas 😃

Bengt-re

Aktiv medlem
Ah, det klassiska misstaget att försöka skämta med en ingenjör ;)
Man är för van vid att folk är seriösa när man pratar teknik. Och ofta finns det ett tycknikerlager av mellanchefer som man måsta tala till rätta så att de inte i exalterad iver parat med bristande teknikunskap och regulatorisk kunskap fattar galna beslut....

fhloston

Aktiv medlem
Vilken laddbox ska man ha då? Tänker mig en elbil och vill kunna ladda 16 mil över natten.

Det finns nog ingen anledning att inte ta en 11kW (3x16A) om du har trefas i huset.
Om du inte har väldigt överdimensionerade huvudsäkringar behöver du "lastbalansering" som drar ner laddströmmen när hela husets förbrukning går upp i huvudsäkringens nivå.

Jag valde en box som inte har några moln- och abonnemangstjänster. I mitt fall en Garo. Den har funkat felfritt, efter några initiala problem med lastbalanseringen orsakade av, dels en felinstallation av elektrikern, dels mjukvarufel i boxen. Elektrikern hade monterat den mätare som ska mäta hela husets last så att den bara mätte boxen last. Alltså blev det ingen balansering, och huvudsäkringarna gick på löpande band. Mjukvarufelet var att när mätaren monterades rätt, och balanseringen slog av strömmen, så slogs den inte på igen.

lundatok

Aktiv medlem
Det finns nog ingen anledning att inte ta en 11kW (3x16A) om du har trefas i huset.
Om du inte har väldigt överdimensionerade huvudsäkringar behöver du "lastbalansering" som drar ner laddströmmen när hela husets förbrukning går upp i huvudsäkringens nivå.

Jag valde en box som inte har några moln- och abonnemangstjänster. I mitt fall en Garo. Den har funkat felfritt, efter några initiala problem med lastbalanseringen orsakade av, dels en felinstallation av elektrikern, dels mjukvarufel i boxen. Elektrikern hade monterat den mätare som ska mäta hela husets last så att den bara mätte boxen last. Alltså blev det ingen balansering, och huvudsäkringarna gick på löpande band. Mjukvarufelet var att när mätaren monterades rätt, och balanseringen slog av strömmen, så slogs den inte på igen.
Tack! Jag ska snacka med elektrikern, Garo är ju bekant.

Lastbalansering låter sunt, det vore ju bra om den laddade mest när vi sover och allt är avstängt inne.

Utter

Aktiv medlem

Spännande, jag har också problem med att lastbalanseringen på en Garo inte funkar. Elektrikern skyller på boxen och det är svårt för mig som lekman att säga emot.
Kom din elektriker på att de monterat fel och hur löste ni mjukvaran?

Sen skulle jag valt en annan lösning idag. Kabel med pilotlina för lastbalansering är svindyr, bättre att ta typ en Easee från E-fuel med lastbalansering via Wi-Fi.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Alla elektriker rekommenderar Garo men det finns väldigt mycket annat på marknaden som är mer innovativt. Garo är en basic laddbox.

fhloston

Aktiv medlem
Tack! Jag ska snacka med elektrikern, Garo är ju bekant.

Lastbalansering låter sunt, det vore ju bra om den laddade mest när vi sover och allt är avstängt inne.

Tid för laddning styr jag från bilen, mellan 1 november och "någon gång på våren" har jag hög- och låglast taxa, och startar laddning 22 på kvällen.
Jag har även ett tidur som styr så att varmvattenberedaren INTE går på mellan 06:30 och 08:00, eftersom jag fick problem att köra värmen på bilen samtidigt som VVB ville gå. Alternativet hade varit att höja huvudsäkringen från 20 till 25A. (vi är två i hushållet och stor VVB, så vi har inga problem med brist på varmvatten pga begränsingen i tid)

fhloston

Aktiv medlem
Alla elektriker rekommenderar Garo men det finns väldigt mycket annat på marknaden som är mer innovativt. Garo är en basic laddbox.

Det var faktisk just basic som lockade mig i detta fall 🙂

Lite bränd av avsomnade mjukvaruuppgraderingar till TV-apparater osv, och nedstängda molntjänster ville jag ha en box som skulle funka fristående.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lite bränd av avsomnade mjukvaruuppgraderingar till TV-apparater osv, och nedstängda molntjänster ville jag ha en box som skulle funka fristående.

Ja det känns ju ganska kritiskt att boxen inte slutar funka utan uppkoppling..

Förr hade många problem med att Garo eldade upp ombordladdaren i Tesla men det ska vara löst nu.

fhloston

Aktiv medlem
Spännande, jag har också problem med att lastbalanseringen på en Garo inte funkar. Elektrikern skyller på boxen och det är svårt för mig som lekman att säga emot.
Kom din elektriker på att de monterat fel och hur löste ni mjukvaran?

Sen skulle jag valt en annan lösning idag. Kabel med pilotlina för lastbalansering är svindyr, bättre att ta typ en Easee från E-fuel med lastbalansering via Wi-Fi.

Det var jag som hittade monteringsfelet :-), helt enkelt genom att kolla hur kablarna löpte. Mätaren ska, sladd-mässigt, sitta mellan elbolagets elmätare och proppskåpet. Sen sitter laddboxen "efter" proppskåpet.

Jag har wifi till boxen, men skulle idag ha dragit en nätverkskabel 🙂
Easee var en av de jag inte valde, vid den tidpunkten var deras lastbalansering beroende av en molntjänst.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Behövs verkligen lastbalansering om man laddar på natten? Man behöver väl inte kräma på mycket alls för att få fullt batteri på de 7-8 timmarna?

fhloston

Aktiv medlem
Behövs verkligen lastbalansering om man laddar på natten? Man behöver väl inte kräma på mycket alls för att få fullt batteri på de 7-8 timmarna?

Jag "behöver" det. Elpanna, el-VVB, diskmaskin och Laddbox blir för mycket. Speciellt när det är låglasttaxa, och jag vill köra VVB på natten.

Visst hade det funkat med lite planering, och/eller större huvudsäkring. Men nu behöver jag bara plugga i bilen, resten sköter sig själv.

edit: Jag hade också kunnat dra ner laddeffekten, men föredrar att köra på 11kW, så att det går så snabbt som möjligt, de få gångerna jag behöver det. Här är ju naturligtvis ett alternativ att skruva upp effekten de gånger det behövs.
På landet laddar jag med lägre effekt, där är det sällan någon brådska.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag "behöver" det. Elpanna, el-VVB, diskmaskin och Laddbox blir för mycket. Speciellt när det är låglasttaxa, och jag vill köra VVB på natten.

Visst hade det funkat med lite planering, och/eller större huvudsäkring. Men nu behöver jag bara plugga i bilen, resten sköter sig själv.

edit: Jag hade också kunnat dra ner laddeffekten, men föredrar att köra på 11kW, så att det går så snabbt som möjligt, de få gångerna jag behöver det. Här är ju naturligtvis ett alternativ att skruva upp effekten de gånger det behövs.
På landet laddar jag med lägre effekt, där är det sällan någon brådska.

Ja då blir det klart lite mycket. Du laddar inte varje dag då? Det hade jag nog gjort, bara fylla på lite så man kan dra ner effekten. Men det är säkert en vanesak att inte få laddningspanik ;), nu vet jag ofta inte hur mina dagar ser ut och är allt mellan 11 och 25 mil så är det väl inte för de flesta.

Man tröttnar kanske på att plugga in den varje dag? Hålla på att ändra effekt till och från hade jag nog tröttnat på i alla fall.
Nu är det bara en hybrid jag har på väg så inget stort batteri, har 60 meter fågelvägen från inkommande servis till laddboxen, tvek om jag har wifikontakt i nån av ändarna heller. Hade tänkt slippa dra kabel till det.

fhloston

Aktiv medlem
Ja då blir det klart lite mycket. Du laddar inte varje dag då? Det hade jag nog gjort, bara fylla på lite så man kan dra ner effekten. Men det är säkert en vanesak att inte få laddningspanik ;), nu vet jag ofta inte hur mina dagar ser ut och är allt mellan 11 och 25 mil så är det väl inte för de flesta.

Man tröttnar kanske på att plugga in den varje dag? Hålla på att ändra effekt till och från hade jag nog tröttnat på i alla fall.
Nu är det bara en hybrid jag har på väg så inget stort batteri, har 60 meter fågelvägen från inkommande servis till laddboxen, tvek om jag har wifikontakt i nån av ändarna heller. Hade tänkt slippa dra kabel till det.

Jag pendlar 12 mil ToR mån-fre. Laddar normalt till 80% (huruvida det förlänger batterilivet vet jag inte egentligen). Elbil.
På sommaren klarar jag mig "några" dagar utan att ladda, skulle nog gå tre, kanske fyra dagar med 100% start, och lite marginal.
På vintern funkar det med två dagar och 80%. Jag råkade testa det en gång när jag hade glömt att plugga in. :LOL:
Det känns skönt att alltid ha fullt, eller 80%, men det behövs ju inte 🙂

Köp en easee eller vad dom heter och byt samtidigt till tibber kanske. Min kommun installerar easee laddbox med sån där effektvakt eller vad det heter för typ 9 lök.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Idag med gröna avdraget känns det alltid billigare att köpa med installation.

Om man bara vill plugga in och alltid ha fullt nästa morgon så är det vettigt med lastbalansering, men ändå ställa ner maxeffekten så mycket det går kanske.

Kan man tänka sig att engagera sig lite så tror jag det går utmärkt utan. Jag laddar med 6-8A enfas just nu i väntan på gemensam installation av laddboxar. Och eftersom mitt garage är fullt med prylar pga renovering parkerar jag bara där när jag laddar - vilket är nån natt i veckan. Det kräver att jag vet dan innan om jag ska åka långresa, då laddar jag fullt, annars brukar jag ladda till 80-90% när jag är nere på 30%.

Hemmaladdar ca 100kWh/mån.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag installerar själv så avdraget har jag ingen nytta av. Helst ska man inte behöva engagera sig alls och inga hemska appar 🙄. Får nog börja med 1-fas och se hur det hela känns logistiskt. Vet inte hur det går att programmera i bilen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast det blir billigare om du låter någon installera, konstigt nog.

Har du trefasuttag så beställ en Ctek Njord, det är en semiportabel trefasladdare som säljs med väggfäste och därför berättigar till avdraget om den beställs med "installation" som då antagligen består av att ditt trefasuttag kontrolleras..

"Watty" verkar kräva wifi. Verkar inte gå att köpa utan installation? Ser prisvärd ut annars.
Du som gillar elväxlar på cyklar bör väl ha WiFi där bilen laddar?:P
Elektrikerna har fått det förspänt med att göra installation plus montering nu.

Garo är nog den laddboxen som får mest kritik för övrigt. Många missnöjda, men det är vad "elektrikern hade i sin katalog från XXL" typ.

SthlmJ

Aktiv medlem
Skaffat en Kia e-Niro, trevlig bil med rimlig kostnad på leasing. Enda nackdelen är väl lastutrymme men det duger. Planerar att sätta in en easee laddbox, den verkar seriöst byggd om man kollar invändigt som lekman. Garo såg väl också "ok" ut medans halo laddboxen ser ut som ett råttbo invändigt.

Lastbalanering är bra om man har en central som har stöd för det (HAN-port?/RJ45), annars får man ställa ner effekten så man slipper säkringar som går hela tiden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lastbalanering är bra om man har en central som har stöd för det (HAN-port?/RJ45), annars får man ställa ner effekten så man slipper säkringar som går hela tiden.

Det går att mäta belastningen också om man inte har en modern central. Det är nog vanligare i nuläget.

ooms

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Finns både och till Eesee. Watty heter den som har klämmor man sätter över fasledarna, Pulse heter den som har HAN-portsanslutning. Den sistnämnda kostar nästan ingenting så det är helt klart att föredra!

Lejon

Aktiv medlem
Den här tråden får mig att tycka att elbilar känns jättekrångligt.
Jag antar i och för sig att verkligheten är lite enklare men intrycket är ändå att det krävs en hel del entusiasm och försakelse (ekonomiskt eller tidsmässigt) om man ska ha en elbil som enda-bil.
Tråden ger mig som bonus en ökad förståelse för de nybörjare som får svindel av de råd på detaljnivå - och tillsägelser - en nybörjare brukar få om hen frågar vilken cykel som är bäst.

fhloston

Aktiv medlem
Den här tråden får mig att tycka att elbilar känns jättekrångligt.
Jag antar i och för sig att verkligheten är lite enklare men intrycket är ändå att det krävs en hel del entusiasm och försakelse (ekonomiskt eller tidsmässigt) om man ska ha en elbil som enda-bil.
Tråden ger mig som bonus en ökad förståelse för de nybörjare som får svindel av de råd på detaljnivå - och tillsägelser - en nybörjare brukar få om hen frågar vilken cykel som är bäst.

Efter de initiala problemen jag hade med installationen av boxen, tycker jag att det är mycket enklare. Nu är mackbesök reserverade för biltvätt och randonne. 😃
Långturer, är väl "neutrala" lite mer att tänka på, men inte något som jag ser som ett problem.
Vi har kvar en fossilbil för att dra tunga lass, men när den ska bytas ser jag ingen anledning att inte ta en elbil, som kan dra tungt. Det är om flera år, så då har det troligen hänt en del.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer