OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Den här tråden får mig att tycka att elbilar känns jättekrångligt.
Jag antar i och för sig att verkligheten är lite enklare men intrycket är ändå att det krävs en hel del entusiasm och försakelse (ekonomiskt eller tidsmässigt) om man ska ha en elbil som enda-bil.
Tråden ger mig som bonus en ökad förståelse för de nybörjare som får svindel av de råd på detaljnivå - och tillsägelser - en nybörjare brukar få om hen frågar vilken cykel som är bäst.

Det är väl här hybriden kommer in och bryter isen lite.

Lejon

Aktiv medlem
Efter de initiala problemen jag hade med installationen av boxen, tycker jag att det är mycket enklare. Nu är mackbesök reserverade för biltvätt och randonne. 😃
Långturer, är väl "neutrala" lite mer att tänka på, men inte något som jag ser som ett problem.
Vi har kvar en fossilbil för att dra tunga lass, men när den ska bytas ser jag ingen anledning att inte ta en elbil, som kan dra tungt. Det är om flera år, så då har det troligen hänt en del.
Ja om flera år är förhoppningsvis allt lite mer moget och utvecklat och då gäller sannolikt elbil för de flesta av oss vid nybilsköp. Laddboxarna funkar förhoppningsvis då även om man är en el-idiot och laddinfran är mer utbyggd och fungerande så man kan planera sin resa utan överraskningar.
Just nu är jag nöjd med att vi valde laddhybrid förra året som huvudbil.

Jag antar i och för sig att verkligheten är lite enklare men intrycket är ändå att det krävs en hel del entusiasm och försakelse (ekonomiskt eller tidsmässigt) om man ska ha en elbil som enda-bil.
Tråden ger mig som bonus en ökad förståelse för de nybörjare som får svindel av de råd på detaljnivå - och tillsägelser - en nybörjare brukar få om hen frågar vilken cykel som är bäst.
Jag gissar att du är 50+ och inte intresserad av ny teknik? 🤷😁

Lejon

Aktiv medlem
Jag gissar att du är 50+ och inte intresserad av ny teknik? 🤷😁
Fel och fel. 41 år och intresserad av teknik på vissa områden. Dessa områden är de som ger mig något: jag tycker viss teknik och mekande kring cyklar är roligt, jag har motorcykel där tekniken och är i alla fall en liten del av intresset även om körandet är det primära. Jag har haft opraktiska nöjesbilar med ”rolig” teknik. Men när det kommer till vardagsbil går funktion långt före nöje. Att en elbil kanske accar snabbt kompenserar inte för att laddning tar lång tid till exempel. Att krångla med en laddbox i hemmet ser jag inte heller som en spännande teknisk utmaning utan mer som ett tråkigt problem.

ooms

Aktiv medlem
Håller med Lejon och Muffin här, som användare ska man inte behöva bry sig om att ställa in laddstyrkor, trixa med nån app, eller whatever, det ska bara vara att plugga in och sedan laddar den på så mycket det går (eller är möjligt) tills det är fulladdat eller man avbryter laddningen för att åka iväg. På sin höjd kan det vara ett val om snabbt eller billigt skall prioriteras (ungefär som man på macken måste välja mellan diesel eller bensin). Användarvänlighet!

weldion

Aktiv medlem
Håller med Lejon och Muffin här, som användare ska man inte behöva bry sig om att ställa in laddstyrkor, trixa med nån app, eller whatever, det ska bara vara att plugga in och sedan laddar den på så mycket det går (eller är möjligt) tills det är fulladdat eller man avbryter laddningen för att åka iväg. På sin höjd kan det vara ett val om snabbt eller billigt skall prioriteras (ungefär som man på macken måste välja mellan diesel eller bensin). Användarvänlighet!
Två knappar. ”Natt” och ”Nu!”

JojjeM

Aktiv medlem
Nu har jag inte elbil (än) och vissa saker verkar ju onekligen lite "omogna".

Men på andra sätt är det ju redan nu mycket smidigare än att köra förbränningsbil. Pratade med en granne med Tesla som var helt lyrisk över hur smidigt det är att varje morgon komma ut till en fulladdad (oklart om han menade 80 eller 100% ;)) bil och slippa tänka på tankning på vardags.Bra att kunna svänga förbi affären och lämna barn och eller hund i bilen med klimatanläggning på. Och en massa andra grejer.

Om alla skeptiker gjort bytet åt andra hållet skulle de säkert hitta saker att gnälla på. Behöva slabba med stinkande vätskor stup i kvarten, dålig acceleration och stå ut med massa oljud :)

/Johan

Bengt-re

Aktiv medlem
Nu har jag inte elbil (än) och vissa saker verkar ju onekligen lite "omogna".

Men på andra sätt är det ju redan nu mycket smidigare än att köra förbränningsbil. Pratade med en granne med Tesla som var helt lyrisk över hur smidigt det är att varje morgon komma ut till en fulladdad (oklart om han menade 80 eller 100% ;)) bil och slippa tänka på tankning på vardags.Bra att kunna svänga förbi affären och lämna barn och eller hund i bilen med klimatanläggning på. Och en massa andra grejer.

Om alla skeptiker gjort bytet åt andra hållet skulle de säkert hitta saker att gnälla på. Behöva slabba med stinkande vätskor stup i kvarten, dålig acceleration och stå ut med massa oljud :)

/Johan
Det är så - många hittar på en massor bekymmer. En av mina första bilar behövde tankas efter 27 mil motorväg, idag går bra elbilar dubbla det utan att ens ladda.

Men de som tycker att det är svårt att välja några enkla val är väl samma personer som inte vet hur tvättmaskinen fungerar hemma och tycker att spisen är rejält krånglig. Troligen borde de köra SS också - att ha 22växlar och två bromsar att välja mellan, nä fy vad komplizerat.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det finns mycket som är komplicerat i onödan, bara marknadsavdelningen har nåt de kan promota. Jag förstår att många tröttnar.

Teslan var jag tokig på, t ex visste jag aldrig egentligen om jag hade låst den eller inte. Hade jag haft intresse hade jag kunnat lära mig det, men vardagsbilar är så långsamma och tråkiga så de ska bara flytta röven med så lite besvär som möjligt.

jonte987

Aktiv medlem
Va, kan man bränna på med acc fritt blås med elbil? (Det kan man med diesel också).
Inte en tanke på polsk kolkraft, slavarbetare eller annat gött. Den egna moralen är alltid bäst.

För att inte tala om att lämna barn i bil acc eller ej.

På tal om det så börjar jag skönja ett post-covid use case. Jag är inte riktigt sugen på att börja pendla mer än 50% så kanske kan man dela på en pendlarbil och ha ganmeldieseln på helger och i reserv.

Ska man då sikta på ett litet batteri som precis klarar det som behövs för att få ner vikten eller såntfinlir behövs inte? Påverkar det om man ska stå 8h i minusgrader utan att ladda på halva sträckan? Inte fan vet jag, det laddar kanske ut?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är en riktigt grym grej. Satt i bilkö till Fårö i typ 1.5 timme i somras i runt 30 grader. Svalt och skönt i bilen. Och nej, det är inte som att köra dieselbilen på tomgång. Det är bara AC:n som är igång, inte värre än att köra AC hemma.

Har du telefonen som nyckel så är bilen alltid låst när du gått från den, och man behöver aldrig låsa upp, sätta på eller stänga av bilen heller. Kan inte minnas att jag behövt göra nån inställning för det men så kan det vara.

jonte987

Aktiv medlem
Inte går dieseln på tomgång för att jag har parkingsklimat på. Om det istället släpper ut ren uran och döda babysälar har jag ingen aning om. Jag hoppas nån har räknat på det.

Min poäng är att glaciären knappast växer tillbaka för att man eldar på med el.
Som redan skrivits så är energi för billigt. Vi tror det är dyrt men det är det inte. Om det vore dyrt med energi hade inte skit skickats kors och tvärs över världen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kan du ha kyla på med dieselbilen utan att ha motorn igång? Den funktionen har jag aldrig haft på en avgasbil.

Fossil energi är avgjort billigare än el dessutom, det är helt klart ett problem. Annars hade vi inte kört runt med brumbrumbilar som förbrukar 4-5 gånger så mycket energi som de som är hyggligt effektiva.

jonte987

Aktiv medlem
Kan du ha kyla på med dieselbilen utan att ha motorn igång? Den funktionen har jag aldrig haft på en avgasbil.

Fossil energi är avgjort billigare än el dessutom, det är helt klart ett problem. Annars hade vi inte kört runt med brumbrumbilar som förbrukar 4-5 gånger så mycket energi som de som är hyggligt effektiva.
Något brinner väl någonstans antar jag men inte är tändningen på och även om moderna bilar är en gåta borde jag väl märkt om motorn gick runt. Funktionen på v90 är lite skum men på passat var det full fart på både kyla och värme beroende på årstid.

Edit. Min tes är alltså INTE att det är miljövänligt att köra acc på diesel bil.

Edit 2. Parkeringsklimatsystemet har ett eget batteri. Det är väl bara det man suger på.

Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem
Det finns mycket som är komplicerat i onödan, bara marknadsavdelningen har nåt de kan promota. Jag förstår att många tröttnar.

Teslan var jag tokig på, t ex visste jag aldrig egentligen om jag hade låst den eller inte. Hade jag haft intresse hade jag kunnat lära mig det, men vardagsbilar är så långsamma och tråkiga så de ska bara flytta röven med så lite besvär som möjligt.
? De Teslor jag haft (tidigare Model S och nu Model 3) är det key-less. Dvs du behöver aldrig låsa eller låsa upp. Vad hade du för Tesla där du behövde låsa den manuellt? Speciellt långsamma är de ju inte heller, men alla har ju olika referensramar…

rix

Aktiv medlem
Något brinner väl någonstans antar jag men inte är tändningen på och även om moderna bilar är en gåta borde jag väl märkt om motorn gick runt. Funktionen på v90 är lite skum men på passat var det full fart på både kyla och värme beroende på årstid.

Edit. Min tes är alltså INTE att det är miljövänligt att köra acc på diesel bil.
Min Volvo kunde inte värma kupén utan att ha motorn igång när de var kallt. Trots att det var en hybrid, så väldigt imponerad om en fossilbil skulle kunna köra ac eller värme någon längre tid utan att köra motorn eller dieselvärmaren. Lär gå rätt fort att ladda ur batteriet om den inte kör motorn när man har AC igång.

ooms

Aktiv medlem

Jag har det på min 12 år gamla diesel när den är i stopläge i start/stop och då går den på vanliga 12V-batteriet (inga längre stunder såklart). Idag har väl de flesta dieslar mildhybrid-teknik (48V-system), så inte omöjligt den skulle klara att köra AC:n längre tid utan motorn igång.

jonte987

Aktiv medlem
Min Volvo kunde inte värma kupén utan att ha motorn igång när de var kallt. Trots att det var en hybrid, så väldigt imponerad om en fossilbil skulle kunna köra ac eller värme någon längre tid utan att köra motorn eller dieselvärmaren.
Värmen förutsätter jag utan vidare utredning att den kommer från dieselvärmaren och att detta har gett namn åt systemet.

jonte987

Aktiv medlem
Bara om bilen står parkerad och är utrustad med en sådan, i normala fall körs inte dieselvärmaren, då kommer värmen från motorn.
Jo, om man inte tycker det är kallt vilket det ofta är i en dieselbil.

Volvo verkar bara köra fläktarna ser jag nu.. som sagt var det mycket mer fart på passat. Tyvärr kan jag inte hitta ett ord om hur det funkar på den men skapligt säkert på att jag inte drömt det. Jävla placebo i så fall.

R

Aktiv medlem
Det är inte svårt, det beror nog mer på vilken typ av människa du är. Jag är totalt ointresserad och okunnig av kwh hit och ampere dit men ville i vintras byta ut vår 15 år gamla V70 till en elbil. Jag frågade min brorsa vad man ska ha och han gav två alternativ, Skoda Enyaq och Tesla, vilket kanske kan jämföras med att kolla i en biltidning vilken bil som fick bäst i test-resultat och sedan vara trygg i att det blir det bästa valet. Vi beställde en Skoda, fick den i somras och har varit ute på en del långturer under sommaren med tillhörande laddning. Jätteenkelt att skaffa laddkort, svårighetsgrad motsvarande att skaffa ett lånekort på bibblan. De frågor som jag själv, med hjälp av min normalbegåvning, inte kan lista ut svaret på hittar jag svaret på i exempelvis Facebookgruppen för Skoda Enyaq. Laddar hemma i brf'ens laddbox, laddar i väggutag på landet och andra ställen där det inte finns laddbox. Köp!

rix

Aktiv medlem
Jo, om man inte tycker det är kallt vilket det ofta är i en dieselbil.

Volvo verkar bara köra fläktarna ser jag nu.. som sagt var det mycket mer fart på passat. Tyvärr kan jag inte hitta ett ord om hur det funkar på den men skapligt säkert på att jag inte drömt det. Jävla placebo i så fall.
Men vad är det du menar? Att du har något liknande Teslas hundläge eller camp mode där du kan köra din AC/värme i timmar/dagar utan att konsumera bränsle i din Passat? Det har du såklart inte. Det var ju det som var hela poängen, att man kan köra klimatanläggningen i några minuter utan att motorn drar igång är inte så konstigt.

jonte987

Aktiv medlem
Men vad är det du menar? Att du har något liknande Teslas hundläge eller camp mode där du kan köra din AC/värme i timmar/dagar utan att konsumera bränsle i din Passat? Det har du såklart inte.

Nu börjar vi komma tillbaka min poäng: Du konsumerar bränsle när du har acc på i Tesla. Har du egna solceller så fair enough, de kinesiska slavarbetarna som byggt dem är säkert inte oskyldiga

----
Angående den jävla VW så är jag nu osäker om det är samma som Volvo men att den blåste så mycket mer att jag inbillade mig att den kylde. Volvo köper jag men passat kunde jag svurit på att den kylde.

Raggamuffin

Aktiv medlem
? De Teslor jag haft (tidigare Model S och nu Model 3) är det key-less. Dvs du behöver aldrig låsa eller låsa upp. Vad hade du för Tesla där du behövde låsa den manuellt? Speciellt långsamma är de ju inte heller, men alla har ju olika referensramar…

Det var tjejens, en model X. Hon hade väl en app kanske men när jag körde den tog jag nyckeln och det är ju just det, man bara går och hoppas den är låst 😄 Dessutom min parkeringsplats precis utanför mitt fönster på kontoret så det hade varit lite opraktiskt om jag haft det så.
Det är inte alls unikt för Tesla men med just den så var inte känslan av kontroll där, det är så mycket som skiljer mot "vanliga" bilar. Om man sätter sig i en BMW eller Porsche så är det svåraste att hitta vilken sida ratten nyckeln ska in i, resten hittar och förstår man bara man funderar 5 sekunder. Vilka andra bilar behöver man läsa manualen innan kör iväg?

Kommer man från en Fiat Panda så tycker man kanske den rör sig. Men hemsk styrning och otroligt tung med rätt trist lastväxelseffekt. Seg och tråkig bil sina siffror till trots, men det är å andra sidan nästan alla andra bilar med idag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tror poängen är att det krävs energi för att kyla, vare sig det är el eller fossilt.

Kyla med el har dock flera fördelar när bilen står parkerad och inte behöver trycka ut sig avgaser som luktar. Vi hade kvar hundarna en stund i bilen i ett parkeringsgarage t ex nån gång vi var iväg, det hade jag inte gjort om en motor hade behövt vara igång.

ooms

Aktiv medlem
Bränslevärmare brukar väl inte ha någon direkt avgasrening heller.
Nä, det brukar lukta apa när en sån där står och brölar. Värt att tänka på är att de behöver service också, och åtminstone Volvo har det inte med i bilens serviceprogram (trots att de är fabriksmonterade) utan du måste själv säga till att den ska servas. Brorsan lärde sig det den hårda vägen, fick veta det efter att hans XC60 brann upp pga dieselvärmaren…

Utter

Aktiv medlem
Fel och fel. 41 år och intresserad av teknik på vissa områden. Dessa områden är de som ger mig något: jag tycker viss teknik och mekande kring cyklar är roligt, jag har motorcykel där tekniken och är i alla fall en liten del av intresset även om körandet är det primära. Jag har haft opraktiska nöjesbilar med ”rolig” teknik. Men när det kommer till vardagsbil går funktion långt före nöje. Att en elbil kanske accar snabbt kompenserar inte för att laddning tar lång tid till exempel. Att krångla med en laddbox i hemmet ser jag inte heller som en spännande teknisk utmaning utan mer som ett tråkigt problem.
Krångla med laddbox hemma är dock som att krångla med växellådan på din tjänstebil; det är jobbigt om det blir så för dig som användare, men det är inte du som ska (får) lösa det utan det är din elektriker eller verkstad i fallet med växellådan som ska lösa det.
Din insats ska vara att boka in ett besök.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tyvärr är det ju som med bilverkstäder, det är inte så tokigt att vara lite påläst själv. Elektriker vill som sagt bara sälja Garo för det finns hos deras grossist.. precis som de bara vill sälja Plejd när det ska fjärrstyras strömbrytare. :-)

fhloston

Aktiv medlem
Tyvärr är det ju som med bilverkstäder, det är inte så tokigt att vara lite påläst själv. Elektriker vill som sagt bara sälja Garo för det finns hos deras grossist.. precis som de bara vill sälja Plejd när det ska fjärrstyras strömbrytare. :-)

Min elektriker gav mig iofs rådet att köpa boxen på nätet, för att den skulle bli dyrare att köpa genom honom. (min ordinarie elektriker, inte hans kollega som kom och installerade fel. Den ordinarie var den som sen kopplade rätt)

Min elektriker gav mig iofs rådet att köpa boxen på nätet, för att den skulle bli dyrare att köpa genom honom. (min ordinarie elektriker, inte hans kollega som kom och installerade fel. Den ordinarie var den som sen kopplade rätt)
Sedan årsskiftet måste ju allt gå på samma faktura för att få avdrag, dvs elektrikern måste kunna ta betalt för vilken laddstation man nu vill ha. Lite bökigt men ett ganska bekvämt skrå arbetare försöker faktiskt anpassa sig snabbt. Det finns stora pengar i att installera x hundra tusen laddstationer de kommande åren.

ooms

Aktiv medlem
Va, finns det sådana elektriker? De flesta blir ju stortokiga om de inte får sälja mtrl till ockerpriser.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Men visst är det lite meckigare med elbil än så länge. Framförallt för oss som inte kör Tesla. Långresor tar inte nödvändigtvis mer tid än med en fossil, men man måste planera stoppen bättre. Man behöver ett gäng med laddappar, blippar och laddkort. Man försöker hitta boende med laddplatser och blir förbannad på folk som låter sin laddhybrid ta upp en laddplats i 12 timmar... Det finns alldeles för få laddplatser för att det ska funka en helg när många är ute och reser. Det är fortfarande litet "early adopter" över det hela. Men det blir bättre. Fossilinfrastrukturen har ju blivit optimerad över ett antal år.

DajaZ3

Aktiv medlem
Tror många krånglar till det lite med laddbox för att man vill ha mycket möjligheter. Jag gjorde det enkelt och bekvämt för mig. En enkel Garo utan finesser eller uppkoppling och sen gick jag upp ett snäpp på huvudsäkringen. Bara plugga in och ladda.

Har man egna solceller eller smart styrning av värmepump osv så är det så klart att intressant att få det integrerat i sitt system för att kunna optimera det hela. Lika så om man inte har möjlgihet att gå upp i säkringsstorlek osv. Men var och en väljer själv.

MtbIte

Aktiv medlem
Jag stog själv i valet förra året om jag skulle köpa en el-bil eller en bil som går på fordonsgas och valet föll på en bil med fordonsgas, jag kunde inte motivera mig tillräckligt att köpa en el-bil då fördelarna på en bil med fordonsgas är flera.

fördelar
* finns tankstationer i princip hela sverige
* du slipper lägga extra avgifter på att tex köpa en laddstation till ditt hem för 20k för att kunna "tanka" din bil
* flera fordonsmil på 1 tank
* billigare tillverkning av fordonsgas än att tillverka el och batterier.

ooms

Aktiv medlem
Jag stog själv i valet förra året om jag skulle köpa en el-bil eller en bil som går på fordonsgas och valet föll på en bil med fordonsgas, jag kunde inte motivera mig tillräckligt att köpa en el-bil då fördelarna på en bil med fordonsgas är flera.

fördelar
* finns tankstationer i princip hela sverige
* du slipper lägga extra avgifter på att tex köpa en laddstation till ditt hem för 20k för att kunna "tanka" din bil
* flera fordonsmil på 1 tank
* billigare tillverkning av fordonsgas än att tillverka el och batterier.
Men vad kostar det att tanka fordonsgas? Vet att det finns ett par tankställen i Uppsala där jag bor, men aldrig satt mig in i det hela. Speciellt som jag fått känslan att det är en utdöende teknik (kommer ju ihåg Volvos bi-fuel bilar som väl aldrig blev nån hit och till sist lades ner), men det kan ju vara fel.

weldion

Aktiv medlem
Men vad kostar det att tanka fordonsgas? Vet att det finns ett par tankställen i Uppsala där jag bor, men aldrig satt mig in i det hela. Speciellt som jag fått känslan att det är en utdöende teknik (kommer ju ihåg Volvos bi-fuel bilar som väl aldrig blev nån hit och till sist lades ner), men det kan ju vara fel.
Toyota gillar gas:
Mercedes gillar inte gas (drar i alla fall ner på sin satsning):

Maakus

Aktiv medlem

En annan dum grej med gasbilarna var att gastanken hade en förutbestämd livslängd, som i tid, inte mil, och man var tvungen att byta efter ett visst antal år. Meeeen reservtankarna, som låg på lagret var ju lika gamla, så man kunde inte byta till dem heller... :S

Har även för mig att de inte längre tillverkades när det var dax att byta.

JojjeM

Aktiv medlem
Frågan är väl när det kommer en elbil med riktigt bagageutrymme (+700 liter).
NIO ES8 ska ha 871 liter (om man inte utnyttjar tredje raden). Lanserad i Norge och kommer gissningsvis till Sverige så småningom.

/Johan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer