OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Maakus

Aktiv medlem
Nu har jag inte elbil (än) och vissa saker verkar ju onekligen lite "omogna".

Men på andra sätt är det ju redan nu mycket smidigare än att köra förbränningsbil. Pratade med en granne med Tesla som var helt lyrisk över hur smidigt det är att varje morgon komma ut till en fulladdad (oklart om han menade 80 eller 100% ;)) bil och slippa tänka på tankning på vardags.Bra att kunna svänga förbi affären och lämna barn och eller hund i bilen med klimatanläggning på. Och en massa andra grejer.

Om alla skeptiker gjort bytet åt andra hållet skulle de säkert hitta saker att gnälla på. Behöva slabba med stinkande vätskor stup i kvarten, dålig acceleration och stå ut med massa oljud :)

/Johan

Har bara åkt en Tesla, Model X, med vinterdäck. Gick ju fan inte att prata med de andra passagerarna i kupén. Sjukt dålig akustik i den.

Sen är Tesla säkert skitbra. Men jag är inte impad av ljudisoleringen.

MtbIte

Aktiv medlem
Men vad kostar det att tanka fordonsgas? Vet att det finns ett par tankställen i Uppsala där jag bor, men aldrig satt mig in i det hela. Speciellt som jag fått känslan att det är en utdöende teknik (kommer ju ihåg Volvos bi-fuel bilar som väl aldrig blev nån hit och till sist lades ner), men det kan ju vara fel.

just nu kostar fordonsgasen cirka 18 kr kilot och jag kan tanka 25 kg i min bil, men det finns även en liten bensintank på cirka 10 liter som jag kan använda för att tanka bensin.

Vet inte varför volvo la ner deras bi-fuel bilar men kan det ha något med detta att göra ?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vi hyrde en V70 på jobbet en gång för att frakta några grejer, minns inte vad.
När vi hämtar bilen så är det en sådan förklädd gengasbil och det tog så mycket plats från bagaget att vi fick byta bil.

Kronekull

Medlem
Har kört på biogas i drygt åtta år och supernöjd med det. Vi har gröna påsar för matavfall som så småningom blir bl.a. biogas, och detta gör ju att det är våra egna sopor vi kör på.
Nu ska vi byta bort Passaten vi har haft i sex år men tyvärr finns det ju inga vettiga gasalternativ kvar, så biogasen kommer nog försvinna så småningom, i alla fall i personbilar.
De nya gasbilarna som tillverkas med bensintankar på sju-tio liter är ju ett skämt, ska man åka norr om Uppsala finns det ju knappt några tankställen. Allt detta är ju politik, för att en gasbil ska klassa som miljöbil ska man bli tvungen att köra på gas, och inte fuska med bensin, därav den löjligt lilla bensintanken.
Det är ett sånt jä**la fokus på elbilar just nu, men gasmotorer är en befintlig teknik som dessutom inte kräver att man gräver upp ädelmetaller ur jorden.
Tack, det var skönt, nu har jag fått skriva av mig lite... ;-)

Snuten

Aktiv medlem

Snuten

Aktiv medlem
Flera citat från Börjesson:

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel,

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Satsa på elbil alltså!

Snuten

Aktiv medlem
Börjesson dissar tågsatsningen:

Höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö riskerar att bli en jättesatsning som inte behövs när den är klar – likt Göta kanal, enligt professorn Maria Börjesson som menar att eldrivna och självkörande bilar kan ersätta.

H.

Aktiv medlem
Flera citat från Börjesson:

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel,

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Satsa på elbil alltså!
Utan att gå för mycket över till politik så tror jag att klimatfrågan inte kan lösas utan att vi också ändrar våra sätt att leva. Det är helt orimligt att köpa ny bil och telefon lika ofta som en annan köper skor. Och att köpa skor och kläder lika ofta som en annan byter T-shirt.

Jag tror vi måste hitta ett sätt att leva mer lokalt och med ett helt annat tänk kring konsumtion och slit-och-släng. Det är ju tex absurt att det kostar lika mycket att laga displayen på en telefon som är ett par år gammal som att köpa en helt ny telefon. Eller att sy om dragkedjan på favorittröjan. osv...

Men när det gäller just transporter, så förutom att vi ska försöka minska transportbehovet av både varor och personer, så är nog el det mest framtidssäkra. Vi kan börja implementera en elbils-flotta och infrastruktur redan nu, och så kan man successivt jobba på att ställa om elproduktionen, främst i europa, till mer miljövänlig.

MtbIte

Aktiv medlem
Har kört på biogas i drygt åtta år och supernöjd med det. Vi har gröna påsar för matavfall som så småningom blir bl.a. biogas, och detta gör ju att det är våra egna sopor vi kör på.
Nu ska vi byta bort Passaten vi har haft i sex år men tyvärr finns det ju inga vettiga gasalternativ kvar, så biogasen kommer nog försvinna så småningom, i alla fall i personbilar.
De nya gasbilarna som tillverkas med bensintankar på sju-tio liter är ju ett skämt, ska man åka norr om Uppsala finns det ju knappt några tankställen. Allt detta är ju politik, för att en gasbil ska klassa som miljöbil ska man bli tvungen att köra på gas, och inte fuska med bensin, därav den löjligt lilla bensintanken.
Det är ett sånt jä**la fokus på elbilar just nu, men gasmotorer är en befintlig teknik som dessutom inte kräver att man gräver upp ädelmetaller ur jorden.
Tack, det var skönt, nu har jag fått skriva av mig lite... ;-)

ja håller med åker man ovanför falun/borlänge så är det lite tunnare med tankstationer men med lite planering så går det.

jag tankade fullt med gas och bensin och åkte örebro - åre och sen tillbaka hem till örebro och fick tanka lite bensin i borlänge för att ta mig hem sista biten så biogasbilar är sjukt snåla.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Utan att gå för mycket över till politik så tror jag att klimatfrågan inte kan lösas utan att vi också ändrar våra sätt att leva. Det är helt orimligt att köpa ny bil och telefon lika ofta som en annan köper skor. Och att köpa skor och kläder lika ofta som en annan byter T-shirt.

Jag tror vi måste hitta ett sätt att leva mer lokalt och med ett helt annat tänk kring konsumtion och slit-och-släng. Det är ju tex absurt att det kostar lika mycket att laga displayen på en telefon som är ett par år gammal som att köpa en helt ny telefon. Eller att sy om dragkedjan på favorittröjan. osv...
This. Snuddande nära politik det här, men mindre beskattning på arbete och mer beskattning på konsumtion kan vara en av vägarna. Reparation måste löna sig, alltså måste arbetskostnaden ner och nypriset upp. Det behövs också troligen regleringar kring hur saker tillverkas. Det är ju snudd på omöjligt att laga t ex en telefon idag.

Men det här är svåra frågor och nog inget man vinner val på. Alltså händer det inte.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nya bilar ersätter iaf äldre. Elektronik däremot kastas ju ofta efter bara några år, det är verkligen helt sjukt.

I USA finns det ju en ganska stark "right to repair"-rörelse. Hoppas det aktualiseras här också! I Tyskland finns förslag på att telefoner ska gå att uppdatera och reparera fem eller till och med sju år (https://swedroid.se/tyskland-vill-tvinga-tillverkare-sju-ars-uppdateringar/). Mer sånt på alla fronter, det är ju sjukt att folk är NÖJDA när tvättmaskinen bara håller i 10 år..

jonte987

Aktiv medlem
Kan man inte öka pris på transporter så måste man kanske sänka priset på arbete för att får igång repair & service på annat sätt än det är i dag. Det krävs också att tillverkarna bygger för service istället för tvärtom

ooms

Aktiv medlem
När såg ni förresten senast att nåt faktiskt lagades på en bilverkstad? Allt byts ju ut mot nya prylar, inget lagas längre. Det är billigare att montera nya prylar istf att mekanikern lägger en timme eller två på att laga det som är trasigt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är hemmafixare som lagar saker. På märkesbilverkstäder byter de grejor. När AC slutade funka på min Forester (under tiden den hade garanti) så var det en sensor på kompressorn som var sönder. De bytte hela kompressorn.. kostade nånstans norr om 10 000 kr. Komponenten som var trasig kan man ju spekulera i vad den kostar men inte många tior tror jag.

Utter

Aktiv medlem
Frågan är väl när det kommer en elbil med riktigt bagageutrymme (+700 liter).
Tesla Model S och X har mer än så t ex. Mercedes V-class antar jag har det också.
Kul att kräva 700+ för att det ska vara ”riktigt” också, inte många bilar som kvalar in då va? Merca E-klass kombi är nog enda kombin va?

fiskarn

Aktiv medlem
Börjesson dissar tågsatsningen:

Höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö riskerar att bli en jättesatsning som inte behövs när den är klar – likt Göta kanal, enligt professorn Maria Börjesson som menar att eldrivna och självkörande bilar kan ersätta.

Det känns som det är en del problem kvar men de kanske löses på 50 år. Ska bilar gå i typ 200 km/h och va självkörande drar ju även dessa en del energi osv. Det finns ju rätt stor effektivitet i spårbunden trafik.

kontorsråttan

Aktiv medlem
På temat bilreparationer (och nu är vi ju jäkligt off topic) behöver man kanske bygga saker mer hållbara också, samt att få bilen att gå tillbaka från att vara statussymbol till att vara nyttoobjekt. Om en plåt- eller plastdel har fått en skråma, måste den bytas helt då? Tänk lite som i Frankrike, där har bilar lite skrapsår utan att det behöver bytas på en gång. Här är det försäkringsärende, 3v "reparation" (d v s utbyte) och hela havet stormar för minsta skråma. Tänk vad det kostar, både i pengar och klimat.

fiskarn

Aktiv medlem
På temat bilreparationer (och nu är vi ju jäkligt off topic) behöver man kanske bygga saker mer hållbara också, samt att få bilen att gå tillbaka från att vara statussymbol till att vara nyttoobjekt. Om en plåt- eller plastdel har fått en skråma, måste den bytas helt då? Tänk lite som i Frankrike, där har bilar lite skrapsår utan att det behöver bytas på en gång. Här är det försäkringsärende, 3v "reparation" (d v s utbyte) och hela havet stormar för minsta skråma. Tänk vad det kostar, både i pengar och klimat.

På temat statussymbol och nyttoobjekt. Är det verkligen så att den blivit "statussymbol"? Jag kan argumentera för att det är tvärtom. När bilismen blev större på 50-talet (?) i Sverige var en bil mer för utflykter och fritid och något man använde på helgen för att åka ut med familjen. Idag används den av många medelklassfamiljer till i princip alla transporter (jobb, fritid, ungar som ska skjutsas hit och dit osv). Jag vet inte men bara en tanke.

Snuten

Aktiv medlem
Kan man inte öka pris på transporter så måste man kanske sänka priset på arbete för att får igång repair & service på annat sätt än det är i dag. Det krävs också att tillverkarna bygger för service istället för tvärtom
Tror jag har nämnt det tidigare i tråden, men i så fall blir det en repris:
Man har väl börjat se hur tex vitvarutillverkarna plötsligt blivit intresserade av att tillverka saker som håller längre än 5-8 år pga att kunderna inte längre köper varan utan hyr den istället. Plötsligt blir det intressant att åstadkomma bra livslängd när man designar och tillverkar.
Hoppas det stämmer och att det håller i sig/ökar.

Snuten

Aktiv medlem
Det känns som det är en del problem kvar men de kanske löses på 50 år. Ska bilar gå i typ 200 km/h och va självkörande drar ju även dessa en del energi osv. Det finns ju rätt stor effektivitet i spårbunden trafik.
Hon nämner inte Hyperloop. Även där menar ju en del att framtiden finns istället för i gammaldags tågspår. Går nog inte att vifta bort som galna fantasier bara åtminstone.

jonte987

Aktiv medlem
Tror jag har nämnt det tidigare i tråden, men i så fall blir det en repris:
Man har väl börjat se hur tex vitvarutillverkarna plötsligt blivit intresserade av att tillverka saker som håller längre än 5-8 år pga att kunderna inte längre köper varan utan hyr den istället. Plötsligt blir det intressant att åstadkomma bra livslängd när man designar och tillverkar.
Hoppas det stämmer och att det håller i sig/ökar.
Det låter ju intressant om än en krokig väg.
Samtidigt brukar ett argument för leasing vara att man kan byta i tid och otid.

ooms

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
På temat statussymbol och nyttoobjekt. Är det verkligen så att den blivit "statussymbol"? Jag kan argumentera för att det är tvärtom. När bilismen blev större på 50-talet (?) i Sverige var en bil mer för utflykter och fritid och något man använde på helgen för att åka ut med familjen. Idag används den av många medelklassfamiljer till i princip alla transporter (jobb, fritid, ungar som ska skjutsas hit och dit osv). Jag vet inte men bara en tanke.
Mitt intryck också, det är otroligt mycket skråmor och skrap på bilar idag , och betydligt färre som faktiskt tar hand om och vårdar sin bil jmf med för 10-15 år sedan. Det har blivit en slit-och-släng pryl som ändå byts ut när leasingen går ut efter 3 år. En typisk medelklassfamilj har väl oftast två st också, för att få det s.k. ”livspusslet” att gå ihop.

fiskarn

Aktiv medlem
Hon nämner inte Hyperloop. Även där menar ju en del att framtiden finns istället för i gammaldags tågspår. Går nog inte att vifta bort som galna fantasier bara åtminstone.

Så kan det ju vara. Det är ju dock inte vad jag kallar självkörande bilar :) Men det är klart det är ju alltid svårt att se in i framtiden.

Snuten

Aktiv medlem
Mitt intryck också, det är otroligt mycket skråmor och skrap på bilar idag , och betydligt färre som faktiskt tar hand om och vårdar sin bil jmf med för 10-15 år sedan. Det har blivit en slit-och-släng pryl som ändå byts ut när leasingen går ut efter 3 år. En typisk medelklassfamilj har väl oftast två st också, för att få det s.k. ”livspusslet” att gå ihop.
Mycket privatleasing är det...

Snuten

Aktiv medlem
Så kan det ju vara. Det är ju dock inte vad jag kallar självkörande bilar :) Men det är klart det är ju alltid svårt att se in i framtiden.
Nej jag menade att Hyperloop var ytterligare en faktor som kan komma att få de planerade tågsatsningarna att bli "Göta kanal".

Jättestora och jättelångsiktiga satsningar på gammal teknik. Framhetsat av politiska snarare än praktiska skäl, om man nu skall spetsa till och förenkla. Jag tror man behöver sätta sig ned och tänka en gång till. För en gångs skull kanske man har utrett för lite!?

Snuten

Aktiv medlem
Paralleller kan göras till den enskilda lilla privatpersonen som undrar vilken bil han eller hon skall satsa på. Risken finns att man gör ett felköp och sedan sitter där med sin felsatsning. Hybridbilar kan kanske komma att bli detta jättemisstag för den enskilde.

fiskarn

Aktiv medlem
Nej jag menade att Hyperloop var ytterligare en faktor som kan komma att få de planerade tågsatsningarna att bli "Göta kanal".

Jättestora och jättelångsiktiga satsningar på gammal teknik. Framhetsat av politiska snarare än praktiska skäl, om man nu skall spetsa till och förenkla. Jag tror man behöver sätta sig ned och tänka en gång till. För en gångs skull kanske man har utrett för lite!?

Förstår hur du menar. Det är ju svårt det där. Det kan ju alltid komma nåt som är bättre. Ska man alltid fortsätta utreda kan man ju aldrig bygga någonting. Men jag har ingen speciell uppfattning i frågan.

ooms

Aktiv medlem
Paralleller kan göras till den enskilda lilla privatpersonen som undrar vilken bil han eller hon skall satsa på. Risken finns att man gör ett felköp och sedan sitter där med sin felsatsning. Hybridbilar kan kanske komma att bli detta jättemisstag för den enskilde.
Och det är en anledning till att privatleasing ökat starkt på sistone. Osäkerheten kring regler, var utvecklingen tar vägen, etc, är så stor att många inte vill sitta med en stor investering med osäkert andrahandsvärde.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Och det är en anledning till att privatleasing ökat starkt på sistone. Osäkerheten kring regler, var utvecklingen tar vägen, etc, är så stor att många inte vill sitta med en stor investering med osäkert andrahandsvärde.

Det var främst därför jag privatleasade förra bilen. Nu blev det en vinstlott för VW Finans eftersom Bonus Malus gjorde att begbilspriserna gick upp rejält. Lotteri!

I normalläget som torde vara att man har bilen i minst 10 år så lär det ju bli billgare att äga.

mtbkr

Aktiv medlem
Tesla Model S och X har mer än så t ex. Mercedes V-class antar jag har det också.
Kul att kräva 700+ för att det ska vara ”riktigt” också, inte många bilar som kvalar in då va? Merca E-klass kombi är nog enda kombin va?
Det var skrivet lite med glimten i ögat. Har en stor hund som behöver stort bagage. Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace och Seat Tarraco ligger på 760 liter. Annars är det väl minivanarna med bortplockat sjätte och sjunde säte som gäller. Problemet är att dom flesta stora kombibilarna har så sluttande baklucka samt låg takhöjd.

thomaslundstrom

Aktiv medlem

Det låter ju helt sjukt! Fast nu är det ju så att det inte är riktigt sant.

Det är/kommer bli tjockt på spåret, åtminstone södra stambanan som jag har bäst koll på, om man ska kunna tillgodose tåg för pendling, intercityresenärer samt godstrafik. Framförallt om man räknar med kommande ökande trafik till/från kontinenten i och med Fehmarn Belt-tunneln.

Snuten

Aktiv medlem
Det låter ju helt sjukt! Fast nu är det ju så att det inte är riktigt sant.

Det är/kommer bli tjockt på spåret, åtminstone södra stambanan som jag har bäst koll på, om man ska kunna tillgodose tåg för pendling, intercityresenärer samt godstrafik. Framförallt om man räknar med kommande ökande trafik till/från kontinenten i och med Fehmarn Belt-tunneln.
Det blir säkert tjockt på spåret. Frågan är om det är rätt slags spår?
Tur man slipper vara sakkunnig i den frågan som sagt.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det blir säkert tjockt på spåret. Frågan är om det är rätt slags spår?
Tur man slipper vara sakkunnig i den frågan som sagt.

Jämfört med all andra former av landbaserad transport så är järnväg den klart bästa, utifrån CO2 per transportbehov. Om nu inte energi blir ”gratis” (tänk mainstream fusionsreaktorer eller 1000-falt ökad effektivitet i utvinning och lagring av solenergi) så kommer vi behöva tänka på effektiv transport om det är så att vi människor ska sluta pumpa upp olja ur jordskorpan.

Ang hyperloop så är det ju en intressant idé, men i o m att den inte är validerad i riktig drift jag skulle nog inte låta perfect be the enemy of good enough.

ooms

Aktiv medlem
Problemet med järnväg är ju att snabbt blir opraktiskt så fort du har lite bagage eller när start/mål inte ligger i nära anslutning till stationerna. För mig funkar det ypperligt att pendla med (5-10 min promenad i varje ände och en ryggsäck som enda bagage), men helt värdelöst för de längre resor jag gör (mer bagage och målet befinner sig på landsbygden ett par mil fr närmsta station). För sådana resor är bilen helt överlägsen; du åker när du vill, får med dig allt du behöver, och tar dig hela vägen fr a till b utan att mecka med byten, skyffla bagage hit och dit, etc.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Problemet med järnväg är ju att snabbt blir opraktiskt så fort du har lite bagage eller när start/mål inte ligger i nära anslutning till stationerna. För mig funkar det ypperligt att pendla med (5-10 min promenad i varje ände och en ryggsäck som enda bagage), men helt värdelöst för de längre resor jag gör (mer bagage och målet befinner sig på landsbygden ett par mil fr närmsta station). För sådana resor är bilen helt överlägsen; du åker när du vill, får med dig allt du behöver, och tar dig hela vägen fr a till b utan att mecka med byten, skyffla bagage hit och dit, etc.

Helt klart är det så. För andra resor är bilen klart underlägsen tåget, exvis om du bor i Sthlm och ska hälsa på släkt eller vänner i Gbg eller Malmö. Givet att det inte är en jäkla massa crap som du ska få med dig såklart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tåg är överlägset flyg på vissa sträckor. Sthlm-Göteborg är en sådan.

Man kan komma till tåget fem minuter innan, resan tar tre timmar, när man kliver av är man i centrala stan.

Men för de resor jag gör ofta idag (åkte ofta sthlm/gbg i jobbet förr) så är tåg inte ens en möjlighet.

Snuten

Aktiv medlem
Helt klart är det så. För andra resor är bilen klart underlägsen tåget, exvis om du bor i Sthlm och ska hälsa på släkt eller vänner i Gbg eller Malmö. Givet att det inte är en jäkla massa crap som du ska få med dig såklart.
Eller så lastar hela familjen in julklappar, kläder, katt, leksaker i sin privata transportenhet (tänker inte skriva "pod", varför gör man det?), sedan styr man halv- eller helautomatiskt ut till den stora motorvägsstambanan där man automatiskt paras ihop i ett långt tåg med andra privata enheter. När det behövs laddas man automatiskt från vägen. Skall det rastas och även när man kommer fram, bryter man sig ut från tåget. Eventuellt styr man sista biten själv om man känner för det.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Eller så lastar hela familjen in julklappar, kläder, katt, leksaker i sin privata transportenhet (tänker inte skriva "pod", varför gör man det?), sedan styr man halv- eller helautomatiskt ut till den stora motorvägsstambanan där man automatiskt paras ihop i ett långt tåg med andra privata enheter. När det behövs laddas man automatiskt från vägen. Skall det rastas och även när man kommer fram, bryter man sig ut från tåget. Eventuellt styr man sista biten själv om man känner för det.

Det låter som en väldigt Jetsonsliknande framtid. Jag är helt för, men jag är jäkla osäker om det kommer bli så som du hoppas(/tror?).

jonte987

Aktiv medlem
Framtiden brukar väl vara svårt att föreställa sig så risken är väl att det blir mer som skiljer än vi tror. I värsta fall finns det ingen privatbilism alls och konsumtionen är nedskruvad till en helt annan nivå.
Lär kräva en del tillvänjning om man lever länge nog.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer